در روز دوشنبه، ابتدا به نظر رسید که شاهد آغاز پایانی برای مشکلات ناپایداری CPU دسکتاپ اینتل باشد. شرکت تأیید کرد که یک وصله (پچ) در اواسط ماه آگوست منتشر خواهد شد که باید «علت اصلی» قرار گرفتن در معرض ولتاژ بالا را برطرف کند. اما اگر پردازنده اینتل Core نسل 13 یا 14 شما هم اکنون دچار خرابی شده، به نظر میرسد که این وصله مشکل ناپایداری پردازندههای نسل 13 و 14 اینتل را حل نخواهد کرد.
بر اساس گزارشهایی از منابع ناشناس، وبسایت تامزهاردور اعلام کرده که هرگونه تخریب در پردازنده غیرقابل برگشت است. یک سخنگوی اینتل هنگامی که از او سوال شد، این موضوع را رد نکرد. اینتل «مطمئن» است که وصله مربوطه از بروز چنین مشکلی جلوگیری خواهد کرد. (به عنوان یک اقدام پیشگیرانه دیگر، شما باید هرچه سریعتر بایوس مادربرد خود را بهروزرسانی کنید.) اما اگر پردازنده معیوب شما آسیب دیده باشد، بهترین گزینه برای شما جایگزین کردن آن به جای تغییر تنظیمات بایوس برای کاهش مشکلات است.
و اینتل تایید میکند، ولتاژهای بیش از حد تنها دلیل خرابی برخی از این تراشهها نیست. سخنگوی اینتل، «توماس هانافورد»، تایید میکند که این یکی از دلایل اصلی است، اما شرکت همچنان در حال تحقیق است. مدیر اجتماعی اینتل، «لکس هویوس»، نیز فاش کرد که برخی از گزارشهای ناپایداری را میتوان به مشکل اکسیداسیون در فرآیند تولید نسبت داد. که در تاریخ نامشخصی از سال گذشته برطرف شده است.
این موضوع سوالات زیادی را به وجود میآورد. آیا اینتل این تراشهها را از بازار جمعآوری خواهد کرد؟ آیا گارانتی آنها را تمدید میکند؟ بدون سوال، آنها را جایگزین میکند؟ آیا فروش را مانند AMD که به تازگی با Ryzen 9000 خود انجام داد، متوقف میکند؟ آیا موارد دارای نقص تولید را شناسایی میکند؟
از پاسخ اینتل خوشتان نخواهد آمد!
اینتل فروش هیچ پردازندهای را متوقف نکرده است. این شرکت به هیچ وجه فراخوانی انجام نخواهد داد. در حال حاضر، اینتل در مورد اینکه چگونه ممکن است گارانتی خود را تمدید کند، اظهار نظری نمیکند. این شرکت با The Verge تخمینهایی در مورد تعداد تراشههایی که احتمالاً به طور برگشتناپذیر تأثیر پذیرفتهاند، به اشتراک نگذاشته و توضیح نداده که چرا قبل از هرگونه تعمیر، همچنان به فروش این تراشهها ادامه میدهد.
اینتل هنوز نگفته که گارانتی چگونه کار خواهد کرد. در حالی که اگر قبلا از پشتیبانی مشتریان رد شدهاید، تنها راهتان این است که دوباره کمک بگیرید. این شرکت توضیح نداده که چگونه با مشتریانی که این تراشهها را دارند تماس خواهد گرفت تا آنها را از این موضوع آگاه کند.
اینتل به ما اطمینان میدهد که نیازی به نگرانی در مورد ناپایداری پردازندههای نسل 13 و 14 نیست. اگر در حال حاضر با مشکلی مواجه نیستید، این وصله به عنوان یک راه حل پیشگیرانه مؤثر عمل خواهد کرد. (اگر نمیدانید که آیا با مشکلی مواجه هستید یا خیر، اینتل در حال حاضر آزمایش Robeytech را پیشنهاد میکند.)
شما در ایران بیشتر نگران باشید
و شاید برای اولین بار، اینتل تایید کرده که این مشکل چقدر میتواند گسترده باشد. ولتاژهای بالا میتوانند به طور بالقوه هر پردازنده دسکتاپ نسل 13 یا 14 که بیش از 65 وات برق مصرف میکند را تحت تاثیر قرار دهند. نه فقط چیپهای سری i9 که در ابتدا به نظر میرسید با این مشکل مواجه هستند.
بنابراین به عنوان مصرفکننده، باید نگران ناپایداری پردازندههای نسل 13 و 14 اینتل در تقریبا همهی مدلها باشید. اگر به تازگی یک پردازنده اینتل خریدهاید مطمئن شوید که دارای یک گارانتی معتبر است. اما اگر به زودی قصد خرید دارید، فعلا دست نگه دارید.
source
کلاس یوس