ایران خودرو که عنوان بزرگترین خودروساز کشور را در اختیار دارد و محصولات مختلفی را تولید میکند، در دور جدید واردات خودرو، سدان چینی را وارد خواهد کرد. ایولوس ییژوان مکس (Aeolus Yixuan Max)، سدان لوکسی است که روی خط تولید گروه دانگ فنگ چین قرار دارد و با دو پیشرانه بنزینی و هیبریدی در بازارهای جهانی عرضه میشود. این خودرو با نام دانگ فنگ شاین مکس (Shine Max) در دو نسخه بنزینی و هیبرید در اختیار مشتریان ایرانی قرار میگیرد.
مزایا و معایب
+ طراحی ظاهری روز
+ مشخصات فنی مناسب بنزینی و هیبریدی
+ مصرف سوخت پایین
+ سطح بالای امکانات در نسخه بنزینی
– نبود بعضی از آپشنها در مدل هیبریدی
مشخصات فنی
دانگ فنگ، اولین نسخه شاین مکس را در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد، اما سدان لوکسی که قرار است توسط ایران خودرو وارد شود، در سال ۲۰۲۱ معرفی شده و کاملا با مدل اولیه تفاوت دارد.
دانگ فنگ شاین مکس جدید اولین محصول خودروساز چینی است که روی پلتفرم DSMA (مخفف Dongfeng Superior Modular Architecture) ساخته شده است. پلتفرم جدید، سیستم تعلیق مستقل عقب و سامانه الکترونیک بهروز دارد و این امکان را به خودروساز میدهد تا از آن در ساخت خودرو هیبرید استفاده کند و سیستم ADAS را به کار ببرد.
دانگ فنگ شاین مکس در دو نسخه بنزینی و هیبریدی تولید شده است. مدل بنزینی دارای پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن.متر و گیربکس DCT تَر ۷ سرعته است. حداکثر سرعت شاین مکس بنزینی به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و برای طی کردن صد کیلومتر راه، به ۶.۸ لیتر بنزین نیاز دارد.
پیشرانهای که برای شاین مکس هیبریدی استفاده شده، ترکیبی از یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی است و در مجموع ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن.متر گشتاور تولید میکند. گیربکس اتوماتیک خاص ماشینهای هیبرید، قدرت موتور را به چرخهای جلو میفرستد. حداکثر سرعت دانگ فنگ شاین مکس هیبریدی ۲۱۵ کیلومتر است. مصرف سوخت این خودرو با هیبریدیهای برندهای معتبری مثل تویوتا برابری میکند و در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ۵ لیتر بنزین میسوزاند، اما این خودرو برای رانندگی در هر ۱۰۰ کیلومتر خیابان شهری فقط به ۲ لیتر بنزین نیاز دارد.
پلتفرم جدید امکان بهرهگیری از سیستم دستیار پیشرفته راننده را فراهم کرده تا خودرو شاین مکس به امکانات ایمنی سطح بالایی، البته فقط در نسخه بنزینی مجهز باشد.
مشخصات کلی
نوع موتور خودرو |
خطی بنزینی هیبریدی |
حجم موتور |
۱.۵ لیتر |
سیلندر / سوپاپ |
۴ / ۱۶ |
تنفس موتور |
توربوشارژر |
قدرت |
۱۹۰ اسب بخار ۱۷۶ اسب بخار |
گشتاور |
۳۰۰ نیوتن.متر |
گیربکس |
۷ سرعته اتوماتیک DCT اتوماتیک |
محور محرک |
دیفرانسیل جلو |
شتاب |
—– |
سرعت |
۱۸۰ کیلومتر بر ساعت ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت |
۶.۸ لیتر در صد کیلومتر ۵ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو ۵ |
فرمان |
برقی |
بدنه |
سدان |
نوع رینگ |
آلومینیومی |
ابعاد و ظرفیت ها
طول |
۴۷۹۷ میلیمتر |
عرض |
۱۸۷۰ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۴۷۵ میلیمتر |
فاصله محورها |
۲۷۷۰ میلیمتر |
وزن خالص |
۱۴۸۶ کیلوگرم ۱۵۶۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین |
۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب |
۴۲۸ لیتر |
حجم مخزن سوخت |
۵۲ لیتر |
قطر رینگ |
۱۷ اینچ |
آپشن ها و امکانات
طراحی ظاهری
دانگ فنگ همانطور که شاین مکس را از لحاظ فنی زیر و رو کرده، ظاهر مدرنی را نیز برای سدان مدرن خود کار کرده است.
جلوپنجره مشکی رنگ بزرگی تقریبا کل چهره دانگ فنگ شاین مکس را پر کرده که خطوط آن به سمت بیرون متمایل است و بدون فاصله به چراغهای زاویهدار جلو میرسد. این سبک طراحی، شمایلی مدرن و جدی به دانگ فنگ شاین مکس بخشیده است. دانگ فنگ برای اینکه رنگ و لعاب بیشتری به چهره خودرو بدهد، دو طرف جلوپنجره، قطعات کرومی نصب کرده است.
شاین مکس در نمای جانبی نشان میدهد که خودرویی جدید است. دو خط موازی روی بدنه کشیده شدهاند و خبری از حجمپردازیها و گلگیرهای برجسته نیست. خط سقف با شیب ملایمی به سمت صندوق میرود.
چراغهای عقب عرض خودرو را پر کردهاند تا علاوه بر ایجاد نمایی متمایز و متفاوت، ظاهری پهنتر به دانگ فنگ شاین مکس بدهند. خروجی اگزوز زیر بدنه قرار دارد، اما طراحان به جای سراگزوزهای روی سپر، دو قاب کرومی را در دو طرف آن تعبیه کردهاند.
طراحی داخلی
طراحان برای کابین دانگ فنگ شاین مکس، کمی جانب احتیاط را رعایت کردهاند و طرح نویی به هم نزدهاند، دلیل این کار هم حفظ وجهه شیک خودرو است.
نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی وسط داشبورد به سمت راننده متمایل شده تا کار با آن هنگام رانندگی راحتتر باشد. فرمان برشخورده با دکمههای کنترلی جلوی راننده قرار گرفته که از میان آن میتواند کیلومترشمار دیجیتال را ببیند و بنا به سلیقه، گرافیک آن را تغییر دهد.
در بیشتر خودروها، دکمههای سیستم تهویه مطبوع زیر نمایشگر لمسی قرار دارد، اما در شاین مکس این قضیه متفاوت است و برای تنظیم تهویه باید قسمت بالایی نمایشگر را جستجو کرد.
فاصله محوری ۲۷۷۰ میلیمتری، فضای زیادی را در اختیار سرنشینان عقب قرار میدهد و افراد قدبلند به راحتی میتوانند از این خودرو استفاده کنند.
سطح امکانات و تجهیزات مدلهای بنزین و هیبرید شاین مکس با هم متفاوت است. دانگ فنگ شاین مکس بنزینی ۶ کیسه هوا دارد، در صورتی که نسخه هیبریدی فقط به ۴ ایربگ مجهز شده است.
دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، اخطار باز کردن درها در صورت وجود مانع، هشدار برخورد از جلو، سیستم تشخیص نقاط کور، پاور ویندوز، آنتی ترپ، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو در فهرست امکانات نسخه بنزینی سدان چینی دیده میشود، در صورتی که این آپشنها در شاین مکس هیبریدی وجود ندارد. البته دلیل این کار، کاهش قیمت مدل هیبریدی است تا مشابه شاین مکس بنزینی باشد.
قیمت شاین مکس در بازار ایران
دانگ فنگ شاین مکس، قرار است جدیدترین ماشین وارداتی ایران خودرو باشد. ظاهر مدرن و امروزی آن میتواند برای خریداران جالب به نظر برسد و فهرست تقریبا کامل امکانات و آپشنهای ایمنی و رفاهیاش همه نیازهای سرنشینان را رفع میکند. مصرف سوخت کم شاین مکس، حتی در مدل بنزینی مزیتی برای این خودرو در بازار ایران محسوب میشود. چینیها برای خرید خودرو بنزینی دانگ فنگ حداقل ۱۴ هزار دلار میپردازند و قیمت ردهبالاترین تیپ آن حدود ۱۹ هزار دلار است. این خودرو که در بازار چین خوشقیمت محسوب میشود، برای فروش در ایران، با احتساب تعرفه واردات و مالیات و… بیش از دو برابر گرانتر در میآید. دانگ فنگ شاین مکس بهزودی در دسترس خریداران داخلی قرار میگیرد و رقابتی را با کیا اپتیما ۲۰۲۳ و کی ام سی J7 شروع میکند.
نویسنده: میلاد قزللو
source