وقتی یک استودیو یا شرکت در صنعت بازی مشغول ساخت عنوانی جدید است، امیدهای زیادی به موفقیت آن از لحاظ تجاری و کیفیتی وجود دارد. مشخصا بعضی از مواقع آثار ساخته شده به دلایل زیادی شکست می‌خورند و عناوینی هم با موفقیت‌های نسبی یا بسیار بالا روبرو می‌شوند. اما گاهی اوقات آثاری پدیدار می‌شوند که نه تنها شکست عظیمی می‌خورند، بلکه استودیوی سازنده را به نابودی کامل می‌کشانند. فرقی ندارد که کیفیت عناوین ساخته شده خوب یا بد باشد، بلکه عملکرد ضعیف این بازی‌ها در بازار است که سرنوشت استودیو را تعیین می‌کند. به همین دلیل در این متن از ویجیاتو قصد داریم تا ۱۵ بازی را معرفی کنیم که باعث نابودی استودیوی سازنده خودشان شدند. با ما همراه باشید.

APB: All Points Bulletin

  • تاریخ انتشار: ۲۹ ژوئن ۲۰۱۰
  • توسعه‌دهنده: Realtime Worlds
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، ایکس باکس ۳۶۰، پلی‌استیشن ۳

این اثر که اولین بار در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، یک بازی چندنفره جاه‌طلبانه بود که فاجعه مالی عظیمی را برای توسعه‌دهنده‌اش، Realtime Worlds رقم زد. بازی قرار بود یک عنوان MMO به شکل پلیس‌‌ها در مقابل دزدها داخل شهری جهان‌باز باشد، جایی که بازیکنان می‌توانستند شخصیت‌ها و وسایل نقلیه خود تا حد ممکن شخصی‌سازی کنند.

پتانسیل این بازی بسیار بالا بود ولی مشکلاتی نظیر عملکرد ضعیف، کنترل‌های آزاردهنده و مکانیک‌های بدون تعادل کار را خراب کرد. طبق شایعات منتشر شده بودجه ساخت APB: All Points Bulletin چیزی حدود ۱۰۰ میلیون دلار بود، رقمی که اصلا نزدیک مقدار فروش بازی نیست. کمی بعدتر، Realtime Worlds اعلام ورشکستگی کرد و APB بین بزرگ‌ترین شکست‌های مالی تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی قرار گرفت.

Radical Heights

  • تاریخ انتشار: ۱۸ آوریل ۲۰۱۸
  • توسعه‌دهنده: Boss Key Productions
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی

عنوان Radical Heights زمان عرضه قرار بود تا ناجی استودیوی سازنده خود یعنی Boss Key Productions باشد، ولی متاسفانه نتیجه‌ای کاملا برعکس داشت. ریدیکال هایتز یک اثر بتل رویال رایگان بود که محیطی رنگارنگ و متفاوت ارائه می‌داد. توسعه‌دهندگان بعد شکست خوردن اثر قبلی‌شان یعنی Lawbreakers شدیدا نیاز داشتند تا با این عنوان جان تازه‌ای پیدا کنند.

اما عجله شدید توسعه‌دهندگان در دوران اوج آثار بتل رویال باعث شد تا بازی خود را به شکلی ناتمام به دست انتشار برسانند. ریدیکال هایتز با جلوه‌های بصری مبهم، چندین باگ مختلف، مکانیک‌های ناتمام و بدون هیچ عمق خاصی به دست مخاطبین رسید. همین مسئله باعث شد تا اصلا به وجود بازی توجه نشود و عملا توسعه‌دهندگان را در بدترین شرایط ممکن قرار گرفتند. یک ماه بعد عرضه، این استودیو تعطیل شد و داستان Boss Key Production به بدترین شکل ممکن به پایان رسید.

Too Human

  • تاریخ انتشار: ۱۹ آگوست ۲۰۰۸
  • توسعه‌دهنده: Silicon Knights
  • پلتفرم‌ها: ایکس باکس ۳۶۰

استودیو Silicon Knights بعد از یک دهه وقت گذاشتن روی توسعه Too Human، بالاخره آن را سال ۲۰۰۸ برای ایکس باکس ۳۶۰ عرضه کرد. این عنوان یک بازی علمی تخیلی بسیار جاه‌طلبانه بود که داستان‌های اساطیری نورس را با انسان‌های سایبرنتیک پیشرفته ترکیب کرد و تحویل مخاطبین داد. سازندگان توقع داشتند تا عنوان‌شان نقطه شروع یک سه‌گانه و موفقیتی عظیم برای کنسول ایکس باکس ۳۶۰ باشد. اما در عوض، Too Human یکی از بدنام‌ترین شکست‌های صنعت بازی شد و تاثیر بزرگی هم روی تعطیلی سیلیکون نایتز در سال ۲۰۱۴ داشت.

مشکلات زیادی در روند توسعه این اثر وجود داشت، برای مثال بزرگ‌ترین آن‌ها نبرد قضایی با اپیک گیمز به خاطر استفاده آن‌ها از آنریل انجین ۳ بود که در نهایت باعث ایجاد یک موتور بازی‌سازی جدید توسط توسعه‌دهندگان شد. نبرد قضایی با اپیک گیمز به ضرر سیلیکون نایتز تمام شد و آن‌ها مجبور شدند تمامی نسخه‌های Too Human و بقیه آثاری که با آنریل انجین ۳ ساخته بودند را نابود کنند.

Redfall

  • تاریخ انتشار: ۱ می ۲۰۲۳
  • توسعه‌دهنده: Arkane Studios
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، ایکس باکس سری ایکس/اس

استودیوی آرکین زمانی در سراسر جهان محبوبیت بالایی داشت و فرانچایز Dishonored هم یکی از شاهکارهای آن‌ها محسوب می‌شود. اما در ماه می ۲۰۲۳، شعبه آستین این استودیو با عرضه Redfall شکستی بزرگ و فاجعه‌بار را تجربه کرد. ردفال یک بازی شوتر اول‌ شخص کوآپ و جهان‌باز واقع شده در ماساچوست بود، جایی که بازیکنان مشغول مبارزه با خون‌آشام‌ها می‌شدند. از همان لحظه‌ی عرضه، بازی با مشکلات فنی و حاشیه‌های فراوانی روبرو شد.

جهانی که آرکین برای ردفال ساخته بود شدیدا احساس پوچی و بی‌جانی را به مخاطبین منتقل می‌کرد. در کنار این موارد، مراحل و ماموریت‌های تکراری و مکانیک‌های ضعیف کوآپ هم مشکلات بازی را بیشتر کردند. با این که آرکین هنوز تعطیل نشده است، ولی نقدهای منفی و فروش بسیار پایین ردفال تاثیر وحشتناکی روی سابقه استودیو گذاشتند.

Dead Space ۳

  • تاریخ انتشار: ۵ فوریه ۲۰۱۳
  • توسعه‌دهنده: Visceral Games
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، پلی‌استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰

سال ۲۰۱۳ سومین نسخه سری Dead Space منتشر شد و امیدهای زیادی به آن برای گسترش محبوبیت فرانچایز وجود داشت. اما این بار دد اسپیس فضایی بیشتر اکشن داشت و حتی گیم‌پلی کوآپ هم اضافه کرده بود. برعکس دو نسخه اول سری، این ورودی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و طرفداران دلتنگ المان‌های ترس و بقایی بودند. همه این‌ها به کنار، وجود خریدهای درون‌برنامه‌ای باعث ایجاد تفکری منفی بین طرفداران شد. نقدهای منفی و نبودن هیچ علاقه‌ای برای خرید این اثر عملکرد طولانی مدت آن را تحت تاثیر قرار داد. سال ۲۰۱۷، EA استودیوی Visceral Games را به خاطر عملکرد ضعیف دد اسپیس ۳ تعطیل کرد.

Blur

  • تاریخ انتشار: ۲۵ می ۲۰۱۰
  • توسعه‌دهنده: Bizarre Creations
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، پلی‌استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰

Bizarre Creations استودیویی بود که برای سری Project Gotham Racing شناخته می‌شد و سال ۲۰۱۰ با عرضه Blur، شکل جدیدی از آثار مسابقه‌ای را که با مبارزات پرتنش هم همراه بود ارائه داد. متاسفانه اما، تاثیرگذاری لازم توسط این بازی صورت نگرفت و مخاطبین بلور چندان زیاد نبودند. بلور گیم‌پلی جذاب و مکانیک‌های نوآورانه خیلی خوبی داشت، ولی رقابت را به آثار محبوب‌تری نظیر Mario Kart و Gran Turismo باخت. نقدهای متوسط و بازاریابی نه چندان تاثیرگذار باعث شدند تا شکست خوردن بلور دور از انتظار نباشد. فقط یک سال بعد از انتشار بازی، اکتیویژن Bizarre Creations را به علت فروش ضعیف بلور تعطیل کرد.

Kingdoms of Amalur: Reckoning

  • تاریخ انتشار: ۷ فوریه ۲۰۱۲
  • توسعه‌دهنده: ۳۸ Studios
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، پلی‌استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰

عنوان Kingdoms of Amalur: Reckoning زمان عرضه برای داستان زیبا و گیم‌پلی درگیرکننده‌اش شدیدا تحسین شد، ولی بزرگ‌ترین دلیل نابودی استودیوی سازنده خودش هم بود. جدای از طرفداران پر و پا قرص و نقدهای مثبت، موفقیتی که توسعه‌دهندگان انتظار آن را داشتند هرگز به دست نیامد. بودجه ساخت بازی چیزی حدود ۶۰ میلیون دلار بود و متاسفانه هرگز جبران نشد. این مسئله ۳۸ Studios را در شرایط فجیع مالی قرار داد و حتی باعث شد عنوان MMORPG آن‌ها یعنی Project Copernicus هرگز روز انتشار را نبیند. متاسفانه فقط چند ماه بعد از عرضه این بازی، استودیو ۳۸ به اجبار تعطیل شد و نتوانست مسیر خودش را ادامه بدهد.

Daikatana

  • تاریخ انتشار: ۲۳ می ۲۰۰۰
  • توسعه‌دهنده: Ion Storm
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، گیم‌بوی، نینتندو ۶۴

شاید عجیب باشد اما یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های تاریخ صنعت بازی توسط توسعه‌دهنده تاثیرگذار و موفق ویدیوگیم یعنی جان رومرو رقم خورده است. بعد از فعالیت درون id Software و ساخت عناوین عظیمی نظیر وولفنشتاین، دووم و Quake، رومرو این شرکت را ترک کرد تا استودیوی خودش را با نام Ion Storm تاسیس کند. اولین پروژه شرکت چیزی نبود جز Daikatana، یک بازی شوتر اول شخص جاه‌طلبانه که قرار بود کریسمس ۱۹۹۷ عرضه شود. اما مسیر توسعه طبق برنامه‌ها پیش نرفت و تابستان سال ۲۰۰۰ بود که یک اثر واقعا بد وارد دنیای بازی‌ها شد. دایکاتانا به قدری فاجعه‌بار و بد بود که استودیوی سازنده‌اش فقط یک سال بعد از انتشارش تعطیل شد.

Mass Effect: Andromeda

  • تاریخ انتشار: ۲۱ مارچ ۲۰۱۷
  • توسعه‌دهنده: BioWare Montreal
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، پلی‌استیشن ۴، ایکس باکس وان

مس افکت آندرومدا به شدت طرفداران را ناامید کرد و باعث شد تا توسعه‌دهنده‌اش بایوور مونترئال از بین برود. وقتی سال ۲۰۱۷ این اثر به عنوان دنباله نسخه دوم و تکمیل‌کننده سه‌گانه منتشر شد، توقعات زیادی حول آن وجود داشت. اما به جای دریافت یک شروع تازه و دوباره در فرانچایز، چیزی جز فاجعه نسیب بازیکنان نشد. بازی به طور مشخص با مشکلات فنی دست و پنجه نرم می‌کرد و داستان و شخصیت‌هایش هم در حد و اندازه دو نسخه پیشین نبودند. چند ماه بعد عرضه، بایوور مونترئال توسط EA با یک استودیوی دیگر ادغام شد و از آن زمان، آینده سری مس افکت نامشخص باقی مانده است.

Haze

  • تاریخ انتشار: ۲۰ می ۲۰۰۸
  • توسعه‌دهنده: Free Radical Design
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۳

Free Radical Design استودیویی است که سال ۱۹۹۹ بعد از تقسیم شدن اعضای Rare به وجود آمد. سال ۲۰۰۸ و زمانی که محتوای انحصاری چندان زیادی برای پلی‌استیشن ۳ وجود نداشت، فری ریدیکال دیزاین عنوان Haze را عرضه کرد. اما وقتی که همه بازیکنان توقع مقابله با قاتل هیلو را داشتند، فقط یک اثر متوسط و ساده نسیب‌شان شد. بعد از شکست سنگین Haze، فری ریدیکال دیزاین توسط Crytek جذب و در نهایت سال ۲۰۱۴ به طور کامل بسته شد.

Shenmue

  • تاریخ انتشار: ۲۹ دسامبر ۱۹۹۹
  • توسعه‌دهنده: سگا
  • پلتفرم‌ها: دریم‌کست

سال ۱۹۹۹، بازی Shenmue برای کنسول دریم‌کست سگا به دست انتشار رسید. توقعات بسیار بالایی از این اثر وجود داشت و قرار بود که یک بازی نقش‌آفرینی اکشن ادونچر جهان‌باز جذاب باشد. روایت بازی روی یک ماموریت انتقام‌جویی تمرکز داشت و مکانیک‌های نوآورانه‌ای نظیر چرخه شبانه‌روزی و آب و هوای پویا نشان از شاهکاری جذاب را می‌دادند. زمان عرضه بازی به شدت مورد تحسین قرار گرفت، اما بودجه عجیب ۷۰ میلیون دلاری آن هرگز جبران نشد.

متاسفانه برخی بازیکنان از سرعت پایین گیم‌پلی راضی نبودند و وضعیت فروش بازی هم خیلی بد بود. Shenmue که قرار بود راه پیروزی‌ای برای سگا در رقابت کنسول‌های بازی باشد چیزی جز یک شکست بزرگ با خودش همراه نداشت. همین مسئله سگا را از بازار ساخت سخت‌افزار بازی خارج کرد و دریم‌کست آخرین کنسول این شرکت محبوب نام گرفت.

SimCity

  • تاریخ انتشار: ۶ مارچ ۲۰۱۳
  • توسعه‌دهنده: Maxis Emeryville
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی

چه کسی فکرش را می‌کرد روزی یک بازی شبیه‌ساز ساخت و ساز شهر نیازمند اتصال دائم به اینترنت باشد؟ این اتفاق سال ۲۰۱۳ و با تصمیم EA و Maxis در نسل جدید SimCity عملی شد. مکسیس ادعا داشت که اجزای آنلاین برای عملکرد بهتر بازی حیاتی بودند، اما در اصل این مسئله شکل مدیریت حقوق دیجیتالی را به خود گرفت. همین مسئله باعث شد سرورها زمان عرضه از بین بروند و مکسیس با فاجعه‌ای غیرقابل بازگشت ملاقات کند. سال ۲۰۱۴ اما حالت آفلاین بازی منتشر شد ولی هرگز نتوانست خسارت گذشته را جبران کند. EA بعد همه این ماجراها به ناچار در سال ۲۰۱۵ درب‌های استودیوی Maxis Emeryville را برای همیشه تخته کرد.

Tomb Raider: The Angel of Darkness

  • تاریخ انتشار: ۲۰ ژوئن ۲۰۰۳
  • توسعه‌دهنده: Core Design
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، پلی‌استیشن ۲

توسعه‌دهنده انگلیسی یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ صنعت بازی یعنی لارا کرافت با تغییرات عظیم و عجیبی او را وارد دوران پلی‌استیشن ۲ کرد. متاسفانه تصمیماتی که Core Design برای تغییر شخصیت لارا کرافت اتخاذ کرد او را در بدترین شکل ممکن قرار داد و بهترین نمونه این مسئله مکانیک‌های نامحبوب مخفی‌کاری و قوت بازی است. این مورد را هم باید در نظر گرفت که ناشر عنوان یعنی Eidos Interactive عجله بسیار زیادی برای عرضه بازی داشت و پروژه تقریبا تکمیل نشده به دست انتشار رسید. وقتی که Tomb Raider: The Angel of Darkness مورد انتقادهای فراوان قرار گرفت، کور دیزاین تعطیل و منابعش به استودیوهای دیگر اختصاص داده شد.

Duke Nukem Forever

  • تاریخ انتشار: ۱۰ ژوئن ۲۰۱۱
  • توسعه‌دهنده: ۳D Realms
  • پلتفرم‌ها: پی‌سی، پلی‌استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰

وقتی یک بازی ۱۴ سال طول می‌کشد تا به دست انتشار برسد، قطعا نباید انتظار بالایی از عملکرد آن داشت. زمانی که روند توسعه Duke Nukem Forever چند ماه پس از نسخه پیشینش آغاز و برای عرضه در سال ۱۹۹۸ برنامه‌ریزی شده بود، بارها مورد تعویض موتور بازی‌سازی قرار گرفت. ۳ نسل از کنسول‌های بازی طی شد و ۳D Realms چند عنوان مختلف عرضه کرد، ولی هنوز خبری از Duke Nukem Forever نبود. در نهایت توسعه‌دهندگان پروژه را رها کردند و سال ۲۰۱۱ Gearbox این عنوان را به دست انتشار رساند. با این که ۳D Realms هنوز وجود دارد، Duke Nukem Forever ضربه‌ای به آن‌ها زد که واقعا جبران ناپذیر بود.

  • تاریخ انتشار: دسامبر ۱۹۸۲
  • توسعه‌دهنده: Atari
  • پلتفرم‌ها: آتاری ۲۶۰۰

اگر بخواهیم بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی را نام ببریم، E.T. the Extra-Terrestrial با اختلاف برنده این عنوان می‌شود. یک ماه بعد از انتشار فیلم E.T. که توسط استیون اسپیلبرگ ساخته شده بود، آتاری بازی اقتباسی آن را با سرعت بسیار زیاد ساخت. آتاری برای آماده شدن بازی در کریسمس، طراح ارشد پروژه یعنی Howard Scott Warshaw را مجبور کرد تا طی ۵ هفته و نیم روند توسعه را به اتمام برساند. نتیجه کار آما عنوانی سطحی و غیرقابل بازی بود که توصیف وضعیت آن غیرممکن است. فاجعه بزرگ صنعت بازی در سال ۱۹۸۳ با این عنوان رقم خورد و تعداد بی‌شماری از کارتریج‌های E.T. داخل یک محل دفن زباله درون نیو مکزیکو مدفون شدند.

خب دوستان نظر شما چیست؟ دیگر چه عنوانی می‌تواند در لیست ما قرار بگیرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

source

توسط petese.ir