وزیر صمت در چالش رقابتی کردن بازار خودرو با تاکید بر لزوم خروج خودرو از بورس کالا، معتقد است که عرضه خودرو باید به صورت رقابتی و از طریق بازار آزاد انجام شود.
به نقل از اسب بخار؛ محمد اتابک، وزیر صمت در چالش رقابتی کردن بازار خودرو اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا راهکار مناسبی برای این صنعت نیست و خودرو باید در فضایی رقابتی به دست مصرفکنندگان برسد. او با تأکید بر این نکته که عرضه خودرو در بورس در کشورهای دیگر مرسوم نیست، افزود که این روش تنها با افزایش قیمت کارخانهای خودروها و ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان، میتواند عرضه را بهبود بخشد و باعث دسترسی عادلانه مصرفکنندگان به خودرو شود.
وزیر صمت در چالش رقابتی کردن بازار خودرو
سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف است و دلیل آن را غیرمتداول بودن این شیوه در سایر کشورها عنوان میکند. او معتقد است که عرضه خودرو باید بهصورت رقابتی و از طریق بازار آزاد انجام شود، نه از طریق بورس. به گفته او، شورای رقابت نیز در این زمینه موافق است و تاکید دارد که خودرو باید در شرایطی رقابتی به دست مصرفکنندگان برسد.
افزایش قیمت کارخانهای، جایگزینی برای عرضه در بورس
مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا موافق هستند که برای تعدیل قیمتها، باید سود حداقلی به تولیدکننده برسد. رئیس هیئت عامل ایدرو میگوید که افزایش قیمت کارخانهای میتواند شرایطی را فراهم کند که هم تولیدکننده سود کند و هم مصرفکننده به قیمت عادلانهای دست یابد. این کار، انگیزه تولیدکنندگان را افزایش داده و باعث میشود که در میانمدت و بلندمدت، عرضه خودرو بیشتر شود.
چالشهای عرضه خودرو در بورس
فرشاد مقیمی، از مدیران صنعتی، میگوید که عرضه خودرو در بورس کالا به دلیل تنوع در مدل، رنگ و ویژگیهای مختلف، بهدرستی امکانپذیر نیست. او اشاره دارد که بورس کالا بیشتر محلی برای معاملات کالاهای واسطهای همگن بین تولیدکنندگان است. از سوی دیگر، محدودیتهایی نیز در بخش عرضه خودرو وجود دارد؛ بهطور مثال، ۵۰ درصد از خودروها باید به مادران و ۲۰ درصد به جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص یابد که مانع از عرضه گسترده خودرو در بورس میشود.
تفاوتهای بازار ایران و سایر کشورها
البته باید گفت که بازار خودرو ایران با سایر کشورها تفاوتهای اساسی دارد. در ایران، قیمتگذاری دستوری و سهمیهبندی تولید اجرا میشود و دولت نیز بدون داشتن سهم یا سرمایه، بر این صنعت تصمیمگیری میکند. در چنین شرایطی، آیا تنها با افزایش قیمت و کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار، بازار رقابتی خواهد شد؟ یا چالش اصلی در دولتی بودن این صنعت است؟
به نظر میرسد تا زمانی که دولت در صنعت خودروسازی نقش کلیدی دارد و پاسخگویی مشخصی ندارد، دستیابی به بازاری رقابتی بیشتر شبیه به یک آرزو خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
نظر شما درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا و رقابتب کردن بازار خودرو چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای ما کامنت کنید.
source
کلاس یوس