در سال 2008، DreamWorks پاندای کونگفو کار را عرضه کرد؛ یک فیلم انمیشینی در مورد پاندایی به نام پو، که برای محافظت از خانهاش بایستی به یک مبارز کونگفو کار تبدیل شود. هر چند که در ابتدا، اطمینان زیادی به کیفیت محصول نهایی وجود نداشت، خصوصاً با برنامهی عرضهی نه چندان چشمگیری که DreamWorks برای آن تدارک دیده بود، با این حال، در نهایت فیلم چه از نظر منتقدان و چه از نظر فروش در گیشه خودش را اثبات کرد که علت آن را میتوان در تلفیق بسیار خوب عناصر روایی و طنز آن جست. نتیجه کار این شد که این فیلم، یک سری انیمیشنی را آغاز کرد که میتواند با انیمشینهایی همچون شرک و چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم، رقابت کند. نسخهی چهارم پاندای کونگفو کار در ماه مارس منتشر خواهد شد.
دلیل دیگری که باعث موفقیت پاندای کونگفو کار شد، انیمیشنهای جذابش بود که بهترین استفاده از آن را در صحنه های اکشن سری میتوان مشاهده کرد. این فرانچایز توانسته فسلفه و تمرینات هنرهای رزمی شرقی را، با شخصیتهایی که به خوبی بر روی آنها کار شده و صحنههای طنز، ترکیب کند. با هر انیمیشن جدید از این سری، همه چیز بهتر و بهتر میشود و شاهد پیشرفت هر نسخه نسبت به نسخهی قبلی بودهایم.
10. نبرد در دهکدهی پاندا (پاندای کونگفو کار 3)
پس از نابودی قصر یشم (Jade Palace)، کای به سمت دهکده مخفی پاندا میرود تا تمام نیروهای چی (Chi) را برای خودش تصرف کند و غیرقابل مهار شود. خوشبختانه استاد ببری، توانست به پو هشدار دهد و او تمام اهالی دهکده را تمرین داد تا بتوانند از مهارتهای خاصشان در مبارزه استفاده کنند. در نتیجه، اهالی دهکده توانستند مقاومت خوبی را در مقابل دسته زامبیهای یشمی کای علم کنند، تا پو بتواند به او نزدیک شود و فن انگشت را رویش پیاده کند.
این مبارزه خیلی کمدیتر و کودکانهتر از باقی مبارزات فرانچایز است، اما این به معنای بد بودنش نیست. در این سکانس، خلاقیت زیادی از دستهی مدافعین پاندا سر میزند؛ مانند حرکات گروهی، توپخانه شیرینی و وقتی که دو پدر پو از او با فنی جالب محافظت میکنند. از منظر پیشروی داستان، این مبارزه نشان میدهد که پو حالا دیگر میتواند به آموزش دیگران بپردازد و کمک کند تا استعدادهای خودشان را شکوفا کنند. این امر، قدمی مهم برای پیشرفت شخصیت پو میباشد.
9. حمله کای به قصر یشمی (پاندای کونگفو کار 3)
با استفاده از نیروی چیِ مخصوص استاد اووگوی (لاکپشت)، یک فرمانده جنگی به نام کای، از جهان ارواح به جهان موجودات زنده سفر میکند تا میراث اووگوی را از میان بردارد. او اول با تحت سلطه درآوردن بعضی از بزرگترین استادان کونگفو شروع میکند تا بتواند نیروی چی آنها را بدزد و آنها را به زامبیهای یشمی خود تبدیل کند. همینکه او توانست شخصیتهای مانتیس و لک لک را زندانی کند، حملهاش را به خود قصر یشم آغاز کرد، که توسط پنج عضو باقی مانده و شیفو نگهبانی میشد.
این مبارزه آخرین ایستادگی ناامیدانه توسط قهرمانهایی میباشد که تمام احتمالات و شرایط بر ضد آنهاست. صحنههای کمدی نیز در اینجا وجود دارد؛ مثل زمانی که شخصیت میمون تلاش میکند تا مانتیس زامبی شده را برگرداند. اما در کل سکانس جوی برقرار است که ندای ضعف قهرمانان را در خود دارد؛ در اینجا همهی شخصیتهای اصلی غیر از ببری، توسط کای تحت بردگی درمیآیند. انیمیشنهای بهبود یافته در کونگ فو پاندا 3 این اجازه را به انیماتور ها داد تا مبارزات را خیلی پرسرعتتر کنند و تخریبپذیری را خیلی بهتر نشان بدهند که نظیر آن را پیشتر ندیده بودیم.
8. پو و دوستانش در مقابل گرگهای مهاجم (پاندای کونگفو کار 2)
به منظور به دست آوردن آهن آلات بیشتر برای اسلحههایش، ارباب شن، رئیس گرگهای خود را راهی دهکدههای اطراف میکند تا بتواند آنها را بدزدد. این موضوع توجه پو و پنج دوست مبارزش را جلب میکند و آنها سعی میکنند جلوی مهاجمین را وقتی که قصد حمله به دهکدهی نوازنده را دارند، بگیرند. همانطور که دو گروه با هم در حال نبرد هستند، آلات موسیقی که در داخل روستا وجود دارد، تم موزیک جنگ را مهیا میکنند. این صحنه موجب به وجود آمدن شروعی جذاب با ریتم و سرعت بسیار مناسب میشود. در اینجا همانطور که شخصیتهای اصلی فیلم دوباره برای مخاطب معرفی میشوند، همزمان تنش و مبارزه اصلی فیلم را هم به تماشاچیان نشان میدهد.
به هر کدام از 5 مبارز در این سکانس شانس داده میشود تا نحوه مبارزهی خاص خود را نشان دهند. و همچنین همکاری آنها با پو و اینکه چگونه حرکات ترکیبی اعمال میکنند قابل توجه میباشد. هماهنگی موسیقی این صحنه با مبارزات در حال وقوع، یکی از دستآوردهای موفقیت آمیز سازندگان در قسمت دوم پاندای کونگفو کار به شمار میآید.
7. فرار تایلانگ از زندان (پاندای کونگفو کار 1)
شیفو برای اینکه مطمئن بشود تایلانگ از زندان فرار نمیکند، به دم و دستگاه زندانش خبر میدهد تا همهی آنها گوش به زنگ باشند. با این حال، تنها یک پرِ غاز، از خبر رسانِ زندان یعنی زِنگ (Zeng)، تمام آن چیزی میباشد که تایلانگ نیاز دارد تا بتواند بندهای اسارت خود را پاره کند. نگهبانان کرگدن که توسط کاپیتان قدرتمندشان رهبری میشوند، مقاومت زیادی جلوی تایلانگ میکنند اما هیچ چیز نمیتواند فرار تایلانگ از اعماق به سطح زمین را متوقف کند.
این صحنه است که تایلانگ را به عنوان شخصیت شرور انیمیشن معرفی میکند و متوجه میشویم که دشمن اصلی پاندای ما کیست. این سکانس واقعاً معرکه است و به خوبی به اجرا درآمده؛ در طی آن مهارتهای تایلانگ به نمایش گذاشته میشوند، از سبک مبارزه وحشیانه و قدرت فراوان فیزیکی او آگاه میشویم، و هم اینکه چگونه میتواند سبک مبارزه خود را به سرعت با شرایط وفق دهد. همچنین چند صحنه کمدی بزنبکوب در این سکانس وجود دارد که امضای کار فرانچایز پاندای کونگفو کار هستند؛ مخصوصا وقتی که تایلانگ با نگهبانها روبرو میشود.
6. پو در مقابل کای در جهان ارواح (پاندای کونگفو کار 3)
پو برای محافظت از دوستان و خانوادهاش، از فن انگشت استفاده میکند تا خودش و کای را به جهان ارواح ببرد. کای که از این موقعیت بسیار عصبانی شده، سعی میکند تا نیروی چی مخصوص پو را مال خود کند، اما دوستان پو و خانوادهاش تمام نیروی چیشان را به پو انتقال میدهند. این امر به پو این اجازه را میدهد تا نیروی چیاش را به هیبت یک اژدها در بیاورد و نیروهای کای را شکست دهد، نیروهایی که توسط دزدیدن از دیگری آمده؛ نیروهایی که هیچکس با او سهیم نشده بود و او غاضب آنها محسوب میشده است.
در حالی که خود مبارزه نسبتاً کوتاه است، اما این سکانس از اهمیت زیادی برای کل سری برخوردار است. بالاخره رشد شخصیتی کارکتر پو کاملاً شکل میگیرد. او در این مسیر از یک شخص ضعیف که مشتاق یادگیری کونگ فو است، تا شخصی که میتواند الگویی برای دیگران باشد و اقدام به تلاشهای غیرممکن کند، پیشرفت میکند. از نظر بصری هم این صحنه حیرتآور است، خود جهان ارواح شبیه به یک موجود زنده میباشد که با رنگ های سبز و طلایی در لحظه مشخص میکند که چه کسی دارد برندهی مبارزه میشود.
5. پنج مبارز در مقابل تایلانگ (پاندای کونگفو کار 1)
از آنجایی که نمیخواستند منتظر پو بمانند تا آمادگی نبرد با تایلانگ را به دست آورد، ببری، مانتیس، میمون، افعی و لکلک، به سمت مبارزه با شاگرد تنزل یافتهی استاد شیفو، یعنی تایلانگ، روانه میشوند. آنها بر روی یک پل طنابی که بین شکاف مابین دو کوه کشیده شده، با او رویاروی میشوند. اول سعی میکنند که طناب را قطع کنند، اما وقتی تایلانگ به سمت دیگر دره نزدیک میشود، ببری او را با لگد برمیگرداند و با او بر روی پل وارد مبارزه میشود. سپس این پنج مبارز مجبور میشوند طناب را نگه دارند که از سقوط منجر به مرگ ببری جلوگیری کنند. این کار باعث ایجاد میدان جنگی نامتعادل بین آنها و تایلانگ میشود.
با توجه به صحنهی نبرد خاص این صحنه، این مبارزه به یکی از خلاقانهترین مبارزات در کل سری بدل گشته است. پل شکسته پیوسته در حین مبارزه از این سو به اون سو می رود، و حتی در موقعیت هایی مبارزین عمداً این کار را انجام میدهند تا دست بالا را در نبرد داشته باشند. این صحنه همچنین نمایشدهنده بسیار خوبی برای همکاری های گروه پنج مبارز با یکدیگر در نبرد است و ایضاً تکنیکهای منحصر به فردی را از تایلانگ به نمایش میگذارد که پو بعداً باید به آن غلبه کند.
4. پو در مقابل تایلانگ (پاندای کونگفو کار 1)
اکنون که پو به راز طومار اژدها پی برده است، یه قصر یشم برمیگردد تا استاد شیفو را از چنگ غضب تایلانگ نجات دهد. با استفاده از طومار به عنوان طعمه، پو موفق میشود تایلانگ را به یک شهر متروکه بکشاند، اما در آن جا در تقابل با نیروی وحشی پلنگ برفی، دست پایین تر را دارد و مدام کتک میخورد. خوشبختانه، پو با استفاده از خلاقیتش و خشم در حال افزایش تایلانگ علیهاش، موفق میشود صحنه نبرد را متعادل و به نفع خودش کند.
این نبرد به دو قسمت تقسیم میشود، و هر دوی این نیمهها به دلایل مختلف عالی از آب در آمدند. نیمه اول تلفیقی از اکشن پرسرعت با صحنه های کمدی بزنبکوب است؛ جایی که پو تمرینهای خود و آیتمهای تصادفی را به شیوهای نامتعارف برای نبرد با تایلانگ به کار میبندد. نیمه دوم صحنه به نمایش کشیدن نبرد مستقیم پو با تایلانگ میباشد که نشان میدهد چقدر پو در طول مسیر یادگیری خود، اعتماد به نفس کسب کرده است.
3. شیفو علیه تایلانگ (پاندای کونگفو کار 1)
وقتی که تایلانگ در راه است و پو بر روی چگونگی استفاده از طومار اژدها گیر کرده، شیفو به دانشآموزانش دستور میدهد تا دره صلح را تخلیه کنند و خودش به تنهایی در قصر یشم باقی میماند. وقتی تایلانگ از راه میرسد، شیفو با او وارد نبرد میشود تا زمان لازم برای فرار بقیه افراد را فراهم کند؛ نبردی که تایلانگ به خاطر شرایط آن، اشتیاق زیادی برای انجامش دارد. همانطور که تایلانگ نیروی خود را به رخ پدرخواندهاش میکشد، او را برای نقشش در سرنوشت خود مواخذه میکند.
در حالی که نبرد فیزیکی بین این دو یک ضافیت بصری است، اما روح واقعی صحنه از مکالمات تایلانگ بیرون میآید. حرفهایش این موضوع را روشن میسازد که چگونه شیفو تایلانگ را بارها و بارها فراتر از حدی که داشت تحت فشار قرار داده است و وقتی تایلانگ بیشتر از هر موقعی به حمایت او نیاز داشت، آن حمایت از او دریغ شده بود. نبرد فیزیکی بین این دو به علت تفاوت سایز بین دو کرکتر و نقطه عطف مبارزه، یعنی وقتی که تایلانگ دست های خود را آتشین میکند، تحسین برانگیز از آب درآمده است.
2. پو در مقابل شیفو برای شیرینی (پاندای کونگفو کار 1)
پس از این که شیفو میفهمد غذا بهترین راه برای تهییج پو به یادگیری کونگ فو است، برای او تمرینات شخصی سازی شدهای تدارک میبیند. شیفو به پو یک کاسه شیرینی میدهد، اما وقتی که او سعی به خوردن آن میکند، آنها را از او میدزدد. به زودی، وقتی در نهایت فقط یک عدد قطاب باقی میماند، پو دست به هر کاری میزند تا آن را تصاحب کند.
این نزاع استفادهی بسیار خوبی از مقیاس کوچک خود میکند که باعث میشود این نبرد در ذهن مخاطب ماندگار شود. در ابتدای نزاع، دوربین بین کشکمشهای چوب غذاخوری پو و شیفو متمرکز است، سپس وقتی هم پو و هم شیفو میز را ترک میکنند صحنه نزاع بزرگتر میشود. هر دو مبارز، لحظاتی را به دست میآورند که باید با تصمیم فکری سریع، روی دست دیگری بلند شوند. پیروزی پو در این نزاع نشان دهنده شروع او برای توسعه سبک مبارزهی مخصوصش است.
1.نبرد پو علیه نیروی دریایی شن (پاندای کونگفو کار
وقتی که پو از حقیقت گذشتهاش مطلع میشود، به سمت رویارویی با نیروی دریایی و ناوگان شن میرود که قصد تصاحب کل چین را دارد. او با آزاد کردن پنج دوست مبارزش کار خود را شروع میکند. اما حتی بعد از به دست آوردن حمایت شیفو و دیگر استادان کونگ فو، باز هم توپ های ناوگان شن خیلی قوی تر از آن است که مغلوب شود. تنها مانده و رودررو با ناوگان شن، پو به سمت آرامش درون خود میرود تا گلوله های شن را به سمت مقابل برگرداند.
این مجادله نهایی پو را در بهترین حالت شخصیتی و مهارتیاش نشان میدهد. داستان کلاسیک قهرمانی تنها را مشاهده میکنیم که پا به نبردی میگذارد که در آن احتمالات همگی بر ضد او میباشد. اما او این کار را انجام میدهد چون میداند کار درست همین است. همراه با این روایت کلاسیک، خود صحنه با نمایشهای بصری بینظیری همراه شده است؛ لحظهای به خصوص در این سکانس وجود دارد که پو در حین نبرد ظواهر سمبل های یین و یانگ را به خود میگیرد. در ادامه نیز ما با یکی از بهترین صحنههای احساسی سری مواجه میشویم، جایی که پو به شِن شانسی برای رستگاری میدهد، اما شن عوض آن شرارت و خشونت را انتخاب میکند، انتخابی که او را به سقوطش رهنمون میسازد.
جمع بندی
اگر قرار باشد پرطرفدارترین انیمیشنهای یکی دو دههی اخیر را لیست کنیم مطمئناً پاندای کونگفو کار جایگاهی برازنده در آن لیست خواهد داشت. انیمیشنی که به مرور توانست جایگاهی ویژه در قلب طرفداران انیمیشن پیدا کند و فنبیسی عظیم برای خودش دست و پا کند. این انیمیشن پر است از صحنههای اکشن که با هنرهای رزمی ترکیب شدهاند. در لیستی که خواندید سعی کردیم ده تا از سکانسهای برتر اکشن فرانچایز پاندای کونگفو کار را برای شما لیست کنیم. امیدواریم از خواندن این مطلب و همراهیِ ویجیاتو لذت برده باشید.
source
بهترین عطر مردانه