ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس شکایتی ضد انحصار علیه گروه صنعتی نماینده تعداد زیادی از برندهای جهانی، از جمله تبلیغ‌کنندگان خود این شبکه اجتماعی، مطرح کرده و آن‌ها را به تبانی برای محروم کردن ایکس از میلیاردها دلار متهم کرده است. این اقدام نشان‌دهنده تغییر رویکرد ماسک از صلح به جنگ در برابر چالش‌های مالی شرکتش است.

ماسک در پلتفرم اجتماعی خود نوشت: «دو سال صلح را امتحان کردیم، حالا [نوبت] جنگ است.»

این شکایت ضد انحصار در دادگاه فدرال تگزاس ثبت شده و ائتلاف جهانی موسوم به GARM را به تبانی برای متقاعد کردن برندها به محدود کردن یا حذف تبلیغات خود از ایکس متهم می‌کند. از زمان خرید این شرکت توسط ماسک در سال ۲۰۲۲، ایکس با کاهش درآمد مواجه شده است.

شکایت ایلان ماسک همچنین اعضای GARM از جمله شرکت سلامتی CVS Health، برند غذایی Mars، شرکت Orsted و Unilever را نام برده است.

متن شکایت می‌گوید:

این اقدامات همگی برخلاف منافع اقتصادی یک‌جانبه تبلیغ‌کنندگان بودند.

لیندا یاکارینو، مدیرعامل ایکس، در پستی در این پلتفرم، گروه تبلیغاتی را به تلاش برای قطع دسترسی به «میدان عمومی جهانی» که در سایت وجود دارد متهم کرد. او نوشت: «به زبان ساده، وقتی بازار ایده‌ها تضعیف می‌شود و برخی دیدگاه‌ها به دلیل بایکوت غیرقانونی تامین مالی نمی‌شوند، مردم آسیب می‌بینند.»

این شکایت برای X که در دو فصل آخر سال جاری با کاهش درآمد مواجه بوده، یک قمار بزرگ است. GARM نماینده برندهایی است که بیش از ۹۰ درصد دلارهای تبلیغاتی جهانی را خرج می‌کنند و بیشتر درآمد ایکس از تبلیغات است.

این ائتلاف صنعتی در مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان نیز تحت بررسی قرار گرفته است. گزارشی از کمیته قضایی مجلس در ماه گذشته، GARM را به قطع دسترسی سایت‌های خبری محافظه‌کار و فشار بر اسپاتیفای به دلیل ادعاهای بی‌اساس «جو روگان» درباره کووید متهم کرد. گزارش نتیجه‌گیری کرد که GARM «احتمالاً قوانین ضد انحصار فدرال را نقض کرده» و ممکن است نشان دهد که «برخی دیدگاه‌ها را برای محدود کردن انتخاب مصرف‌کننده از درآمدزایی خارج کرده است.»

شبکه اجتماعی ایکس تحت مدیریت ماسک، از ورود به مبارزات قانونی ابایی ندارد. سال گذشته، این شرکت از Media Matters for America یک گروه ناظر رسانه‌ای چپ‌گرا، به دلیل افترا درباره مقاله‌ای که ادعا می‌کرد X اجازه می‌دهد برندهای برتر محتوای خود را در کنار پست‌های حاوی ایده‌های ضدیهودی و نئونازی نمایش دهند، شکایت کرد.

این دعوا یک آزمون بزرگ برای ایکس خواهد بود. ماسک با اتخاذ موضع تهاجمی علیه تبلیغ‌کنندگان و ائتلاف‌های صنعتی، تلاش می‌کند تا نه تنها درآمدهای از دست رفته شرکتش را بازیابد، بلکه شاید حتی نفوذ و کنترل بیشتری بر بازار تبلیغات دیجیتال پیدا کند. این اقدام می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای صنعت تبلیغات داشته باشد و نحوه تعامل برندها با پلتفرم‌های اجتماعی را تغییر دهد.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir