ضاحیه بیروت محل ترور سید حسن نصرالله کجاست؟ نقشه

محل اقامت سید حسن نصرالله ضاحیه لبنان : سید حسن نصرالله که در ضاحیه لبنان اقامت داشت توسط رژیم صهیونیستی ترور و به شهادت رسید. طی سال‌های اخیر، ضاحیه به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی حزب‌الله شناخته می‌شود و به دلیل همین نزدیکی به گروه‌های سیاسی و نظامی مختلف، گاهی هدف حملات نظامی قرار گرفته است. اما ضاحیه کجاست؟

ضاحیه محل ترور سید حسن نصرالله کجاست؟ نقشه و علت اهمیت ضاحیه بیروت

ضاحیه بیروت کجاست

شهید حسن نصرالله جمعه ۶ مهر ماه ۱۴۰۳ در ضاحیه لبنان توسط رژیم صهیونیستی ترور شد

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل این جنبش در حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را تایید کرد.

حزب‌الله لبنان امروز در بیانیه‌ای تایید کرد که «سید حسن نصرالله» دبیرکل این جنبش در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیده است.

شامگاه جمعه ۶ مهرماه ۱۴۰۳، جنگنده های رژیم صهیونیستی، منطقه حاره حریک در ضاحیه بیروت را به شدت بمباران کردند. ارتش این رژیم ادعا کرد، هدف این حملات، مرکز فرماندهی اصلی حزب الله بوده و ظاهراً، هدف اصلی سید حسن نصرالله و دیگران نفرات ارشد حزب الله بوده است.

رادیو ارتش اسرائیل گزارش کرد که جنگنده‌های اسرائیلی ۸۵ بمب سنگرشکن که وزن هرکدام یک تُن بوده را در عملیات دیروز (جمعه) برای ترور سیدحسن نصرالله استفاده کردند.

اعلام شده که در این حمله ۶ ساختمان به‌طور کامل با خاک یکسان شده و شبکهٔ الجزیره هم در همان زمان گزارش داد که دست‌کم ۱۰ بمب یک تُنی که برای ازبین‌بردن استحکامات بتنی به‌کار می‌رود، استفاده شده است.

نقشه ضاحیه

ضاحیه کجاست؟

ضاحیه (به عربی: ضاحیه الجنوبیه) به منطقه‌ای گفته می‌شود که در جنوب پایتخت لبنان، بیروت، قرار دارد.

این منطقه شامل تعدادی از نواحی مسکونی و شهرک‌های کوچک است که در طول سال‌ها توسعه یافته‌اند و اکنون بخش مهمی از پایتخت لبنان به شمار می‌آیند. ساکنان این منطقه حدوداً ۵۳ درصد از جنوب، ۲۱ درصد از استان بقاع، ۱۴ درصد از بیروت، ۱۰ درصد از جبل لبنان و بقیه از سایر مناطق این کشور هستند. رشد جمعیت مناطق ضاحیه جنوبی بیروت در طول تاریخ لبنان همواره رو به افزایش بوده‌است.

نقشه ضاحیه بیروت

مشخصات جغرافیایی

ضاحیه، منطقه جنوبی بیروت و محل اصلی زندگی شیعیان است. این منطقه با ۲۸ کیلومتر مربع مساحت، بیش از یک و نیم میلیون نفر را در خود جای داده‌است. مراکز مهمی همچون سفارتخانه‌های برخی کشورها و دفتر سازمان ملل و دفاتر شبکه العالم و المنار در آن جای دارد.

بیش از یک سوم جمعیت لبنان یعنی حدود یک و نیم میلیون نفر در ضاحیه زندگی می‌کنند. مساحت ۲۸ کیلومتر مربعی این منطقه در مقابل مساحت اندکی بیش از ۱۰ هزار کیلومتری کل لبنان نشان می‌دهد که پرجمعیت‌ترین منطقه مسکونی این کشور همین منطقه است.

ضاحیه یکی‌ از مناطق مهم در جغرافیای سیاسی و اجتماعی لبنان نیز می باشد. این منطقه که به عنوان قلب جنوبی بیروت شناخته می‌شود، تحت کنترل نیروهای حزب‌الله قرار داشته و نقش مهمی در تاریخ معاصر لبنان ایفا کرده است.

ضاحیه به دلیل موقعیت استراتژیک خود، همواره مورد توجه دولت لبنان، گروه‌های سیاسی، و حتی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. ضاحیه جنوبی بیروت از لحاظ اداری تابع استان جبل لبنان است و در گذشته به نام مناطق ساحل متن جنوبی در استان المتن معروف بود.

در این منطقه مراکز مهمی همچون سفارتخانه‌های برخی کشورها و دفتر سازمان ملل و دفاتر شبکه العالم و المنار در آن جای دارد.

ضاحیه جنوبی بیروت اینک دارای ساختمان های اداری، فروشگاه های بزرگ، مراکز صنعتی، مالی، اقتصادی و مراکز مهمی چون سفارت ایران،کویت، مغرب، یمن، دفتر سازمان ملل و آژانش بین المللی حمایت از آوارگان فلسطینی است.

فرودگاه بین المللی بیروت، ورزشگاه الریاضیه، وزارت کار، وزارت مهاجران، مؤسسه ‘اوجیرو'(مخابرات لبنان)، سازمان شبکه آبرسانی و مرکز مجلس اسلامی اعلای شیعی نیز در این منطقه قرار دارد.

در این منطقه بیمارستان ها و درمانگاه های فراوانی از جمله الرسول الاعظم ، الزهراء ، بهمن، ساحل، دولتی حریری، برج البراجنه، عکا، الغدیر و بسیاری دیگر از مراکز درمانی و بهداشتی وجود دارد.

در ضاحیه جنوبی بیروت همچنین حوزه های دینی، دانشگاه ها و آموزشگاه های مختلف مانند آموزشگاه شرعی اسلامی، حوزه رسول الاکرم، دانشگاه دعوت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی و بسیاری از مراکز فنی حرفه ای و تربیتی خصوصی قرار دارند.

پایگاه حزب‌الله

ضاحیه به عنوان پایگاه اصلی حزب‌الله شناخته می‌شود. بسیاری از مراکز فرماندهی و عملیاتی حزب‌الله در این منطقه قرار دارند و به همین دلیل در جریان جنگ‌های مختلف، به ویژه درگیری‌های حزب‌الله با اسرائیل، هدف حملات هوایی و زمینی قرار گرفته است.

ضاحیه در جریان جنگ داخلی لبنان (۱۹۷۵-۱۹۹۰) به یکی از مراکز اصلی درگیری‌ها تبدیل شد. از آن زمان تاکنون، این منطقه همواره در مرکز تحولات سیاسی و نظامی لبنان بوده است.

درگیری‌های حزب‌الله با اسرائیل، به ویژه در جنگ ۲۰۰۶، باعث شد که ضاحیه بار دیگر به یکی از اهداف اصلی حملات هوایی اسرائیل تبدیل شود.

اقتصاد ضاحیه به شدت تحت تأثیر تحولات سیاسی و نظامی قرار دارد.

بسیاری از ساکنان این منطقه به مشاغل کوچک و متوسط مشغول هستند و اقتصاد محلی بیشتر بر مبنای تجارت‌های خرد و فعالیت‌های خدماتی استوار است.

در جریان جنگ‌های مختلف، به ویژه جنگ ۲۰۰۶ با اسرائیل، زیرساخت‌های ضاحیه به شدت آسیب دید.

ویدیویی ویرانی ناشی از حمله شامگاه جمعه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۳ رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت

بسیاری از ساختمان‌ها و مؤسسات اقتصادی تخریب شدند و بازسازی آنها به مرور زمان صورت گرفته است.

حزب‌الله نقش مهمی در بازسازی زیرساخت‌ها و ارائه خدمات به مردم این منطقه ایفا کرده است.

شهادت سیدحسن نصرالله تأیید شد

جناب استاد، سرور مقاومت، بنده صالح، به عنوان شهیدی بزرگ، رهبری شجاع، دلاور، مؤمنی حکیم، بصیر و مؤمن در جوار پروردگار و رضای او حرکت کرده و به قافله جاویدان شهدا پیوسته است. کربلای نورانی در سفر الهی ایمان در رکاب پیامبران و امامان شهید.

جناب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به شهدای بزرگ و جاویدالاثر خود پیوست که قریب به سی سال در راه آنان بود و در این مدت آنان را از پیروزی تا پیروزی رهبری کرد و جانشین سرور و سالار شهیدان مقاومت اسلامی در سال ۱۳۷۱ شد. آزادی لبنان در سال ۲۰۰۰ و تا پیروزی الهی و پایدار در سال ۲۰۰۶ و سایر نبردهای افتخار و رستگاری تا نبرد حمایت و قهرمانی در حمایت از فلسطین، غزه و مردم مظلوم فلسطین.

مصیبت وارده را به صاحب عصر و زمان (رضوان الله تعالی علیه)، ولی امر مسلمین حضرت سید علی خامنه ای (مدظله العالی) سایه اش بلند، مراجع عظام، مجاهدین، مؤمنین، تسلیت عرض می نماییم. به ملت مقاومت، مردم صبور و مجاهد ما، همه ملت اسلام، همه آزادگان و مستضعفان جهان و خانواده محترم و صبور ایشان، به جناب آقای سید حسن نصرالله رضوان، دبیرکل حزب الله لبنان تبریک می گوییم خداوند متعال به او به عنوان شهید راه بیت المقدس و فلسطین تسلیت عرض می نماییم، فرمان امام حسین علیه السلام را برآورده سازد همرزمان شهیدی که در پی یورش خائنانه صهیونیست ها به حومه جنوبی به موکب پاک و مقدس او پیوستند.

رهبری حزب الله به بالاترین، مقدس ترین و گرانقدرترین شهید در سفر پر فداکاری و شهید عهد می بندد که به جهاد خود در مقابله با دشمن، حمایت از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان و استوار و شریف آن ادامه دهیم. مردم

و به مجاهدان سرافراز و دلاوران پیروز و پیروز مقاومت اسلامی و شما امانت شهید عزیز هستید و شما برادران او هستید که سپر تسخیر ناپذیر او و تاج دلاوری و رستگاری رهبر ما بودید استاد همچنان با اندیشه و روح و خط و رویکرد مقدس خود در میان ماست و در عهد وفاداری و پایبندی به مقاومت و فداکاری تا پیروزی هستید.

شنبه ۲۸/۹/۲۰۲۴

۲۴ ربیع الاول ۱۴۴۶ ق

source

توسط petese.ir