واحد خبر mobile.ir : سری F در سبد کالای زیر برند پوکوی شیائومی با برخورداری از امکانات بالاتر همواره در جایگاه بهتری نسبت به دیگر مدل‌های پوکو از جمله سری‌های C ،M و حتی X برخوردار بوده و توجه کاربران حرفه‌ای‌تری را به‌خود جلب می‌کند. از این خانواده در ماه می گذشته Poco F6 و Poco F6 Pro معرفی شدند که دومی طبیعتاً امکانات بالاتری را ارائه می‌کند؛ نسخه پرو اما در این رده قیمتی رقبای سرسختی را پیش روی خود می‌بیند که کنار زدن آن‌ها کار آسانی به‌نظر نمی‌رسد. اوضاع در Poco F6 اما متعادل‌تر بوده و با توجه به سطح امکانات از قیمتی نسبتاً رقابتی برخوردار است. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Poco F6 می‌پردازیم.

پوکو F6 از لحاظ طراحی تفاوت چندانی با پوکو F5 سال گذشته نداشته و المان‌های مشترک متعددی از جمله فرم مستقل لنزهای بخش پشتی، دو سطح تخت در پشت و رو و نوار صاف و بدون انحنای مرکزی همراه با حاشیه‌های اندک دورتادور صفحه‌نمایش در هر دوی آن‌ها به‌چشم می‌خورد. ابعاد 7.8×74.4×160.5 میلی‌متری گوشی در مقایسه با اندازه‌های 7.9×74.95×161.11 میلی‌متری Poco F5 در هر سه مورد کم‌تر شده و وزن 179 گرمی آن نیز 2 گرم سبک‌تر است. شیائومی البته تغییری در جنس بدنه دستگاه نداده و همچنان از پلاستیک برای شاسی و کاور بخش پشتی استفاده می‌کند.

صفحه‌نمایش 6.67 اینچی AMOLED گوشی از وضوح بالاتر 1220×2712 و تراکم بیش‌تر 446ppi برخوردار شده و با وجود تغییر نکردن روشنایی متوسط 500 نیتی و 1000 نیتی حالت اتوماتیک زیر نور خورشید، این بار روشنایی نقطه‌ای بالاتری برابر با 2,400nits را ارائه می‌کند. این پنل همچنان روی کاغذ امکان نمایش محتوای +HDR10 و دالبی ویژن را داراست و کاهش نور PWM آن نیز با فرکانس 1,920‌ هرتز صورت می‌پذیرد. پوشش محافظ روی این صفحه‌نمایش از Gorilla Glass 5 به نسخه جدیدتر گوریلا گلس ویکتوس ارتقاء پیدا کرده که در برابر صدمات فیزیکی مقاوم‌تر است. سنسور اثر انگشت در F6 برخلاف F5 درون صفحه‌نمایش جای دارد که این با توجه به سرعت عملکرد این سنسور می‌تواند همزمان به‌عنوان یک نکته مثبت یا منفی مطرح شود.

دوربین اصلی مجموعه به یک 50 مگاپیکسلی IMX882 ساخت سونی با اندازه 1/1.95 اینچ و پیکسل‌های 0.7 میکرونی ارتقاء پیدا کرده و لنز 6 مرحله‌ای مقابل آن نیز از گشودگی دیافراگم f/1.6 برخوردار شده است. این دوربین از OIS برخوردار بوده و حداکثر وضوح فیلم‌برداری آن به 4K/60fps ارتقاء یافته است. دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید تفاوتی با قبل نداشته اما دوربین ماکرو از این جمع حذف شده و دوربین سلفی نیز از 16 مگاپیکسل f/2.5 به 20 مگاپیکسل f/2.2 بهبود یافته است.

تغییر مهم F6 به پردازنده Snapdragon 8s Gen 3 تعلق دارد که تغییر بزرگی نسبت به SD 7+ Gen 2 نسل قبلی محسوب می‌شود. رم 8 یا 12 گیگابایتی همان موارد پیشینند اما این بار از رم سریع‌تر LPDDR5X در این مدل استفاده شده است. حافظه داخلی نیز نه‌تنها با افزوده شدن انتخاب 512 گیگابایتی جذابیت بیش‌تری را ارائه می‌کند بلکه ارتقاء به حافظه سریع‌تر UFS 4.0 نیز بر این جذابیت افزوده است. باتری دستگاه همان 5 هزار میلی آمپر ساعتی پیشین است اما توان شارژر درون جعبه آن از 67 به 90 وات افزایش یافته است. در بخش ارتباطات شرایط به‌میزان زیادی به قرار سابق است با این تفاوت که جک 3.5 میلی‌متری هدست جایی در F6 ندارد اما در عوض ورژن بلوتوث از 5.3 به 5.4 ارتقاء یافته است.

پس از این آشنایی مختصر با مشخصات Poco F6 نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی تیم GSMArena از Poco F6 در بخش نتیجه‌گیری می‌خوانیم: «پوکو F6 ممکن است آن قاتل پرچمدار واقعی که دنبالش می‌گردید نباشد اما کاملاً به آن نزدیک می‌شود و برای متخصص شدن در بعضی جنبه‌ها تلاش می‌کند. برای نمونه این گوشی یک تجربه دیداری عالی، اسپیکرهای خوب، پرفورمنس غیر قابل رقابت در این سگمنت، … و شارژ سریع را ارائه می‌کند. پوکو F6 به‌نوعی شبیه یک دستگاه گیمینگ/مولتی‌مدیای با ثبات و ارزان‌قیمت به‌نظر می‌رسد.» GSMArena در ادامه از غیبت جک 3.5 میلی‌متری هدست و حسگر تقارب (proximity) فیزیکی در این گوشی به‌عنوان دو نکته منفی یاد کرده است.

نکات مثبت و منفی Poco F6 از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر OLED عالی با پشتیبانی از +HDR10 و دالبی ویژن

پرفورمنس غیر قابل رقابت Snapdragon 8s Gen 3 در این کلاس

شارژ بسیار سریع

چینش بسیار خوب اسپیکرهای استریو

پرفورمنس عالی دوربین اصلی

تجهیزات خوب جعبه محتویات

عمر باتری می‌توانست بیش‌تر باشد

دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید می‌توانست بهتر باشد

استفاده از حسگر تقارت مجازی به‌جای سنسور فیزیکی

GSMArena در مورد کیفیت عکس‌های دوربین گوشی می‌گوید: «دوربین اصلی Poco F6 در نور روز نسبتاً خوب عمل می‌کند. جزییات اگرچه به‌اندازه F6 Pro ارگانینک نیستند اما بسیار خوب بوده و در حالی که نویز بسیار اندک است اما هنوز این‌جا و آن‌جا نقطه‌های ریز و کوچکی دیده می‌شود.» به وایت بالانس خودکار می‌توان اطمینان کرد و رندر رنگ‌ها (که اندکی پایین‌تر از حالت اغراق‌شدگی F6 Pro هستند) نیز کاملاً دوست‌داشتنی هستند. طیف دینامیکی نیز عالی‌ست. دوربین اولتراواید در نور کامل روز بدون درخشش خاصی، کار خود را نسبتاً به‌خوبی انجام می‌دهد. ظاهراً در Poco F6 و Poco F6 Pro از دوربین اولتراواید یکسانی استفاده شده اما به‌گفته GSMArena در نسخه پرو با «عکس‌های زیباتری» روبرو می‌شویم. از جزییات تصویر با توجه به رزولوشن سنسور می‌توان راضی بود و با این‌که نویز وجود دارد اما به‌گفته نویسندگان این مطلب چندان سر راه شما قرار ندارند. سرد بودن و اصطلاحاً mute بودن رنگ‌ها در عکس‌های این دوربین مشهود است که بازهم از دیدگان نویسندگان این مطلب در جایگاه پایین‌تری نسبت به F6 Pro قرار دارند.

در ادامه این قسمت در مورد کیفیت عکس‌های سلفی گوشی می‌خوانیم: «سلفی‌ها در Poco F6 از یک جنبه زیبا و از جنیه دیگر نچندان زیبا هستند. کنتراست، هم در کل و هم در سطح جزییات ریز (mico level) کمی پایین هستند.» از دیگر توصیفات GSMArena در مورد عکس‌های سلفی Poco F6 باید به نیاز به اندکی اشباع رنگ بیش‌تر، رندر خوب توناژ پوست، جزییات مناسب و پوشش واید لنز اشاره کرد.

عکس‌های دوربین اصلی Poco F6 در شب در حالت اتوماتیک نیز «به‌اندازه کافی خوب» توصیف شده‌اند و از جزییات و عملکرد نویز با عنوان «خوب» یاد شده است. از عملکرد دوربین در این حالت در زمینه رنگ نیز نمی‌توان شکایت بزرگی داشت. عکس‌های دوربین اولتراواید گوشی در نور کم با وجود قابل‌قبول بودن طیف دینامیکی، کاملاً سطح پایین و سافت توصیف شده‌اند و رنگ‌ها در آن کمی بی‌روح هستند.

ویدئوهای 4K/30fps دوربین اصلی از نگاه نویسندگان این مطلب، با ثبات و قابل اتکا و با جزییات فراوان در سطح F6 Pro هستند اما در نرخ 60 فریم اندکی افت در کیفیت ایجاد می‌شود. رنگ ویدئوهای این دوربین از نگاه GSMArena طبیعی‌تر و مهار‌شده‌تر از F6 Pro است و نمای بهتری را ارائه می‌کند. ویدئوهای 1080p دوربین اولتراواید نه‌ خوب و نه بد (so-so) بوده و حتی برای وضوح 1080p نیز جزییات چندانی را در بر ندارند. مکانیزم تثبیت در Poco F6 خوب و قابل قبول (alright) بوده اما لرزش‌های ناشی از راه رفتن در بعضی موارد منجر به پدیده رفت و برگشتی فوکوس (focus hunting) در دوربین اصلی می‌شود اما اگر سر جای خود باقی بمانید می‌توان از این مسئله حذر کرد. ویدئوهای اولتراواید نیز در زمینه تثبیت و لرزه‌گیری خوب هستند اما در مقایسه با F6 Pro تصویر اصطلاحاً سافت‌تری را ارائه می‌کنند. نویسندگان GSMArena از ویدئوهای دوربین اصلی با اشاره به برداشت جزییات خوب، طیف دینامیکی وسیع و حفظ اشباع رنگ در تاریکی به‌نیکی یاد کرده و حتی آن را بهتر از F6 Pro قلمداد می‌‌کنند. در انتها نیز توصیه شده که از دوربین اولتراواید در شب استفاده نشود!

Androidcentral

در بررسی Androidcentral از Poco F6 به‌قلم Harish Jonnalagadda که عنوان «قاتل پرچمدار قطعی 2024» را بر خود دارد در بخش نتیجه‌گیری می‌خوانیم: «پوکو F6 به‌روزرسانی‌های قابل توجه‌ای را نسبت به همتای پیشین خود به‌همراه آورده است، شامل یک پنل AMOLED روشن‌تر، سخت‌افزار بسیار بهترِ طراحی شده برای بازی در قالب Snapdragon 8s Gen 3، فناوری شارژ 90 واتی، اتصالات وای‌فای 6E و بلوتوث 5.4 و ماژول‌های حافظه UFS 4.0.» در ادامه از وزن کم‌تر دستگاه و دوربین 50 مگاپیکسلی جدید به‌خوبی یاد شده و بخش نرم‌افزاری گوشی به‌عنوان یک نکته منفی قلمداد شده است.

نکات مثبت و منفی Poco F6 از نگاه Androidcentral شامل این موارد می‌شوند:

پنل امولد 120 هرتزی درخشان

پرفورمنس فوق‌العاده

عمر باتری در کل روز و فناوری شارژ 90 واتی

چندین نکته اضافی سودمند

دوربین اصلی فوق‌العاده

ارزش شگفت‌انگیز

لنز واید سطح پایین

گرمای بیش از اندازه در حین بازی

تعداد زیاد نرم‌افزارهای اضافی (bloatware) در وهله نخست

نویسنده اندرویدسنترال در بخش بررسی دوربین ضمن اشاره به این‌که گزینه دوربین هیچ‌گاه تمرکز اصلی سری پوکو نبوده از F6 با دوربین 50 مگاپیکسلی f/1.6 آن به عنوان تغییر دهنده این موضوع یاد کرده است. در ادامه این بخش در مورد کیفیت عکس‌ها دوربین اصلی گوشی می‌خوانیم:‌ «F6 در عکس‌های نور روز طیف دینامیکی و رندر رنگ خوبی دارد و جزییات پیچیده‌ای نظیر ابرها یا شاخ و برگ درختان را از دست نمی‌دهد و رنگ‌ها نیز به دقیق بودن تمایل دارند. گوشی‌های پوکو اندکی به تقریت کنتراست تمایل دارند و این موضوع به عالی به‌نظر رسیدن عکس‌های حاصله در شبکه‌های اجتماعی منجر می‌شود.» دوربین اولتراواید اما به‌شدت متوسط است. این دوربین در سناریوهای با نور خوب کار قابل قبولی را انجام می‌دهد اما تعادل رنگ آن به به‌خوبی دوربین اصلی نیست و با فوکوس و مدیریت سطح نویز مشکل دارد.

Notebook Check

مقاله تیم نویسندگان آلمانی نوت‌بوک چک از Poco F6 در تضاد با اندروید سنترال عنوان «گوشی هوشمند میان‌رده عالی برای خریداران حساس به قیمت» را بر خود دارد و در بخش نتیجه‌گیری آن این‌گونه آمده است: Poco F6 با ارائه ویژگی‌های خوب با قیمتی نسبتاً پایین، کاربران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این دستگاه 6.67 اینچی با اسنپ‌دراگون 8s Gen 3 عملاً به همان اندازه گوشی گران‌تر Poco F6 Pro سریع است. F6 با قیمت پایین پرفورمنس زیادی را ارائه کرده و آن را با ویژگی‌های خوب ترکیب کرده است. اگر خواهان یک نمایشگر 120 هرتزی پر نور، عمر باتری خوب و شارژ سریع به‌ازای قیمت پایین هستید گوشی هوشمند میان‌رده پوکو انتخاب درستی برای شماست.

نکات مثبت و منفی Poco F6 از نگاه Notebook Check شامل این موارد می‌شوند:

پرفورمنس سیستمی سطح بالا

نمایشگر پر نور

دوربین اصلی خوب

عمر باتری خوب

شارژ شدن با توان 90 وات

نبود eSIM

اکتفا به USB 2.0

پشتیبانی نکردن از کارت حافظه جانبی

نوت‌بوک چک در مورد کیفیت عکس‌های دوربین اصلی گوشی می‌گوید:‌ «[دوربین اصلی] در شرایط نوری خوب عکس‌های زیبایی را برداشت می‌کند که با طیف دینامیک بالا و رنگ‌های براق و هنوز واقع‌گرایانه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. دوربین اصلی همچنین در شرایط نوری ضعیف نیز عملکرد خوبی دارد… دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید به‌طرز مشهودی در جایگاه پایین‌تری نسبت به دوربین اصلی قرار دارد [و] عکس‌های آن به‌ویژه شارپ نبوده و مشخصاً در لبه‌های عکس از شکل طبیعی خارج شده‌اند.» ویدئوهای دوربین اصلی حداکثر با وضوح 4K با 60 فریم در ثانیه با کیفیت خوب برداشت می‌شوند هرچند لرزه‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) در این دوربین تنها تا وضوح 1080p با 30 فریم در ثانیه کار می‌کند. اگر گزینه +HDR10 را برای برداشت ویدئو فعال کنید حداکثر نرخ برداشت به 30 فریم در ثانیه محدود می‌شود.

Tech Advisor

در بررسی Tech Advisor از Poco F6 به قلم Jon Mundy از همان ابتدا با عنوان «تأیید شد: Poco F6 سریع‌ترین گوشی در کلاس خودش است» بر پرفورمنس و عملکرد سخت‌افزاری گوشی تأکید شده است. در بخش نتیجه‌گیری این مطلب آمده است:‌ «با Poco F6، این برند به‌سمت نقاط قوت کلیدی خود متمایل شده است، ارائه پرفورمنس فوق‌العاده حتی با قیمتی پایین‌تر. این برند [البته] کار زیادی برای پوشش دادن نقاط ضعف در جاهای دیگر نکرده اما Poco F6 به‌عنوان یک انتخاب عالی برای گیمرها و افراد علاقه‌مند به پرفورمنس با قیمت پایین باقی می‌ماند.»

نقاط مثبت و منفی Poco F6 از نگاه Tech Advisor شامل این موارد می‌شوند:

پر فرومنس ممتاز و عالی

نمایشگر عالی

ارزان‌تر بودن از قبل

طراحی پلاستیکی

نرم‌افزار غیر جذاب

حداکثر «اوکی» بودن دوربین‌ها

نوینده مطلب تک ادوایزر در بخش دوربین‌ها به این نکته اشاره می‌کند که در هنگام خرید یک گوشی پوکو و در ازای به‌دست آوردن یک پرفورمنس فوق العاده در قیاس با رقبا باید به یک مجموعه دوربین حداکثر متوسط اکتفا کرد و F6 نیز این واقعیت را تغییر نداده است. البته با وجود دوربین 50 مگاپیکسلی IMX882 در F6 اوضاع به‌وضوح از F5 بهتر است. در ادامه این مطلب در مورد کیفیت دوربین اصلی گوشی می‌خوانیم: عکس‌های گرفته شده در نور خوب، براق و پر جزییات به‌نظر می‌رسند. عکس‌های فاصله‌نزدیک از خوراکی‌ها در نور کم داخلی زیبا و مطبوع به‌نظر می‌رسند… و توناژ رنگ نیز با وجود آن‌که کمی در سمت سبز اشباع‌شده‌تر به‌نظر می‌رسد اما عموما به‌اندازه کافی طبیعی است. در شب و با فعال شدن نایت مد اما نتایج به‌دست آمده چندان «هات» نیستند. سوژه‌ها چندان از هم متمایز نیستند، حجم زیادی از نویز در آسمان است و برخی جلوه‌های غیر طبیعی (visual artefacts) نیز به تصویر افزوده می‌شود. دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید نیز اوضاع بهتری ندارد و باوجود تلاش شیائومی در یکسان‌سازی توناژ رنگی دو دوربین، ناهمگونی مشهودی در کیفیت این دوربین‌ها به‌چشم می‌خورد.

source

توسط petese.ir