به گزارش خبرجو24؛ وام ازدواج ۱۴۰۲ ‌| دستورالعمل اجرایی وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ / بانک های ارائه دهنده

وام ازدواج از محبوب ترین وام هاست. مبلغ وام ازدواج برای همه یکسان نیست. یکی از دغدغه‌های اصلی زوجین دریافت وام ازدواج است. آن‌ها با این وام می‌توانند کالاهای ضروری زندگی‌شان را بخرند و با خیال آسوده‌تری زندگی را شروع کنند.

دستورالعمل اجرایی وام ازدواج سال ۱۴۰۲

این دستورالعمل که به شماره ۰۲/۲۷۳۴۱ در یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری صادر شده، پیرو بخشنامه شماره ۰۲/۴۵۱ پنجم فروردین ماه ۱۴۰۲ است که به شبکه بانکی ارسال شده بود.

در این دستورالعمل تأکید شده است: در راستای جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، موضوع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، دستورالعمل اجرایی مربوطه ارسال می‌شود. لازم به ذکر است حسب بند (ب) احکام تنظیمی تبصره مذکور مقرر شده است: “بانک مرکزی مکلف است به صورت فصلی گزارش عملکرد بند «الف» این تبصره را به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. ” بر این اساس، بانک‌ها موظف هستند نسبت به اعلام عملکرد بند مذکور به صورت سه ماهه جهت ارسال به مراجع مربوطه اقدام نماید.

در این بخشنامه به بانک‌ها تأکید شده است ترتیبی اتخاذ شود تا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه و به قید فوریت موضوع به واحدهای اجرایی ذی‌ربط در سراسر کشور ابلاغ و یک نسخه از ابلاغیه مربوطه به بانک مرکزی ارسال شود.

“آئین‌نامه (دستورالعمل) اجرایی جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور” (تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج)

الف ـ شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج

۱ـ دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

۲ـ به هر یک از زوجین مــبلغ ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.

تبصره ۱: حسب بند قانونی یاد شده، به هر یک از زوجین مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

تبصره ۲: حسب بند قانونی یاد شده، به متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج‌ها زیر ۲۵ سال و در زوجه‌ها زیر ۲۳ سال می‌باشد، مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

تبصره ۳: کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می‌باشد به عنوان سند ازدواج تلقی می‌گردد.

تبصره ۴: اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تأیید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود.

۳ـ دارا بودن کارت ملی (موقت یا دائم) و کد پستی محل سکونت متقاضی.

۴ـ با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلاً از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (علی‌رغم ازدواج دوم یا بیشتر) می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره‌مند گردد. (توجه: به هر یک از متقاضیان صرفاً یک مرتبه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد)

۵ـ به استناد بند قانونی یاد شده تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۸ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌گردد.

ب ـ مدارک مورد نیاز

اصل سند ازدواج.

اصل شناسنامه‌های ضامنین.

اصل کارت ملی (موقت یا دائم) زوجین.

اصل کارت ملی (موقت یا دائم) ضامن.

کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین.

کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام.

ج ـ شرایط ضامنین

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها، مبلغ یکصد و هشتاد میلیون (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان با دوره بازپرداخت ده ساله، پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات مزبور و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها به منظور تأمین رکن ضامن، بانک‌ها موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

د ـ روش ثبت نام

کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق می‌باشند، ابتدا باید از طریق سایت ve.cbi.ir ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند که در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی می‌باشد، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود.

متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به سایت ve.cbi.ir مراجعه کرده و در صورتی که شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام می‌گردد، به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند. بدیـهی است در صورت عدم مــــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنها کأن‌لم‌یکن تلقی می‌گردد.

ه ـ مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد

مدت بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد ۴ درصد می‌باشد.

اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور می‌باشد.

و ـ دستورالعمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ایثارگران

ماده ۱ ـ تسهیلات موضوع این دستورالعمل از محل منابع قرض‌الحسنه بانک‌های عامل و به میزان دو برابر تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت می‌شود.

تبصره ۱: به هر یک از زوجین که مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

تبصره ۲: متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج‌ها زیر ۲۵ سال و در زوجه‌ها زیر ۲۳ سال می‌باشد و مشمول ماده (۵۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران باشند، مبلغ ۴۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

ماده ۲ ـ متقاضی ایثارگری می‌تواند در سامانه ازدواج ثبت نام نماید که همانند سایر متقاضیان ازدواج، قبلاً از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد.

ماده ۳ ـ افراد ایثارگر مشمول، صرفاً شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد می‌باشند.

ماده ۴ ـ مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف، همانند سایر متقاضیان حداکثر ۱۰ سال (۱۲۰ ماه) می‌باشد.

ماده ۵ ـ پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل از زمان ابلاغ مصوبه قابل اجرا می‌باشد.

ماده ۶ ـ رعایت سایر شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای این تسهیلات الزامی می‌باشد.

ماده ۷ ـ در راستای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، اعطای وام ازدواج به واجدین شرایط بر اساس مشمولین مندرج در بندهای (ز)، (ح) و (ط) ماده ۱ دستورالعمل قانون یاد شده تعیین می‌شود. در صورتی که استعلام وضعیت مشمولین مذکور در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج جهت بهره‌مندی آنان از تسهیلات موصوف از طریق وب‌سرویس میان این بانک و بنیاد شهید مثبت درج گردد، مورد اقدام قرار می‌گیرد.

لازم به توضیح است تسهیلات مذکور برای ازدواج دوم و در صورتی که متقاضی در ازدواج قبلی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره‌مند نگردیده باشد مورد بررسی و اقدام قرار خواهد گرفت.

حسب قانون مذکور، مشمولین شامل افراد ذیل می‌باشند.

ز) خانواده شاهد: خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالاثر یا اسیر شده باشد.

ح) خانواده ایثارگران: خانواده‌های جانبازان و آزادگان که شامل همسر، فرزند و والدین آنها می‌شود.

ط) در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، خدمات و امتیازات مربوط، به خانواده تحت تکفل آنان تعلق می‌گیرد.

ثبت نام وام ازدواج

اولین گام برای گرفتن وام، این است که بدانید برای گرفتن وام باید از کجا شروع کنید. اولین کار وارد شدن به سایت « ve.cbi.ir» است. بعد از ورود و پر کردن اطلاعات لازم و انتخاب بانک یک کد رهگیری ۱۰ رقمی از سامانه تحویل خواهید گرفت. برای ورود به مرحله بعد ثبت نام وام ازدواج باید چند روزی منتظر بمانید. سامانه تسهیلات بانک مرکزی شعبه‌‌ همان بانکی که انتخاب کرده‌اید را برای گرفتن وام و تحویل دادن مدارک به‌تان معرفی می‌کند. باقی مراحل هم در بانک انجام می‌شود.

مرحله اول: ورود به سامانه تسهیلات بانک مرکزی، تکمیل اطلاعات و گرفتن کد رهگیری

مرحله دوم: بازگشت به سامانه بعد از چند روز و تعیین شعبه بانکی که برای گرفتن تسهیلات باید به آن مراجعه کنید.

مرحله سوم: رفتن به شعبه بانک، تکمیل مدارک و گذاشتن ضامن موردنیاز برای وام ازدواج

مرحله آخر: گرفتن وام

آیا ثبت‌نام وام ازدواج هزینه دارد؟

خیر. بابت گرفتن وام ازدواج نباید هیچ هزینه‌ای پرداخت کنید و تمام مراحل ثبت‌نام این وام ازدواج رایگان است. اما اخیرا سروکله سایت‌های واسطه‌ زیادی پیدا شده است که به متقاضیان این وام می‌گویند در صورتی که از طریق آنها ثبت‌نام را انجام دهند، هم کد پیگیری‌ را خیلی زود دریافت می‌کنند و هم امکان گرفتن وام از هر بانک و شعبه‌ای را که متقاضی ترجیح بدهد، دارند. بابت این خدمات هم حدود ۴۰۰هزار تومان از متقاضیان وام ازدواج پول می‌گیرند.

اما شما گول این ادعاها را نخورید. اگر قصد گرفتن تسهیلات ازدواج دارید، فقط به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی به آدرس «ve.cbi.ir» بروید و ثبت نام را بدون پرداخت هیچ پولی تکمیل کنید. جالب اینکه خود بانک مرکزی هم در جریان این سوءاستفاده است. کافی است وارد سامانه تسهیلات ازدواج بانک مرکزی شوید تا در صفحه اول سایت این پیغام را ببینید: « شایان ذکر است سامانه بانک مرکزی، هیچگونه ارتباطی با وبسایت‌های فعال در این زمینه ندارد و متقاضیان می‌توانند به‌طور مستقیم نسبت به ثبت نام خود در سامانه یاد شده اقدام نمایند.»

اما با وجود اطلاع بانک مرکزی این روش جدید پول درآوردن، هیچ ممانعتی از فعالیت این سایت‌ها به عمل نمی‌آورد. جلوگیری از فعالیت سایت‌هایی که به بهانه زودتر گرفتن وام، از متقاضیان جوان و اغلب نیازمند وام ازدواج پول می‌گیرند، بدون آنکه خدمات خاصی به آنها بدهند. پس یادتان باشد؛ برای انجام مراحل گرفتن وام ازدواج فقط به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه بانک مرکزی بروید و ثبت‌نام‌تان را تکمیل کنید.

مبلغ وام چقدر است؟

بانک مرکزی موظف است از محل پس‌انداز و قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله پرداخت کند. با توجه به تاثیر سن در مبلغ وام، بیایید -یکبار برای همیشه- به این سوال پاسخ روشن بدهیم؛ وام ازدواج چقدر است؟

وام ازدواج ۴۴۰ میلیون تومانی فقط برای کم سن‌ها

تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۲ برای هر یک از زوج‌های خوشبختی که مرد کمتر از ۲۵ سال و زن کمتر از ۲۳ سال باشد، ۲۲۰ میلیون تومان و در کل ۴۴۰ میلیون تومان داده می‌شود. این تصمیم بر اساس مصوبه بودجه ۱۴۰۲ با هدف ترویج ازدواج در سنین پایین‌تر، گرفته شده است.

حالا اگر یکی از زوجین، خارج از این رده سنی باشد، طبیعتا عدد وام آنها متفاوت می‌شود.

مثلا اگر آقا داماد ۲۵ سال سن داشت و در محدوده وام قرض الحسنه ۲۲۰ میلیونی بود ولی عروس خانم ۲۴ سال، در کل به زوج محترم قصه ما، ۴۰۰ میلیون وام ارائه می‌شود.

شرایط ضامن وام قرض‌الحسنه ازدواج ۱۴۰۲

وام ازدواج با اخذ یک ضامن معتبر و سفته به‌ازای هر نفر، قابل دریافت است. یعنی برای زوج، مدارک ۲ ضامن باید ارائه شود.

لازم است ضامن‌ها فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق خود را به بانک ارائه دهند. اغلب بانک‌ها بازنشستگان را به‌عنوان ضامن وامشان می‌پذیرند. ضامن می‌تواند کارمند رسمی یا پیمانی دولت یا نیروی‌های نظامی و انتظامی باشد. ضامن می‌تواند کاسب دارای پروانه کسب باشد منوط به این‌که در زمان ضمانت فعالیت اقتصادی داشته باشد. در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود (ممهور به مهر شورا) کافی است. سایر وثیقه‌ها هم از نظر بانک مرکزی قابل قبول است؛ از جمله دریافت سفته، چک معتبر و سپرده‌های متقاضی و بستگان آنان.

اما… اما این همه ماجرا نیست. بر اساس گزارش‌های رسیده به «رده» بسیاری از بانک‌ها به دلیل افزایش مبلغ وام، به روش‌های مختلف بیش از یک ضامن برای ارائه وام طلب می‌کنند.

اما در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تاکید شده که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به‌عنوان تضمین در مورد وام ازدواج قبول کنند.

اما بانک مرکزی گفته چنانچه زوجین در سامانه ازدواج هر دو نفر، یک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر ۲ قرارداد زوجین امکان‌پذیر است.

اما بنابر اعلام بانک مرکزی: «اگر خود فرد متقاضی کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و مؤسسات عـمومی (مانند کمیته امداد، شهرداری‌، هلال‌احمر و بنیاد)، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعـتباری باشند با ارائه گواهی کسر از حقوق خود دیگر نیاز به ضامن ندارند»

اما بنابر اعلام بانک مرکزی چنانچه متقاضی اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به همان بانک دریافت‌کننده یارانه خود مراجعه کرده باشد، مراتب در چارچوب بخشنامه‌های مربوط به اعطای تسهیلات به پشتوانه یارانه واریزی قابل اجراست.

با همه این تاکیدها، اگر در هنگام درخواست، با تعداد ضامن بیشتر مواجه شدید، تعجب نکنید!

شرایط پرداخت تسهیلات ازدواج به مطلقه‌ها یا ازدواج دوم

شرایط پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مطلقه‌ها یا وام ازدواج برای ازدواج دوم به چه شکل است؟ باید بدانید که طبق قانون، وام ازدواج تنها یک‌بار به هر فرد ایرانی تعلق می‌گیرد. اگر فردی در ازدواج اول خود از این وام استفاده کرده باشد، دیگر نمی‌تواند دوباره وام بگیرد. حالا هرچندبار که دوست دارد و می‌تواند ازدواج کند!! اما اگر فرد در زمان ازدواج اول خود وام دریافت نکرده باشد، در ازدواج دوم خود می‌تواند برای وام ازدواج ثبت‌نام کند.

نکته: اگر فردی در طول زمان ازدواجش ثبت‌نام کرده باشد اما قبل از گرفتن وام، طلاق بگیرد همچنان مشمول دریافت وام ازدواج است و می‌تواند پس از ازدواج مجدد وام دریافت کند.

شرایط وام ازدواج ایرانیان خارج از کشور

حتی ایرانیان خارج از کشور هم مشمول این وام می‌شوند. حالا واقعا نیاز هم دارند؟! اگر یک فرد ایرانی در خارج از کشور ازدواج کند باید گواهی ازدواجش توسط سفارت ایران صادرشده باشد تا بتواند برای وام ازدواج ثبت‌نام کند. این گواهی ازدواج که توسط کنسولگری ایران در خارج از کشور مهر می‌شود، سند ازدواج فرد محسوب می‌شود. حالا واقعا یک خارج‌نشین به این وام نیاز دارد؟!

شرایط وام ازدواج اقلیت‌های دینی

مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور وجود دارند که مورد تأیید حکومت هستند و اقرارنامه ازدواج یا مدرکی مشابه برای اقلیت‌های دینی صادر می‌کنند که معادل عقدنامه است و با این مدرک اقلیت‌های دینی هم می‌توانند برای وام ازدواج ثبت‌نام کنند. بنابر قانون مدنی کشورمان اقلیت‌های دینی در احوال شخصیه خود (ازدواج، طلاق، وصیت و ارث) تابع مقررات خاص خود هستند. اقلیت‌های دینی یعنی مذاهب و ادیان به رسمیت شناخته‌شده در قانون اساسی کشورمان. مذاهب اسلامی غیر از شیعه شامل مذاهب اهل تسنن (حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) می‌شود و ادیان به رسمیت شناخته‌شده در قانون اساسی، شامل یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان ایرانی می‌شود.

کسانی که وام ازدواج نگرفته‌اند

با خواندن شرایط و توضیحات بالا احتمالا به جواب کافی و لازم رسیده‌اید ولی برای تاکید بیشتر، می‌توان گفت وام ازدواج، مختص ازدواج اول نیست، معیار این است که هر فرد ایرانی تنها یک‌بار و فقط یکبار در زندگی‌اش می‌تواند از تسهیلات ازدواج استفاده کند و فرقی نمی‌کند این استفاده در زمان ازدواج چندم فرد است. اما بند بعدی را بخوانید!

مهلت دریافت وام ازدواج از تاریخ عقد

به یاد داشته باشید تنها ۳ سال بعد از تاریخ عقد فرصت برای ثبت‌نام وام در سامانه دارید. یعنی اگر فردی در زندگی‌اش وام ازدواج نگرفته و وسوسه شده تا به نوعی این وام را بگیرید، شرایط دریافت وام به گونه‌ای طراحی شده که این مبلغ شامل نو-ازدواجی‌ها بشود و نه سن‌وسال‌دارهای وام نگرفته. پس ملاک تاریخ عقد را فراموش نکنید.

کدام بانک‌ها وام ازدواج ارائه می‌دهند؟

در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج که وارد می‌شوید، در قسمت سمت چپ سایت لیست بانک‌های ارائه‌دهنده وام ازدواج را مشاهده می‌کنید که به ترتیب زیر است:

بانک ملت، بانک رفاه کارگران، بانک مسکن، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک ملی ایران، بانک تجارت، بانک صادرات ایران، پست‌بانک ایران، صندوق کارآفرینی امید، بانک پارسیان، بانک سامان، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک انصار، بانک گردشگری، بانک دی، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک توسعه تعاون، بانک ایران‌زمین، بانک حکمت ایرانیان، موسسه اعتباری کوثر، بانک پاسارگاد، بانک آینده، بانک اقتصاد نوین، بانک قوامین، موسسه اعتباری ملل، بانک شهر، بانک سینا، موسسه اعتباری نور، بانک توسعه صادرات، بانک مشترک ایران ونزوئلا، بانک خاورمیانه، بانک سرمایه، موسسه اعتباری کاسپین.

وام ازدواج چه مزیت‌هایی دارد؟

بین انواع وام بانکی، وام ازدواج مفیدترین وام برای افراد متاهل است و به افراد مجرد تعلق نمی‌گیرد. بنابراین اگر هنوز ازدواج شما ثبت نشده است، نمی‌توانید این وام را بگیرید. مبلغ وام ازدواج به سن عروس و داماد بستگی دارد و مدت زمان بازپرداخت هم با توجه به مبلغ اولیه متغیر است؛ اما سود این وام ثابت است. یعنی مبلغ وام شما هرچقدر که باشد، در نهایت آن را با سود ۴ درصد برمی‌گردانید. اگر داماد کمتر از ۲۵ سال سن داشته باشد و سن عروس هم کمتر از ۲۳ سال باشد، بیشترین وام به آنها تعلق می‌گیرد.

با وام ازدواج، جهیزیه بخرید

وام ازدواج نوعی کمک هزینه خرید کالا یا جهیزیه است. بنابراین، اگر نگران هزینه‌ی خرید لوازم خانه و آشپزخانه، لوازم برقی مثل تلویزیون، لباس‌شویی و ظرف‌شویی هستید، حتما گرفتن وام ازدواج را جدی بگیرید.

البته، اگر شرایط دریافت این وام را ندارید یا نمی‌توانید ضامن پیدا کنید، می‌توانید از اعتبار ازکی‌وام استفاده کنید. اعتبار ازکی‌وام به ضامن احتیاجی ندارد و فقط با یک چک صیادی به شما داده می‌شود. به‌علاوه، تمام مراحل ثبت‌نام در سایت و دریافت اعتبار هم آنلاین است.

مبلغ وام ازدواج چقدر است؟

همان‌طور که گفتیم، یکی از عوامل تعیین‌کننده مبلغ وام سن زن و شوهر است. زن و شوهرهای جوانی که در اوایل دهه‌ی ۲۰ زندگی‌شان هستند، نفری ۲۲۰ میلیون تومان وام می‌گیرند. در صورتی‌که سن یکی از زوجین بیشتر از این بازه باشد، حداکثر ۱۸۰ میلیون تومان وام می‌گیرد. بنابراین، در این شرایط زن و شوهر می‌توانند ۳۶۰ میلیون تومان وام بگیرند. توجه کنید که وام ۲۲۰ میلیون تومانی فقط به دامادهای زیر ۲۵ سال و عروس‌های زیر ۲۳ سال داده می‌شود. اگر سن شما و همسرتان در این بازه قرار نمی‌گیرد، هر دو ۱۸۰ میلیون تومان می‌گیرند.

مبلغ وام ازدواج فرزند ایثارگر در سال ۱۴۰۲

در صورتی‌که یکی از متقاضیان وام، جانباز و آزاده باشد، مبلغ وام ازدواج دو برابر می‌شود. همچنین، فرزندان افراد جانباز، آزاده و شهدا هم دو برابر افراد دیگر وام می‌گیرند. بنابراین، طبق آخرین تغییرات وام ازدواج در سال ۱۴۰۲، فرزند پسر ایثارگر بالای ۲۵ سال و فرزند دختر ایثارگر بالای ۲۳ سال، نفری ۲۵۰ میلیون تومان می‌گیرند. این مبلغ برای مردان زیر ۲۵ سال و زنان زیر ۲۳ سال، ۴۴۰ میلیون تومان است.

مراحل دریافت وام ازدواج

اولین قدم برای دریافت این وام، ثبت‌نام در سایت وام ازدواج است. بعد از ثبت‌نام و وارد کردن مشخصات فردی، یک کد رهگیری ۱۰ رقمی به شما تعلق می‌گیرد. با داشتن این کد می‌توانید تا حداکثر ۱۲ روز آینده به بانک مراجعه کنید و مراحل دریافت وام ازدواج را انجام دهید.

تعیین شعبه وام ازدواج

بعد از ثبت‌نام در سامانه و دریافت کد رهگیری، پیامک تعیین شعبه برای شما ارسال می‌شود. در واقع، سامانه وام ازدواج با توجه به شهر شما شعبه‌ی بانک وام‌دهنده را مشخص می‌کند. شما می‌توانید بانک ارائه‌دهنده‌ی وام را انتخاب کنید، اما ممکن است سرپرست بانک شعبه را تغییر دهد.

مراجعه به شعبه و ارائه‌ی مدارک

مرحله‌ی بعد، مراجعه‌ی حضوری به بانک است. در این مرحله، شما باید مدارک لازم را تهیه کنید و اطلاعات خودتان را تکمیل کنید. فراموش نکنید که ۴۵ روز برای این کار فرصت دارید، در غیر این صورت، ثبت‌نام شما باطل می‌شود و فرصت وام‌ گرفتن به شخص دیگری داده می‌شود.

شرایط و مدارک وام ازدواج

برای دریافت وام ازدواج به ضامن احتیاج دارید و باید دو ضامن به بانک معرفی کنید. ضامن‌ها می‌توانند کارمندان دولت، نیروهای نظامی و بازنشسته‌ها باشند. اگر پدر و مادر یا بستگان شما کاسب هستند و در بازار مغازه دارند، می‌توانند با پروانه کسب ضامن شما باشند.

نکته‌ی مهم این است که ضامن‌ها فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق داشته باشند. طبق قانون، دو ضامن برای گرفتن وام ازدواج کافی است. اما اگر مبلغ وام بیشتر از حد معمول باشد، بانک از ۳ یا ۴ ضامن می‌خواهد.

علاوه‌بر این‌ها، عقد شما باید به طور رسمی ثبت شده است و تابعیت ایران را داشته باشید. اگر در کشورهای خارجی ساکن هستید، در صورتی‌که عقدتان در سفارت جمهوری اسلامی ثبت شده باشد، می‌توانید وام بگیرید. همچنین، پیروان اقلیت‌های مذهبی هم می‌توانند در مرکز اقلیت‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران عقد کنند و وام ازدواج بگیرند. به غیر از ضامن و شرایط ذکرشده، باید مدارک زیر قبل از مراجعه به بانک آماده کنید:

  • اصل و کپی سند ازدواج زوجین
  • شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • فیش حقوقی و نامه کسر از حقوق ضامن‌ها

در فرم درخواست وام باید آدرس و کد پستی متقاضیان وام و ضامن‌ها را بنویسید. بعد از انجام مراحل اداری، حداکثر تا ۳ ماه بعد وام شما پرداخت می‌شود. البته، این نکته را هم درنظر بگیرید که بعضی از بانک‌ها با مشکل کمبود بودجه مواجه هستند و ممکن است دیرتر وام را پرداخت کنند.

چه بانک‌هایی وام ازدواج می‌دهند؟

تقریباً امکان دریافت وام ازدواج از همه بانک‌ها وجود دارد. اگر تصمیم دارید برای دریافت این وام به بانک‌ مراجعه کنید، در این قسمت، بانک‌های ارائه‌دهنده‌ی وام ازدواج را لیست کردیم.

  • بانک ملت
  • بانک رفاه کارگران
  • بانک مسکن
  • بانک سپه
  • بانک کشاورزی
  • بانک ملی ایران
  • بانک تجارت
  • بانک صادرات ایران
  • پست بانک ایران
  • صندوق کارآفرینی امید
  • بانک پارسیان
  • بانک سامان
  • بانک قرض الحسنه مهر ایران
  • بانک انصار
  • بانک گردشگری
  • بانک دی
  • بانک قرص الحسنه رسالت
  • بانک توسعه تعاون
  • بانک ایران زمین
  • بانک حکمت ایرانیان
  • موسسه اعتباری کوثر
  • بانک پاسارگاد
  • بانک آینده
  • بانک اقتصاد نوین
  • موسسه اعتباری ملل
  • بانک شهر
  • بانک سینا
  • موسسه اعتباری نور
  • بانک توسعه صادرات
  • بانک خاورمیانه
  • بانک سرمایه
  • موسسه اعتباری کاسپین

در بین بانک‌های ذکرشده، بانک‌های زیر زودتر از بقیه به شما وام می‌دهند و مراحل اداری کمتری دارند.

  • بانک ملی
  • بانک سپه
  • بانک کشاورزی
  • بانک مسکن
  • بانک توسعه تعاون
  • بانک تجارت
  • بانک ملت
  • بانک صادرات
  • بانک رفاه
  • بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران
  • بانک صندوق قرض‌الحسنه پارسیان

چرا وام ازدواج دیر پرداخت می‌شود؟

گرچه بیشتر بانک‌ها در خصوص ارائه‌ی تسهیلات ازدواج فعالیت می‌کنند، اما بعضی از آن‌ها از منابع کافی برای دادن این تسهیلات برخوردار نیستند. گروهی از بانک‌ها از شما ضامن‌های زیادی می‌خواهند. همین مسئله باعث می‌شود که روند گرفتن این وام طولانی شود. طبق اعلامیه‌ی بانک مرکزی، دو ضامن برای گرفتن تسهیلات ازدواج کافی است. اما بعضی از بانک‌ها ۳ ضامن می‌خواهند.

همچنین، در بعضی از استان‌ها، بانک از متقاضیان وام، سند خانه، فیش برق و گاز و گواهی اشتغال هم درخواست می‌کند. سامانه وام ازدواج به متقاضیان اجازه می‌دهد علت دیرکرد وام را پیگیری کنند. در بخش پیگیری وام ازدواج می‌توانید اطلاعات وام را ویرایش کنید یا وضعیت صدور وام را ببینید. همچنین امکان حذف ثبت‌نام هم وجود دارد. در همین بخش، می‌توانید با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل، از وضعیت ثبت‌نام وام مطلع شوید.

نکات مهم در تعیین شعبه وام ازدواج

مهم‌ترین نکته این است که صبور باشید. دریافت وام ازدواج مثل بقیه کارهای اداری مشکلات خاص خودش را دارد. ممکن است در روند تعیین شعبه مشکلاتی رخ دهد. متداول‌ترین مسئله‌ای که باعث طولانی شدن زمان تعیین شعبه می‌شود، تعداد متقاضیان وام است.

در زمان‌هایی که آمار ازدواج و درخواست وام افزایش پیدا می‌کند، احتمال طولانی شدن فرایند دریافت وام هم زیاد است. همچنین، فراموش نکنید که اگر سهمیه ایثارگری دارید، حتما زمان ثبت‌نام این نکته را ذکر کنید. در غیر این صورت، باید در زمان تعیین شعبه‌ی وام با سامانه تماس بگیرید و اطلاع دهید. مسئولان اعطای وام از بنیاد شهید استعلام می‌گیرند و وضعیت شما به حالت ایثارگری تغییر می‌کند. در نهایت، حتما در زمان تعیین شده به بانک مراجعه کنید. در صورتی‌که فرصت را از دست بدهید، باید دوباره ثبت‌نام کرده و مراحل را انجام دهید.

سوالات متداول

آیا وام ازدواج فقط برای متاهل‌ها است؟

بله، برای دریافت این وام باید ازدواج شما در شناسنامه و مرکزهای ثبت ازدواج ثبت شده باشد.

بیشترین مبلغ وام ازدواج چقدر است؟

بیشترین مبلغ این وام ۴۴۰ میلیون تومان تومان است که به آقایان زیر ۲۵ سال و خانم‌های زیر ۲۳ داده می‌شود.

چه کسانی واجد شرایط وام ازدواج هستند؟

همه‌ی افرادی که بعد از اول فروردین ۱۳۹۸ ازدواج کرده‌اند و وام ازدواج نگرفته‌اند، به شرطی که زیر ۵۰ سال باشند، می‌توانند این وام را بگیرند.

آیا کسانی که برای بار دوم ازدواج می‌کنند، می‌توانند وام بگیرند؟

وام ازدواج فقط یک بار به زوجین داده می‌شود. اگر هر یک از زوجین قبلا برای وام اقدام نکرده باشند، می‌توانند برای ازدواج دوم وام بگیرند.

source

توسط