آرش کریم‌بیگی در نشست خبری به مناسبت هفتمین سالگرد راه‌اندازی شبکه تلفن همراه شاتل موبایل پس از مرور دستاوردها، استراتژی تأسیس این شرکت را تنوع عنوان کرد. چشم‌انداز شاتل موبایل نیز آسان‌تر کردن و لذت‌بخش‌تر کردن زندگی مشتریان است.

شاتل موبایل در حاضر تنها MultiMVNO یا اپراتور مجازی است که از هر سه اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل به مشترکین خود سرویس می‌دهد. این شرکت همچنین بزرگترین MVNO منطقه نیز محسوب می‌شود. به لطف هسته شبکه مستقل، شاتل موبایل توانسته فناوری سیم‌کارت هوشمند را برای اولین بار عرضه کند. این فناوری به‌صورت خودکار، مشترک را به اپراتور میزبان با بالاترین کیفیت در منطقه متصل می‌کند. به همین خاطر شاتل موبایل توانسته عنوان اولین اپراتور نوآور دانش‌بنیان را نیز کسب کند.

یکی دیگر از خدمات متمایز شاتل موبایل، ارائه سیم‌کارت به برندهای متقاضی با رنج شماره اختصاصی و پشتیبانی شاتل است. به این ترتیب شرکت‌ها می‌توانند بدون نیاز به پروانه و زیرساخت فنی و با بسته‌بندی و نام شبکه اختصاصی و تعرفه‌های سفارشی‌شده، سیم‌کارت عرضه کنند.

چالش شاتل موبایل

شاتل موبایل همچنین قصد دارد پس از رفع موانع قانونی، خدمت جدیدی به نام Mask SMS را عرضه کند تا از سواستفاده‌های پیامکی تا حد امکان جلوگیری شود. در این سرویس به‌جای شماره، نام سرویس‌های رسمی و قانونی درج می‌شود.

سرویس پیامک امن شاتل موبایل نیز به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است. به این ترتیب شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که به امنیت بیشتر بر بستر پیامک نیاز دارند می‌توانند بدون نگرانی از نودهای میانی، اطلاعات خود را ارسال کنند. پیامک‌ها در این سرویس، صرفاً در شبکه شاتل موبایل رمزنگاری و رمزگشایی می‌شود.

فیلترینگ و عدم افزایش تعرفه از جمله چالش‌های پیش روی شاتل موبایل

مدیرعامل شاتل موبایل، بخشی از چالش‌های پیش روی شاتل موبایل را دامنه فیلترینگ و ناامنی حاصل از فراگیری فیلترشکن‌ها برای حریم خصوصی کاربران و عدم افزایش تعرفه خدمات دیتا، صوت و پیامک از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی، متناسب با نرخ تورم عنوان کرد.

به گفته کریم‌بیگی برخلاف سایر خدماتی که سالانه با توجه به نرخ تورم گران می‌شود، خدمات اپراتورها افزایش قیمت جزئی داشته است. در واقع نرخ پیامک ۱۲ سال بدون تغییر بوده و نرخ مکالمه نیز برای ۷ سال بدون تغییر مانده است.

شاتل موبایل هفت سالگی

شاتل موبایل سایر چالش‌های این اپراتور را نیز موارد زیر عنوان کرده است:

  • چالش تأمین ارز
  • مهاجرت نیروی انسانی مخبه
  • افزایش قیمت خرید مودم و تجهیزات
  • فیلترینگ و ناامنی حاصل از فیلترشکن‌ها
  • عدم ثبات اقتصادی و سیاسی، رکود داخلی و نرخ تورم صعودی
  • زیان ناشی از تعرفه نیم‌بها و تقلبات در این حوزه
  • تحریم‌های خارجی

حمایت از ترافیک داخلی کافیست!

شاتل موبایل می‌گوید با توجه به قانون تعرفه نیم‌بها، افزایش قیمت ۳۴ درصدی اینترنت سال گذشته در واقع تنها ۱۷ درصد بوده است. کریم‌بیگی اعتقاد دارد ۵ تا ۶ سال حمایت و ترافیک نیم‌بها کافیست و حاکمیت نباید از جیب اپراتورها یارانه بدهد.

علاوه بر این برخی، از این تعرفه متفاوت سواستفاده کرده و حالا شاهد VPNها و وب‌سایت‌هایی هستیم که لینک‌های خارجی را به داخلی تبدیل کرده و هزینه دوبرابری به اپراتورها تحمیل می‌کنند.

گران‌فروشی شرکت‌های داخلی، نتیجه انحصار در بازار مودم

همان‌طور که می‌دانید دولت چند سال پیش به بهانه حمایت از تولید داخلی، واردات مودم را ممنوع کرد. به همین خاطر حالا شاهد عرضه مودم‌های ایرانی با کیفیت نه‌چندان بالا و قیمت بیشتر از نمونه‌های خارجی هستیم. همین موضوع بسیاری از اپراتورها را نیز با مشکل مواجه کرده است.

برنامه‌های آینده شاتل موبایل

آرش کریم‌بیگی همچنین برنامه‌های پیش روی این اپراتور را تشریح کرد:

  • خدمات eSIM در صورت رفع مشکلات ارتباط با GSMA
  • فناوری VoLTE
  • پیامک امن
  • همگرایی خدمات ثابت و همراه فاز ۲
  • مرکز تماس اختصاصی B2B
  • صادرات تکنولوژی
  • فاز سوم سیم‌کارت هوشمند
  • ترابردپذیری
  • رومین بین‌الملل اقتصادی

مدیر شاتل موبایل می‌گوید بهتر است تعرفه‌های اپراتورها از جمله اینترنت هرساله متناسب با نرخ تورم تغییر کند. این شرکت سال گذشته پیشنهاد افزایش تعرفه ۶۰ درصدی را مطرح کرده بود که سرانجام دولت رقم ۳۴ درصدی را تصویب کرد. شاتل موبایل اعتقاد دارد فیلترینگ در شرایط فعلی نه‌تنها امنیت و حریم شخصی کاربر را به خطر می‌اندازد، بلکه هزینه VPN را به سبد خانوار تحمیل می‌کند که از چرخه ICT کشور خارج می‌شود.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir