گزارش عملکرد اپراتورهای تلفن همراه در نیمه دوم شهریور 1403 توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد. این گزارش به عملکرد اپراتورهای بزرگ تلفن همراه یعنی ایرانسل و همراه اول در حوزه‌های «سرعت دسترسی کاربران به اینترنت»، «پوشش شبکه نسل چهارم» و «تعداد سایت‌های فعال 5G» می‌پردازد.

به طور کلی با در نظر گرفتن این گزارش و مقایسه معیارها، می‌توان گفت که هر دو اپراتور در حال توسعه و بهبود خدمات خود،‌ هرچند با سرعتی اندک هستند. به نظر می‌رسد که همراه اول در دو هفته‌ی پایانی شهریور امسال تلاش کرده تا خود را به ایرانسل نزدیک کند. با این حال ایرانسل همچنان در مجموع عملکرد بهتری دارد. اگرچه در برخی از حوزه‌ها برتری این شرکت جزئی است.

ایرانسل در برابر همراه اول در نیمه دوم شهریور؛ کدام اپراتور عملکرد بهتری داشت؟
برای تصویر بزرگ‌تر کلیک کنید

برآیند سرعت دسترسی کاربران به اینترنت همراه

اینترنت همراه مهم‌ترین معیار ارزیابی عملکرد اپراتورها به شمار می‌رود. امروزه تقریبا همه‌ی کاربران به اینترنت نیاز دارند و سرعت دسترسی به اینترنت یکی از عوامل اصلی رضایتمندی از خدمات اپراتورها محسوب می‌شود. هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در شهریور ماه تقریبا سرعت ثابتی را به کاربران اینترنت خود ارائه کرده‌اند.

در نیمه اول شهریور 1403 سرعت دسترسی کاربران همراه اول به اینترنت به طور میانگین 12.78 مگابیت برثانیه بود. در حالی که این عدد برای کاربران ایرانسل 13.44 مگابیت برثانیه گزارش شده است. ایرانسل با توجه به این ارقام در این بازه برتری نسبتا محسوسی از نظر سرعت اینترنت داشته است.

در نیمه دوم این ماه اما همراه اول با رسیدن به سرعت میانگین 13.30 مگابیت برثانیه اختلاف را به طرز قابل توجهی کاهش داد. در سوی دیگر کاربران ایرانسل میانگین سرعت 13.38 مگابیت برثانیه را در این بازه تجربه کردند. با وجود تلاش قابل توجه همراه اول، همچنان ایرانسل پیشتاز ارائه سرعت بهتر اینترنت همراه به کاربران خود است.

پوشش شبکه 4G

دیگر بخش این گزارش به جمعیت شهری تحت پوشش شبکه 4G اختصاص  دارد. این معیار نشان می‌دهد که جمعیت شهری ایران تا چه اندازه قادر به بهره‌برداری و استفاده از اینترنت پرسرعت نسل چهارم است. در نیمه اول شهریور همراه اول موفق شد پوشش شبکه 4G خود را به 95.8 درصد برساند. در سوی دیگر ایرانسل نیز این عدد را به 94 درصد رساند.

بنابراین در بازه زمانی مذکور همراهاول بخش بزرگ‌تری از جمعیت شهری ایران را تحت پوشش شبکه 4G خود قرار داده است. با این حال این عدد در نیمه دوم شهریور ماه نیز ثابت ماند.

در عوض ایرانسل در دو هفته پایانی شهریور 1403 موفق شد پوشش شبکه نسل چهارم خود را به 94.1 درصد ارتقا دهد. اگرچه جزئی، اما این ارتقا نشان می‌دهد که این اپراتور در تلاش است تا دسترسی کاربران خود به 4G را به صورت مداوم ارتقا دهد.

تعداد سایت‌های فعال 5G

پوشش شبکه 5G نیز در این گزارش بررسی شده و می‌توان گفت با توجه به افزایش گوشی‌های پشتیبانی‌کننده از شبکه نسل پنجم، از اهمیت زیادی هم برخوردار است. ایرانسل به عنوان اولین اپراتوری که فناوری 5G را به ایران آورد شناخته می‌شود. این شرکت در مرداد 1399 اولین سایت شبکه 5G را در ایران افتتاح کرد. این شرکت در نیمه اول شهریورماه، تعداد 1098 سایت فعال شبکه 5G را در اختیار داشت. در همین بازه همراه اول از 1062 سایت 5G بهره‌برداری می‌کرد.

در نیمه دوم شهریور 1403 تعداد سایت‌های فعال هر دو اپراتور افزایش پیدا کردند. بدین ترتیب همراه  اول اکنون 1109 سایت فعال 5G و ایرانسل نیز 1115 سایت فعال 5G در اختیار دارند. این گزارش نشان می‌دهد که با وجود پیشرفت همراه اول در زمینه پوشش شبکه نسل پنجم، ایرانسل همچنان در این مسیر جلوتر حرکت می‌کند.

کدام اپراتور عملکرد بهتری داشت؟

مقایسه اعداد و آمارها نشان می‌دهد که خوشبختانه هر دو اپراتور در این بازه زمانی برای بهبود کمی و کیفی خدمات خود تلاش کرده‌اند. اگرچه در برخی موارد تغییرات بسیار جزئی بوده‌اند، روند رو به رشد حفظ شد. رقابت بر سر تصاحب بخش بیشتری از بازار ارتباطات کشور، در نهایت به افزایش کیفیت خدمات به نفع مصرف‌کننده می‌انجامد.

در مجموع می‌توان گفت که در پایان شهریورماه، ایرانسل با برتری در دو حوزه‌ی «سرعت اینترنت همراه» و «تعداد سایت‌های فعال 5G» عملکرد بهتری نسبت به همراه اول داشته است. این شرکت در عین حال در پوشش 4G از رقیب خود عقب مانده، اما به نظر می‌رسد در تلاش است تا این اختلاف را جبران کرده و تعداد مشترکین بیشتری را تحت پوشش شبکه نسل چهارم خود قرار دهد.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir