هِلکَت. همین یک کلمه برای کِز خوردن شاخ و برگهایمان کفایت میکند. آن جلو زیر کاپوت رم تی.آر.ایکس راکتور 6.2 لیتری هشت سیلندر V شکلی تپانده شده که به لطف همجوشی هستهای سوپرشارژر خود میتواند 702 اسببخار نیرو را در 6100 دور در دقیقه و 881 نیوتنمتر گشتاور را در 4800 دور در دقیقه تولید کند. قویترین پیشرانه استاندارد کارخانهای در دنیای پیکاپهای پرفورمنس، شعاری است که دوج با این خودرو به آن مینازد. کلاً اعداد و ارقامی مربوط به مشخصات فنی این سازه، ترسناک است. مثلاً حجم مخزن سوختش 125 لیتر است و میزان آب و روغن بلوک پیشرانه به ترتیب 14.5 و 7.5 لیتر اعلام شده است.
رم 1500 تی.آر.ایکس واقعاً خودروی بزرگی است؛ یعنی خیلی بزرگ؛ یعنی پیکاپی با طول 5.9 متر و ارتفاع بیش از 2 متر. نسل جدید لندکروزر با آن قد و قواره سهمگین 4.9 متر طول و 1.9 متر ارتفاع دارد. فقط فاصله محوری این خودرو به تنهایی 3.6 متر میشود. احتمالاً هیچ ایرانی نمیتواند این خودرو را درون پارکینگ خانهاش بگذارد. چون عرض آن دقیقاً 2235 میلیمتر (203 میلیمتر بیشتر از رم 1500 استاندارد) میشود.
برای حرفهایهای دنیای آفرود اعداد مربوط به زاویه حمله (Approach) و زاویه فرار (Departure) اهمیت حیاتی دارد. این زوایا توانایی ورود و خروج بدنه خودرو از موانع مستقیم را بدون برخورد سپر مشخص میکنند. زاویه حمله و فرار در این خودرو به ترتیب 30.2 و 23.5 درجه است که نشان میدهد میتوان با یک نیش گاز از دیوار راست بالا رفت. این زوایا بخشی از هنرنمایی سیستم تعلیق استادانه تی.آر.ایکس هستند. سیستمی که نسبت به یک رم 1500 استاندارد 5 سانتیمتر از سطح زمین فاصله بیشتری دارد. بخش خارقالعاده فنربندی این خودرو در محور عقبش است. جایی که کمکفنرهای تطبیقپذیر با بازوهای 5 اتصالی پیچشی و اکسل حرفهای Dana 60 با قابلیت جابجایی 33 سانتیمتری دیده میشود.
لاستیکهایی که برای این خودرو در نظر گرفته شده 325.65 میلیمتری 18 اینچی مدل Territory هستند که به صورت سفارشی توسط گودیر ساخته شدهاند. تازه اینها سایز استاندارد هستند. شرکت میگوید میتوان روی آن دو جفت لاستیک 325.60 میلیمتری 20 اینچی هم نصب کرد. چرخ بزرگ، ترمز بزرگ میخواهد. ترمزهایی که در محور جلو با دیسک 378 میلیمتری و در عقب با دیسک 375 میلیمتری تعبیه شدهاند. قاعدتاً برای متوقف کردن یک بولدوزر باید هم چرخهای عظیمالجثهای برایش انتخاب کرد. گفتیم عظیمالجثه یاد وزن خالص تی.آر.ایکس افتادیم که 2880 کیلوگرم میشود. وزن خالص یعنی جرم خودرو بدون راننده و مایعات.
حالا که این نفربر را بالا و پایین کردیم، وقت اعلام نتایج سرعت و شتاب آن است. رم 1500 تی.آر.ایکس صفر تا صد را در 4.8 ثانیه طی میکند. بگذارید بهتر بگوییم. این چهار چرخ فولادی 2.8 تنی میتواند صفر تا صد را زیر 5 ثانیه طی کند. شتاب صفر تا 160 کیلومتر در ساعتش هم 11 ثانیه است. در همین سرعت 160 کیلومتری اگر ناگهان ترمز کنید تا توقف کامل به 127 متر مسیر نیاز است. با این پیکاپ دو کابین میتوان 400 متر را زیر 13 ثانیه با سرعت 170 کیلومتر در ساعت پیمود.
همه موفقیتها را هم که نباید به حساب هلکت بگذاریم. این وسط نقش جعبهدنده 8 سرعته 8HP95 ساخت ZF را هم نباید ندید بگیریم. این همان جعبهدندهای است که روی رولزرویس گوست Black Badge، بامو M760Li و به طرزی باورنکردنی روی آستونمارتین DBS سوپرلجرا هم نصب شده است. این تازه جعبهدنده اصلی این خودرو بود. گیربکس کمکی تی.آر.ایکس را بورگواگنر برایش طراحی کرده تا در انتقال نیروی تماموقت عملکردی بینقص داشته باشد.
source