شاید شما هم زمانی را به یاد بیاورید که بازیهای استراتژیک همیشه در صدر بهترین و محبوبترین سبکها بودند. هر ماه از هر سال همیشه پر بود از بازیهای جدید و بزرگی که این سبک را به چالش میکشیدند و آن را به سطح دیگری میبردند. تقریبا همین ۲۰ سال پیش بود که اگر وارد یک فروشگاه فروش بازی میشدید، قطعا یکی دو مورد از بازیهای استراتژیک جدید چشم شما را به سمت خودش جلب میکرد. بازیهای کلاسیکی مثل Warcraft، Generals، Age of Empires و بسیاری دیگر از عناوین کلاسیکی که خاطرات خیلی خوبی را به ذهن ما میآورند در این دوره منتشر شدند.
ولی خب قرار نیست که همه چیز برای همیشه پایدار باقی بماند. دوره این بازیها هم بالاخره یک روزی باید تمام میشد. تقریبا از سال ۲۰۰۵ به بعد بود که محبوبیت این بازیها کمتر و کمتر شد و دیدیم که که سبکهای دیگری مثل شوتر جای آن را میگیرند. درست است که از آن موقع تا الان بازیهای خیلی زیاد و خوبی در سبک استراتژی منتشر شدند، ولی هرگز انتشار این بازیها به گستردگی و حجم آن زمان قدیم خودش نبود. ولی چه اتفاقی افتاد که روند ساخت این همه بازی استراتژیک دچار کاهشی به این بزرگی شد؟ و چرا داریم دوباره وارد یک دوره از انتشار این بازیها میشویم؟ اگر دوست دارید که جواب این سوالها را بدانید، در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
خستگی از بازیهای بزرگ
این موضوع شامل همه افراد نمیشود، ولی برخی از ما دیگر از بازیهای بزرگ و پهناور خسته شدهایم. درست است که زمانی این بازیها شاهکار محسوب میشدند و برای آنها سر و دست میشکاندیم، ولی دیگر آن دوران تمام شد. زمانی بود که بازیای مثل GTA San Andreas یک نبوغ گیمینگ محسوب میشد، ولی الان بازیهایی به آن بزرگی به قدری زیاد است که چنین بزرگیای عادی محسوب میشود.
خیلی از افراد معتقدند که ضعف بازیهای بزرگ و AAA امروزی این است که فقط به دنبال پول بیشتر و درآمدند و برای همین این بازیها مثل سابق سرگرم کننده نیستند. از طرفی این حرف درست به نظر میرسد. شاید حتی این موضوع یکی از دلایل اصلی محبوبیت بازیهای مستقل باشد. ولی خب تمام ماجرا همین نیست. یکی دیگر از دلایلی که ما دیگر مثل سابق منتظر بازیهای AAA نیستیم این است که این بازیها دیگر زیادی بزرگ شدهاند.
شما اساسینز کریدهای اخیر و یا استارفیلد را در نظر بگیرید. درست است که خلاقیت خیلی زیادی درونشان استفاده شده و دنیای خیلی بزرگی دارند، ولی این دنیای بزرگ نسبتا خالی است. ما به عنوان بازیکن به دنبال دنیای بزرگتر نبودیم، صرفا به دنبال محتوا بیشتری بودیم. حالا یکی از سبکهایی که به راحتی توسط محتوای خیلی زیادی پر میشود، سبک استراتژیک است. برای همین است که بسیاری از بازیهای مستقل جدید روی این سبک کار میکنند. حتی استودیو بزرگی مثل مایکروسافت هم بعد از سالها به سراغ مجموعه Age of Empires رفت و نسخه چهارم این بازی را منتشر کرد.
کاهش محبوبیت سبکهای دیگر
یکی دیگر از دلایل موفقیت اخیر بازیهای استراتژیک جدید این است که این سبک هنوز جای پیشرفت دارد. بازار بازیهای ویدیویی پر است از بازیهای شوتر و نقشآفرینی، ولی جای بازیهای استراتژیک در میان آنها سالیان سال بود که خالی بود. کافیست که نگاهی به استودیو پارادوکس بیندازید؛ بیش از بیست سال است که این استودیو مشغول ساخت بازیهایی در این سبک است و هرگز محتوای تکراری در آن دیده نمیشود. شبیهسازی اقتصادی دوست دارید، به شما Victoria 3 را پیشنهاد میکنیم. دوست دارید خودتان مستعمرههای خود را در قاره آمریکا بسازید، پس به سراغ Europa Universalis IV بروید. اگر هم میخواهید ارتش خود را در جنگ جهانی دوم رهبری کنید باید به سراغ Hearts of Iron 4 بروید؛ و این موارد تنها بازیهای یک استودیو بود.
شاید بتوانید بگویید که سبک Grand Strategy که همه بازیهایی که در بالا به آنها اشاره شد بخشی از آن هستند، همیشه موفق بودند. این حرف از نظر فنی درست است و اگر سری به آمار خود استیم بزنید، میتوانید ببینید که بازیهای Grand Strategy همیشه حضور خوبی در بین ۱۰۰ بازی پرطرفدار استیم دارند. ولی خب زیرشاخهای از سبک استراتژیک که دارد دوباره خودی نشان میدهد و میخواهد برگردد، RTS یا هم ان Real Time Strategy است.
موجی دوباره
یک زمان بازار بازیهایی ویدیویی پر بود از بازیهای RTS. بازیهایی مثل Starcraft و امثال آن هر سال بازیکنان را با یک عنوان جدید غافلگیر و خلاقیت خود را به بازیکنان و رقبا خود ثابت میکردند. ولی مدتها بود که بازیهای خوبی را از این سبک نمیدیدیم. دیگر دوران Strongholdها و Generalsها تمام شد و نوبت به بازیهای دیگری از سبکهای دیگر رسید. ولی الان کم کم میتوانیم بازگشت این سبک را ببینیم.
موفقیت بازی Age of Empires 4 باعث شد که امید مایکروسافت به این سبک دوباره زنده شود و تصمیم گرفت که به سراغ یکی از محبوبترین بازیهایش، که بیش از ۲۰ سال از انتشارش میگذرد برود و در نتیجه نسخه ریمستر/ریمیک بازی Age of Mythology را منتشر خواهد کرد. بازی Manor Lords هم که دیدیم چه رکوردهایی را شکست و چقدر محبوب شد. از طرف دیگر استودیو پارادوکس در حال کار روی پروژه بعدی خود به نام Project Ceaser است، که تعداد زیادی از طرفداران معتقدند که این پروژه همان Europa Universalis 5 خواهد بود. انتشار عناوینی مثل ARA و Civilization 7 هم بازار بازیهای این سبکی را بیش از همیشه داغ خواهد کرد و دوباره موج جدیدی از رقابت را در این سبک شاهد خواهیم بود.
پتانسیل نهایی این بازیها
همه میدانیم که سبک استراتژیک برای همه گیمرها نیست. خیلیها دوست ندارند که گوشه بنشینند و صبر کنند تا یک اتفاقی بیفتد. از طرفی به خاطر ویژگیهای مدیریتی این بازیها، شاید همه بازیکنان توانایی کافی برای آن را نداشته باشند. ولی این وقایع برای طرفداران این سبک واقعا خبر خوبی بود که به آن نیاز داشتند. هیچ چیزی بدتر از این نیست که یک سبک از بازی، انحصاری یک مجموعه یا شرکت خاص شود. رقابت همیشه باعث پیشرفت و بهبود کیفیتی بازیها خواهد شد این موج جدید از رقابت در بازیهای استراتژیک جدید میتواند باعث شود که دوباره شاهد یک سری شاهکار بزرگ باشیم.
البته تمامی این موارد در نهایت حدس و گمانی بیش نیستند. معلوم نیست که این بازیهایی که به زودی قرار است منتشر شوند، میتوانند دوباره جای خود را در این بازار شلوغ پیدا کنند یا نه؟ به هر حال هر پروژه به رضایت مخاطب هم نیاز دارد. نظر شما چیست؟ آیا شما هم فکر میکنید که دوباره قرار است یک رقابت خیلی شدید را در بازار بازیهای استراتژیک ببینیم یا نه؟
source
کلاس یوس