دکتر ستار هاشمی که دیروز از مجلس رای اعتماد گرفت امروز رسما وارد ساختمان وزارتخانه شد. صبح امروز عیسی زارع پور در حالی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات را به ستار هاشمی تحویل داد که این دو در یک نشست خبری به توضیح درباره برنامه‌هایشان پرداختند.

عیسی زارع پور که از نظر ما ضعیف‌ترین وزیر ارتباطات تاریخ ایران بود و کارنامه‌اش چنگی به دل نمی‌زند، ابتدا از انتصاب هاشمی به این سمت ابراز خرسندی کرد. او گفت دکتر هاشمی از خانواده ارتباطات کشور است. همچنین اذعان داشت که پس از معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی ضمن حمایت، تلاش کرده تا او رای اعتماد بیشتری از مجلس به دست آورد. زارع پور همچنین گفت:

ما باید هم تلاش کنیم کار خودمان را خوب انجام دهیم هم مسیر را برای کار مسئولین بعدی هموار کنیم.

زارع پور در ادامه همچنین از شکسته شدن رکورد بیشترین رای اعتماد از مجلس اظهار خوشحالی کرد. وزیر ارتباطات دولت سیزدهم ضمنا گفت که در این دولت بودجه وزارت ارتباطات بیش از پنج برابر افزایش داشته و از 3.8 هزار میلیارد تومان به 19.5 همت رسیده است. او گفت که در این مدتی که از سال گذشته تنها در حدود پانزده درصد از این بودجه دریافت و استفاده شده است و «مابقی را شما می‌توانید بگیرید، هر چند گرفتن بودجه از سازمان برنامه کار سختی است».

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، اشاره کرد که «پس از شهادت رییس جمهور سعی کردیم از بودجه وزارتخانه خرج نکنیم و آن را از این نظر در شرایط مناسبی تحویل بدهیم.»

ستار هاشمی: وقتی برای از دست دادن نداریم

ستار هاشمی نیز در اولین نشست خبری خود به عنوان وزیر ارتباطات گفت متناسب‌سازی ساختار وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات با برنامه هفتم توسعه در دولت سیزدهم قابل تقدیر است. او گفت «این می‌تواند به ما کمک کند که بدون فوت وقت برنامه‌ها را دنبال کنیم، چون وقتی برای از دست دادن نداریم.» هاشمی سپس در جمع خبرنگاران حاضر شد و دوباره تاکید کرد که برنامه‌های وزارتخانه را متناسب با قانون هفتم توسعه تنظیم کرده است.

او که قبلا هم در برنامه‌های خود که به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس ارائه داده بود تاکید داشت، «گسترش شبکه ملی اطلاعات» را از موضوعات اصلی عنوان کرد و در ادامه به «افزایش ظرفیت اقتصاد دیجیتال» اشاره داشت. وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران گفت:

طبیعتا برنامه هفتم ظرفیت‌های خیلی خوبی را در اختیار مجموعه وزارت ارتباطات قرار داده. از جمله موضوعاتی که به طور جدی مورد توجه قرار گرفته بحث شبکه ملی اطلاعات است که رشد و پیشرفت خوبی را در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم. امیدواریم که همان‌طور که تکلیف برنامه ما هم هست، بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را به نتایج قابل قبولی برسانیم.

او در ادامه گفت:

باور ما این است که کیک اقتصاد دیجیتال می‌تواند بزرگ‌تر بشود و بایستی این را با مشارکت صنایع مختلفی که در داخل کشور داریم و همچنین تقویت سرمایه‌گذاری و توسعه محصولات با تمرکز بر توسعه صادرات این را دنبال کنیم. امیدواریم که در تعاملی که با وزرای مختلف داریم بتوانیم عملا این تحریک تقاضا را در فضای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور ایجاد کنیم.

ستار هاشمی: رویکرد به فیلترینگ باید تغییر کند

وزیر جدید ارتباطات در جمع خبرنگاران گفت مردم مطالباتی دارند. «وضعیت موجود به واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها به ادله مختلف کارشناسی وضعیت قابل قبولی نیست.» او درباره وضعیت اینترنت و فیلترینگ گفت باید حتما در روش بازنگری شود. او در عین حال تاکید کرد: «سیاست‌گذاری در وزارت ارتباطات اتفاق نمی‌افتد.»

ستار هاشمی در اولین روز حضور خود در وزارتخانه ارتباطات تصریح کرد که نگاه او و همکارانش در این وزارتخانه «فعالانه» خواهد بود.

به این معنا که ما خودمان را به واسطه ارتباط مستقیم با مردم موظف می‌دانیم که کار کارشناسی انجام دهیم و اجماع‌سازی و توافق‌سازی انجام دهیم تا این [موضوع] را به لایه‌های سیاست‌گذاری ارائه بدهیم. با راهکار مناسب. این نکته‌ای است که باید فارغ از فضای هیجانی انجام شود. کاملا منطبق بر یک نگاه اصولی و کارشناسی.

ستار هاشمی باز هم از به کار بردن عبارت «رفع فیلتر» یا پایان دادن به فیلترینگ طفره رفت. در عین حال به نظر می‌رسد نگاه مسئولانه‌ای به این موضوع خواهد داشت. دیدگاه ما درباره پایان فیلترینگ را می‌توانید اینجا بخوانید. 

رجیستری آیفون‌های 14 و 15 پیگیری می‌شود

وزیزر ارتباطات همچنین در اولین روز کاری خود، در جمع خبرنگاران وعده داد که موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های سری 14 و 15 آیفون را پیگیری خواهد کرد. دکتر هاشمی اعلام کرد که با سید محمد اتابک وزیر صمت دراین‌باره گفتگو خواهد کرد. او گفت که همکاری وزارتخانه ارتباطات و صنعت، معدن و تجارت می‌تواند مشکل ورود آیفون‌های 14 و 15 و رجیستری آن‌ها را برطرف کند. دکتر هاشمی گفت:

این مسئله بر عهده وزارت صمت است و آن را پیگیری می‌کنیم.

در روزهای اخیر خبر آمد که آنتن سری آیفون‌های 14 و 15 رجیستر نشده با همکاری اپراتورها قطع خواهد شد. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود که قطع آنتن این گوشی‌ها مدتی است آغاز شده و قرار است شدت بگیرد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که با تغییر وزرا، تغییری در این رویکرد نسبت به سری‌های جدید آیفون رخ می‌دهد یا نه.

وزیر ارتباطات: تقویت کیفیت شبکه اولویت است

هاشمی همچنین در روز نخست وزارت خود، به مرکزLCT رفت و پس از آن، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «گزاف نیست اگر بگوییم مرکز LCT، شریان اینترنت کشور است.» او همچنین وعده داد که کیفیت شبکه را بهبود خواهد داد. دکتر هاشمی در ادامه نوشت:

بواسطه وعده رییس جمهور به ملت و دغدغه‌های نماینده‌های مردم و نگرانی‌های مردم، در همین روز اول کاری از این مرکز بازدید کردم. تقویت کیفیت شبکه از اولویت‌های اصلی من و همکارانم خواهد بود.

باعث خرسندی است که می‌بینیم وزیر ارتباطات وعده رییس جمهور را از یاد نبرده و افزایش کیفیت ارتباط را اولویت قرار داده است.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir