دفاع قلعه یا دفاع از قلعه که همان «Tower Defence» است، یکی از زیرسبکهای پرطرفدار بازیهای استراتژیک است. البته بازیهای این سبکی را معمولا برای کامپیوتر نمیبینیم و بیشتر روی گوشیهای موبایل میدرخشند. تعجبی هم ندارد؛ این بازیها معمولا خیلی کوتاه و مختصر شما را در یک شرایط خاص قرار میدهند تا یک سری چالش را پشت سر بگذارید و سپس با یکی دو جایزه شما را راهی مرحله بعدی میکنند. من شخصا انتظار چنین چیزی را از بازی No Creeps Were Harmed TD داشتم و فکر میکردم که صرفا قرار است یکی دیگر از بازیهای دفاع قلعه باشد، مثل بقیه عناوین این سبک؛ ولی خوشبختانه به شدت اشتباه میکردم.
این بازی اصلا قابل مقایسه با دیگر عناوین دفاع قلعه نیست. حجم نوآوری و خلاقیتی که در طراحی مراحل آن استفاده شده است و حجم باورنکردنی شخصیسازی که در این بازی میتوانید ببینید، شما را گیج خواهد کرد. فکر نمیکنم که کسی انتظار داشت که چنین سطحی از محتوا، در این بازی کوچک وجود داشته باشد. اگر شما هم دوست دارید با بازیای آشنا شوید که سبک دفاع قلعه را برای همیشه عوض کرد، در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
یک فضاسازی کاملا جدید
شاید وقتی اسم سبک دفاع قلعه را میشنوید، یک بازی خیلی ساده را در ذهن خود تصور کنید که که در آن از بالا به همه چیز نگاه و مدیریت میکنید. شاید از نظر فنی در این بازی هم چنین سیستمی وجود داشته باشد، ولی یک المان کاملا جدید هم در آن است که همه چیز را عوض میکند. این المان چیزی نیست جز فضاسازی سه بعدی؛ البته خب اگر از دید مهندسی به مسئله نگاه کنیم، تقریبا همه بازیهای دیگر این سبک سه بعدیاند. ولی بازی No Creeps Were Harmed TD به طور کامل معنی این کلمه را عوض میکند.
مسیر دشمنان شما در این بازی اصلا صاف نیست. ممکن است این مسیر در هر سه محور x و y و z دچار تغییر شود و شما باید تجهیزات تدافعی خود را برای آن آماده کنید. دوربین بازی هم دیگر به صورت قفل از بالا همه چیز را به شما نشان نمیدهد. شما میتوانید دوربین خود را حول هر سه محور بچرخانید و زاویه خود را تغییر دهید. به هر حال به یک دید سه بعدی نیاز دارید که در هر سه بعد بتوانید دفاع کنید.
چنین کار سادهای، یک تغییر خیلی اساسی در برداشت ما از این سبک ایجاد میکند. اگر این بازی را تجربه کنید، خودتان متوجه میشوید که این ویژگی بازی چیزی بود که همیشه به آن نیاز داشتید ولی خودتان نمیدانستید.
گیمپلی بازی No Creeps Were Harmed TD
اگر با این سبک آشنا هستید که نیازی به توضیح نیست. اگر هم آشنا نیستید باید بگویم که در بازیهای دفاع قلعه، یک سری دشمن از یک نقطه خاصی وارد نقشه میشوند و میخواهند به یک نقطه دیگر در انتها این نقشه بروند. وظیفه شما این است که جلو آنها را بگیرید و نگذارید که به انتها برسند. چگونه؟ از طریق یک سری ساختمان تدافعی که بازی در دسترس شما قرار میدهد. پس از گذشت کمی زمان هم معمولا یک قابلیتی در دسترس شما قرار خواهد گرفت تا از طریق آن تعدادی از دشمنان را به صورت گروهی و لحظهای نابود کنید. با جمعآوری پول در این بازیها هم میتوانید کم کم تجهیزات تدافعی خود را ارتقا دهید و قدرت آنها را افزایش دهید.
دیدگاه کلی این بازی هم دقیقا از همین سیستم پیروی میکند، اما خلاقیت و نوآوریهایش در جزئیاتی است که این سلاحها دارند. در این بازی شما میتوانید انواع سلاحهای مختلفی را استفاده کنید که هر کدام ویژگی مخصوص خود را دارند. شاید خودتان بتوانید حدس بزنید که یک شاتگان میتواند در فاصله نزدیک، آسیب زیادی وارد کند ولی سرعتش کم است. شما در طول مراحل بازی کم کم امتیاز تجربه بیشتری جمع میکنید و هر وقت که به لول بعدی برسید، سلاحهای جدیدی را میتوانید استفاده کنید.
هر کدام از این سلاحها را هم میتوانید ارتقا دهید. به صورت جداگانه میتوانید برد، دقت، سرعت، قدرت و حتی قابلیت شناسایی این سلاحها را افزایش دهید و ترکیب این ویژگیها با سیستم استراتژیک بازی میتواند منجر به بازیای شود که هرگز از آن خسته نخواهید شد. بر خلاف دیگر بازیهای دفاع قلعه، سلاحها و تجهیزاتی که میتوانید استفاده کنید در این بازی خیلی زیادند و هر کدام از آنها ویژگیهای مخصوص خودشان را دارند و همه آنها را هم میتوانید شخصیسازی کنید.
سیستم Artifact بازی
چه چیزی یک بازی را میتواند سرگرم کننده نگه دارد تا بازیکن از آن خسته نشود؟ بله درست است، تنوع و حس پیشرفت. جدا از یک پیشرفت خطی که از طریق ارتقا سطح بازیکن در بازی وجود دارد و تنوعی که شخصیسازی تمامی سلاحها برایتان فراهم میکنند، یک روش دیگر هم وجود دارد. این روش هم Artifactهای بازی و استفاده از آنها است.
شما بعد از اتمام هر کدام از مراحل بازی ممکن است که بین یک الی سه آرتیفکت دریافت کنید. حالا این آرتیفکتها به چه دردی میخورند؟ شما میتوانید از آنها استفاده کنید تا تجهیزات خود را قویتر کنید. برای مثال ممکن است یک آرتیفکتی را دریافت کنید که قدرت گلولههای شما را افزایش میدهد و به آنها قابلیت سرما را اضافه میکند. سرما باعث میشود که این گلولهها سرعت دشمنها را کم کنند و آنها را در جای خود منجمد کنند.
حالا برای مثال یک آرتیفکتی را دریافت میکنید که به آن نیازی ندارید و یا برای سلاحی است که استفاده نمیکنید. در این صورت میتوانید آن را بفروشید و از پولش استفاده کنید. در کل بازی همیشه در آخر هر مرحله برای شما جایزهای در نظر گرفته است که میتواند شما را راضی و سرگرم نگه دارد.
یک استراتژی کاملا متفاوت
جدا از تمامی ویژگیها و المانهایی که در این بازی وجود دارد و آن را از دیگر عناوین دفاع قلعه جدا میکند، دو مورد دیگر هم وجود دارد که بازی No Creeps Were Harmed TD را کاملا از بقیه مجزا میکند. اولین آنها زاویه دید است. برخلاف دیگر بازیهای دفاع قلعه، در این بازی همه سلاحها توانایی شلیک به همه جا را ندارند. این سلاحها میتوانند در یک فضا سه بعدی به دشمنان شلیک کنند، اگر زاویه دید آنها بسته نباشد. برای مثال اگر جلو شاتگان خود یک دیوار بکشید، قطعا یکی از زوایا اصلی آن بسته میشود و تنها میتواند به پشت شلیک کند. یا اگر یک لیزر را بر روی یک دیور بسازید، شاید برد این لیزر بیشتر شود، ولی زوایا زیر خودش و نزدیک دیوار را نمیتواند هدف بگیرد. پس در قراردهی سلاحهای خود حتما این موضوع را هم در نظر بگیرید که این سلاحها نیاز دارند که دشمن را ببینند تا به آنها شلیک کنند.
مورد دوم هم مسیر دشمنان است. من تا به حال هیچ بازی دفاع قلعهای را تجربه نکرده بودم که در آن مسیر مشخص اولیه دشمنهای بازی را بتوانید تغییر دهید. همیشه نقطه ورود و مقصد آنها از اول مشخص است. ولی در این بازی میتوانید با قرار دادن یک سری از دیوارها و یا سلاحها مسیر آنها را عوض کنید. این عوض کردن مسیر در تعیین استراتژی شما و نحوه مبارزه شما یک تاثیر خیلی بزرگ خواهد داشت. این بازی نهتنها استراتژی، بلکه خلاقیت شما در این سبک را هم به چالش خواهد کشید.
گرافیک و رنگهای بازی
تمامی تصوری که از بازیهای دفاع قلعه داشتید را قبل از تجربه این بازی به سطل زباله بریزید. گرافیک این بازی، بدون اغراق، یکی از زیباترین بازیهای استراتژیک امروزی است و با دیگر بازیهای زیبا و بزرگ چند سال اخیر قابل مقایسه است. محیط این بازی، رنگهایش، فضایی که درونش هستید و تمامی جزئیات ریزش باعث میشوند که بازی No Creeps Were Harmed TD یکی از زیباترین و خاصترین جلوههای بصری را در میان تمامی بازیهای دهه اخیر داشته باشد.
البته این را هم در نظر بگیرید که ویژگیهای ظاهری متفاوت این بازی مشکلات خاص خودش را هم دارد. برای مثال فضا تاریک این بازی به همراه رنگهای نئونی آن شاید در بلند مدت باعث سردرد شود. موسیقی بازی هم چندان کمکی به این موضوع نمیکند. من خودم شاید از طرفداران سبک متال باشم، ولی ترکیب تاریکی و نور درخشان نئونی و موسیقی بلند و دائمی متال شاید خیلی خوشایند نباشد.
البته باز هر چیزی سلیقهای است. در نهایت ظاهر یک بازی شاید از نظر یک نفر خوب و از نظر نفر بعدی بد باشد. ولی جدا از آن، بهترین کلمهای که از طریقش میتوان گرافیک و فضا بازی را تعریف کرد، کلمه «متفاوت» است.
مراحل مختلف و شبهداستانی بازی
این بازی در حالت کلی داستان خاصی را دنبال نمیکند. البته یک داستان در پسزمینه آن وجود دارد، ولی خب این داستان بیشتر برای توجیه فضاسازی و محیط بازی است تا ایجاد یک محور زمانی و خوب. اما در کل این بازی در حال حاضر بیش از ۶۰ مرحله مختلف دارد و در هر کدام از آنها شما یک سری وظایف دارید که باید انجام دهید.
وظیفه اصلی شما این است که صرفا شکست نخورید و اگر بتوانید این کار را انجام دهید برنده خواهید داشت. ولی مثل بسیاری از بازیهای دیگر، با این کار شما یک ستاره از سه ستاره ممکن را دریافت خواهید کرد. در هر مرحله دو چالش مختلف هم وجود دارد که با انجام هر کدام از آنها میتوانید ستارههای بیشتری را جمع کنید.
یکی از خوبیهای این بازی این است که شما میتوانید دوباره به یکی از مراحل قبلی برگردید. من در یکی از مراحل بازی هرچقدر هم که تلاش کردم تنوانستم بیشتر از یک ستاره جمع کنم. ولی بعد از لول آپ شدن و دریافت تجهیزات جدید دوباره به آن مرحله برگشتم و سه ستاره آن را به طور کامل دریافت کردم.
یکی از اصلیترین نقاط قوت این بازی، همانطور که قبلتر هم به آن اشاره شد، تنوع بسیار زیادش است. شما وقتی که در حال برگشت به سمت یکی از مراحل قدیمیتر بازی هستید، اصلا حساس خستگی نخواهید کرد. بازی به قدری برای شما ویژگیهای و سلاحهای گوناگون در نظر گرفته است که هرگز از آن خسته نخواهید شد.
در آخر هر مرحله از بازی هم میتوانید وارد بخش Endless شوید. در این بخش دیگر تا ابد دشمنان بیشتر و بزرگتری به سراغتان خواهند آمد و هرچقدر که بیشتر بتوانید دوام بیاورید، جایزههای بیشتری را دریافت میکنید.
نتیجه نهایی
قضاوت یک بازی، مثل یک کتاب، از روی جلدش کاملا اشتباه است. حتی قضاوت یک بازی از روی توضیحات و بررسی آن هم تا حدودی اشتباه است. شما تا خودتان یک بازی را تجربه نکنید، نمیتوانید نظر نهایی خود را در موردش اعلام کنید. اگر از دوست داران سبک دفاع قلعه یا بازیهای مدیریتی استراتژیک نیستید، ترجیحا به سراغ بازی No Creeps Were Harmed TD نروید. این بازی میتواند کمی گیجکننده یا شلوغ باشد و قطعا مناسب همه بازیکنان نیست.
ولی اگر شما هم همیشه منتظر یک بازی خوب دفاع قلعه بودید که هم جدید باشد و هم مخصوص کامپیوتر باشد، دیگر نیازی نیست که صبر کنید. No Creeps Were Harmed TD شما را به سرعت در قلب هیجان و خشونت بازی پرتاب میکند و تنها چیزی که به خود میبرید هوش و قابلیت نقشکشی خودتان است. پس اگر واقعا دوست دارید که بازیای را تجربه کنید که قطعا سبک دفاع قلعه را برای همیشه عوض میکند، بهتر است که سری به این بازی بزنید.
بررسی بازی بر اساس کد ارسالی ناشر یعنی MinMax Games Limited روی پیسی انجام شده است.
source