راساس گزارش روزنامه ایران که ارگان مطبوعاتی دولت محسوب میشود، روند تولید خودرو در کشور نزولی شده است. کاهش تولید خودرو از میانه امسال آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد. این اتفاق درحالی رخ داده است که خودروسازان ماههای نخست سال را با افزایش تولید پشتسر گذاشتهاند. بااینحال، رویه تولید اتومبیل در کشور روزبهروز بدتر از گذشته میشود.
وزارت صمت برای خودروسازان در سال 1402، هدفگذاری تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو را تعیین کرده است. بااینحال بعید بهنظر میرسد که خودروسازان بتوانند چنین آماری را در سال جاری ثبت کنند. تولید خودرو در شهریورماه امسال نسبت به سال گذشته، 14.5 درصد و در ماه مهرماه 1402 نسبت به مهر 1401، 32.1 درصد کاهش را نشان میدهد. روند کاهش تولید اتومبیل از مردادماه 1402 بهصورت جدی آغاز شده است اما کاهش 32 درصدی تولید در مهرماه 1402 وضعیت وخیم این حوزه را نشان میدهد.
بیمیلی به تولید خودرو و نبود قدرت خرید، عوامل اصلی کاهش تولید
خبرگزاریها و روزنامههای مختلف موارد بسیاری را بهعنوان عوامل کاهش تولید اتومبیل عنوان کردهاند. ازجمله این موارد میتوان به کمبود ارز، مشکلات در زنجیره تأمین، بدهی سنگین خودروسازان به قطعهسازان و سختگیریهای سازمان استاندارد اشاره کرد. بااینحال، بزرگترین دلیل کاهش تولید خودرو درحالحاضر، بیمیلی خودروسازان نسبت به افزایش تیراژ از یکسو و نبود قدرت خرید از سوی دیگر است.
خودروسازان از شهریورماه 1402 فرایند افزایش قیمتها را آغاز کردهاند تا قیمت خودروهایشان را به نرخ بازار نزدیک کنند. برای مثال، اکنون اختلاف قیمت تارا در کارخانه با بازار آزاد به کمتر از 100 میلیون تومان رسیده است. این اختلاف قیمت در مورد خودروهای اقتصادی سایپا نیز کمتر از 50 میلیون تومان است. بنابراین مشتریان برای خرید از خودروساز بهصورت مستقیم ترغیب میشوند، اما یک مشکل در این بین وجود دارد؛ بسیاری از مشتریان دیگر بودجهای برای خرید خودرو در اختیار ندارند!
این روزها اگر به نمایشگاههای خودرو سر بزنید، خواهید دید که حتی برای خرید خودروهای اقتصادی پرطرفدار نظیر کوییک و تیبا نیز مشتری چندانی وجود ندارد. خودروسازان نیز این موضوع را بهخوبی فهمیدهاند و تنها برای اقشار متوسط و بالای جامعه خودرو تولید میکنند. بنابراین کاهش تولید در شرایط فعلی طبیعی بهنظر میرسد؛ چرا که تقاضای خرید خودرو نیز کاهش یافته است.
source