گوگل به منظور تامین انرژی هوش مصنوعی و مراکز داده‌اش قراردادی با استارتاپ کایروس پاور برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای کوچک (SMR) در ایالات متحده بسته است.

به‌گزارش techcrunch، قرار است طی این توافق تا پایان دهه جاری میلادی، 500 مگاوات انرژی هسته‌ای به گوگل برای توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی اضافه شود. انتظار می‌رود طی این قرارداد، اولین رآکتور تا سال 2030 و مابقی رآکتورها تا سال 2035 راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری برسند.

راهنمای خرید تکراتو

تامین انرژی هوش مصنوعی از طریق ایجاد رآکتورهای هسته‌ای کوچک

کوچک‌بودن و مدولار بودن این رآکتورها، ساخت و بهره‌برداری آنها را نسبت به نیروگاه‌های بزرگ و سنتی راحت‌تر می‌کند. باینحال، برای عملیاتی شدن این پروژه، شرکت کایروس پاور نیاز به اخذ مجوزهای لازم از کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای آمریکا دارد. البته چندان هم دست‌بسته نیست و قبلا توانسته بود مجوز ساخت یک رآکتور نمایشی در ایالت تنسی را دریافت کند. راه‌اندازش پروژه تنسی برای سال 2027 برنامه‌ریزی شده است.

تامین انرژی هوش مصنوعی از طریق ایجاد رآکتورهای هسته‌ای کوچک

این پروژه، اولین قرارداد بزرگی است که در حوزه رآکتورهای هسته‌ای کوچک با یک استارتاپ بسته می‌شود. این نوع رآکتورها به عنوان راه‌حل‌هایی سریع‌تر و ارزان‌تر در زمینه تأمین انرژی پاک معرفی می‌شوند، اما هنوز چالش‌هایی از جمله نگرانی‌های عمومی نسبت به امنیت انرژی هسته‌ای و دفع زباله‌های رادیواکتیو بر سر راه این فناوری وجود دارد. با وجود اینکه بسیاری از مردم آمریکا حامی انرژی‌های پاک مانند بادی و خورشیدی هستند، هنوز عده‌ای با توسعه انرژی هسته‌ای مخالف‌اند.

بیشتر بخوانید:

source
کلاس یوس

توسط petese.ir