هر جا که پای جادوگرها، افسونگرها و ساحره‌ها به داستانی باز شود می‌توان چشم به این داشت تا رازها و سرهای فراوانی در پس پرده پنهان باشند. دنیای مارول نیز جادوگران و افسونگران فراوانی در خود جای داده است؛ چه در سوی نیک و چه در جبهه‌ی پلیدی. در بین آن‌ها می‌توان گفت که آگاتا هارکنس یکی از مرموزترین‌ها به شمار می‌آید.

در این نوشتار شما را با آگاتا هارکنس دنیای مارول آشنا می‌کنیم؛ ساحره‌ای که در ظاهر یک پیرزن ساده به نظر می‌رسد ولی در واقع نهاد راستین خود را به عنوان یک جادوگر نیرومند و پرپیشینه پنهان نگه می‌دارد.

رونمایی شماره‌ی ۹۴ کمیک Fantastic Four
تاریخ رونمایی ماه اکتبر سال ۱۹۶۹
فرانچایز Marvel
آفرینندگان استن لی (Stan Lee)
جک کربی (Jack Kirby)
نام‌ها آگاتا هارکنس (Agatha Harkness)
امریتس هارکنس (Emeritus Harkness)

آگاتا هارکنس یکی از کاراکترهای دنیای مارول به شمار می‌آید. هر چند این شخصیت که در واقع یک افسونگر است جبهه‌ی چندان نمایانی ندارد و بیش‌تر سرگرم کارهای خودش است ولی در بیش‌تر موارد در جبهه‌ی نیکی قرار می‌گیرد و به قهرمانان کمک می‌کند.

ناسپاس. توی حتی نمی‌دونی که من برات چیکار کردم، واندا… می‌دونی که جادوی آشوب چه اندازه خطرناکه، و می‌دونی که زمین بیش از حد آسیب دیده تا نگهش داره. چون هیچکس دیگه نمی‌تونه، من وزن مسئولیتی رو به دوش می‌کشم که تو رو له می‌کرد.

آگاتا هارکنس در شماره‌ی ۱ کمیک Avengers Annual

آگاتا هارکنس در شماره‌ی ۹۴ کمیک Fantastic Four (برای دیدن اندازه‌ی کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)
آگاتا هارکنس در شماره‌ی ۹۴ کمیک Fantastic Four (برای دیدن اندازه‌ی کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

آگاتا هارکنس نخستین بار در ظاهر یک پیرزن در شماره‌ی ۹۴ کمیک Fantastic Four رونمایی شد که سو و رید ریچاردز از او خواسته بودند از فرزند تازه‌به‌دنیاآمده‌شان یعنی فرانکلین نگه‌داری کند. با این که اینویزیبل وومن و مستر فنتستیک آگاه نبودند ولی این در ظاهر پیرزن، در واقع یک افسونگر نیرومند بود که در راه محافظت از خانواده‌ی ریچارد مجبور شد از توانایی‌های جادویی خود بهره ببرد.

البته این تنها برخورد هارکنس با فرزند قهرمانان مارول نبود. پس از فرانکلین، نوبت به ویکان و اسپید رسید که فرزندان دوقلوی اسکارلت ویچ و ویژن بودند و از طریق جادوی دگرگون‌کننده‌ی راستینگی واندا ماکسیموف پدید آمدند. در ماجرای این دوقلوها، با توجه به این که خود اسکارلت ویچ نیز یک افسونگر است، هارکنس می‌خواست به او کمک کند تا بتواند جادویش را در اختیار داشته باشد. با این همه چندان در این زمینه کامیاب نبود و به دست واندا کشته شد. در جایگاه یک افسونگر، مرگ پایان کار آگاتا هارکنس نبود و این کاراکتر به ماجراجویی خود فرای مرگ ادامه داد و دوباره به زندگی بازگشت.

اگر به گذشته‌ی این افسونگر بنگریم رازهای فراوانی درباره‌ی او می‌بینیم. تنها بخش‌های کوچکی از گذشته‌ی دور و دراز شخصیتی که چندین قرن پیش به دنیا آمده است مشخص هستند. فقط می‌دانیم آگاتا در سنین پایین به جادو علاقه‌مند می‌شود و به دنبالش می‌افتد. سن دقیق او یکی از چندین پرسشی است که از هارکنس وجود دارد.

او در سیلمِ ماساچوست زندگی می‌کرد تا این که در تاریخی نامعلوم به نیو سیلم در کلرادو رفت. در نیو سیلم یک انجمن پنهان از جادوگران قرار داشت که از محاکمات جادوگری در سیلم جان سالم به در برده بودند. ساکنان این انجمن سوگند خوردند تا دیگر هرگز دوباره با موجودات ناجادویی و فانی پیوندی برقرار نکنند. آگاتا رهبر آن‌ها بود تا این که به دلیلی ناشناخته رهایشان کرد.

او در قرن هفدهم میلادی به عنوان یکی از اعضای دختران آزادی فعالیت کرد. همچنین کمی پس از جنگ جهانی دوم برابر یک جادوگر جنگید که از جادوی تاریک استفاده می‌کرد. در پایان قرن بیستم، آگاتا و گربه‌ی وفادارش، ابونی، در یک بنای ممنوعه در ویسپر هیلِ نیویورک ساکن شد. این عمارت نیز همانند آگاتا، سال‌خورده و مرموز بود ولی همان مکان امنی محسوب می‌شد که فرانکلین ریچاردز به آن جا آورده شد.

آگاتا وردهایی می‌خواند که نیروهای جادویی را کنترل می‌کنند. او از جادو استفاده می‌کند تا طول زندگی‌اش را برای قرن‌ها افزایش دهد، در زمان و مکان سفر کند، پیام‌های ذهنی برای آگاهی از خطرهای در حال وقوع بفرستد، در دنیای مردگان به ماجراجویی خود ادامه دهد، خاطرات اندوهناک واندا ماکسیموف را پاک کند و کارهای فراوان دیگر. چندین قرن سر و کار داشتن با جادو هارکنس را در این زمینه پردانش و تجربه کرده است.

ابونی، گربه‌ی سیاه او هم یک گربه معمولی نیست. این گربه در هنگام خطر می‌تواند تبدیل به یک پلنگ بزرگ و خشن شود. هارکنس هم به عنوان همراه و هم به عنوان یک محافظ به ابونی نگاه می‌کند. او همچنین هنگامی که واندا توانایی‌های هکس خود را کاوش می‌کرد، نشان داد که آموزگار و مرشدی بردبار است.

آگاتا هارکنس (با بازی کاترین هان) در سریال Agatha All Along (از سرویس دیزنی پلاس)
آگاتا هارکنس (با بازی کاترین هان) در سریال Agatha All Along (از سرویس دیزنی پلاس)

با توجه به این که آگاتا هارکنس در داستان‌هایی محدود و در نقش‌هایی مشخص در دنیای کمیک‌ها حضور داشته است، دور از ذهن نیست که چندان مورد توجه برگردان‌ها و اقتباس‌های فراوان نباشد. با این وجود، کارنامه‌ی برگردان‌های این کاراکتر نیز تهی نیست.

از هارکنس استفاده‌های کوتاهی در انیمیشن‌های The Avengers: United They Stand و X-Men: Evolution و همچنین بازی‌های Marvel Snap و Marvel’s Midnight Suns شده است.

پررنگ‌ترین برگردان از او در دنیای سینمایی مارول انجام شد. ابتدا آگاتا هارکنس با بازی کاترین هان در سریال WandaVision حضور پیدا کرد. این شخصیت به اندازه‌ای مورد پسند تماشاچیان قرار گرفت تا سریال ویژه‌ی خود با نام Agatha All Along را نیز دریافت کند.


از استن لی و جک کربی به عنوان آفرینندگان آگاتا هارکنس یاد می‌شود که در ماه اکتبر سال ۱۹۶۹ و شماره‌ی ۹۴ کمیک Fantastic Four رونمایی شد.

این کاراکتر بیش‌تر سرگرم دنیای جادویی‌ست ولی در بیش‌تر مواردی که با دیگر شخصیت‌های مارول درگیر شد سمت نیکی قرار داشت.

آگاتا به عنوان افسونگری که قرن‌ها تجربه و دانش درباره‌ی دنیای جادویی دارد تلاش می‌کند تا به عنوان یک دوست و راهنما کمک‌حال واندا باشد. البته گاهی مجبور می‌شود تا در برابر اسکارلت ویچ ایستادگی کند.

source

توسط petese.ir