04 آبان 1403 ساعت 09:15

دانشمندان پس از احیا خوک یک ساعت بعد از مرگ به نتایج قابل توجهی در درمان انسان‌ رسیدند. آیا آزمایش جدید محققان می‌تواند جان انسان را نجات دهد؟

دانشمندان تقریبا یک ساعت پس از توقف گردش خون خوک‌ها، فعالیت مغزی آن‌ها را احیا کردند. حتی در برخی موارد محققان چینی موفق شدند طی یک کشف شگفت انگیز، عملکرد مغز آن‌ها را برای ساعت‌های طولانی حفظ کنند. این دستاورد نشان دهنده برداشتن گامی بزرگ و رو به جلو در بررسی چگونگی بازیابی کردن عملکرد مغز، پس از ایست قلبی بیمار است.

احیا خوک یک ساعت بعد از مرگ

مغز خوک بدون بدن تا ساعت‌ها زنده می‌ماند و این تنها یکی از حقایق جالب توجه راجع به آن‌هاست. پژوهشگران با این کشف تازه امیدوارند که بتوانند بیمارانی که دچار ایست قلبی می‌شوند را احیا کنند. شگرد این کار، ادغام کبد سالم بیمار – اندامی که بدن برای تصفیه خون خود از آن بهره می‌برد – در سیستم حمایت از زندگی است.

احیا خوک یک ساعت بعد از مرگ

ایست قلبی ناگهانی به علت قطع سریع جریان خون، مشکلات زیادی در بدن انسان ایجاد می‌کند. کاهش جریان خون در بدن را کم خونی موضعی یا ایسکمی می‌گویند و زمانی که در مغز رخ می‌دهد، می‌تواند در عرض چند دقیقه آسیب جدی و جبران ناپذیری ایجاد کند. به همین دلیل است که فرصت احیا برای بیمارانی که دچار ایست قلبی شده‌اند، بسیار کوتاه است.

طی سال‌های اخیر، دانشمندان از مدل‌های مختلف خوک‌ها به منظور آزمایش روش‌هایی برای محدود کردن آسیب مغزی استفاده کرده‌اند. سلسله مطالعات و آزمایش‌هایی تحت نظارت دکتر شیائوشون هی از دانشگاه سون یات سن در چین انجام شده و گروهی از محققان به خوک روی آورده‌اند تا نقش کبد را در بهبود مغز پس از وقوع یک ایسکمی ناشی از ایست قلبی درک کنند.

روش آزمایش و نتایج یک تحقیق شگفت انگیز

این تیم تحقیقاتی به کمک 17 خوک تبتی که در آزمایشگاه پرورش داده شده بودند، نقش کبد را در احیا مغزی بعد از ایست قلبی یا ایسکمی نشان دادند. در طی یک آزمایش، دو گروه خوک به مدت 30 دقیقه تحت ایسکمی مغز قرار گرفتند. یکی از گروه‌ها نیز در معرض ایسکمی کبدی قرار گرفت و گروه دیگر با شرایط متفاوتی رصد شدند. همچنین یک گروه دیگر اصلا هیچ مشکلی نداشته و هیچ گونه ایسکمی نداشتند.

احیا خوک یک ساعت بعد از مرگ

هنگامی که خوک‌ها از بین رفتند و مغز آن‌ها توسط پزشکان مورد بررسی قرار گرفت، به وضوح دریافتند که گروه کنترل کمترین آسیب مغزی را داشته‌اند. اما گروهی که تحت ایسکمی کبدی قرار نگرفته بودند، نسبت به گروهی که دچار آن شده بودند، آسیب مغزی کمتری را تجربه کرده بودند.

مرحله بعدی آزمایش محققان چینی، استفاده از کبد سالم در سیستم حمایت از زندگی به منظور احیای مغزی بود که به دقت از بدن یک خوک مرده خارج شده بود. البته بعید به نظر می‌رسد که دانشمندان از چنین سناریویی برای درمان انسان‌های دچار ایسکمی استفاده کنند، اما به آن‌ها کمک می‌کند تا روش‌هایی را که احیا در آن‌ها امکان پذیر است را درک کنند.

سیستم حمایت از زندگی که صحبت آن می‌شود، متشکل از یک قلب و ریه مصنوعی به منظور کمک به پمپاژ مایع در مغز است. ابتدا مغزها ده دقیقه پس از شروع روش حمایت از زندگی به سیستم‌های حمایتی متصل شدند. برای سیستم بدون کبد، فعالیت الکتریکی در مغز در عرض نیم ساعت قبل از کاهش در طول زمان ظاهر شد.

احیا خوک یک ساعت بعد از مرگ

پژوهشگران این آزمایش را بارها تکرار کردند و مغزها را به سیستم کمکی کبد در فواصل 30 دقیقه، 50 دقیقه، 60 دقیقه و 240 دقیقه متصل کردند. طولانی‌ترین وقفه‌ای که بیشترین امیدواری را نشان داد ۵۰ دقیقه پس از محروم شدن از خون بود: مغز فعالیت الکتریکی خود را از سر گرفت و برای شش ساعت در همان وضعیت باقی ماند تا زمانی که آزمایش قطع شد.

به اعتقاد محققان، این نتایج نشان می‌دهد که کبد نقش مهمی در ایجاد آسیب مغزی پس از ایست قلبی ایفا می‌کند. این یافته‌ها راه‌های جدیدی را برای تحقیق در مورد آسیب مغزی پیشنهاد می‌کنند و امیدواریم که نتایج برای بیماران انسانی در آینده نزدیک بهبود یابد.

در گجت نیوز بخوانید: پایان جهان هستی چگونه رقم خواهد خورد؟ چطور یک شهاب سنگ ۳ میلیارد سال پیش مسیر حیات را تغییر داد؟ محققان می‌گویند شاید رویاها ما را به دنیاهای موازی می‌برند بررسی تاریخچه ماه با نمونه‌های ۵۰ ساله؛ پنجره‌ای به گذشته منظومه شمسی