اوج‌گیری در روز شانزدهم مهرماه



ارزش معاملات بورس انرژی از 27.9 هزار میلیارد ریال فراتر رفت



بورس


ارزش معاملات بورس انرژی از 27.9 هزار میلیارد ریال فراتر رفت

  بزرگنمايي:


فصل اقتصاد – مجموع ارزش ریالی معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران در روز شانزدهم مهرماه افزایشی قابل ملاحظه داشت و به 27 هزار و 923 میلیارد ریال رسید.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، طبق اعلام مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، این رقم مربوط به فروش حامل‌های‌ انرژی در رینگ داخلی و صادراتی بازار فیزیکی، فروش برق در بازار برق بورس انرژی ایران و همچنین معامله اوراق سلف موازی استاندارد در بازار مشتقه و داوستد گواهی صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و گواهی ظرفیت در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران بود.
فروش صادراتی نفتا شرکت نفت ستاره خلیج فارس سهمی بسزا در اوج‌گیری ارزش معاملات در این روز بازی کرد.
تابلوی صندوق سرمایه گذاری پروژه هم طی 9 معامله میزبان فروش 263 میلیون گواهی صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا بود؛ این داوستدها ارزشی بالغ بر 3 هزار و 549 میلیارد ریال را در روز شانزدهم مهر ماه رقم زد؛ همچنین در این روز تابلو گواهی ظرفیت نیز میزبان معامله 500 هزار گواهی ظرفیت نقدی بود که این معاملات نیز ارزشی بالغ بر 50 میلیارد و 475 میلیون ریال را رقم زدند.
در بازار مشتقه نیز طی یک معامله 100 قرارداد سلف موازی متانول بوشهر 051 به فروش رفت و این معاملات ارزشی بالغ بر 148 میلیون ریال را رقم زد.
ثبت ارزش 20.2 هزار میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل
رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز شانزدهم مهر ماه میزبان معامله 65 هزار تن محصول و ثبت ارزشی بالغ بر 20 هزار و 199 میلیارد ریال بود. این ارقام مربوط به فروش نفتای کامل و نفتای سبک شرکت نفت ستاره خلیج فارس بود. این شرکت 34 هزار تن نفتای کامل صادراتی را با قیمت پایه منفی 40 پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ صادراتی عرضه کرد؛ تعادل حجم تقاضا و عرضه باعث شد تا کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رود و این معامله ارزشی بالغ بر 10 هزار و 876 میلیارد ریال را رقم بزند. در این روز 30دهزار تن نفتای سبک مربوط به همین شرکت نیز در قیمت پایه منفی 40 پریموم دلار به ازای هر تن عرضه و معامله شد و ارزشی بالغ بر 9 هزار و 322 میلیارد ریال را رقم زد.
ثبت رقابت 21.7 درصدی در رینگ داخلی
رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز شانزدهم مهر ماه میزبان معامله 15 هزار و 376 تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی بود؛ این معاملات ارزشی بالغ بر 4 هزار و 43 میلیارد ریال را رقم زد. شرکت پالایش گاز خانگیران در این روز با ثبت فروش 5 هزار و 16 تن میعانات گازی در صدر فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت. این محصول در قیمت پایه 269 میلیون ریال به ازای هر تن در رینگ داخلی عرضه شد؛ برای آن تقاضایی بالغ بر 12 هزار تن به ثبت رسید و برتری محسوس حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث رقابت قیمتی متقاضیان شد، به نحوی که متوسط نرخ معامله با ثبت رشد قیمت 21.7 درصدی به 327.6 میلیون ریال رسید. این معامله ارزشی بالغ بر هزار و 643 میلیارد ریال را در رینگ داخلی رقم زد.
شرکت پتروشیمی زاگرس نیز با فروش 2 هزار و 200 تن متانول و شرکت متانول کاوه با معامله 2 هزار و 150 تن متانول در رتبه‌های بعدی فروشندگان این رینگ به لحاظ حجم معامله قرار گرفتند.
معامله 47.5 میلیون کیلووات ساعت برق در بورس انرژی
در رورز شانزدهم مهر ماه بازار برق بورس انرژی کم رونق بود؛ فروش 47 میلیون و 510 هزار و 640 کیلووات ساعت برق در تابلو مشتقه و مشتقه برق سبز ارزش این بازار را 81 میلیارد ریالی کرد. از این رقم 951 هزار و 120 کیلووات ساعت برق در تابلو مشتقه برق سبز بود و فروش این برق سبز ارزشی بالغ بر 27 میلیارد ریال را رقم زد؛ در حالی که مابقی حجم و ارزش معاملات در تابلو مشتقه برق در بورس انرژی ایران مورد داوستد قرار گرفت.







source

توسط petese.ir