شرایط قبولی با تک ماده سال تحصیلی ۱۴۰۳ (دهم، یازدهم و دوازدهم)

استفاده از تک ماده برای قبولی در امتحانات یکی از قوانین آموزش و پرورش از سال ها دور است. اما شرایط تک ماده در سال تحصیلی ۱۴۰۳ چیست برای پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم…

شرایط قبولی با تک ماده سال تحصیلی 1403 (دهم، یازدهم و دوازدهم)

شرایط تک ماده کردن در سال تحصیلی ۱۴۰۳

تعداد تک ماده دوره متوسطه ۴ عدد هست. به فرض ۵ درس مردود شدید و میخواید از هر ۴ فرصت تک ماده استفاده کنید و از ۵ درس مردودی ۴ درس را تک ماده کنید، در این شرایط باید تک درس باقی مانده را در مدرسه امتحان بدهید و در صورت پاس شدن در این درس ، تک ماده های ۴ درس را ثبت میکنند

شرایط تک ماده کردن در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم

یعنی اگر تعداد مردودی بالای چهار عدد باشد ، در صورت پاس شدن در امتحانات شهریور حق استفاده از چهار تک ماده را خواهید داشت. تا سال گذشته دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در صورت عدم کسب نمره قبولی می توانستند ۲ درس نهایی و ۲ درس غیر نهایی (داخلی) را در صورت دارا بودن شرایط تک ماده کنند. اما در سال جاری با توجه به تاثیر سوابق تحصیلی و برگزاری امتحانات نوبت دوم مقطع متوسطه دوم به صورت نهایی، آموزش و پرورش اعلام نمود که دانش آموزان می توانند ۴ درس نهایی و یا غیر نهایی (داخلی) را تک ماده کنند.

به عبارت دیگر طبق قانون جدید تک ماده دوازدهم ۱۴۰۳، دانش آموزان می توانند در صورت دارا بودن شرایط، برای ۴ درس نهایی خود از تک ماده استفاده کنند. در سال جاری آموزش و پرورش با ارائه جدولی، شرایط استفاده از تک ماده را اعلام نموده است که در ادامه ارائه شده است.

استفاده از تک ماده در پایه دوازدهم

داوطلب پایه دوازدهم با نمره نهایی زیر ۷ و سالیانه بالای ۱۰؛ برای قبولی نیاز به تک ماده دارد. دانش آموزان پایه دوازدهمی دوره متوسطه دوم که به دلایل مختلف موفق به کسب نمره قبولی در امتحانات نوبت دوم خرداد ماه نشده اند، دو راه کار برای گذراندن دروس پیش روی خود دارند. اولین راه کار شرکت در امتحانات مجدد نوبت بعدی (شهریور و دی) می باشد و راه دیگر استفاده از شرایط استفاده از تک ماده در پایه دوازدهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳​ و یا تبصره متوسطه دوم است.

اگر در چند درس مردود شویم آیا تکرار پایه میخوریم یا نه

در مورد اینکه اگر در چند درس مردود شویم آیا تکرار پایه میخوریم یا نه باید بگوییم که اصولاً در دوره دوم متوسطه مردودی نداریم و دانش‌آموزان در صورتی که در تمام دروس تجدید شده باشند بدون شرکت در امتحانات شهریور (تازگی به مرداد تغییر یافته) حتماَ به پایه بالاتر ارتقاء پیدا می‌کند ، و اصطلاحا به این دروسشان میگویند واحد مانده و برای فارغ التحصیل شدن باید در یکی از دوره‌های تابستان یا حداکثر دی‌ماهِ بعد از پایه دوازدهم آن دروس یا واحد های مانده را پاس کنید.

با توجه به مصوبه جدید پایه دهم و یازدهم اگر دانش آموزی در نوبت دوم در هر یک از دروس در امتحان نهایی ( برگه امتحانی نوبت دوم) نمره زیر ۷ کسب نماید ولی در مجموع نمره سالانه ۱۰ و بالاتر باشد قبول شناخته می شود. (بدون نیاز به تبصره و تک ماده)

فرمول محاسبه نمره سالانه :

نمره مستمر نوبت اول + (نمره پایانی نوبت اول×۲) + نمره مستمر نوبت دوم + (نمره پایانی نوبت دوم×۴)
تقسیم بر ۸

تبصره ۱:دانش آموزایی که در امتحانات نوبت دوم نمره قبولی کسب نکرده اند در صورت عدم شرکت در دوره های تابستانه، نمره امتحان پایانی شهریور ماه آن ها صرفا بر مبنای ۲۰ محاسبه می شود.

تبصره ۲:دانش آموزان شاخه کارودانش که پس از شرکت در امتحانات خرداد در هر یک از بخش های نظری و عملی استاندارد مهارت، حدنصاب قبولی را کسب نکرده است باید در امتحانات شهریور یا دی ماه شرکت نموده و نمره قبولی را کسب نماید.

فرق تک ماده و تبصره

تک ماده استفاده از نمره قبولی در سال تحصیلی است بدون اینکه امتحان داده شود اما قانون تبصره برای دانش آموزان پایه دوازدهم است که معدل آن ها باید بالاتر از ۱۰ و نمره امتحان مورد نظر کمتر از ۷ باشد.

تمامی دانش آموزان در هر مقطع تحصیلی در امتحانات نهایی یا غیر نهایی از قانون تک ماده می توانند استفاده کنند. بدین منظور که دانش آموزانی که نمره قبولی در امتحانات خرداد ماه و دی ماه نگرفته اند، می توانند از قانون تک ماده برای یک یا چند درس خود استفاده کنند و به اصطلاح درس یا درس های خود را تک ماده کنند.

در تبصره قانونی وجود دارد که دانش آموز پایه دوازدهم باید نمره زیر ۷ گرفته باشد، اما معدل آن بالای نمره ۱۰ باشد. در این صورت می تواند از قانون تبصره در امتحان نهایی استفاده نماید.

source

توسط petese.ir