برق کشور کوبا در روز جمعه به شکل سراسری قطع شد. پس از آن که بزرگ‌ترین نیروگاه تولید برق در این کشور از کار افتاد، کوبا در خاموشی مطلق فرو رفت. خبر قطع برق را وزیر انرژی دولت کوبا اعلام کرد و گفت که وزارت نیرو در حال تلاش برای بازگشت نیروگاه به مدار است.

به گزارش نیویورک تایمز، شبکه‌ی پا به سن گذاشته‌ی تولید و توزیع برق کوبا، کاری کرده که قطع برق به امری طبیعی و متداول در این کشور تبدیل شود. با این حال مشکل اصلی، عدم توانایی تامین سوخت موردنیاز برای نیروگاه‌ها عنوان شده است. بحرانی که از هفته‌های گذشته آغاز شده و روز جمعه خودش را به شکل قطع سراسری برق برملا کرد.

وزیر نیروی کوبا 11 صبح روز جمعه به وقت محلی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از قطعی برق خبر داد. در حدود ساعت 4 عصر وزیر اعلام کرد که مهندسان موفق شده‌اند نیروگاه‌های کوچک را به مدار برگردانند، که به معنای وصل برق در برخی مناطق بود. تلاش‌ها برای خروج از خاموشی سراسری تا جمعه شب ادامه داشت.

صبح روز شنبه به وقت محلی «ویسنته دلا او لوی» وزیر نیروی کوبا خبر داد که دو نیروگاه ترموالکتریک به کار افتاده و 55 مگاوات برق در مدار جریان دارد. با این حال، «پاتریک اوپمن» خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان در «هاوانا» پایتخت کوبا، 7 صبح همان روز اعلام کرد قطع برق در این کشور همچنان ادامه دارد. او نوشت که با وجود تلاش‌ها برای برون‌رفت از این بحران، کوبا دوباره در خاموشی کامل فرو رفته است.

واشنگتن پست گزارش داد که مقامات کوبایی از شهروندان تقاضا کرده‌اند مصرف برق خود را مدیریت کنند. آن‌ها همچنین مدارس و مراکز دولتی را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده‌اند. «مانوئل ماررو» نخست‌وزیر کوبا گفته که این کشور شاید در میانه‌ی بحران انرژی مجبور شود اقتصاد خود را «تعطیل» کند.

مقامات کوبایی می‌گویند در تلاش‌اند تا نیروگاه «آنتونیو گوترش» این کشور را دوباره راه‌اندازی کنند. این نیروگاه صبح جمعه خاموش شد و به قطع سراسری برق در کوبا انجامید. به گزارش رویترز، این بزرگ‌ترین نیروگاه کوبا و اصلی‌ترین منبع تولید انرژی در این جزیره است.

رییس جمهور کوبا «میگل دیاز کانل» می‌گوید بحران انرژی در کوبا یکی از نتایج تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا است که واردات سوخت را بسیار دشوار کرده است. کوبا عمده نفت خود را از کشور «ونزوئلا» وارد می‌کند. در حال حاضر هر دو کشور با تحریم‌های جدی ایالات متحده مواجه بوده و در بحران‌های اقتصادی و ناترازی‌های انرژی دست و پا می‌زنند.




source
کلاس یوس

توسط petese.ir