هفته گذشته بود که خبر تعطیلی چند استودیوی زیرمجموعه زنیمکس به گوش رسید و بین آنها نامهای معروفی مثل تانگو گیمورکز و آرکین آستین هم دیده میشد. در طول دو سال اخیر، تعدیل نیرو و تعطیلیهای زیادی اتفاق افتاده که باعث شده بازیهای ویدیویی به صنعتی خطرناک و پرریسک تبدیل بشه. تعطیلی استودیوهای بازیسازی یکی از تلخترین اتفاقاتیه که میتونه توی صنعت بازی رخ بده چرا که باعث از بین رفتن توسعه بازیهای زیادی میشه. حالا در تیم ویجیاتو این هفته، سراغ اعضای تحریریه رفتیم و ازشون پرسیدیم که از تعطیلی کدوم استودیوی بازیسازی ناراحت شدن.

وقتی به تعطیل شدن استودیوها فکر کردم، اولین استودیویی که به ذهنم اومد Clover بود. استودیویی که توسط شینجی میکامی تاسیس شده بود و زیرنظر کپکام کار میکرد. تنها بازیهایی که این استودیو ساخت God Hand و Okami بود که برای من یکی از خاطرهانگیزترین بازیهایی بودن که تا به حال تجربه کردم. بعد میکامی جدا شد و استودیوی کلاور تعطیل شد که واقعا اتفاق ناراحتکنندهای بود. میکامی سالها بعد کلی تلاش کرد و استودیوی تانگو گیمورکز رو تاسیس کرد که سرنوشت اون درست مثل کلاور بود. اونا بازیهای خوب ساختن و تعطیل شدن!
اما تعطیلی استودیوی تانگو گیمورکز واقعا منو شوکه کرد. باورم نمیشد استودیویی که یکی از بهترین بازیهای سال ۲۰۲۳ رو عرضه کرد به همین راحتی بسته شد. بدتر از اون اینکه بازیهایی مثل The Evil Within و Hi-Fi Rush که پتانسیلهای زیادی برای بازی جدید داشتن، عملا تموم شدن! پایان تانگو گیمورکز خیلی تلخ بود. اونا توی اوج تموم شدن، در حالی که بهترین وضعیت رو از زمان تاسیس داشتن تموم شدن.
علیرضا طالقانی

استودیویی که از بسته شدنش بیشتر از همه ناراحت شدم قطعا ویسرال گیمز بود. یکی از اون استودیوهای بااستعدادی که داشت کارش رو به خوبی انجام میداد و این وسط قربانی سیاستهای جدید EA شد. ویسرال گیمز سه نسخه از دد اسپیس رو ساخت. قسمت سوم این سری بازی ترسناک اونقدر خوشاقبال نبود و خیلی از هوادارهای قدیمی مجموعه اون رو به «زیادی اکشن شدن» محکوم کردن. با این حال این بازی هم بازی خوبی بود. بعد از دد اسپیس ۳، ویسرال گیمز یه نسخه متفاوت از بتلفیلد یا همون بتلفیلد هاردلاین رو ساخت و بعدا هم داشت یه پروژه جدید به اسم Project Ragtag از دنیای استار وارز میساخت که به خاطر کنسل شدنش، هیچوقت رنگ روز رو به خودش ندید.
مسعود تیموری

استودیوی Jowood رو شاید دیگه به اسم نشناسید، اما قطعا خاطرات مهمی رو براتون رقم زده. دو تا از به یاد موندنیترین بازیهای این استودیو، سری همسایههای جهنمی و البته King of the Road بودن که واقعا زمان خودشون تجربههای سرگرمکننده و خاصی بودن و احتمالا، دیگه شاهد نسخه جدیدی ازشون نخواهیم بود. این استودیوی اتریشی به دلیل شکستهایی که اواخر عمرش به بار آورده بود تو سال ۲۰۱۱ تعطیل شد و THQ Nordic اون رو خریداری کرد. به شخصه خیلی دوست داشتم تا یه سری بازی از Neighbours from Hell ساخته بشه و یا این که یه نسخه دیگه از سری Hard Truck رو تجربه کنم که متاسفانه با بسته شدن این استودیو، به کل فاتحشون رو خوندم. البته که یهو دیدید خیلی شانسی مثل ریمستر اخیر همسایههای جهنمی، میراث بازیهای قدیمی این استودیو زنده شد.
محمدرضا نوروزی
شما از تعطیلی کدوم استودیوی بازیسازی ناراحت شدید؟ حتما نظرتون رو با ما به اشتراک بذارید!
source
کلاس یوس