چند روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای تشکیل دولت چهاردهم، روابط عمومی اتحادیه فناوران رایانه تهران گزارش داده که واردات کالاهای فناوری اطلاعات (IT) ممنوع شده است. در این زمان، منطق و هدف پشت این تصمیم مشخص نیست.

به گزارش فارنت به نقل از پیوست، رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران ضمن تایید این خبر گفته: «ممنوعیت واردات کالاهای آی‌تی باعث سردرگمی مردم و افزایش نارضایتی واردکنندگان در این بازه زمانی حساس شده است. چرا که برخی از واردکنندگان به سازمان‌های دولتی کالای مربوطه را فروختند و باید به تعهداتشان عمل کنند اما یک شبه و به دلایل نامشخص واردات برخی اقلام کالایی آی‌تی ممنوع می‌شود.»

«محمدرضا فرجی تهران» نایب رییس اتاق اصناف تهران همچنین ادامه داده:

نمی‌دانیم هدف از این ممنوعیت اقلام آی‌تی آن هم در زمان انتخابات ریاست جمهوری چیست؟ مصرف‌کننده در بازار به دنبال خرید کالای مربوطه است اما زمانی که از فروشنده می‌شنود کالای مربوطه در بازار موجود نیست معترض و دلسرد می‌شود. این رفتارها از سوی برخی مدیران وزارت صمت در حالی رخ می‌دهد که در این بازه زمانی کاندیدای ریاست جمهوری به دنبال جلب رضایت مردم و آمدن آنها بر سر صندوق های رای هستند. 

همزمان با این خبر، وزارت صمت اعلام کرده که واردات لپ‌تاپ فقط با ارز حاصل از صادرات انجام شود. معاون وزارت صمت طی نامه‌ای به رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، این دستور را صادر و دلیل آن را «مدیریت منابع ارزی کشور» اعلام کرده است. در متن نامه آمده است: «با عنایت به مدیریت منابع ارزی کشور، خواشمند است دستور فرمایید با قید فوریت فقط ارز حاصل از صادرات به تعرفه شماره ۸۴۷۱۳۰۲۰ (ماشین خودکار داده پردازی شخصی (PC کیفی Book Note ) جهت ثبت سفارش تعلق گیرد.»

واردات لپ‌تاپ فقط با ارز حاصل از صادرات انجام شود

ممنوعیت واردات کالاهای فناوری و عدم تخصیص ارز به واردات لپ‌تاپ، به عنوان تکه‌هایی از یک پازل در کنار «افزایش تعرفه رجیستری گوشی» قرار می‌گیرند. اتفاقاتی که در این مدت یک ماهه پشت سر هم رخ داده‌اند. پیش از این تعرفه واردات مسافری گوشی‌های با قیمت بیش از 600 دلار تنها 30 درصد بود. اما از هفته‌ی گذشته به 60 درصد افزایش پیدا کرده است.

با توجه به کمبود ارز و کاهش مجدد ارزش ریال، این ممنوعیت و افزایش تعرفه‌ها منجر به نارضایتی بیشتر مردم و کاهش قدرت خریدشان خواهد شد. در حالی که در آستانه‌ی انتخابات، هر یک از کاندیدها وعده‌هایی برای جلب رضایت مردم می‌دهند. فرجی تهرانی با اشاره به اهمیت انتخاب وزاری صمت و اقتصاد گفته: «از چهاردهمین رئیس جمهور انتظار می‌رود در انتخابات وزرای صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد دقت کافی داشته باشند چرا که ممکن است از نگاه تجار و بازرگانان ۹۵ درصد مدیران مربوطه در این وزارت خانه عملکرد مطلوبی داشته باشند اما کافی است پنج درصد از این مدیران نسبت به امور نابلد باشند همین افراد در سیستم وزارت خانه‌ها خلل ایجاد کرده و به تنهایی عملکرد کل سیستم و دیگر مدیران را زیر سوال می‌برند.»

در حال حاضر سیاست‌های دولتی به سمت عدم اختصاص ارز به واردکنندگان حرکت می‌کند. در حالی که بازار کالاهای الکترونیک و فناوری اطلاعات می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد، به نظر می‌رسد کمبود ارز مانع از رشد این بازار خواهد شد.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir