موتور جستجوی OpenAI در بستر ChatGPT آغاز به کار کرد. در حقیقت ChatGPT به طور رسمی به عنوان یک موتور جستجوی وب مبتنی بر هوش مصنوعی آغاز به کار کرد. شرکت OpenAI شب گذشته دسترسی به اطلاعات بهروز را در گفتگوها با چتبات خود برای مشترکین پولی فعال کرده است. کاربران رایگان، سازمانی و آموزشی در هفتههای آینده به این سرویس دسترسی خواهند داشت.
به جای راهاندازی به عنوان یک محصول جداگانه، جستجوی وب در رابط کاربری موجود ChatGPT یکپارچه خواهد شد. این ویژگی بر اساس پرسشها تشخیص میدهد که چه زمانی باید به نتایج وب مراجعه کند. اگرچه کاربران همچنین میتوانند به صورت دستی جستجوهای وب را فعال کنند. یکپارچهسازی جستجوی وب ChatGPT سرانجام یک شکاف رقابتی کلیدی را با رقبایی مانند Microsoft Copilot و Google Gemini که مدتهاست دسترسی به اینترنت بهروز را در گفتگوهای هوش مصنوعی خود ارائه میدهند، بسته است.
در یک نمایش پیش از راهاندازی، رهبر بخش جستجوی ChatGPT در OpenAI، «آدام فرای»، با جستجوی سهام اپل و هرگونه خبر مرتبط، ویژگی را به نمایش گذاشت. در پاسخ، نمودار سهام تعاملی، اطلاعات درآمد آینده و مقالات خبری با ارجاعات قابل کلیک که به منابع اصلی متصل میشدند، نمایش داده شد. همچنین یک نوار کناری منابع وجود دارد که به کاربران اجازه میدهد در فهرستی از وبسایتهای مرتبط پیمایش کنند. در مثال دیگری، فرای به دنبال رستورانهای ایتالیایی در سان فرانسیسکو جستجو کرد. که نتیجه آن نقشهای تعاملی بود که سنجاقهایی بر رویرستورانهای توصیه شده قرار داد. در هر دو مثال، فرای سوالات تکمیلی پرسید تا نتیجه را بهبود ببخشد (مانند یافتن رستورانهایی که «بیشتر صمیمی و محلی» هستند).
دسترسی به اطلاعات بهروز با آنلاین شدن ChatGPT
قابلیت جستجوی جدید در تمامی پلتفرمهای ChatGPT شامل iOS، اندروید و برنامههای دسکتاپ برای macOS و ویندوز در دسترس خواهد بود. به گفته فرای، این قابلیت جستجو با استفاده از «ترکیبی از فناوریهای جستجو»، از جمله بینگ مایکروسافت، ساخته شده است. شرکت در وبلاگی در روز پنجشنبه نوشت که مدل جستجوی پایه، نسخهای دقیقتر از GPT-4o است. این مدل ابتدا در ماه جولای به عنوان نمونهای اولیه با نام SearchGPT به 10 هزار کاربر آزمایشی عرضه شد.
پیش از این بهروزرسانی، دانش ChatGPT به دورهای بین سالهای 2021 تا 2023 بسته به مدل محدود بود. سخنگوی OpenAI، «نیکو فلیکس»، گفت حتی با فعال بودن جستجوی زنده، این شرکت به تازهسازی دادههای آموزشی خود ادامه خواهد داد تا «اطمینان حاصل شود که کاربران ما همیشه به پیشرفتهای جدید دسترسی دارند» اما این امر «متمایز» از آموزش مدلهای شرکت است.
موتورهای جستجو هوشمند میشوند
موتور جستجوی OpenAI در حالی آغاز به کار میکند که جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی در میان غولهای فناوری داغ شده است. گفته میشود که متا در حال توسعه راهحل جستجوی هوش مصنوعی خود است، در حالی که گوگل اخیراً ویژگی بررسی هوش مصنوعی خود را به بیش از 100 کشور گسترش داده است.
یک دلیل واضح برای اینکه چرا کاربر ممکن است ChatGPT را به جستجوی گوگل ترجیح دهد: هیچ شلوغی تبلیغاتی وجود ندارد یا پرسشهای ترویجی در بالای صفحه قرار نگرفتهاند. در حالی که گوگل درآمد زیادی از تبلیغات در نتایج جستجو به دست میآورد، فرای گفت که در حال حاضر «هیچ برنامهای» برای تبلیغات در ChatGPT وجود ندارد. با این حال، جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی گرانتر از جستجوی سنتی است و هنوز مشخص نیست که چگونه OpenAI قصد دارد آن را برای کاربران رایگان تامین مالی کند. فلیکس گفت که کاربران رایگان «محدودیتهایی در تعداد دفعاتی که میتوانند از آخرین مدلهای جستجوی ما استفاده کنند» خواهند داشت.
بسیاری از خدمات جستجوی هوش مصنوعی همچنین با شکایات حقوقی مواجه هستند. News Corp و The New York Times علیه استارتاپ جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی Perplexity شکایت کردهاند. اولی آن را به «سوء استفاده گسترده» و دخالت در نقض حقوق نشر در «مقیاس وسیع» متهم کرده است. The New York Times همچنین علیه OpenAI به دلیل استفاده از محتوای رسانهای برای آموزش مدلهای بزرگ زبانی خود شکایت کرده است. زمانی که از فرای پرسیده شد که دقیقاً OpenAI چگونه قصد دارد از دور زدن بیشتر نظارتها جلوگیری کند، او به همکاری با شرکتهای خبری اشاره کرد.
شراکتها منجر به تغییر نتایج موتور جستجوی OpenAI نمیشوند
فرای گفت: «ما با تمامی شرکای خود بسیار، بسیار نزدیک کار میکنیم تا درک کنیم چگونه میتوان از آن محتوا به شکلی واقعاً مسئولانه استفاده کرد و نتایج عالی برای شرکای ناشر را نیز به همراه داشت.» او افزود که هر ناشری میتواند به سادگی از خزنده وب OpenAI خارج شود. او گفت که این خزنده وب از دیوارهای پرداخت نیز عبور نخواهد کرد.
OpenAI در سال گذشته قراردادهای مشارکت رسانهای متعددی را امضا کرده است، از جمله با نامهای بزرگی مانند هرست، کاند نست، اکسل اشپرینگر و نیوز کورپ. فرای میگوید این شرکا «کنترل» بیشتری بر نحوه ظهور محتوای خود در ChatGPT خواهند داشت، اما به طور خودکار در جستجوها اولویت بالاتری نخواهند گرفت.
در مورد توهمات – مانند زمانی که AI Overviews گوگل به کاربران گفت چسب را روی پیتزای خود بگذارند. فرای معتقد است که جستجوی ChatGPT «در مجموع دقت واقعی را افزایش خواهد داد.»
او گفت: «مقداری از توهمات به دلیل نداشتن دسترسی به جدیدترین اطلاعات به وجود میآید. بنابراین حالا که به جدیدترین اطلاعات دسترسی دارد، واقعاً به آن کمک میکند تا تصمیمات بهتری در مورد پاسخ واقعی و دقیق بگیرد.» وقتی در مورد وجود موارد حاشیهای و اجتنابناپذیر بودن اشتباهات سوال شد، او گفت: اگر اشتباهی رخ دهد «ما سعی خواهیم کرد شفاف باشیم».
موتور جستجوی OpenAI همچنین تنها چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده رونمایی میشود. فرای گفت که «امیدواریم» با این ابزار «بتوانیم منابع معتبر را در مورد اطلاعات انتخاباتی به دست آوریم» و این شرکت به پرسشهای انتخاباتی «توجه ویژهای» خواهد داشت.
source
کلاس یوس