با پیشرفت سریع تکنولوژی و بالا رفتن هزینه ساخت بازی‌های ویدیویی، توسعه‌دهندگان عناوین کوچک و بزرگ باید بیش از پیش به مقدار بودجه و توانایی خود دقت کنند، علی‌الخصوص که نرخ تورم شدیدا در حال افزایش است. با وضعیت اقتصادی متزلزل حال حاضر دنیا، شرکت‌های بازی‌سازی دیگر نمی‌توانند هر چقدر که می‌خواهند به بودجه، سرمایه و منابع ساخت عناوین‌شان اضافه کنند و امید داشته باشند که روزی به سوددهی برسند. در این متن از ویجیاتو قصد داریم تا بازی‌های شکست خورده‌ای را معرفی کنیم که بیشترین بودجه را داشتند و درس عبرتی برای توسعه‌دهندگان دیگر شدند. با ما همراه باشید.

Daikatana

  • تاریخ انتشار: ۲۳ می ۲۰۰۰
  • توسعه‌دهنده: Ion Storm
  • مقدار بودجه: ۳۰ الی ۴۴ میلیون دلار

عنوان شوتر اول شخص Eidos Interactive یعنی Daikatana به خاطر زیر و رو شدن کارمندان، تعمیرات اساسی موتور بازی‌سازی، تاخیرهای توسعه و اتفاقات پشت پرده بسیار، شامل رشد بودجه وحشتناکی شد که بر اساس منابع مختلف چیزی حدود ۳۰ الی ۴۴ میلیون دلار است. زمان عرضه بازی، بازیکنان حس کردند دایکاتانا بیش از حد ساختاری کهنه‌ و ضعیف دارد تا با بقیه عناوین آن دوره رقابت کند.

در نتیجه، این اثر فقط توانست ۴۰ هزار نسخه فروش داشته باشد و از لحاظ مالی ضربه بزرگی به Eidos Interactive زد. اوضاع فاجعه‌بار دایکاتانا باعث تعجب افراد بسیاری شد، چون روند توسعه آن توسط طراح خلاق عناوین شوتر اول شخص صنعت بازی یعنی جان رومرو شکل گرفت، کسی که برای ساخت آثار نمادینی نظیر Quake و Duke Nukem شناخته می‌شود.

This is Vegas

  • تاریخ انتشار: کنسل شده
  • توسعه‌دهنده: Surreal Software
  • مقدار بودجه: ۴۰ الی ۵۰ میلیون دلار

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای هدر دادن مقدار زیادی پول، کنسل کردن بازی قبل از انتشارش است. بازی سال ۲۰۱۰ میدوی و سورئال سافتور یعنی This Is Vegas بهترین نمونه برای این قضیه است، یک بازی اکشن ماجراجویی جهان‌باز و پرهزینه که ۴۰ الی ۵۰ میلیون دلار برای سازندگان خرج برداشت. برخی از افراد دلیل کنسل شدن توسعه بازی را ورشکستگی میدوی در سال ۲۰۰۹ می‌دانند.

به همین دلیل، فقط یک سال پس از انتشار تریلر و اسکرین‌شات‌های بازی که برای کنسول‌های نسل هفتم و پی‌سی در نظر گرفته شده بود، پروسه توسعه کنسل شد. چون هرگز مشخص نبود گیمرهای دنیا چه واکنشی نسبت به انتشار This Is Vegas خواهند داشت، توسعه‌دهندگان حداقل ریسک بیشتری از لحاظ مالی با عرضه آن نکردند.

Darksiders ۲

  • تاریخ انتشار: ۱۲ آگوست ۲۰۱۲
  • توسعه‌دهنده: Vigil Games
  • مقدار بودجه: ۵۰ میلیون دلار

دارک‌سایدرز ۲ یک بازی هک اند اسلش اکشن ادونچر است که سال ۲۰۱۲ منتشر شد. در زمان توسعه، اخبارهایی منتشر شد که این اثر جزو پرهزینه‌ترین عناوین تاریخ ویدیوگیم به حساب می‌آید. ۲ سال بعد از شکست در جذب مخاطب کافی، مدیرعامل نوردیک گیمز یعنی لارس وینگفورس (Lars Wingefors) گفت که بودجه ۵۰ میلیون دلاری نسخه دوم دارک‌سایدرز واقعا مسخره بود.

جدای از تحسین شدن توسط منتقدین، وینگفورس اعتراف کرد در نظر گرفتن چنین بودجه‌ای توسط THQ اشتباه بود و خیلی راحت می‌شد اثری به این کیفیت را با هزینه‌ای بسیار کمتر تولید کرد. تا نوامبر ۲۰۱۲ یعنی ۳ ماه پس از انتشار بازی، دارک‌سایدرز ۲ فقط توانست ۱.۵ میلیون نسخه فروش داشته باشد، مقداری که برای ورشکست کردن THQ کافی بود.

The Secret World

  • تاریخ انتشار: ۱۲ جولای ۲۰۱۲
  • توسعه‌دهنده: Funcom
  • مقدار بودجه: ۵۲ میلیون دلار

سال ۲۰۱۲، EA و Funcom میلیون‌ها دلار روی The Secret World هزینه کردند، یک بازی MMORPG جاه‌طلبانه و تحسین شده که قادر نبود با امثال وارکرفت رقابت داشته باشد. این بازی فقط توانست ۲۰۰ هزار نسخه در زمان لانچ فروش داشته باشد و چیزی حدود ۵۲ میلیون دلار برای سازندگان هزینه برداشت.

با وجود شکست مالی، بازی سال ۲۰۱۷ ری‌برند شد و با نام Secret World Legends بازگشت و عملکرد بهتری نسبت به نسخه اولیه داشت، اما هرگز نتوانست هزینه‌هایش را جبران کند. از طرفی هم دنیای ویدیوگیم آماده یک بازی انقلابی در ژانر MMORPG در آن دوره نبود، چیزی که The Secret World را همه جوره با شکست روبرو کرد.

Shemnue

  • تاریخ انتشار: ۲۹ دسامبر ۱۹۹۹
  • توسعه‌دهنده: D3T
  • مقدار بودجه: ۷۰ میلیون دلار

بازی Shemnue یک اثر اکشن ماجراجویی جهان‌باز جاه‌طلبانه در سال ۱۹۹۹ بود که توسعه آن چیزی حدود ۷۰ میلیون دلار برای سگا خرج برداشت (البته مقداری از این رقم به نسخه دوم سری اختصاص داده شده بود). این مجموعه که توسط افراد زیادی بین برترین فرانچایزهای صنعت بازی قرار می‌گیرد، فقط توانست ۱.۲ میلیون نسخه بفروشد و قادر نبود هزینه بالای توسعه‌اش را جبران کند.

جدای از انحصاری بودن برای کنسول دریم‌کست، برخی افراد دلیل شکست عظیم Shemnue را چک سفید سگا به کارگردان بازی یعنی یو سوزوکی (Yu Suzuki) می‌دانند. چنین حرکتی از سوی سگا، آزادی عملی غیرمنطقی به سوزوکی داد، در نتیجه بودجه کار خیلی زیاد و البته افراط گرایانه شد. برخی از بازیکنان سرنوشت Shemnue را مشابه Heaven’s Gate می‌دانند، عنوانی که جزو بزرگ‌ترین شکست‌های تاریخ ویدیوگیم به شمار می‌رود.

Defiance

  • تاریخ انتشار: ۲ آوریل ۲۰۱۳
  • توسعه‌دهنده: Trion Worlds
  • مقدار بودجه: ۸۰ میلیون دلار

عنوان سال ۲۰۱۳ استودیو Trion Worlds یعنی Defiance با وجود کمک مجموعه تلویزیونی‌اش در بحث بازاریابی، جایگاه مناسبی بین گیمرها به دست نیاورد. طبق اخبار مختلف، بازی ۵ سال در دست توسعه بود و ۸۰ میلیون دلار خرج برداشت. بعد از عرضه بازی در سال ۲۰۱۳ به شکل پولی، Defiance خیلی زود عنوانی فری-تو-پلی شد. رایگان شدن Defiance راه کسب درآمد از طریق خرده فروشی را بست و وقتی مجموعه تلویزیونی آن سال ۲۰۱۵ کنسل شد، عملا دیگر بین پلیرها علاقه‌ای به بازی وجود نداشت. گیم‌پلی مبهم بازی هم نقش بزرگی در شکست خوردن آن ایفا کرد و دیگر امیدی برای موفقیتش باقی نگذاشت.

Halo: Titan

  • تاریخ انتشار: کنسل شده
  • توسعه‌دهنده: Ensemble Studios
  • مقدار بودجه: ۹۰ میلیون دلار

فرانچایز هیلو جزو محبوب‌ترین مجموعه‌های تاریخ ویدیوگیم است و خوب چیز عجیبی نیست که آثار این سری هزینه بالایی بردارند. Halo: Titan که یک بازی MMORPG بود، توسط استودیو Ensemble بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ در دست توسعه قرار داشت. اما به طرز شگفت‌انگیز و ناامیدکننده‌ای، قبل از کامل شدن پروسه توسعه، رسما بازی کنسل شد و حدود ۹۰ میلیون دلار به Ensemble ضرر زد. این اثر که پیش درآمد Halo Wars محسوب می‌شد هنوز هم دلیل مشخصی برای کنسل شدن ندارد، البته که برخی ادعا می‌کنند تغییر مدیریت مایکروسافت و تمرکز روی رقابت با کنسول Nintendo Wii، عامل اصلی چنین تصمیمی بود.

Too Human

  • تاریخ انتشار: ۱۹ آگوست ۲۰۰۸
  • توسعه‌دهنده: Silicon Knights
  • مقدار بودجه: ۸۰ الی ۱۰۰ میلیون دلار

اثر نقش‌آفرینی مشترک مایکروسافت و سیلیکون نایتز یعنی Too Human بیش از یک دهه در توسعه قرار داشت و بودجه بی‌فکرانه ۸۰ الی ۱۰۰ میلیون دلار را روی دست سازندگان گذاشت. زمان توسعه این عنوان علمی تخیلی آنقدر زیاد شد که موتور بازی‌سازی به اجبار از پلی‌استیشن به گیم‌کیوب و بعد به ایکس باکس ۳۶۰ تغییر یافت و همین مورد شدیدا هزینه ساخت را بالا برد. همچنین شکایاتی که حول تغییر موتور بازی‌سازی شکل گرفت، فقط باعث شد نظر منتقدان به آن بدتر از قبل شود. در نهایت، Too Human فقط ۷۰۰ هزار نسخه فروش داشت و حتی ذره‌ای نتوانست بودجه بالا و پروسه ساخت ۱۰ ساله‌اش را جبران کند.

APB: All Points Bulletin

  • تاریخ انتشار: ۲۹ ژوئن ۲۰۱۰
  • توسعه‌دهنده: Realtime Worlds
  • مقدار بودجه: ۱۰۰ میلیون دلار

بازی جهان‌باز مشترک مایکروسافت و Realtime Worlds یعنی APB: All Points Bulletin بین ۱۵ تا ۲۰ سال در دست ساخت بود و این دو استودیو چیزی حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای توسعه آن خرج کردند. طولانی کردن تاخیرها در توسعه باعث نشد محصول نهایی در چشم بازیکنان و منتقدین ناقص به نظر نرسد، چیزی که در نهایت باعث اعلام ورشکستگی از سوی Realtime Worlds شد. در آخر APB قادر نبود هزینه‌های گزاف ساختش را جبران کند و سرورهایش همان سال عرضه خاموش شدند. چند سال بعد هم بازی APB: Reloaded به صورت رایگان منتشر شد ولی هیچ فایده‌ای همراه خود نداشت.

Immortals of Aveum

  • تاریخ انتشار: ۲۲ آگوست ۲۰۲۳
  • توسعه‌دهنده: Ascendant Studios
  • مقدار بودجه: ۱۲۵ میلیون دلار

جمله یک کتاب را نباید از روی جلدش قضاوت کنید بیشتر درس عبرتی برای خریداران بوده، ولی داستان Immortals of Aveum در رابطه با این قضیه کاملا متفاوت است. این اثر از استودیو Ascendant یک بازی AA با گیم‌پلی و داستانی متوسط است، اما گرافیک خیره‌کننده‌اش باعث برداشتی اشتباه از سوی سازندگان شد.

چنین سطح بالایی از گرافیک بیشتر داخل عناوین کلان بودجه و AAA دیده می‌شود و باعث شد تا تگ قیمت ۷۰ دلاری روی بازی بخورد. در نهایت، نقدهای نه چندان جالب و متوسط بازی کاری کرد تا Immortals of Aveum فروش بدی داشته باشد و بودجه ۱۲۵ میلیون دلاری آن هرگز جبران نشود. حتی مدیرعامل استودیو Ascendant هم اعتراف کرد که باید با قیمتی پایین‌تر اثر خود را به فروش می‌رساندند و عجولانه تصمیم نمی‌گرفتند.

  • تاریخ انتشار: دسامبر ۱۹۸۲
  • توسعه‌دهنده: Atari
  • مقدار بودجه: نامشخص

بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ ویدیوگیم را با اختلاف می‌شود به بازی E.T. The Extra-Terrestrial نسبت داد. در حال حاضر هیچ رقم دقیقی از ضرر عظیم آتاری داخل این قضیه وجود ندارد. طبق گزارشات، شرکت آمریکایی چیزی حدود ۲۰ الی ۲۵ میلیون دلار (با احتساب نرخ تورم در حال حاضر چیزی حدود ۵۶ الی ۷۰ میلیون دلار می‌شود) خرج اقتباس از فیلم E.T. The Extra-Terrestrial کرد و توسعه بازی نیز هزینه بیشتری روی دست آن‌ها گذاشت.

عجله وحشتناک برای تکمیل بازی باعث شد روند توسعه فقط ۵ هفته طول بکشد و نتیجه کار یک گیم‌پلی شدیدا گلیچی بود. واکنش مردم به بازی فاجعه‌بار بود، طوری که زمان لانچ فقط توانست ۱.۵ میلیون نسخه بفروشد. شرایط به قدری بد پیش رفت که کارتریج‌های بی‌پایانی از بازی زیر یک محل دفن زباله در نیو مکزیکو مدفون شدند. میلیاردها دلاری که صنعت بازی‌های ویدیویی طی سال ۱۹۸۳ از دست داد، بدون شک تقصیر بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ ویدیوگیم یعنی E.T. The Extra-Terrestrial است.

خب دوستان نظر شما چیست؟ به نظر شما چه دلایلی می‌توانند چنین شکست‌های بدی را در دنیای بازی رقم بزنند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

source
کلاس یوس

توسط petese.ir