واحد خبر mobile.ir : تازه‌ترین گزارش دو موسسه پژوهشی Canalys و IDC از بازار گوشی‌های هوشمند چین در سه‌ماهه سوم 2024 از ادامه روند رشد این بازار حکایت دارد. بر اساس گزارش Canalys، میزان عرضه اسمارت‌فون در چین طی دوره زمانی جولای تا سپتامبر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 4 درصد افزایش به 69.1 میلیون دستگاه رسیده است. کارشناسان IDC نیز با اندکی اختلاف، از عرضه 68.78 میلیون گوشی هوشمند و رشد سالانه 3.2 درصدی این بازار خبر داده‌اند. اگر چه هر دو موسسه از ویوو، هواوی، اپل، شیائومی و آنر به عنوان پنج شرکت برتر تولیدکننده گوشی هوشمند در چین در فصل سوم یاد کرده‌اند، اما اشتراک آنها تنها در جایگاه نخست ویوو و رتبه چهارم شیائومی در این فهرست است.

میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار جین از سه‌ماهه سوم 2023 تا سه‌‌ماهه سوم 2024 از نگاه IDC

با آن‌که تحلیلگران دو موسسه رویکردهای متفاوتی را در زمینه گردآوری و ارائه گزارش داشته‌اند، اما تصویر کلی نه تنها از تقویت بازار اسمارت‌فون چین حکایت دارد، بلکه تفاوت میان جایگاه نخست و پنجم این فهرست را از نظر سهم بازار، در حدود 5 درصد نشان می‌دهد. همچنین کارشناسان Canalys در گزارش خود رشد بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه اخیر را با فصل تابستان و دوره خرید برای آغاز مدرسه مرتبط دانسته‌اند.

پنج شرکت برتر تولیدکننده اسمارت‌فون

برترین تولیدکننده اسمارت‌فون چین در فصل گذشته در آمار منتشرشده از سوی هر دو موسسه، ویوو بوده است که به لطف عرضه محصولات میان‌رده جدیدی که به افزایش فروش آفلاین و تقویت حضور آنلاین این شرکت انجامیده، موقعیت پیشتاز خود را با داشتن 19 درصد از سهم بازار حفظ کرده است. یافته‌های Canalys نشان می‌دهد که میزان عرضه اسمارت‌فوت از سوی ویوو با افزایش 25 درصدی در مقایسه با سال پیش، عدد 13 میلیون دستگاه را برای شرکت چینی به ارمغان آورده است. تحلیلگران IDC نیز به ارائه محصولات در بازه‌های قیمتی متنوع و همکاری میان برند اصلی و زیربرندها برای تثبیت جایگاه ویوو در بازار به‌عنوان مهم‌ترین عوامل برتری این شرکت اشاره کرده‌اند.

میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار جین از سه‌ماهه اول 2022 تا سه‌‌ماهه سوم 2024 از نگاه کانالیز

دومین شرکت برتر این فهرست از نگاه کارشناسان Canalys، هواوی بوده که با ارائه 10.8 میلیون دستگاه و کسب 16 درصد از سهم بازار رشد 24 درصدی را تجربه کرده است؛ امری‌که بیش از هر چیز به دلیل استراتژی فعال کانال‌های فروش برای محصولات پرچمدار کمپانی و احساسات میهن‌پرستانه چینی‌ها با توجه به تحریم این شرکت از سوی ایالات متحده آمریکا محقق شده است. هواوی اما در فهرست IDC با سهم بازار 15.3 درصدی، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

پنج برند برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در بازار چین از نگاه کانالیز در سه‌ماهه سوم سال 2023 (عرضه به میلیون عدد)

در لیست Canalys، آنر با عرضه 10.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در جایگاه سوم قرار گرفته است؛ هرچند رقم عرضه کلی این شرکت نسبت به سال قبل 13 درصد کاهش یافته و با وجود محبوبیت گوشی‌های تاشوی جدید خود مانند Magic V Flip و Magic V3 با چالش‌های متفاوتی رویارو شده است. آنر در فهرست IDC با سهم بازار 14.6 درصدی رتبه پنجم را داراست و به گفته تحلیلگران این موسسه گوشی میان‌رده X50 شرکت با وجود گذشت حدود یک سال و نیم از زمان معرفی، همچنان ارزش خرید بالایی را ارائه می‌کند؛ چنان‌که به گفته IDC، در میان محصولات در محدوده قیمتی 1,000 تا 2,000 یوان جایگاه نخست را در اختیار دارد.

جایگاه چهارم فهرست هر دو موسسه را شیائومی به خود اختصاص داده است که با حدود 15 درصد از سهم بازار و ارائه 10.2 میلیون دستگاه اسمارت‌فون، رشد 13 درصدی را به ثبت رسانده و سه‌ماهه نسبتا موفقی را پشت سر گذارده است. به گفته تحلیلگران Canalys، میزان عرضه شیائومی از طریق استراتژی اکوسیستم این شرکت موسوم به «انسان x خانهx خودرو» توانسته گروه وسیع‌تر و باثبات‌تری از مصرف‌کنندگان را جذب کند.

پنج برند برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در بازار چین از نگاه IDC در سه‌ماهه سوم سال 2023 (عرضه به میلیون عدد)

در نهایت اپل که در لیست IDC با سهم بازار 15.6 درصدی رتبه دوم را در اختیار دارد، با وجود کاهش 6 درصدی عرضه، در رتبه پنجم فهرست برترین شرکت‌ها از دید Canalys قرار گرفته است و انتظار می‌رود تقاضا برای سری آیفون 16 حتی در غیاب سرویس‌های هوشمند اپل، همچنان ثابت باقی بماند.

امبر لیو (Amber Liu)، یکی از مدیران پژوهشی Canalys در خصوص این گزارش می‌گوید: «بازار گوشی‌های هوشمند در سرزمین اصلی چین وارد فعال‌ترین دوره خود در سال شده و تقاضای مصرف‌کننده برای خرید روی پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی از سه‌ماهه دوم تا تابستان ادامه یافته است.» به گفته او، فروشندگان اینک در حال بهینه‌سازی موجودی و ارائه محصولات جدید برای آماده‌سازی در فصل خرید آتی هستند. از دید این تحلیلگر Canalys در سه‌ماهه سوم، عمده تمرکز بر بخش‌ محصولات مقرون‌به‌صرفه نسل پنجمی و میان‌رده بوده و ویژگی‌هایی مانند دوام، عمر باتری و تبلیغات مختلف برای تحریک به خرید در بازار عمده فروشی مورد استفاده قرار گرفته است. او در ادامه می‌افزاید: «این ویژگی‌ها [به طور مشخص] گزینه‌های بیشتری را در اختیار دانش‌آموزان، نیروی کار و مصرف‌کنندگان با درآمد متوسط قرار می‌دهد. [به علاوه،] فروشندگان برای احیای تقاضای عمده در بازار نه تنها تلاش خود را برای فروش آنلاین بیشتر می‌کنند، بلکه همکاری با اپراتورها را نیز افزایش داده و می‌کوشند با یاری‌رسانی به شرکای آفلاین خود روند سودآوری را بهبود بخشند.»

پنج شرکت برتر تولیدکننده گوشی تاشو

به گزارش IDC، در حالی که سهم گوشی‌های در بازه قیمتی معادل 400 تا 600 دلار کاهش یافته و به 6.6 درصد رسیده، میزان عرضه گوشی‌های با قیمت بیش از 600 دلار نزدیک به 30 درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است. این ارقام شامل گوشی‌های تاشو نیز می‌شود که میزان عرضه آنها در مقایسه با سال گذشته 13.6 درصد بیشتر شده است. در بخش گوشی‌های تاشو، هواوی سلطان بلامنازع بازار چین بوده و 41 درصد از کل فروش این گروه محصولات را در سه‌ماهه سوم امسال به خود اختصاص داده است. در جایگاه دوم این فهرست آنر قرار دارد که 21.9 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته و پس از آن سه شرکت شیائومی، سامسونگ و ویوو رتبه‌های سوم تا پنجم را از آنِ خود ساخته‌اند.

سهم بازار قیمتی گوشی‌های هوشمند در بازار چین از سه‌ماهه سوم 2023 تا سه‌ماهه سوم 2024 از نگاه IDC

به گفته لوکاس ژانگ (Lucas Zhong)، یکی از تحلیلگران Canalys، عرضه محصولات پرچمدار بازار در این سه‌ماهه به اوج خود رسیده است. از دید او، اسمارت‌فون Mate XT Ultimate هواوی که در ماه سپتامبر عرضه شد، بحث‌هایی را در مورد گوشی‌های سه‌تاشو برانگیخته و کنجکاوی عمومی برای سری‌های آتی Mate را افزایش داده است. او ضمن اشاره به چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار با بیشترین میزان رشد برای فرم فاکتور محصولات تاشو، می‌افزاید: «گوشی‌های تاشو در سرزمین اصلی چین همچنان از لحاظ قیمت و تقاضا پرجاذبه هستند و به سرعت به رویکرد استراتژیک فروشندگان برای ارائه تصویر پیشرو و نوآورانه از برندشان تبدیل می‌شوند.» ژانگ در ادامه ضمن اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند می‌گوید: «در همین حال، برندهایی مانند هواوی، ویوو، آنر و اوپو به تدریج وارد مرحله جدیدی از یکپارچگی با هوش مصنوعی شده‌اند و سیستم‌عامل‌های مجهز به هوش مصنوعی و دستیاران هوشمند با هدف بهبود تجربه کاربری و افزایش تقاضا برای ارتقاء طراحی شده‌اند. اکوسیستم هوش مصنوعی در مقیاسی گسترده در حال شکل‌گیری است و انتظار می‌رود پیش از ورود Apple Intelligence به سرزمین اصلی چین، گوشی‌های هوشمند داخلی [این کشور] در کاربرد هوش مصنوعی شتاب بیشتری بگیرند و رقابت را در بخش [محصولات] پرچمدار در سه‌ماهه چهارم تشدید کنند.»

میزان عرضه گوشی‌های هوشمند تاشو در بازار چین از سه‌ماهه سوم 2023 تا سه‌ماهه سوم 2024 از نگاه IDC

سخن پایانی

توبی ژو (Toby Zhu)، تحلیلگر ارشد Canalys، در جمع‌بندی نتایج این گزارش می‌گوید:: «انتظار می‌رود بازار گوشی‌های هوشمند در سرزمین اصلی چین در سال آینده شاهد بهبود متعادلی باشد. دولت [چین] سیاست‌های پولی همساز (accommodative monetary policies) و محرک‌های مصرفی جدیدی را برای تقویت اقتصاد و صنعت خرده‌فروشی در دستور کار قرار داده است. [از سوی دیگر] فروشندگان به صورت تهاجمی در حال ارائه نوآوری‌های خود در هر دو [سر طیف بازار شامل] بازار انبوه و بخش پرچمدار به ویژه توسعه نرم‌افزار برای سیستم‌عامل‌ها و هوش مصنوعی هستند که سبب رقابت محصولات و پیشرفت فناوری در اجزای کلیدی خواهد شد. در کانال‌های [عرضه] نیز فروشندگان در حال بررسی مدل‌های همکاری جدید مانند دستگاه‌ها و پخش‌کنندگان انحصاری با اپراتورهای پیشرو و کانال‌های تجارت الکترونیک هستند تا رقابت میان کانال‌ها و اکوسیستم را ارتقاء دهند. البته در این میان نباید از چالش‌های مهمی از جمله افزایش قیمت‌ها ناشی از هزینه قطعات، تغییرات سریع در چشم‌اندازهای خرده‌فروشی و تأثیرات ژئوپلیتیکی بر تداوم عرضه در زنجیره تأمین چشم پوشید.»

source

توسط petese.ir