ملانوما یکی از انواع سرطان پوست است که علی‌ رغم تهاجمی بودن آن اگر زود تشخیص داده شود بسیار قابل درمان است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ملانوما، این متن را دنبال کنید.

دیسک کمرتو با دکتر ارتوپد های خوب خوب کن : ویزیت متخصص ارتوپد در منزل

ملانوما سرطان پوست چیست؟

ملانوما چیست؟

ملانوما جدی‌ ترین شکل سرطان پوست است. در این بیماری سلول ‌های تولید کننده رنگدانه (ملانین) به طور غیر قابل کنترلی رشد می‌ کنند. ملانوما گاهی به طور ناگهانی و بدون هیچ علامتی بروز می‌ کند. همچنین، ممکن است روی یک خال ساده پوست که از قبل وجود داشته، پیشروی کند یا به صورت یک تیره زیر ناخن، خود را نشان دهد.

انواع ملانوما

این نوع سرطان پوست به سه دسته کلی تقسیم می ‌شود که شامل موارد زیر هستند.

ملانوم خوش خیم

نوع خوش خیم این بیماری در سلول ‌های پوستی‌ که بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گرفته ‌اند، بروز پیدا می‌ کند. معمولا پزشک متخصص پوست می ‌تواند در تصویربرداری مخصوص سرطان ملانوم، نوع خوش ‌خیم این بیماری را تشخیص دهد.

درمان ملانوم با متخصص پوست : ویزیت پزشک در منزل

ملانوم بدخیم

ملانوم بد خیم نوعی تومور پوستی پیشرفته است که به سرعت در قسمت‌ های دیگر بدن منتشر می ‌شود. از اصلی ‌ترین علائم این نوع سرطان پیشرفته پوست، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد توده سخت روی پوست

احساس سفتی و تورم در غدد لنفاوی

احساس درد غیر قابل توضیح

کاهش وزن شدید بدون دلیل

علت بروز بیماری ملانوم

رشد سلول ‌های پوستی، کنترل‌ شده و منظم است؛ بدین شکل که با رشد سلول ‌های سالم، سلول ‌های پیر می‌ میرند و برای خروج از بدن به سطح پوست می ‌روند. زمانی که دی ان ای سلول‌ ها دچار آسیب یا جهش شود، رشد طبیعی سلول‌ ها از کنترل خارج می‌ شود و احتمال شکل ‌گیری توده‌ ای از سلول ‌های سرطانی افزایش می ‌یابد.

در حال حاضر به طور دقیق مشخص نیست چه عاملی باعث آسیب رساندن به دی ان ای سلول‌ های پوستی می ‌شود، اما می ‌توان عوامل زیست ‌محیطی و ژنتیک را در بروز بیماری ملانوم موثر دانست.

اگر سنگ مثانه دارید سونوگرافی کنید : سونوگرافی در منزل

علائم ملانوما چیست؟

علائم ملانوما چیست؟

دانستن علائم ملانوما و تشخیص آن‌ ها اهمیت قابل‌ توجهی دارد زیرا ملانوما در مراحل اولیه بسیار قابل‌ درمان است. ملانوما می‌ تواند به‌ صورت خال، لکه‌ های پوستی، زخم‌ های باز یا یک توده ظاهر شود. علائم هشداردهنده ملانوما به‌صورت زیر است.

عدم تقارن: یک نیمه از خال با نیمه دیگر مطابقت ندارد

حاشیه: لبه‌ های خال صاف نیستند

رنگ: خال دارای سایه‌ های قهوه‌ ای، سیاه، خاکستری، قرمز یا سفید است

اندازه: لکه بزرگ ‌تر از ۶ میلی‌ متر است

در حال تغییر: اندازه، شکل یا رنگ خال قبلی یا لکه جدید در حال تغییر است.

عوامل خطر بیماری پوستی ملانوم چیست؟

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به ملانوما را افزایش دهند، عبارتند از:

پوست روشن: داشتن رنگدانه کمتر (ملانین) در پوست، به معنای حفاظت کمتر پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش است. اگر دارای مو‌های بلوند یا قرمز و یا چشم‌‌ های رنگی هستید و به راحتی دچار لک و یا آفتاب سوختگی می ‌شوید، احتمال ایجاد ملانوما در شما بیشتر است

سابقه آفتاب سوختگی: یک یا چند آفتاب سوختگی شدید، می ‌تواند خطر ابتلا به ملانوما را افزایش دهد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور ماوراء بنفش: می‌ تواند خطر ابتلا به سرطان پوست، از جمله ملانوما را افزایش دهد.

زندگی نزدیک به استوا یا در ارتفاع بالاتر: افرادی که نزدیک به خط استوا زندگی می ‌کنند بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش هستند و افرادی که در ارتفاعات بالا زندگی می‌ کنند، بیشتر در معرض اشعه یو وی هستند.

سابقه خانوادگی ملانوما: در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده مانند والدین، فرزندان، خواهر یا برادر به ملانوما ، شانس ابتلای فرد به این سرطان افزایش می‌ یابد.

سیستم ایمنی ضعیف: افراد با سیستم ایمنی ضعیف مانند افراد با هر گونه عمل پیوند عضو، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند.

آیا سرطان ملانوم قابل درمان است؟

درمان قطعی ملانوم به مرحله بیماری و سلامت کلی بیمار بستگی دارد. با این حال می‌ توان گفت اگر ملانوما به موقع تشخیص داده شود، به احتمال بسیار زیاد قابل درمان است. آمارها نشان می ‌دهند بیش از ۸۵ درصد افراد پس از تشخیص ملانوما در مراحل اولیه بهبود پیدا می‌ کنند. از همین ‌رو اغلب متخصصان طول عمر بیماران سرطان ملانوم را بیشتر از ۱۰ سال تخمین می‌ زنند.

سلب مسئولیت: این مطلب یک رپرتاژ تبلیغاتی است، توسط فارنت تهیه نشده و این وبسایت مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir