علیرغم چالشهای فوق، ظرفیت خوبی در درازمدت برای این بازار پیشبینی میشود چرا که فروشندگان اسمارتفون برای رسیدن به رشد پایدار در این بازار روی بهرهبرداریهای منطقهای حساب باز کردهاند. به گفته Canalys، علیرغم عرضه محصولات جدید و همچنین ارائه مشوقهای خرید از سوی خردهفروشان، بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم – به دلیل خروج خارجنشینان از منطقه برای تعطیلات تابستانی – با عوامل بازدارندهای مواجه شد.
عربستان سعودی – که بزرگترین بازار اسمارتفون منطقه خاورمیانه محسوب میشود – طی فصل اخیر شاهد افت 1 درصدی بوده است. علیرغم تخفیف های فراوانی که از سوی خردهفروشان در «روز ملی پادشاهی» عربستان ارائه شد، عواملی نظیر تورم بالا در بخشهای مسکن، غذا و همچنین خدمات میزبانی، موجب شد تا مصرفکنندگان نتوانند به اندازه مطلوب برای خرید اسمارتفون هزینه کنند و همین امر، رشد بازار این کشور را محدود کرد.
در مقابل، عرضه گوشیهای هوشمند در امارات متحده عربی با رشد سالانه قدرتمند 16 درصدی همراه بود. عواملی از قبیل رویدادهای فروش ویژه (مثل «شگفتانه تابستانه دبی» یا DDS) و همچنین تخفیفهای بازگشایی مدارس از سوی خردهفروشهایی مثل Sharaf DG و Emax در رقم خوردن این رشد بیتأثیر نبوده است. این عوامل در کنار مواردی مثل ارائه گوشی به صورت باندل (فروش به همراه دیگر محصولات) و همچنین طرحهای پرداخت چندتراکنشی، تقاضا برای اسمارتفون را بالا برد و بخشهایی مثل گردشگری و سرگرمی نیز با موفقیت چشمگیر خود، قدرت خرید مصرفکنندگان را بهبود بخشیدند.
عراق که تا فصل دوم سال جاری میلادی، از لحاظ رشد بازار در بین سریعترینها جای داشت، در سهماهه سوم افت سالانه 3 درصدی را تجربه کرد. این امر به دلیل بالا رفتن متوسط قیمت فروش دیوایسها بوده که خود ناشی از افزایش هزینههای تدارکات به دلار آمریکا عنوان شده است. البته، طرح دولت برای احداث یک کارخانه تولیدی در اربیل (با هدف حمایت از تولید در داخل) یکی از نکات مثبت فصل اخیر به شمار میرود. افت 1 درصدی بازار قطر و رشد 5 درصدی تقاضا در بازار کویت (به لطف جمعیت متمول این کشور) از دیگر موارد قابلذکر منطقه خاور میانه در فصلی که گذشت به شمار میرود.
در ادامه، نگاهی داریم به وضعیت برندهای برتر بازار اسمارتفون خاور میانه طی سهماهه سوم 2024:
به باور مانیش پراوینکومار (Manish Pravinkumar)، در حالی که بیشتر برندهای بازار انبوه پس از پشت سر گذاشتن یک نیمسال موفق، با کاهش رشد مواجه شدهاند، سامسونگ مجددا شتاب گرفته است. طبق گزارش Canalys، میزان عرضه اسمارتفونهای سامسونگ به منطقه خاور میانه طی فصل اخیر 4.2 میلیون دستگاه برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد داشته است. تقاضای قدرتمند برای گوشیهای سری A و پرچمدارهای خانواده S24، به لطف قیمتگذاری رقابتی و مشوقهای فروش، از دلایل رقم خوردن این رشد ذکر شدهاند.
هولدینگ چینی TRANSSION – که برندهایی مثل Infinix ،iTel و Tecno را شامل میشود – طی سهماهه اخیر بالغ بر 1.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار خاورمیانه کرده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 31 درصد افت داشته، اما همچنان پس از سامسونگ دومین تأمینکننده اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم بوده است. زیربرند Tecno علیرغم همکاری با Lulu Hypermarkets (بزرگترین خردهفروش منطقه)، متحمل افت قابلتوجه 50 درصدی شده است. Infinix و iTel نیز بهترتیب با تجربه افتهای 14 و 24 درصدی، وضعیت چندان بهتری ندارند.
حجم عرضه اسمارتفونهای شیائومی (با احتساب زیرمجموعههای ردمی و پوکو) به منطقه خاور میانه در فصل اخیر حدود 1.7 میلیون دستگاه گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 4 درصد افت همراه بوده است. با وجود عرضه اسمارتفون اقتصادی Redmi 14C، شیائومی در فصل اخیر با چالشهایی مواجه بود، از جمله مشکل در کسب مقبولیت در رده گوشیهای پیشرفته. با تمام این اوصاف، این برند چینی با اختلاف کمی نسبت به TRANSSION در جایگاه سوم خاور میانه میایستد.
حتی اپل هم از افت در عرضه اسمارتفون در امان نبوده است. طبق دادههای گزارش Canalys، حجم عرضه آیفونهای اپل طی سهماهه سوم بالغ بر 1.2 میلیون دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد افت را نشان میدهد. به گفته کارشناسان Canalys، تمایل کاربران به حفظ آیفونهای قبلی و منتظر ماندن برای آیفونهای سری 16 از جمله پدیدههای فصل اخیر برای اپل بوده است، هرچند که تقاضا برای اکوسیستم iOS همچنان به قوت خود بالاست.
از معدود برندهایی که به رشد خوبی در خاور میانه دست پیدا کرده، میتوان به آنر اشاره کرد. این برند چینی در سهماهه سوم 700 هزار دستگاه اسمارتفون را وارد بازار این منطقه کرده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 43 درصد رشد داشته است. حجم عرضه گوشیهای موتورولا به این منطقه نیز – به لطف اسمارتفونهای نسل پنجمی مقرونبهصرفه این شرکت – با رشد چشمگیر 61 درصدی همراه بوده است. گفتنیست، در فصلی که گذشت، آنر ضمن گسترش رده میانی خود در بازار، اقدام به افتتاح فروشگاههایی در دبی کرد.
به گفته پراوینکومار، با توجه به عواملی مثل طولانیتر شدن چرخه جایگزینی، پیچیدگیهای سیاسی و نوسانات اقتصادی، رشد ناچیزی برای بازار اسمارتفون خاور میانه در سال 2025 پیشبینی میشود. (در حد رشد تکرقمی پایین) به گفته وی، بازارهای با رشد بالا – مثل عربستان سعودی، امارات و عراق – خاور میانه را به عنوان یک قطب استراتژیک کلیدی برای محصولات الکترونیکی مصرفی مطرح کرده و فروشندگان بزرگ را به احداث کارخانه در این کشورها ترغیب میکنند.
source