افزایش خوش‌بینی 4 گروه‌ درآمدی به شرایط اقتصادی/ گروه‌های سنی 36 تا 60 سال به اقتصاد امیدوار شدند

  بزرگنمايي:


فصل اقتصاد – نظرسنجی تازه مرکز پژوهش‌های مجلس از 1070 پاسخ دهنده، گویای این واقعیت است که افزایش خوش‌بینی 4 گروه درآمدی به وضعیت اقتصادی در تابستان امسال ناشی از تحولات سیاسی و روی کار آمدن دولت جدید است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) ، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از شاخص اعتماد مصرف‌کننده در همه گروه‌های درآمدی(خیلی‌کم، کم، متوسط و بالا) نشان می‌دهد؛ خوش‌بینی به شرایط اقتصاد کلان در فصل تابستان امسال نسبت به بهار افزایش داشته است. به بیانی دیگر، این شاخص در فصل تابستان امسال برای گروه‌های درآمدی «خیلی‌کم، کم، متوسط و بالا» به ترتیب (124، 143، 148 و 141) واحد بوده، این درحالی است که این شاخص در بهار امسال، برای گروه‌های درآمدی «خیلی‌کم، کم، متوسط و بالا» به ترتیب (102، 107، 108، و 134) واحد بوده است.
همچنین، این خوش‌بینی در گروه‌های درآمدی «متوسط» بیش از سایر گروه‌ها بوده است.
گزارش این مرکز نشان می‌دهد، امیدواری به شرایط اقتصاد کلان در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در تمامی گروه‌های درآمدی به جز گروه درآمدی «متوسط» نیز روند رو به رشدی داشته است.
/////////////////////

فصل اقتصاد

وضعیت تحصیلی
بررسی شاخص اعتماد مصرف‌کننده در گروه‌های تحصیلی حاکی از آن است که خوش‌بینی به شرایط اقتصاد کلان در فصل تابستان در مقایسه با فصل بهار افزایش داشته است.
این خوش‌بینی در همه گروه‌های تحصیلی(کارشناسی ارشد و دکتری، فوق دیپلم و کارشناسی، دیپلم و پیش‌دانشگاهی و زیر دیپلم) در فصل تابستان امسال به ترتیب (144، 182، 127 و 132) واحد بوده است.
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که امیدواری در افراد با مدرک تحصیلی «فوق دیپلم و کارشناسی» با (182) واحد بیش از گروه های دیگر بوده است.
در عین حال، این خوش‌بینی در مقایسه با تابستان سال گذشته تنها در افراد با مدرک تحصیلی «دیپلم و پیش دانشگاهی» کاهش داشته است.
/////////////////////

فصل اقتصاد

///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” /> گروه‌های سنی
بررسی این شاخص در گروه‌های سنی مختلف نشان می‌دهد؛ خوش‌بینی گروه‌های سنی 36 تا 60 سال به شرایط اقتصادی با (167) واحد در فصل تابستان امسال بیش از گروه‌های سنی دیگر بوده است.
همچنین، داده‌های آماری حاکی از آن است که این خوش‌بینی در فصل تابستان امسال نسبت به فصل بهار در گروه‌های سنی 18 تا 25 و 36 تا 60 سال افزایش داشته است. این خوش‌بینی در مقایسه با تابستان سال گذشته به جز گروه سنی 61 سال به بالا افزایش داشته است.
/////////////////////

فصل اقتصاد

///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” /> گروه‌های شغلی
خوش‌بینی به شرایط اقتصادی در تابستان امسال نسبت به فصل بهار در همه گروه‌های شغلی نیز افزایش داشته است. به این ترتیب، این خوش‌بینی در شاغلان بخش خصوصی و تعاونی بیش از سایر گروه‌ها و برای افراد بازنشسته کمتر بوده است.
بر این اساس، خوش‌بینی درباره شرایط اقتصاد کلان در فصل تابستان امسال در گروه‌های شاغلان بخش‌های «خصوصی و تعاونی، دولتی و عمومی، بازنشسته و خانه‌دار» به ترتیب (156، 152، 111و 154) واحد بوده است.
/////////////////////

فصل اقتصاد

///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” /> جنسیت
بررسی شاخص اعتماد مصرف کننده نشان می‌دهد؛ خوش‌بینی به شرایط اقتصادی در فصل تابستان امسال نسبت به فصل بهار در گروه مردها و زن‌ها نیز افزایش داشته اما خوش‌بینی مردها بیشتر بوده است.
/////////////////////

فصل اقتصاد

///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” /> افزون بر این، بررسی شاخص اعتماد مصرف‌کننده نشان می‌دهد، خوش‌بینی درباره شرایط اقتصادی در فصل تابستان نسبت به فصل بهار افزایش یافته اما این خوش بینی در گروه افراد مجرد بیشتر بوده است.
/////////////////////

فصل اقتصاد

///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” /> روند شاخص انتظارات مصرف‌کننده از شاخص‌های اقتصاد، بیکاری و قدرت خرید
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از شاخص انتظارات مصرف‌کننده از میانگین شاخص‌های وضعیت کلی اقتصاد، بیکاری و قدرت خرید در آینده نشان می‌دهد؛ شاخص وضعیت کلی اقتصاد در گذشته در فصل تابستان (115) واحد بوده که در مقایسه با فصل بهار( 120) واحد کاهش یافته است.
براساس این گزارش، این شاخص در زمستان 1401 به میزان قابل توجهی کاهش یافته اما از بهار 1402 روند صعودی چشمگیری داشته است. با این وجود از زمستان سال 1402 روند کاهشی داشته است.
در عین حال، شاخص وضعیت کلی اقتصاد در آینده نیز در فصل تابستان(153) واحد بوده که در مقایسه با فصل بهار که (90) واحد بوده به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.
داده‌های آماری گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد؛ روند صعودی این شاخص منعکس‌کننده خوش‌بینی بیشتر نسبت به شرایط کلی اقتصاد در آینده است. همچنین، مقایسه روند آن با شاخص وضعیت کلی اقتصاد در گذشته نشان می‌دهد اطمینان به آینده بیشتر از شرایط فعلی است.
شاخص وضعیت بیکاری آینده در فصل تابستان(145) واحد بوده که در مقایسه با فصل بهار که (111) واحد بوده، رشد داشته است.
در عین حال، شاخص قدرت خرید آینده نیز در فصل تابستان(162) واحد بوده که نسبت به فصل بهار(102) واحد افزایش داشته است.
/////////////////////

فصل اقتصاد

///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” />///////” alt=”فصل اقتصاد” width=”100%” /> بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس، افزایش خوش‌بینی نسبت به وضعیت اقتصاد ناشی از تحولات سیاسی و روی کار آمدن دولت جدید و انتظار افراد درباره وعده‌های انتخاباتی است.
شاخص اعتماد مصرف‌کننده، یک شاخص اقتصادی است که میزان خوش‌بینی مصرف‌کنندگان نسبت به وضعیت کلی اقتصاد و وضعیت مالی شخصی آنها را اندازه‌گیری می‌کند. اعتماد مصرف‌کننده نشان‌دهنده رشد اقتصادی و مصرف بالاتر بوده است.
برای مشاهده متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس کلیک کنید.







source

توسط petese.ir