در سال‌های اخیر ما چندین بار شاهد اختلالات GPS در شهرهای مختلف کشور بوده‌ایم. اما به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر و خصوصاً امروز ۱۳ خرداد در تهران و اصفهان، شاهد یک اختلال GPS‌ بسیار شدید هستیم که عملکرد مسیریاب‌ها و تاکسی‌های اینترنتی را مختل کرده است. اختلال GPS همچنین بر روی سرویس‌دهی برخی سرویس‌دهندگان اینترنت TD-LTE نیز تأثیر می‌گذارد.

اختلال GPS در ۱۳ خرداد

امروز ۱۳ خرداد از بعد از ظهر کاربران بسیاری گزارش داده‌اند موقعیت مکانی آن‌ها در مسیریاب‌ها اشتباه درج شده است. پیش از این نیز چندین بار چنین مشکلی روند سرویس‌دهی تاکسی‌های اینترنتی و مسیریاب‌ها را مختل کرده بود. به نظر می‌رسد کاربران تهران و اصفهان، امروز همواره در مسیریاب‌های مختلف، چند نقطه خاص از شهر را به عنوان موقعیت خود می‌بینند. «بهزاد کاظمی»، مهندس ارشد تیم مسیریابی نشان می‌گوید:

تیم فنی نشان، با بررسی ماژولی که برای تشخیص و اطلاع‌رسانی جعل GPS توسعه داده‌، متوجه الگوهای اختلال GPS در مناطق مختلفی از کشور مخصوصا چند کلان‌شهر شده‌اند. از سوی دیگر، طی چند ساعت اخیر، تعداد زیادی از کاربران به پشتیبانی نقشه و مسیریاب نشان اطلاع داده‌اند که با اختلال GPS مواجه هستند. بیشتر این کاربران اعلام کردند با وجود اینکه موقعیت مکانی آن‌ها در تهران بوده، نقشه، موقعیت آن‌ها را در اصفهان یا قم نمایش داده و عملا استفاده از نقشه و مسیریاب برای آن‌ها غیرممکن شده است.

متأسفانه درست مانند گذشته، منشأ این اختلالات مشخص نیست و هیچ پاسخ رسمی هم از ارگان‌های مسئول شنیده نمی‌شود. برخی عامل این اختلالات را Jammerهایی می‌دانند که به‌صورت عمدی و با اهداف خاص و ناشناخته اقدام به این‌کار می‌کنند.

در هر صورت اگر موقعیت مکانی شما هم امروز چندین کیلومتر آن‌طرف‌تر نمایش داده می‌شود، تنها نیستید. سال ۹۷ هم یک اختلال گسترده GPS در تهران، سرویس‌دهی اینترنت مبین‌نت را مختل کرد. با این‌حال با وجود پیگیری‌ها، نهادهای مسئول در این زمینه سکوت کردند.



source
کلاس یوس

توسط petese.ir