در دورانی قرار داریم که تکنولوژی هوش مصنوعی در حال گسترش است. هوشوارهها برای خورههای تکنولوژی یکی از هیجانانگیزترین رویدادهای ممکن به شمار میآید ولی برای هنرمندان همچون کابوسی با سایهای سنگین میماند. در دنیای کمیکها نیز افراد فراوانی را میتوان یافت که مخالف استفاده از هوش مصنوعی هستند. در همین راستا، در چند ماه گذشته جنجالی دربارهی استفاده از هوش مصنوعی در پدیدآمدن کمیکهای انتشارات دیسی برپا شد.
علاوه بر همهی چالشهای اخلاقی و هنری که استفاده از هوشوارهها میتوانند همراه خود داشته باشند اما چیزی که بیش از همه شرکتهای بزرگ را میترساند بخش مالی و اقتصادی ماجراست. به طور کلی این تهدید وجود دارد که آثار ساختهشده به وسیلهی هوش مصنوعی امکان کپیرایتشدن ندارند. بنابراین اگر یک کمپانی از آثار پدیدآمده توسط هوشوارهها استفاده کند عملاً اجازهی استفاده از آنها را به رایگان و بدون چالش قانونی به دیگران میدهد. اکنون انگار این اتفاق برای یکی از خطوط داستانی برجستهی کمیکهای بتمن با نام The Joker: Year One رقم خورده است.
کمی پس از انتشار این خط داستانی، جیمز لیچ که خود نویسنده و طراح است آندرهآ سورنتینو را به استفاده از هوش مصنوعی در این کمیک متهم کرد. لیچ در حساب ایکس خود دلایلش برای این اتهام را بازگو کرد که در ادامه به برخی از برجستهترین بخشهای آن میپردازیم.
ابتدا، نشانههای آشکار همیشگی هستن – آناتومی عجیب، اشتباهاتی که محتمل نیست یه انسان انجام بده. دستهای عجیب و غریب، این که جوکر توی یه پنل به شدت عضلانیه و توی یکی دیگه داره [از لاغری] محو میشه. نوک سینههای سرگردون!
لیچ به سراغ چند پنل با استایلهای متفاوت نیز رفت و به مقایسهی آنها با یکدیگر پرداخت.
چیز دیگهای که نمایانه اینه که چقدر پنلهای «نقاشیشده» رزولوشن پایینی نسبت به بقیهی طراحی دارن. به پیکسلیشدن و ساختههای jpeg در مقایسه با بالنهای دیالوگ و تصویر نقاشینشدهی رَوون نگاهی بندازید.
جیمز لیچ همچنین به شکل مشخصتری به سراغ یکی از صفحات خط داستانی The Joker: Year One هم رفت که در آن شخصی که تصور میشود جوکر است در محوریت قرار دارد.
این تصویر به طور مشخص انگار یه طرح آمادهست که برای شبیهشدن به جوکر ویرایش شده. چرا عضلههای شکمِ صاف، جینهای پارهشده و کتونیها؟ به زور مربوط به «جوکر» هستن. هر چند پنهون کردن دستها حرکت هوشمندانهایه.
یکی دیگر از پنلهایی که بیش از همه سر و صدا کرد مربوط به لحظهای بین بتمن و کتوومن است که لیچ بلکه به بررسی آن پراخت.
این یه نمونهی خوب از یه تصویر نقاشیشدهی در ظاهر ریزبینانهست که به شکل بدوی ویرایش شده، احتمالاً برای این که مناسب هدف تعیینشده نبوده. خطوط خارجی تیز پیرامون مویِ کات و پیستشده در مقایسه با ضربههای قلمموی اطرافش، المانهای تکراری.
یکی از فعالان ایکس با نام کاربردی Dibujante de mierda هم به بررسی این کمیک پرداخت و با آزمایشاتی که با یک نرمافزار ساخت تصویر بر پایهی هوش مصنوعی انجام داد نتایجی همسانی با پنلهای منتشرشدهی دیسی به دست آورد. برای مثال میتوانید به نمونهی پایین نگاه کنید.
همچنین اگر این تصویرسازیها را با نرمافزارهای تشخیص استفاده از هوشوارهها مورد بررسی قرار دهید، با درصد بالایی خبر از استفادهی هوش مصنوعی در ساخت این کمیک دیسی میدهند. البته نمیتوان به طور ۱۰۰٪ به یک برنامه در چنین موضوعی تکیه کرد.
یکی از سخنگویان دیسی در گفتگو با رسانهی indy100 به این اتهامات این گونه پاسخ داد:
سیاست طولانیمدت دیسی کامیکز این است که طراحیها باید کار اورجینال هنرمند باشند. ما در حال بررسی جزئیات این وضعیت هستیم.
هر چند این پایان اتهامات به دیسی در استفاده از هوش مصنوعی نیست. چندی پیش گو جینگژانگ برای این انتشارات کاورهایی از کاراکترهای پاور گرل، واندر وومن و شزم را طراحی کرد که مورد ظن دخالت هوشوارهها قرار گرفتند. دیسی در واکنش به این اتهامات، کاورها را کنار گذاشت اما گو جینگژانگ در حساب اینستاگرام خود نمونهای از طراحیهای اولیهی کاورهای مورد اتهام شزم، پاور گرل و واندر وومن را منتشر کرد تا نشان دهد خودش آنها را کشیده است.
به طور کلی میتوان گفت که در حال حاضر هنوز چیزی مشخص نیست. اکنون هر کسی میتواند از این دست اتهامات را به آثار دیگران وارد کند و شاید زمان آن رسیده تا هنرمندان از مراحل گوناگون پروسهی طراحیهای هنری خود مدرکی دال بر انجام آنها توسط خود تهیه کنند. البته شاید حتی با ارائهی این مدارک افرادی پیدا شوند که ادعا کنند این مدارک نیز توسط هوش مصنوعی ساخته شدهاند. حالا که کم و بیش در آغاز دوران فراگیری هوشوارهها قرار داریم، انگار قرار است اوضاع برای هنر، هنرمندان و مخاطبانشان بیش از همیشه جنجالی شود.
فکر میکنید دیسی در کمیکهایش از هوش مصنوعی استفاده کرده است؟
مشاهده نتایج بعد از ثبت رای
76%
24%
source
کلاس یوس