طبق عادت هر ساله، شرکت اپل سری جدید گوشی‌های خود را در اوایل ماه سپتامبر (اواخر شهریور ماه) عرضه می‌کند. امسال نیز اپل سری جدید گوشی‌های خود را تحت عنوان iPhone 16 معرفی کرد. در این مقاله از ویجیاتو قصد داریم تا به دو مدل بالارده این سری از آیفون‌ها، یعنی آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرومکس بپردازیم و تمام ویژگی‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و گیمینگ آنها را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.


بزرگ‌ترین صحفه نمایش اپل، کم حاشیه‌تر از همیشه

آیفون ۱۶ پرو، داری صحفه نمایش ۶.۳ اینجی است و آیفون ۱۶ پرومکس، همراه با صحفه نمایش ۶.۹ اینچی عرضه می‌شود. مدل‌های پرو از سری جدید آیفون ۱۶، بزرگ‌ترین صحفه نمایشی را دارند که اپل تا به حال در گوشی‌های همراه خود استفاده کرده است. امری که به دلیل کمتر کردن حاشیه اطراف صحفه نمایش امکان پذیر شد.

صحفه نمایش آیفون‌های پرو ۱۶ که با نام Pro Display شناخته می‌شود، همانند سری‌ قبلی، دارای دینامیک آیلند (Dynamic Island) و همچین نرخ تازه سازی صحفه نمایش از ۱ تا ۱۲۰ هرتز هستند. همچنین از قابلیت Always-On برای مشاهده اطلاعات مهم نیز پشتیبانی می‌کنند. اپل برای محافظت از این صحفه نمایش، آخرین نسخه محافظ سرامیکی بر روی آنها قرار داده است که در برابر حرارت، ضربه و اشیاء تیز مقاوت خوبی دارد.

تصویری از اندازه صحفه نمایش‌های آیفون ۱۶ پرو و پرومکس

صحفه نمایش‌های جدید این سری از گوشی‌های آیفون، ۲۰۰۰ نیت روشنایی دارند. این صحفه نمایش‌ می‌توانند تا ۱۰۰۰ نیت روشنایی در حالت عادی، ۱۶۰۰ نیت برای استفاده از HDR و ۲۰۰۰ نیت برای استفاده در محیط‌های باز و بیرون از خانه داشته. همچنین می‌توانند در محیط‌های کم نور و تاریک، روشنایی خود را تا ۱ نیت پایین بیاورند که قابلیتی بسیار جذاب است!


بدنه تیتانیومی، سبک و مقاوم!

یکی از بهترین اقدامات اپل که در ساخت آیفون‌های ۱۵ پرو انجام داد، استفاده از بدنه تیتانیومی به جای فولاد بود. نسبت مقاومت به وزن در تیتانیوم نسبت به دیگر فلز‌ها بیشتر است و حدودا نیمی از وزن فولاد را دارد. این اقدام اپل باعث شد شرکت‌های دیگر مانند سامسونگ و گوگل نیز برای تولید گوشی‌های خود، از تیتانیوم در استفاده کنند.

آیفون‌های ۱۶ پرو و پرومکس، بدنه‌ای از جنس تیتانیوم دارد. تیتانیوم استفاده شده در ساخت این گوشی‌ها رده ۵ است و به همین دلیل این باعث می‌شود نسبت به ایجاد خط و ضربه مقاوم‌تر نسبت به دیگر تیتانیوم‌ها رده پایین‌تر باشند. به ادعای شرکت اپل، ۹۵ درصد این تیتانیوم بازیافتی است. مانند نسل پیش، پشت گوشی‌های آیفون ۱۶ پرو و پرومکس، با شیشه‌ مات محافظت می‌شود.

طراحی گرافیکی از Titanium Grade 5 که در آیفون‌16 پرو و پرومکس استفاده شده است.

آیفون‌های ۱۶ پرو و پرومکس، در چهار رنگ سیاه، سفید، تایتانیوم طبیعی و رنگ جدید طلایی با نام Desert Titanium (تایتانیوم صحرا) عرضه می شود. رنگ‌های سفید و سیاه آیفون‌های ۱۶ نسبت به آیفون‌های ۱۵ غلظت بیشتری دارند و رنگ سیاه، تیره‌تر و سفید آن روشن‌تر است.

شاسی داخلی نسخه‌های پرو آیفون ۱۶ از آلومینیوم ساخته شده است و بر روی بدنه تایتانیومی گوشی قرار گرفته است. بعد از شاسی آلومینیومی، زیر سازه‌ای از جنس گرافیت و آلومینیوم در زیر برد اصلی گوشی قرار گرفته است که باعث افزایش ۲۰ درصدی قدرت پردازشی گوشی می‌شود. این ساختار برای مصرف بهینه در زمان پردازش‌های سنگین مانند استفاده از Apple Intelligence و همینظور اجرا بازی‌ در بهترین کیفیت مهم است.


هوش مصنوعی، این بار از جنس اپل!

Apple Intelligence که چندی پیش از سمت اپل معرفی شده بود، با استفاده از قدرت چیپست جدید اپل A18 Pro، ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید را در اختیار کسانی که از نسخه پرو استفاده می‌کنند قرار می‌دهد. شما می‌توانید از دستیار صوتی اپل (Siri) برای پیدا کردن اطلاعاتی که دنبال آن هستید اما از مکان دقیق آن خبر ندارید استفاده کنید.

تصویری از Apple Intelligence که در آیفون‌های ۱۶ پرو و پرومکس استفاده شده است.

اگر فایل صوتی را با گوشی همراه خود ضبط کرده باشید، هوش مصنوعی می‌تواند یک خلاصه از آن فایل را با استفاده از متن آن به شما ارائه دهد. آیا می‌خواهید یک پیام یا ایمیل بنویسید ولی نمی‌توانید با لحن و یا حالت مناسب آن را بنویسید؟

با استفاده از Apple Intelligence، شما می‌توانید متن خود را به آن چیزی که می‌خواهید تبدیل کنید. شاید بخواهید متن خود را رسمی یا دوستانه بنویسید، شایدم نیاز دارید که آن را کوتاه‌تر کنید یا به یک باز نویسی نیاز دارید. شما می‌توانید تمام این اقدامات را با استفاده از این قابلیت انجام دهید.

شما می‌توانید از سیری بخواهید که یک عکس خاص را از داخل گالری شما پیدا کند یا اگر می‌خواهید از محیط خاصی تصویربرداری کنید، می‌توانید از Apple Intelligence استفاده کنید و با کمک آن بهترین شرایط و تنظیمات برای برای دوربین خود در نظر بگیرید.

قابلیت کوتاه کردن متن با استفاده از Apple Intelligence در آیفون ۱۶ پرومکس

قوی‌تر از همیشه، این بار با پردازنده A18 Pro

آیفون ۱۶ پرو و پرومکس، از نسخه پرو و قوی‌تری از تراشه A18 استفاده می‌کنند. این پردازنده از نسل دوم ترانزیستور‌های ۳ نانومتری تولید شده است. همین باعث می‌شود سری ۱۶ از گوشی‌های اپل، جزو اولین گوشی‌هایی باشند که پردازنده ۳ نانومتر دارند. این ویژگی باعث تراکم بهتر، قدرت بیشتر و مصرف بهینه‌تر می‌شود.

A18 Pro، دارای ۱۶ هسته موتور عصبی است که می‌تواند به فعالیت‌های Apple Intelligence که درون دستگاه صورت می‌گیرد بسیار کمک کند. موتور‌های عصبی A18 Pro نسبت به A17 Pro، سریع‌تر، بهینه‌تر و ۱۷ درصد پهنای باند بیشتری دارد. با افزایش پهنای باند، قابلیت‌های Apple Intelligence می‌توانند ۱۵ درصد سریع‌تر اجرا شوند.

پردازنده A18 Pro که در آیفون‌۱۶ پرو و پرومکس استفاده شده است.

A18 Pro، دارای ۶ هسته است که ۲ هسته آن Performance و ۴ هسته آن efficiency است. پردازنده جدید اپل، ۱۵ درصد نسبت به A17 Pro، پردازنده قبلی آیفون سریع‌تر است. پردازنده آیفون ۱۶ پرو و پرومکس می‌توانند با ۲۰ درصد مصرف کمتر، همان مقدار از قدرت را نسبت به A17 Pro ارائه دهند. در مقایسه با پردازنده A18 که بر روی آیفون‌های ۱۶ است، حافظه Cache بیشتر نیز دارد.

پردازنده A18 Pro، از نسل جدیدی از ML acceleration استفاده می‌کند که باعث افزایش عملکرد این پردازنده در فعالیت‌های مربوط به هوش مصنوعی اپل می‌شود. هسته‌ها می‌توانند به صورت مستقیم برنامه ریزی شوند تا قدرت و عملکرد بهتری را داشته باشند، همچنین توان عملیاتی بیشتر و پردازش با تاخیر کمتری را نیز ارائه می‌دهند.

قابلیت Advanced Media، ویژگی است که فقط بر روی نسخه‌های پرو آیفون ۱۶ موجود است. این قابلیت شامل موتور جدید صحفه نمایش برای پشیبانی از نرخ تازه سازی بالاتر (Pro Motion) و Always-On می‌شود.A18 Pro از درگاه USB type-C و فیلم برداری ProRes سریع‌تری نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین، این پردازنده انکودر و پردازشگر تصویرجدید‌تری نیز دارد که ۲ برابر سریع‌تر محتوا را پردازش می‌کنند.

تصویری از بخش بندی پردازنده A18 Pro و بخش Advanced Media.

قدرت گرافیکی و اجرا بازی‌های AAA؟

پردازنده آیفون ۱۶ پرو و پرومکس، دارای ۶ هسته گرافیکی است که ترکیب آن با مموری جدید، باعث افزایش قدرت آن نسبت به قبل می‌شود. این پردازنده‌های گرافیکی معماری در سطح گرافیک‌های کامپیوتری دارند و ۲۰ درصد سرعت بیشتری دارند. به لطف بهبود معماری در پردازنده گرافیکی، A18 Pro می‌تواند ۲ برابر سریع‌تر رهگیری پرتو نور (Ray Tracing) را انجام دهد.

به ادعای اپل این ویژگی‌ها باعث می‌شود که بازی‌های AAA بهتر بر روی این آیفون‌های ۱۴پرو پرومکس اجرا شوند. شما می‌توانید با استفاده از آیفون خود، بازی‌هایی مانند Assassin’s Creed Mirage ،Resident Evil Biohazard ،Death Stranding Director Cut با استفاده از کنترلر بازی کنید.

اپل با جایگذاری پردازنده و کنترل دمای آن، ۳۰ درصد عملکرد پایدار‌تری را برای اجرا بازی به شما ارائه می‌دهد. hardware Acceleration در اجرا Ray Tracing می‌تواند ۵ برابر نسبت به Ray Tracing بر پایه برنامه، بیشتر فریم ریت ارائه دهد.

بخش از پردازنده آیفون ۱۶ پرو و پرومکس که از پردازنده گرافیکی استفاده شده است.

دوربین‌‌، اوج قدرت نمایی اپل

دوربین‌های آیفون ۱۶ پرو و پرومکس، ترکیبی از بهترین سخت‌افزار و نرم‌افزاری هستند که اپل می‌تواند بر روی گوشی‌های همراه ارائه کند. آیفون‌های پرو جدید، رزولوشن بالاتر، کنترل بهتر و قابلیت‌های ادیت بیشتری را در اختیار شما می‌گذارند.

آیفون‌های پرو جدید، دارای یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی جدید هستند که اپل به آن Fusion Camera می‌گوید. این دوربین از نسل دوم سنسور‌های Quad-Pixel استفاده می‌کند که می‌تواند ۲ برابر سریع‌تر محتوا را بخواند. این سرعت باعث می‌شود در زمان عکس برداری در حالت Pro Raw هیچ افت سرعتی را تجربه نکنید.

اپل از یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی عریض نیز در کنار دوربین اصلی خود استفاده می‌کند. سنسور این دوربین به شما این اجازه را می‌دهد که بدون نیاز به تمرکز بر یک نقطه خاص، تصاویری با کیفیت و جزئیات بالا ثبت کنید. این قابلیت باعث ثبت تصاویر Macro و یا فوق عریض با دقت بیشتری می‌شود.

دوربین اولترا واید آیفون ۱۶ پرو و پرومکس در کنار توضیحات آن.

همچنین آیفون‌۱۶ پرو و پرومکس، دارای یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو نیز دارد که به شما امکان زوم ۵ برابری را می‌دهد. این دوربین با داشتن ۱۲۰ میلی‌متر فوکال لنز، بیشترین فوکال لنزی را دارد که در میان آیفون‌های موجود است.

جدید‌ترین قابلیت گوشی‌های آیفون ۱۶ که آن را در میان تمام رقبایش، متمایز می‌کند، دکمه کنترل دوربین است. شما از این دکمه می‌توانید دوربین خود را باز کنید و شروع به فیلم برداری یا ثبت تصویر کنید. با کشیدن انگشت خود بر روی این دکمه، می‌تواند میزان زوم خود را تغییر دهید و یا با کلیک کردن بر روی آن، تنظیمات تصویر را باز کنید و با کشیدن انگشت خود بر روی آن، بین افکت‌های تصویر جا به جا بشوید و ویژگی‌های تصویر را تغییر دهید.

نحوه استفاده از دکمه دوربین در آیفون ۱۶ پرو و پرومکس

عکس برداری و فیلم برداری

عکس برداری در آیفون‌ ۱۶ پرو و پرومکس از همیشه جذاب‌تر شده است. حالا گوشی شما قابلیت تشخیص رنگ پوست، میزان روشنایی و تاریکی عکس را دارد و می‌تواند به صورت زنده آن را برای شما تغییر دهد. شما می‌توانید به راحتی به صورت زنده تاثیر رنگ و نور سبک مورد نظر خود را بر روی عکس ببنید و در صورت نیاز آن را تغییر دهید.

تصویری از نحوه پردازش و طبقه بندی یک عکس توسط آیفون ۱۶ پرو و پرومکس.

با قدرتی که دوربین و پردازنده آیفون ۱۶ پرو و پرومکس در اختیار شما قرار می‌دهد، حالا می‌توانید از ویژگی Cinematic Slow motion استفاده کنید. شما می‌توانید تصاویری با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه با رزولوشن 4K، همراه با HDR را فیلم برداری کنید. این حالت قابلیت ثبت تصاویر با Dolby Vision، به صورت ProRes و Log نیز دارد. شما می‌توانید با اتصال یک حافظه ذخیره سازی خارجی به صورت مستقیم بر روی آن ضبط کنید.

اگر نمی‌دانید تصویر خود را با چه فریم ریتی می‌خواهید ثبت کنید، آیفون ۱۶ پرو و پرومکس، قابلیت تغییر فریم ریت تصویر بعد از ثبت آن را نیز دارند. شما می‌توانید سرعت ویدئو خود را در در ۴ حالت ۱۲۰ فریم، ۶۰ فریم، ۳۰ فریم و ۲۴ فریم تغییر دهید.


قدمی بزرگ در ضبط صدا

آیفون ۱۶ پرو و پرومکس، دارای ۴ میکروفون قدرتمند هستند که می‌توانند صدا را با کیفیت بالاتر و نویز کمتر ضبط کنند. قابلیت Spatial Audio Capture، یکی از ویژگی‌هایی است که شما می‌توانید در هنگام ضبط ویدئو از آن استفاده کنید تا به شما در ثبت صدای بهتر در کنار Spatial Video کمک کند.

محل دقیق قرارگیری ۴ میکروفن در آیفون ۱۶ پرو و پرومکس.

یکی از قابلیت‌های مهم ضبط صدا در آیفون، Audio Mixer است. Audio Mixer با استفاده از هوش مصنوعی اپل این امکان را به شما می‌دهد که صدا‌های دیگر عناصر را از صحبت کردن جدا کنید و در سه حالت مختلف آن را ذخیره کنید.

حالت In-Frame که بر روی صدای فردی که درون قاب تصویر برداری شما است تمرکز می‌کند. حالت Studio که به از بین بردن باز پخش صدا کمک می‌کند و در آخر، حالت Cinematic که صدایی مانند فیلم‌های سینمایی با حفظ صدای سوژه اصلی در مرکز و صدای محیط در اطراف آن در اختیار شما قرار می‌دهد.

دیگر قابلیت ضبط صدا، مربوط به نرم‌افزار Voice Memos است که به شما اجازه می‌دهد در یک فایل صوتی، دو صدا متفاوت از هم را ضبط کنید بر رو یک دیگر قرار دهید. فرض کنید می‌خواهید بر روی صدای یک ساز که از قبل ضبط کرده‌اید، بخوانید. شما می‌توانید در کنار پخس صدای ساز از آیفون، صدا خود را ضبط کنید و بر روی صدا ساز قرار دهید، بدون اینکه همپوشانی داشته باشند.


آیفون ۱۶ پرو و پرومکس، قدرتمند و جذاب

ویژگی‌های آیفون ۱۶ پرو و پرومکس.

اگر چه ظاهر نسخه‌های آیفون ۱۶ پرو و پرومکس نسبت به گذشته تغییر بسیار نداشته است؛ اما اپل توانسه با ویژگی‌هایی مانند دکمه کنترل دوربین، Apple Intelligence،قابلیت فیلم برداری 4K120FPS و یا ضبط صدای با کیفیت استودیویی، پیشرفت خوبی را از خود در زمینه فیلم برداری و هوش مصنوعی نشان دهد.

آیفون ۱۶ پرو که حافظه پایه آن ۱۲۸ گیگابایت است، قیمت آن از ۹۹۹ دلار شروع می‌شود و آیفون ۱۶ پرومکس نیز که حافظه پایه آن ۲۵۶ گیگابایت است، ۱۱۹۹ دلار قیمت گذاری شده است.

پردازنده آیفون‌های ۱۶ اپل که A18 Pro نام دارند، می‌تواند با همان قدرت A17 Pro را با مصرف انرژی کمتر به شما ارائه دهد. این پردازنده حافظه Cache بیشتر و ۱۷ درصد پهنای باند بیشتر نیز در اختتیار دارد.

باز نویسی و تغییر حالت متن، ساخت ایموجی، جستجو در گالر و فایل‌ها بخشی از ویژگی‌های Apple Intelligence هستند.

با استفاده از این دکمه شما می‌توانید برنامه دوربین خود را بازکنید، عکس و فیلم ثبت کنید، از زوم دوربین استفاده کنید و ویژگی‌های مختلف تصویری که می‌خواهید آن را ثبت کنید تغییر دهید.

source

توسط petese.ir