سفر با هواپیما معمولا نسبت به وسایل حمل‌ونقل زمینی، هزینه‌های بیش‌تری را به دنبال دارد؛ اما از آنجایی‌که مسافران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مقصد می‌رساند، محبوبیت بالایی دارد.

  6 ترفند برای اینکه بلیط هواپیما را ارزان تر بخرید

در چنین شرایطی این سوال ایجاد می‌شود که چطور می‌توان هزینه سفر با پرواز را کاهش داد؟ قبل از پاسخ به این سوال، باید عوامل تعیین‌کننده قیمت هر پرواز را شناسایی کنیم. سپس، راهکارهایی برای سفر ارزان و در عین حال راحت را مطرح کنیم تا مسافرتی خاطره‌انگیز را برای خودتان به ارمغان آورید‌.

عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیما

کافی است به دنبال رزرو اینترنتی بلیط هواپیما، سایت‌های مختلف رزرواسیون را بررسی کنید تا از قیمت‌های مختلف پروازهایی با یک مبدا و مقصد، متعجب شوید. باید گفت که قیمت دقیق یک پرواز به عوامل مختلفی مانند نوع ایرلاین، امکانات موجود، کلاس پروازی و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد که در ادامه به اختصار آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

مسافت پرواز

یکی از مولفه‌هایی که در تعیین قیمت بلیط پرواز موثر است، مسافت پروازی است. بدیهی است که طی کردن مسافت‌های طولانی‌تر به دلیل مصرف سوخت بالا‌تر در هواپیما، هزینه بیش‌تری را ایجاد می‌کند. در صورتی که این مسافت همراه با توقف‌های میان مسیر در فرودگاه‌های مختلف باشد، هزینه پرواز افزایش پیدا می‌کند.

کلاس پروازی

به طور کلی، پروازهای مختلف در سه دسته اکونومی، بیزینس و فرست کلاس قرار می‌گیرند. پروازهای اکونومی که هزینه مقرون به صرفه‌ای دارند، معمولا از سطح نسبی خدمات برخوردار هستند و برای پروازهای کوتاه مدت مناسب‌اند. از طرفی، پروازهای بیزینس به لحاظ خدمات ارائه‌شده، نوع صندلی و پذیرایی، سطح بالاتری دارند و شما را در طول پروازهای نسبتا طولانی، خسته یا اذیت نمی‌کنند.

در نهایت، فرست کلاس که بهترین کلاس پروازی به شمار می‌رود، هزینه بالایی دارد و در آن وسایل سرگرمی، استراحت، مطالعه و موارد دیگر در اختیارتان قرار می‌گیرد. بنابراین، هر مسافر بر حسب کلاس پروازی انتخابی خود، موظف به پرداخت هزینه متفاوتی است.

عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیما

زمان انتخابی برای سفر

سفر در ایام پیک مسافرت مانند تعطیلات نوروز یا تابستان، قیمت بلیط را افزایش می‌دهد. در واقع، تقاضای مسافران برای خرید بلیط هواپیما، چارتر‌کننده را به افزایش قیمت بلیط تشویق می‌کند. بنابراین، در صورتی که به دنبال سفر هوایی به نقاط مختلف ایران و جهان در ایام شلوغ مسافرتی هستید، رزرو بلیط را به دقایق آخر موکول نکنید.

زمان پرواز

پروازهای مختلف، در تمام ایام هفته و ساعات گوناگون بامداد، صبح، ظهر و شب، مسافران را به مقصد مد‌نظر می‌رسانند. توجه داشته باشید که قیمت بلیط هواپیما در روزهای اول هفته نسبت به آخر هفته ارزان‌تر است. از طرفی، ساعت پرواز روی قیمت‌گذاری بلیط تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، بلیط‌های پروازی که مربوط به نیمه شب هستند، قیمت مناسب‌تری دارند. ضمنا بلیط لحظه آخری که بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز با قیمت مناسب‌تر ارائه می‌شوند، راهی برای کاهش هزینه سفرهای هوایی به شمار می‌روند.

تعداد توقف

همانطور که می‌دانید، برخی از سفر‌ها به خصوص سفرهای خارجی در طول مسیر و در فرودگاه‌های از قبل تعیین‌شده دارای توقف هستند. تعداد، مدت زمان و محل توقف پرواز روی قیمت بلیط هواپیما تاثیر می‌گذارد. از طرفی، در بسیاری از مواقع مسافران مجبور هستند فرودگاه یا ایرلاین خود را برای رسیدن به مقصد نهایی تغییر دهند که به دلیل بین‌المللی بودن پرواز، هزینه قابل‌توجهی را ایجاد می‌کند.

نوع ایرلاین

هر ایرلاین بسته به قدمت، اعتبار، نوع هواپیما و خدماتی که ارائه می‌دهد، می‌تواند موجب قیمت‌گذاری متفاوتی شود. به همین دلیل، ایرلاین‌های خارجی نسبت به ایرلاین‌های ایرانی، قیمت بالاتری دارند. البته، سطح ابتدایی خدمات در تمام این ایرلاین‌ها یکسان است؛ اما بدیهی است که کیفیت خدمات ثانویه در میان آن‌ها تفاوت‌هایی را ایجاد می‌کند.

نوع ایرلاین و امکانات موجود در آن، عامل موثر در قیمت بلیط پرواز

میزان عرضه و تقاضا

بلیط‌ سیستمی به دسته‌ای از بلیط‌های پرواز گفته می‌شود که قیمت آن توسط شرکت هواپیمایی تعیین می‌شود و در طول سال ثابت است. در مقابل، بلیط‌های چارتری که توسط چارتر‌کننده خریداری می‌شوند، در طول سال بسته به میزان عرضه و تقاضا نوسانات قیمتی متفاوتی را تجربه می‌کنند. بنابراین، در شرایط غیر‌پیک مانند آغاز سال تحصیلی، هزینه رزرو بلیط ارزان‌تر است. زیرا تقاضای رزرو بلیط کاهش می‌یابد‌. اما با افزایش تقاضا در تعطیلات نوروز یا‌ ایام اربعین، عرضه بلیط با قیمت بیش‌تری انجام می‌شود.

چگونه بلیط هواپیما را ارزان تر بخریم؟

پیدا کردن بلیط ارزان قیمت، به مسافران کمک می‌کند تا بودجه بیش‌تری را به تفریح، گردش یا خرید در مقصد نهایی اختصاص دهند. اما در میان انبوهی از پروازهای مختلف با هزینه‌های نسبتا زیاد، چه راهکارهایی برای یافتن بلیط ارزان قیمت وجود دارد؟ در ادامه، به بررسی ترفندهایی برای کاهش هزینه بلیط پرواز می‌پردازیم:

۱- بلیط لحظه آخری

همانطور که می‌دانید چارتر‌کننده‌های متعددی با هدف کسب سود، تمام صندلی‌های یک پرواز را از شرکت هواپیمایی می‌خرند. سپس، متناسب با میزان عرضه و تقاضا به فروش می‌رسانند. زمانی که به ۴۸ تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز نزدیک می‌شویم و هنوز تعدادی بلیط باقی مانده است، چارتر‌کننده با هدف جلوگیری از ضرر مالی، بلیط‌های باقی‌مانده را با قیمت کم‌تری عرضه می‌کند. این بلیط که در نزدیک‌ترین زمان به آغاز پرواز ارائه می‌شود، بلیط لحظه آخری نام دارد.

بلیط لحظه آخری

البته، توجه داشته باشید که بلیط لحظه آخری امکان استرداد وجه ندارد و قیمت آن میان تمام رده‌های سنی شامل نوزاد، کودک و بزرگسال یکسان است.

۲- رزرو زودتر بلیط پرواز

به طور کلی، سعی کنید رزرو بلیط پرواز را به لحظات آخر موکول نکنید. اگر برنامه‌ دقیق سفرتان مشخص است، قبل از اینکه به شرایط پیک نزدیک شوید، رزرو بلیط را انجام دهید. ضمنا سعی کنید هنگام خرید بلیط هواپیما، روزهای میان هفته و ساعات غیر‌پیک را اولویت رزرو‌تان قرار دهید.

۳- مقایسه میان ایرلاین‌های مختلف

امروزه، رزرو اینترنتی بلیط هواپیما به شما این فرصت را می‌دهد تا بتوانید میان سایت‌های مختلف رزرواسیون بچرخید و با بررسی ایرلاین‌های مختلف، مقرون به صرفه‌ترین پرواز را پیدا کنید. بنابراین، ابتدا میان پروازهای شرکت‌های هواپیمایی گوناگون، مقایسه مختصری داشته باشید. سپس، بلیط مد‌نظرتان را رزرو کنید.

۴- استفاده از کد تخفیف جشنواره‌ها

معمولا سایت‌های رزرو بلیط هواپیما، جشنواره‌های مختلفی را در شرایط گوناگون برگزار می‌کنند که امکان خرید بلیط‌های ارزان‌قیمت و تخفیف‌دار را برای مسافران فراهم می‌کند. به همین منظور، سعی کنید این قبیل سایت‌ها را مرتب چک کنید. ضمنا عضویت در باشگاه‌ مشتریان، می‌تواند یکی دیگر از روش‌هایی باشد که شما را نسبت به بلیط‌های قیمت مناسب، سریع‌تر آگاه می‌کند.

۵- تعیین بازه زمانی منعطف برای سفر

به کسانی که آزادی زمانی بیش‌تری دارند، پیشنهاد می‌کنیم که به جای تعیین روز مشخص برای آغاز و پایان سفر، بازه‌ای منعطف را تعیین کنند و متناسب با آن به دنبال بلیط بگردند. این موضوع ضمن اینکه طیف متنوع‌تری از پرواز را در اختیارتان قرار می‌دهد، امکان دست‌یابی به بلیط‌های ارزان‌تر را به دلیل میان هفته بودن یا ساعت‌های غیرپیک فراهم می‌کند.

ضمنا اگر جزو آن افرادی هستید که قبل از آغاز سفر، بلیط رفت و برگشت را تهیه می‌کنند تا در طول مسافرت دغدغه‌ای بابت رزرو بلیط نداشته باشند؛ به جای خرید بلیط دو‌طرفه یا رفت و برگشت، بلیط رفت و بلیط برگشت را به صورت مجزا تهیه کنید. این کار باعث انعطاف بیش‌تر در یافتن بلیط‌های مقرون به صرفه می‌شود.

۶- انتخاب پرواز مستقیم

پروازها در دو دسته مستقیم و غیر‌مستقیم قرار می‌گیرند. پرواز مستقیم بدون هیچ‌گونه توقف شما را از مبدا به مقصد می‌رساند و به زمان کم‌تری نیاز دارد. اما پرواز غیر‌مستقیم یا توقف‌دار، میان مسیر دارای توقف‌هایی در فرودگاه‌های بین‌المللی هستند که معمولا با هدف تغییر ایرلاین انجام می‌شوند. در صورتی که برای مقصد انتخابی‌تان، پرواز مستقیم وجود دارد، آن را انتخاب کنید. زیرا، پرواز بدون توقف از هزینه کم‌تری برخوردار است.

کلام آخر

سفر هوایی که مسافران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مقصد می‌رساند، انتخابی مناسب برای افرادی است که می‌خواهند زمان بیش‌تری را به بازدید از اماکن تاریخی، گردشگری و تجاری شهر مقصد اختصاص دهند به عنوان مثال تهیه بلیط هواپیما اصفهان برای گردشگرانی که قصد باطدید اط این شهر دیدنی و جذاب را دارند حتی با قیمت بالا هم بصرفه است چرا که در زمان آن‌ها صرفه جویی شده و این امکان فراهم می‌شود تا زمان بیشتری برای گشت و گذار در این شهر بگذارند.

ما در این مطلب، ضمن بررسی عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیما، راهکارهایی برای کاهش هزینه رزرو بلیط توضیح دادیم. ضمنا، با بیان مفاهیمی مانند بلیط لحظه آخری و ایام مناسب برای خرید بلیط، شما را در انتخاب بهترین زمان رزرو بلیط یاری کردیم./۳۴۱۶۶۹

source

توسط petese.ir