این روزها بازار تولید محتوا و به خصوص تولید محتوای صوتی و تصویری داغتر از همیشه است. این موضوع سبب شده تا هرروز افراد بیشتری به سمت فعالیت در این حوزه جذب شوند. به طبع شروع فعالیت در این حوزه نیز نیازمند در دسترس داشتن تجهیزات و امکانات اولیه بوده و قطعا میکروفن یکی از حیاتیترین این تجهیزات محسوب میشود.
در جهان تولید محتوا و استریم، کیفیت صدا و میکروفن نقش مهمی را در ارتباط شما با مخاطب بازی میکند. از این رو لازم است که برای انتخاب میکروفن مناسب و باکیفیت دقت عمل کافی داشت. از این جهت در این سری از مقالات راهنمای خرید از ویجیاتو، قصد داریم به بررسی ویژگیهای حائز اهمیت در خرید این ابزار بپردازیم. میکروفنها در انواع و اشکال مختلفی تولید میشوند که هرکدام ویژگیها و کاربردهای خاص خود را دارند. این موضوع سبب شده تا تهیهی این دسته از تجهیزات برای مخاطبان به ویژه تازهکارها، کمی چالش برانگیز باشد.
چه لوازم جانبی برای میکروفن تولید محتوا نیاز داریم؟
برای داشتن استریمی حرفهای و صدای باکیفیت، شما نیاز به لوازم مخصوصی دارید. لوازم مورد نیاز ممکن است نسبت به مدل میکروفن شما متفاوت باشد. بعضی از لوازم نیز برای همه میکروفن ها لازم است که ابتدا به آنها میپردازیم.
پایه یا استند میکروفن تولید محتوا
اولین و مهم ترین چیزی که نیاز دارید، استند یا پایه نگهدارنده میکروفن است. داخل بستهبندی بعضی از میکروفنها، پایه رومیزی وجود دارد. اما برای بالا بردن کیفیت صدا، بهتر است پایه تلسکوپی باکیفیتی خریداری کنید. خرید پایه تلسکوپی این امکان را به شما میدهد تا میکروفن را به خودتان نزدیک و از منابع صدای اضافه مانند موس و کیبرد دور تر کنید. برای خرید پایه مناسب باید نکات مهمی را در نظر گرفت، برای مثال پایه مورد نظر شما باید توان کنترل وزن میکروفن شما را داشته باشد تا از حرکت اضافه میکروفن جلوگیری کند. همچنین گیره نگهدارنده پایه میکروفن باید مناسب میز شما باشد.
پاپ فیلتر (Pop Filter)
بعد از خرید پایه مناسب و نزدیک شدن میکروفن به صورت شما، به پاپ فیلتر نیاز پیدا خواهید کرد. اما کاربرد پاپ فیلتر چیست؟ به صورت کلی کلماتی که حرف پ در آنها وجود داشته باشد، فشار بیشتری بر دیافراگم میکروفن وارد میکنند.
برای جلوگیری از این اتفاق، پاپ فیلتر بین شما و میکروفن قرار میگیرند و جلوی کوبش کلمه پ به دیافراگم میکروفن را میگیرند. برای خرید پاپ فیلتر، دقت داشته باشید که گیره نگهدارنده پاپ فیلتر با پایه میکروفن شما سازگاری داشته باشد.
لرزه گیر یا (Shock Mount)
لرزه گیر یا (Shock Mount) یکی دیگر از لوازمی است که به آن نیاز دارید. میکروفنها به صورت کلی حساسیت زیادی نسبت به انتقال لرزش و ضربه به دیافراگم خود دارند. بسته به مدل میکروفن شما، روش های مختلفی برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد.
برخی از انواع میکروفن در قسمت دیافراگم، لرزه گیر مخصوصی دارند. حتی ممکن است در داخل بسته بندی میکروفن شما لرزه گیر مناسبی وجود داشته باشد. اگر با ضربه زدن یا حرکت دادن پایه میکروفن صدای خروجی آن آسیب میبیند، بهتر است برای بهتر شدن کیفیت صدا، لرزه گیر مناسب تهیه کنید.
کارت صدای میکروفن تولید محتوا
کارت صدا وسیلهای برای اتصال میکروفن و دیگر تجهیزات صوتی به کامپیوتر شماست. شما برای اتصال میکروفنهای دارای خروجی XLR حتما به یک کارت صدا نیاز دارید.
وظیفه کارت صدا، تبدیل سیگنال های آنالوگ به اطلاعات صوتی دیجیتال است تا کامپیوتر بتواند این اطلاعات را پردازش کند. همچنین میتوان با اتصال هدست به کارت صدا، صدای خروجی از کامپیوتر را باکیفیت بهتری شنید.
پریامپ (Preamp)
درمورد پریامپ و کاربرد این قطعه، نکات زیادی وجود دارد اما به صورت کلی پریامپ برای افزایش سیگنال خروجی میکروفن استفاده میشود. اگر میکروفن انتخوابی شما از نوع داینامیک است ، شما نیاز به یک پری امپ دارید. هربار که یک پری امپ در مسیر سیگنال به کار برده میشود، به آن یک گِین استیج می گویند. هر گین استیج ولوم سیگنال را به شکلی افزایش می دهد تا سیگنال خروجی برای کارت صدا، مناسب و قابل استفاده شود. البته برخی از مدل های کارت صدا، پریامپ داخلی دارند که بسته به نیاز شما ممکن است کافی باشد.
کدام نوع میکروفن مناسب تولید محتوا است؟
میکرفونهای موجود در بازار به صورت کلی، به سه دسته اصلی میکروفنهای کاندنسر (Condenser)، میکروفنهای داینامیک (Dynamic) و میکروفنهای ریبان (Ribbon) تقسیم میشوند. تفاوت این میکروفنها در شیوه تبدیل ارتعاشات صوتی به سیگنالهای الکتریکی است. همچنین امکانات و کاربردهای متفاوتی دارند.
میکروفنهای داینامیک (Dynamic)
میکروفن های داینامیک، با استفاده از یک آنربا و سیم پیچ مخصوص، صدای منبع صوتی را جذب میکنند. این موضوع باعث شده که این میکروفنها حساسیت کمتری نسبت به صدای دریافتی داشته باشند. همچنین بازه فرکانس کمتری را ارائه دهند.
این نوع از میکروفنها، بیشتر در اجراهای زنده و برای دریافت صداهای بلند استفاده میشود. این دسته از میکروفنها طول عمر و مقاومت بیشتری نسبت به ضربه دارند. همچنین این دسته از تجهیزات نویز محیطی کمتری دریافت میکنند.
میکروفنهای ریبان (Ribbon)
این نوع میکروفونها، فرکانسهای صدای بم را به خوبی دریافت کرده و صدایی گرم را ارائه میدهند. البته به علت حساسیت بالا، میکروفنهای ریبان نسبت به صداهای بسیار بلند مقاومت کمتری دارند. همچنین این میکروفنها به دلیل قدیمی بودن، کمیابتر از سایر میکروفنهای موجود در بازار هستند و عموما قیمت به نسبت بالایی دارند.
میکروفنهای کاندنسر (Condenser)
در حال حاضر میکروفونهای کاندنسر، محبوبترین و رایجترین میکروفنهای موجود در بازار هستند. این میکروفنها، حساسیت و قدرت ضبط جزییات بالایی را دارند. همچنین بازه فرکانس بیشتری را ارائه میدهند. این موضوع باعث شده تا این دسته از میکروفنها نویز محیطی بیشتری را نیز دریافت کنند. در نتیجه انتخاب بهتری برای محیطهای ایزوله محسوب میشوند.
برای تولید محتوا و استریم، غالبا میکروفنهای کاندنسر و داینامیک مورد استفاده قرار میگیرند. برای اسفاده از میکروفنهای داینامیک، تجهیزات مخصوصی مورد نیاز است که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
پاسخ فرکانس میکروفن (Frequency Response)
پاسخ فرکانس (Frequency Response)، محدودهی از فرکانس را مشخص میکند که میکروفون در آن بازه فرکانسهای صدا را به خوبی دریافت کرده و همچنین در آن بازه میتواند به خوبی فرکانسهای اکوستیک را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل کند.
انتخاب پاسخگویی فرکانس میکروفون بستگی به نیاز و کاربرد شما از میکروفون مذکور دارد. معمولا توصیه میشود، برای تولید محتوا و استریم، از میکروفنهایی با پاسخ فرکانسی ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز (Hz) استفاده شود.
باید توجه داشت که صداهای بم در فرکانسهای پایین و صداهای زیر، در فرکانسهای بالا دریافت میشوند. دامنه شنیداری انسان فرکانس ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز (Hz) است و صداهای خارج از این رده برای ما قابل شنیدن نیست. برند های تولید کننده با انجام تست و بررسیهای خاصی، جدولی برای پاسخگویی فرکانس میکروفنها تنظیم میکنند. برای مثال جدول زیر مربوط به میکروفن Shure SM7B است.
نکته مهم در مورد جدول پاسخگویی میکروفنها، وجود دو محور افقی و عمودی است.
محور پایینی برحسب هرتز و محور کناری برمبنای دسیبل است. روش کارکرد این جدول به این صورت است که محور پایینی یا افقی، رده پشتیبانی شده میکروفن و محور کناری یا عمودی، خروجی صدای میکروفن در فرکانس مربوطه را نشان میدهد.
برای دریافت خروجی صدای خوب و طبیعی، باید دامنه تغییرات فرکانس برحسب دسیبل به عدد صفر نزدیک تر باشد. البته ممکن است به صورت عمدی در محدوده فرکانس ۵ تا ۱۰ کیلوهرتز (KHz) خروجی صدا برحسب دسیبل، بالاتر از صفر باشد. این موضوع باعث میشود صدای خروجی شفافیت بیشتری داشته باشد.
حساسیت (Sensitivity) میکروفن تولید محتوا
یکی دیگر از پارامترهای مهم هنگام خرید میکروفون حساسیت (Sensitivity) آن است. حساسیت میکروفن، بیانگر توانایی میکروفن در تبدیل امواج اکوستیک به امواج الکتریکی است. حساسیت میکروفنهای داینامیک کمتر است.ممکن است برای استفاده از این دسته از تجهیزات به ابزاری به جهت تقویت Gain میکروفن نیاز داشته باشید.
برای میکروفن های داینامیک، با اضافه کردن پیش تقویت کننده یا پری امپ (Preamp) تلاش میشود حجم صدا بدون ایجاد نویز تقویت گردد. برعکس میکروفنهای کاندنسر حساسیت بالاتری داشته و صداهای کم حجم و با جزییات بیشتر را به صورت بهتری دریافت میکنند.
امپدانس میکروفون تولید محتوا (Impedance)
امپدانس میکروفون ویژگی است که شاید کمتر به آن دقت کنیم. اما برای داشتن کیفیت صدای مناسب لازم است که به این پارامتر مهم دقت کنیم. امپدانس الکتریکی، اندازهگیری مقاومت برحسب اهم در برابر جریان متناوب در مدار و هنگام اعمال ولتاژ است.
هرچه این پارامتر عدد کمتری داشته باشد، بهتر است؛ زیرا میتواند طول کابل میکروفون را بدون افت کیفیت افزایش داد و از طرف دیگر، نیاز کمتری به تقویت کنندههایی با امپدانس ورودی بالا با طراحی پیچیدهتر و البته گرانتر خواهیم داشت. همچنین اگر امپدانس ورودی تقویت کننده نیز کم باشد، سیگنال صدا کمتر دچار افت خواهد شد.
ماکسیمم فشار صوتی میکروفن تولید محتوا (max spl)
این پارامتر ممکن است برای همه خریداران میکروفونها اولویت نداشته باشد. در میکروفنهای قدرتمند امروزی این مقدار آنقدری بالا هست که شاید دیگر نیازی به توجه به ماکسیمم فشار صوتی یک میکروفون نداشته باشیم. المان max spl بیانگر حداکثر فشار صوتی است که میکروفون قادر به تحمل است.
به زبان سادهتر اگر حجم و شدت صدا بالا برود (مثلا در یک محیط شلوغ مانند خیابان یا رستوران) یک میکروفون با max spl بالا صدای شما را به صورت دیستورت شده ضبط نخواهد کرد. اما اگر ماکسیمم فشار صوتی میکروفون شما پایین باشد، کیفیت دریافتی صدا پایین خواهد بود.
نویز داخلی میکروفن تولید محتوا (Self Noise)
نویز داخلی (Self Noise)، نویزی است که از طریق اجزای فعالی مانند ترانزیستورها، لولههای خلا و تختههای مدار وارد میکروفون میشود و با خارج شدن این نویز از این اجزا، کپسول میکروفون آن را دریافت میکند. سلف نویز (Self Noise) میکروفون یکی از مهمترین المانهای هنگام انتخاب میکروفون است. این پارامتر بیانگر این است که یک میکروفون به خودی خود چه مقدار صدای مازاد یا نویز تولید خواهد کرد. قاعدتا هرچه مقدار نویز داخلی میکروفن کمتر باشد، به معنای آن است که میکروفون صدای شفافتر و بهتری دارد و در مجموع انتخاب بهتری است.
از کدام برند میکروفن بخریم؟
اما قبل از ادامه بررسی نکات سخت افزاری، ممکن است این سوال ذهن مارا درگیر کند.
اگر بازار میکروفنهای حرفهای را بررسی کنیم، با برندهای مختلفی روبرو میشویم. این موضوع انتخاب را برای ما چالش برانگیز مینماید. خوشبختانه در بازار ایران برندهای باکیفیتی در دسترس هستند.
از جمله این برندها میتوان به برند استرالیایی رود (Rode)، الگاتو (Elgato)، برند نام آشنای ریزر (Razer)، بلو (Blue)، آدیو تکنیکا (Audio-Technica)، کمپانی بالارده شور (Shure)، هایپرایکس (HyperX) و… اشاره کرد. برای تولید محتوای حرفهای، میکروفن انتخابی، باید بیشتر نیازهای شمارا شامل شود که در ادامه به این نیازها میپردازیم.
ظاهر میکروفن تولید محتوا مهم است؟
اولویت ما برای خرید میکروفن تولید محتوا، کیفیت صدا است، اما باید توجه کنیم که میکروفن در تمام زمان استریم ما، جلوی چشم مخاطب ماست. در کنار کیفیت خوب، میکروفن تولید محتوا باید ظاهر خوبی نیز داشته باشد. هر کدام از برندهای تولید کننده میکروفن، زبان طراحی خاص خود را دنبال میکنند و ممکن است شما طراحیهای متفاوتی از محصولات برندهای مختلف ببینید.
به صورت کلی، برندهای رود (Rode) و الگاتو (Elgato)، طراحی ساده و زیبایی را در محصولات خود بهکار میگیرند. در طراحی بعضی از میکروفنهای این چند برند، از نورپردازی RGB استفاده شده است. برند (Blue) درمقایسه با دیگر برندها، ظاهری متفاوت و ترکیب رنگی بیشتری را در میکروفنهای خود استفاده میکند.
برندهای (Razer) وهایپراکس (HyperX)، زبان طراحی زیبایی را در محصولات خود ارائه میکنند. همچنین در طراحی میکروفنهای این دو برند، از نورپردازی RGB استفاده میشود. محصولات برند شور (Shure) زبان طراحی ساده، استدیویی و کاربردی دارند.
پشتیبانی نرمافزاری و پردازش ثانویه (Post Processing)
میکروفنهای حرفهای و گیمینگ، همراه با نرمافزارهای مخصوصی برای ویرایش صدا و انجام پردازش های ثانویه به بازار عرضه میشوند. وجود این نرم افزارها به شما این اجازه را میدهد تا با ایجاد تغییر در صدای خروجی میکروفن، صدای واقعی خودتان را به گوش مخاطب محتوای خود برسانید. در ادامه به نرمافزارهای ارائه شده توسط تعدادی از برندها میپردازیم.
نرمافزار (Rode Connect)
نرمافزار (Rode Connect)، مخصوص میکروفنهای شرکت رود طراحی شده است.این نرم افزار کاربردی، امکانات جالبی را درخود جای داده است. برای مثال اتصال همزمان چهارمیکروفن به یک کامپیوتر که کار را برای انجام پادکست و استریم های گروهی، بسیار ساده میکند.
همچنین این نرمافزار، رکورد صدا، ترکیب چند منبع صدای مختلف و برعکس (جدا کردن صدای شما از اهنگ پسزمینه درvod توییچ)، پردازش و ویرایش صدا به صورت زنده و دیگر امکانات کاربردی را در اختیار شما قرار میدهد .
نرمافزار (Wave Link)
الگاتو و نرمافزار (Wave Link)، مجموعه کاملی از امکانات را در اختیار شما قرار میدهد. با استفاده از این نرمافزار شما به امکاناتی چون ویرایش صدا به صورت زنده، اضافه کردن افکت به صدای، جدا کردن موسیقی از لایواستریم و صدای خروجی سیستم و… دسترسی دارید.
همچنین این نرمافزار با استریم دک های الگاتو سازگاری دارد و میتوان تنظیمات میکروفن تولید محتوا را با استریم دک (Stream Deck) کنترل کرد.
نرمافزار (Streamer Companion)
این نرمافزار توسط برند ریزر تولید و عرضه شده است. کاربرد این نرمافزار، کنترل و شخصی سازی نورپردازی RGB در محصولات برند ریزر است. میکروفن Seiren Emote همراه با قابلیت نمایش افکت های مختلف عرضه میشود و با استفاده از این نرمافزار قابل برنامهریزی و شخصی سازی است.
شما با استفاده از این امکان میتوانید علاوه بر نمایش ایموت و ایموجی، سابسکرایبر یا دنبالکننده جدید و حمایت های مالی استریم را، به صورت زنده بر روی بدنه میکروفن به نمایش بگذارید.
نرمافزار (HyperX NGENUITY)
نرمافزار (HyperX NGENUITY)، همراه با میکروفنهای برند هایپرایکس عرضه میشود.
کاربرد این نرمافزار، کنترل و شخصی سازی نورپردازی RGB در میکروفنهای این برند است.
در داخل این نرمافزار، قابلیت کنترل حجم صدای میکروفن و تغییر الکوی قطبی دریافت صدا وجود دارد. برای انجام تغییرات بیشتر در صدای خروجی میکروفن های این برند، میتوان از نرمافزارهای دیگری کمک گرفت.
نرمافزار (ShurePLUS)
شرکت شور (Shure) مانند دیگر برندها، نرم افزار مخصوص خود به نام (ShurePLUS)
را همراه محصولات خود ارائه میدهد. این نرمافزار امکاناتی مانند تغییر حجم صدای میکروفن تولید محتوا، اکولایزر صدا، میکس و ترکیب چند صدای مختلف و مانیتور تغییرات به صورت زنده را همراه خود دارد. بیشترین کاربرد میکروفن های این برند، حرفهای و استدیویی است و به این علت صدای خروجی میکروفن های این برند را میتوان با نرم افزارهای جانبی دیگر شرکت ها، به صورت حرفهای ویرایش کرد.
آدیو تکنیکا (Audio-Technica)
برخلاف دیگر برندها، آدیو تکنیکا تنها برای پلتفرم موبایل نرمافرار ارائه میدهد و نرمافزاری برای ویرایش صدا در اختیار ما قرار نمیدهد. اما با توجه به اینکه میکروفن تولید محتوا این برند، برای مخاطب حرفهای و کاربری استدیویی تولید میشود، صدای خروجی آنها خام و بدونه پردازش ثانویه است. این ویژگی باعث میشود بتوانیم با استفاده از نرمافزار های حرفهای، ویرایش صدا را انجام دهیم و صدای خروجی خوب و بدونه افت کیفیت داشته باشیم.
الگوی قطبی (Polar Pattern) میکروفن تولید محتوا چیست؟
یکی از عوامل مهم در خرید میکروفونها، الگویهای قطبی جذب صدا یا راستای دریافت صدا یا هستند. الگوی قطبی (Polar Pattern)، نمایانگر جهتی است که میکروفن بیشترین حساسیت نسبت به فرکانس صدا را دارد. به صورت کلی، برای تولید محتوا سه الگوی قطبی کاربرد بیشتری دارند. برخی از میکرفونها، قابلیت تغییر الگوی قطبی را به صورت نرمافزاری یا سخت افزاری برای شما فراهم میکنند.
الگوی تمام جهتی یا (Omnidirectional)
اولین الگوی پر کاربرد، الگوی تمام جهتی یا (Omnidirectional) است. این نوع میکروفونها به دلیل اینکه به شکل مساوی و در همهی جهات به صدا حساس هستند، صدایی کاملا طبیعی از محیط را برایتان فراهم میآورند.
این الگو برای تولید پادکست و ضبط صدای افراد مختلف با یک میکروفن مناسب است. اما استفاده از این دسته از میکروفونها گزینه مناسبی برای ضبط صدا در محیطهای باز و شلوغ نیست. در نتیجه توصیه میشود به جهت بهبود کیفیت صدای، در محیطهای ایزوله از میکروفنها با این الگو غالب استفاده کنید.
الگوی قطبی تک جهتی (Cardioid)
الگوی دیگری که بیشتر برای انجام استریم و تولید پادکست با چندین میکروفن مختلف کاربرد دارد، الگوی کاردیوئید (Cardioid) یا الگوی قلبی است. این الگو به این معناست که میکروفن تنها صدای ورودی را از یک زاویه و از جلوی میکروفن دریافت میکند.
علت کابردی بودن این الگو، حذف بهتر صدای محیط و صدای پس زمینه است. این نوع میکروفونها از گزینههای مناسب برای ضبط در فضای باز یا شلوغ هستند. برای مثال، در هنگام اجرای استریم، استفاده از این دسته از میکروفنها باعث میشود تا نویز وارده مانند صدای کیبورد به شکل قابل توجهی کاش پیدا کند.
الگوی قطبی دوجهتی (Bidirectional)
میکروفونهایی که از این الگوی قطبی استفاده میکنند، صدا را از دو جهت جلو و پشت میکروفون دریافت میکنند. این دسته از میکروفنها سایر نویزهای اطراف را حذف میکنند. این میکروفنها بیشتر برای ضبط استریو و در استودیوها کاربرد دارد.
نوع الگوی قطبی | کاربرد | ویژگی کاربردی |
الگوی تمام جهتی (Omnidirectional) | پادکست | صدای محیطی طبیعی |
الگوی تک جهتی (Cardioid) | استریم | نویز محیطی کم |
الگوی دوجهتی (Bidirectional) | استدیو | ضبط استریو |
نتیجه گیری
برای خرید میکروفن خوب، نیاز نیست بهترین مدل موجود دربازار را خریداری کنید. بلکه با انتخاب درست و مطابق نیازهای خود، میتوانید کیفیت صدای خوب و مناسبی را به گوش مخاطب برسانید.
اگر نیاز حرفهای به میکروفن های داینامیک بالارده برای ضبط صداهای پیچیده و با حجم زیاد ندارید، میتوانید با استفاده از میکروفنهای USB، کیفیت صدای استریم و محتوای خودرا بالاتر ببرید. در غیر این صورت میتوانید، مدلها گران قیمت به همراه کارت صدا تهیه کنید.
به صورت کلی مبکروفنها به سه دسته اصلی میکروفنهای کاندنسر (Condenser)، داینامیک (Dynamic) و ریبان (Ribbon) تقسیم میشوند.
وظیفه کارت صدا، تبدیل سیگنال های آنالوگ به اطلاعات صوتی دیجیتال است تا کامپیوتر بتواند این اطلاعات را پردازش کند.
برای خرید میکروفن خوب، نیاز نیست بهترین مدل موجود دربازار را خریداری کنید. بلکه با انتخاب درست و مطابق نیازهای خود، میتوانید کیفیت صدای خوب و مناسبی را به گوش مخاطب برسانید.
source
بهترین عطر مردانه