شرکت سرمایه‌گذاری سرآوا پارس سهام خود در گروه دیجی‌کالا را به همراه اول واگذار می‌کند. در معامله‌ای به ارزش 30 هزار میلیارد تومان که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری انجام شده در تاریخ اقتصاد دیجیتال کشور محسوب می‌شود، همراه اول صاحب 40 درصد از سهام دیجی‌کالا شد.

حالا شرکت سرآوا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که طی یک قرارداد برد-برد از دیجی‌کالا خارج شده است. در اطلاعیه‌ای که دیجی‌کالا منتشر کرد نیز به این نکته اشاره شده بود. به گفته دیجی‌کالا این بزرگ‌ترین بازگشت سرمایه موفق یک سرمایه‌گذاری VC در حوزه نوآوری و اقتصاد دیجیتال کشور بود.

سرآوا در بیانیه خود تاکید کرده که به عنوان «اولین سرمایه‌گذاری خطرپذیر خود در اولین روزهای شکل‌گیری» در دیجی‌کالا سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت «بیش از یک دهه» سهام‌دار دیجی‌کالا بود.

در این بیانیه همچنین به فعالیت موفق دیجی‌کالا طی 17 سالی که از افتتاح آن می‌گذرد اشاره شده است. سرآوا دیجی‌کالا را «بزرگ‌ترین فروشگاه تجارت الکترونیک کشور» خوانده و مسیر آن را «نمونه‌ی واقعی داستان موفقیت و الگوی رشد در اکوسیستم استارتاپی ایران» برشمرده است.

بیانیه سرآوا تاکید کرده که مجموعه‌های مختلفی از صنایع گوناگون مشتاق خرید این سهام بودند. در نهایت با بررسی پیشنهادها برای ماه‌های متوالی این دو شرکت تصمیم می‌گیرند پیشنهاد مجموعه همراه اول را بپذیرند. به گفته سرآوا پیشنهاد شرکت حرکت اول «به ارزش‌گذاری‌های دیجی‌کالا نزدیک‌تر بود». به علاوه «امکان پرداخت کامل نقدی توسط این اپراتور» میسر بوده که در این معامله تاثیرگذار بوده است.

سهام‌داران سرآوا این فروش سهم را «فرصتی برای تامین مالی جریان نوآوری در ایران» خوانده‌اند. حالا این شرکت در حال بررسی گزینه‌های مختلف است تا بخش عمده این سرمایه به دست آمده را «بار دیگر به چرخه کارآفرینی کشور» تزریق کند.

در سه سال گذشته سرآوا از ساختار سهام‌داری علی‌بابا، الوپیک و نوار نیز خارج شده و آن‌ها را توافق‌های برد-برد خوانده است.



source
کلاس یوس

توسط petese.ir