واحد خبر mobile.ir : کمپانی TSMC در روز پنج‌شنبه 17 اکتبر سال جاری میلادی (26 مهر 1403) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 30 سپتامبر 2024 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، مجموع درآمد شرکت تایوانی در فصل گذشته 759.69 میلیارد دلار جدید تایوان (حدود 23.5 میلیارد دلار آمریکا) بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 39 درصد و نسبت به سه‌ماهه دوم 2024 برابر با 12.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد. سود خالص TSMC نیز در این بازه زمانی حدود 325.3 میلیارد دلار جدید تایوان (نزدیک به 10.11 میلیارد دلار آمریکا) اعلام شده است که بیشترین میزان سود خالص فصلی این شرکت تاکنون به حساب می‌آید و از پیش‌بینی 300.2 میلیارد دلار جدید تایوانی تحلیلگران LSEG فراتر رفته است.

شرکت TSMC که بزرگ‌ترین سازنده تراشه در جهان به صورت قراردادی به شمار می‌رود، در گزارش روز پنج‌شنبه خود از افزایش سالانه 54.2 درصدی سود خالص و سود تقلیل‌یافته هر سهم خود نیز خبر داد که افزایش تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی از مهم‌ترین عوامل این رشد قابل توجه محسوب می‌شود. این کمپانی بخش عمده تراشه‌های پیشرفته مورد استفاده در خدمات هوش مصنوعی، از جمله محصولات اپل و Nvidia را تولید می‌کند و از این روند تازه بازار منفعت زیادی کسب کرده است.

مطابق این گزارش، عرضه محصولات 3 نانومتری 20 درصد، 5 نانومتری 32 درصد و 7 نانومتری 17 درصد از کل درآمد ویفر شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که 69 درصد از کل درآمد بخش ویفر TSMC حاصل عملکرد فناوری‌های 7 نانومتری و پیشرفته‌تر بوده است.

از نگاهی دیگر و به تفکیک پلتفرم، 34 درصد از درآمد کمپانی در فصل سوم 2024 از تراشه گوشی‌های هوشمند و 51 درصد نیز از چیپ‌ست‌های مورد استفاده در بخش رایانش با کارایی بالا (HPC) تأمین شده است. سهم تراشه‌های اینترنت اشیاء نیز از درآمد شرکت 7 درصد بوده است.

سی.سی. وی (C.C. Wei)، مدیر عامل TSMC، ضمن تاکید بر واقعی بودن تقاضای هوش مصنوعی از رشد بی‌سابقه مجموعه تحت مدیریت خود و ارتباط مداوم با مشتریان از جمله مشتریان در مقیاسِ hyperscale سخن گفته است که تراشه‌های اختصاصی خود را تولید می‌کنند. او در ادامه با غرور افزوده است «همچنین تمام کسانی که به نوآوری در عرصه هوش مصنوعی می‌پردازند، با TSMC کار می‌کنند.»

در پی انتشار این گزارش مالی و اعلام رشد سود سالانه TSMC در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، سهام این شرکت در جریان معاملات روز پنج‌شنبه نزدیک به 10 درصد جهش یافت. کمپانی تایوانی برای ادامه مسیر در سه‌ماهه پایانی هم افزایش مطلوبی را پیش‌بینی می‌کند، زیرا سازندگان تراشه‌ در جهان همچنان با تقاضای رو‌به‌رشد حاصل از کاربردهای هوش مصنوعی روبه‌رو هستند. چنان که قیمت سهام شرکت‌های تراشه‌ساز همچون Nvidia، میکرون و AMD نیز در همین روز افزایشی در حدود 1 درصد را تجربه کرده است.

به گفته وندل هوانگ (Wendell Huang) معاون و مدیر ارشد مالی TSMC، بر اساس چشم‌انداز تجاری فعلی انتظار می‌رود درآمد سه‌ماهه چهارم رقمی میان 26.1 تا 26.9 میلیارد دلار باشد؛ که از رشد 13 درصدی نسبت به سه‌ماهه پیش و افزایش سالانه حدود 35 درصدی حکایت دارد. کمپانی تایوانی همچنین از تقاضای بالا برای تراشه‌های مبتنی بر فناوری‌های 3 و 5 نانومتری پیشرو در صنعت اسمارت‌فون و تلاش خود برای پوشش به این تقاضا خبر داده است.

تراشه‌ساز تایوانی که چیپ‌ست‌های پیشرفته مجموعه‌ وسیعی از محصولات، از گوشی‌های هوشمند تا دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را تولید می‌کند، حضور کارخانجات خود را در سراسر جهان افزایش داده و با سرمایه‌گذاری 65 میلیارد دلاری در خارج از مرزهای این جزیره، راه‌اندازی سه کارخانه تولید تراشه در آریزونا را از سال 2022 میلادی برای پاسخگویی به تقاضای ایالات متحده آغاز کرده است. TSMC همچنین نخستین کارخانه تولید تراشه خود را در اوایل سال جاری میلادی در ژاپن افتتاح و پیش‌بینی کرده است که اولین کارخانه ساخت چیپ‌ست در آریزونا نیز در سال 2025 میلادی فعالیت گسترده خود را آغاز ‌کند. به علاوه، مطابق برآوردها انتظار می‌رود که دومین کارخانه مستقر در آریزونا نیز تا سال 2028 و سومین کارخانه تا اواخر این دهه میلادی تولید حجمی خود را شروع کند.

نیمه دوم سال معمولا بالاترین مقطع فعالیت شرکت تراشه‌ساز تایوانی به شمار می‌رود؛ چرا که در آستانه فصل تعطیلات، تقاضا برای چیپ‌ست از سوی شرکت‌های بزرگ غربی به اوج خود می‌رسد. با وجود این، TSMC پیش‌بینی کرده که با توجه به توسعه تولید، مجموع هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت در سال جاری میلادی به کمی بیشتر از 30 میلیارد دلار خواهد رسید. هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت در سه‌ماهه سوم 2024 نیز به رقم 6.4 میلیارد دلار رسیده که نسبت به 6.36 میلیارد دلار فصل گذشته افزایش کمی را نشان می‌دهد.

TSMC که به سبب نقش ویژه در اقتصاد وابسته به صادرات تایوان به «کوه مقدس محافظ کشور» مشهور است، اینک از سوی رقبایی همچون اینتل و سامسونگ به چالش کشیده شده و احتمال دارد که تسلط بی‌چون و چرای آن بر بازار تراشه جهان به تدریج با دشواری مواجه شود.

اعلام رشد قابل توجه سودآوری و درآمد شرکت تایوانی در سه‌ماهه سوم امسال درست در شرایطی اعلام شده که کمپانی هلندی ASML به عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده دستگاه‌های فتولیتوگرافی و ساخت تراشه در جهان که دستگاه‌های مورد نیاز TSMC را نیز تولید می‌کند، در نتایج مالی خود کمتر از حد انتظار ظاهر شده است. برخی تحلیل‌گران انعطاف‌پذیری بلندمدت روند مستمر رونق در بخش هوش مصنوعی را با دیده تردید می‌نگرند. حال آن که یانگ لیو (Young Liu)، مدیر عامل شرکت Foxconn به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان اصلی اپل بر این باور است که توجه عمومی به هوش مصنوعی «همچنان ادامه خواهد یافت» چرا که مدل‌های زبانی پیشرفته پیوسته در حال تکامل هستند.

source

توسط petese.ir