ظاهرا قرار است کیفیت ویدئوهای اینستاگرام به تعداد بازدیدها بستگی داشته باشد. آدام موسری، مدیر عامل اینستاگرام، در یک پرسش و پاسخ ویدئویی، دلایل کاهش کیفیت ویدئوهایی با تعداد بازدید پایین را تشریح کرد.
اینستاگرام کیفیت ویدئوها را به تعداد بازدیدها گره میزند
این پدیده در دنیای اینترنت امری تازه نیست؛ بسیاری از ویدئوهای یوتیوب که سالها پیش با کیفیت 720p یا 1080p آپلود شده بودند، اکنون با کیفیت 240p قابل مشاهده هستند. دلیل این امر مشابه است، با این تفاوت که سختافزار و نرمافزار کدگذاری مورد استفاده توسط گوگل و متا متفاوت است. با اینحال، کاهش کیفیت ویدئوهای اینستاگرام ممکن است هم قبل از رسیدن به تعداد بازدید بالا و هم پس از آن رخ دهد، در حالیکه در یوتیوب، کاهش کیفیت ویدئوها دائمی است و با افزایش تعداد بازدیدها بهبود نمییابد.
متا اخیرا اولین تراشه اختصاصی خود برای کدگذاری ویدئو با نام Meta Scalable Video Processor (MSVP) را معرفی کرد. اگرچه تمرکز اصلی این معرفی روی جنبه سختافزاری بود، اما اطلاعات جالبی در مورد جنبه نرمافزاری و تغییرات در پخش ویدئو در پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و فیسبوک ارائه کرد. نکته کلیدی این است که برای کاهش نیاز به محاسبات در هنگام کدگذاری استریم ویدئویی، ابتدا از سریعترین (و بهطور طبیعی، کمکیفیتترین) روش کدگذاری استفاده میشود.
هنگامی که ویدئو به تعداد بازدید کافی برسد، یک فرآیند کامل کدگذاری با بیتریت تطبیقی (ABR) فعال میشود که با استفاده از پیشتنظیمهای باکیفیت H.264 و VP9، یک نردبان ABR ثابت را برای بهبود بیشتر کیفیت ویدئو تولید میکند. هنگامی که ویدئو به تعداد بازدید حتی بیشتری برسد، یک فرآیند کدگذاری ABR پیشرفته فعال میشود که یک نردبان ABR پویا تولید میکند.
با وجود تاکید موسری بر اهمیت محتوای ویدئوها در جذب مخاطب، سازندگان محتوا با تعداد بازدید بالا از بهترین کیفیت کدگذاری ویدئو بهرهمند خواهند شد. در مقابل، سازندگان تازهکار و کممحبوبتر باید محتوایی هوشمندانه تولید کنند که حتی با کیفیت پایینتر نیز جذاب باشد.
source
کلاس یوس