در روزهای اخیر، اخبار گوناگونی حول محور استراتژی انحصارزدایی مایکروسافت و تیم ایکس باکس به گوش میرسد. گزارش جنجالی The Verge ادعا میکند که مایکروسافت به دنبال انتشار ادیسه فضایی بتسدا، یعنی استارفیلد و بازی جدید ماشینگیمز، یعنی ایندیانا جونز روی پلیاستیشن است. این اخبار به شایعات انتشار دیگر بازیهای ایکس باکس از جمله Hi-Fi Rush و Sea of Thieves روی پلیاستیشن و حتی نینتندو سوییچ صحت بیشتری میبخشد. اما انتشار این گزارشها چه معنایی برای آینده جنگ کنسولی ۲۰ ساله ایکس باکس و پلیاستیشن دارد؟
فیل اسپنسر، رئیس بخش سرگرمیهای ایکس باکس و مدیر ایکس باکس، اعلام کرد که در هفته آتی، مایکروسافت با برگزاری یک رویداد، از استراتژیهای آینده ای برند برای آینده بازیهای کنسولی پردهبرداری خواهد کرد. خبری که البته واکنشهای تند، دلسوزانه و پر از احساسی را برای هواداران این برند داشت. برای شرکتی که دو هفته پیش با برگزاری رویداد سالانه خودش یا دولوپر دایرکت، وعده بازیهای انحصاری بزرگی را برای سال ۲۰۲۴ داده بود، حالا ممکن است این انحصاریها را به کنسول رقیبی ببرد که خیلی از هواداران ایکس باکس به خاطر انحصاریها، قید آن را زده بودند. سوال اصلی اینجاست که با رسمی شدن این خبر، داشتن کنسول ایکس باکس چه معنایی دارد؟
ایکس باکس حالا چهار نسل متوالی است که جنگ کنسولی خودش را از زمان ایکس باکس کلاسیک و PS2 با پلیاستیشن ادامه میدهد. جنگی که پلیاستیشن هیچگاه در آن بازنده نبوده و همواره یا در جایگاه بسیار بالاتر یا مساوی از نظر میزان فروش دستگاه و بازی قرار داشته است. ایکس باکس از نسل گذشته تغییر استراتژی عرضه بازیهای خود را شروع کرد. با عرضه اولین نسخههای دیجیتال ایکس باکس وان، مایکروسافت توانست گیم پس را بیش از پیش وارد زندگیهای مردم کند. این رویه با عرضه اولین کنسول نسل نهمی یا ایکس باکس سری اس حتی بیشتر از قبل خودش را نشان داد. جایی که امروز بعد از گذشت سه سال و نیم، سری اس حالا یک نوع «وسیله گیم پس» محسوب میشود که اکثر خریداران آن به انجام خرید دیگری روی کنسول خود نمیپردازند و صرفا بازیهای این سرویس اشتراکی را روی آن بازی میکنند.
فیل اسپنسر در سالهای گذشته چند بار اعلام کرده که آینده بازیها در اختیار انحصاریها نیست. این یعنی با وجود این که تیم ایکس باکس احتمالا قصد نداشته تا به این زودیها تیر خلاص جنگ کنسولی را شلیک کند، اما در آینده نزدیک قصد چنین کاری را داشته، چرا که طبق گزارشهای دیگر، این شرکت حتی به دنبال عرضه کنسول بین نسلی قویتر از سری ایکس هم نیست. مایکروسافت اما با زودتر قبول کردن این رویکرد، طرفداران را عصبانی کرده است. طرفدارانی که حتی در حین عرضه همزمان بازیهای ایکس باکس روی پیسی هم چندان خشنود نبودند، حالا با خبر انتشار بازیهای انحصاری کنسول اصلیشان روی پلیاستیشن،َ خشمگینند. بازیهایی که فقط به استارفیلد و ایندیانا جونز محدود نمیشوند و نمادهای ردموندیها از جمله هیلو و گیرز هم ظاهرا در برنامه مولتیپلتفرم شدند هستند.
فیل اسپنسر میداند که کپیتالیسم صرفا بازی با اعداد است و بازی با عدد، چیزی است که این روزهای دنیای گیم روی آن میچرخد. اعدادی مثل هزینه ساخت چند صد میلیون دلاری هیلو اینفینیت که بازده مالی آن به واسطه عرضه روز اول روی گیم پس بالا نیست. اعدادی مثل ضرر ۵۰ دلاری مایکروسافت روی هر کنسولی که میفروشد و البته هزینه بالای ساخت بازیهای امروزی که باعث شده تا مایکروسافت ۱۹۰۰ نفر از کارمندان خود را همین چند هفته پیش تعدیل کند. نکته اینجاست که انحصاری ساختن حتی برای پلیاستیشن هم آن طور که باید کار نمیکند. پلیاستیشنی که سالهاست در جنگ کنسولی از رقیب آمریکاییاش جلو زده است و حالا باز هم با عرضه بازیهایش روی پیسی، به دنبال جذب مخاطبان پلتفرمهایی مثل استیم است.
مایکروسافت حالا به دنبال این است که بزرگترین آیپی جدید ۲۵ سال گذشته بتسدا را به پلتفرم رقیب بیاورد. یا ایندیانا جونز که اولین آیپی جدید ماشینگیمز پس از ۱۰ سال محسوب میشود، قرار است روی پلیاستیشن عرضه شود. تصمیمگیری درباره نحوه تغییر رقابت ایکس باکس و پلیاستیشن همچنان زود است و باید منتظر آپدیتهای خبری ایکس باکس در هفته آتی ماند. اما آیا مایکروسافت با این کار پس از ۲۲ سال تیر خلاص را به جنگ کنسولی شلیک میکند؟
source
بهترین عطر مردانه