بازی DOOM: The Dark Ages یکی از موردانتظارترین عناوین سال ۲۰۲۵ است، با پشتیبانی از جدیدترین فناوری‌های گرافیکی بازخواهد گشت.

فناوری به‌کار رفته در این عنوان شامل قابلیت جدید Path Tracing و DLSS 4 تجربه‌ای بی‌نظیر را به بازیکنان ارائه خواهد داد. این خبر در جریان رویداد CES 2025 و معرفی کارت‌های گرافیکی سری 50 توسط NVIDIA منتشر شد.

قابلیت Path Tracing یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های گرافیکی است که نورپردازی یک صحنه را به شکلی دقیق و واقع‌گرایانه شبیه‌سازی می‌کند. برخلاف رهگیری پرتو (Ray Tracing) که معمولا بر جنبه‌های خاصی مانند بازتاب نور در آب یا شیشه تمرکز دارد، این قابلیت جدید کل صحنه را پوشش داده و تصاویر بسیار واقعی‌تری ارائه می‌دهد. با این حال، این فناوری بسیار سنگین بوده و به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارد. انویدیا با معرفی DLSS 4 و قابلیت Multi Frame Generation در کارت‌های سری 50، اجرای روان بازی‌ها با رهگیری مسیر را امکان‌پذیر کرده است.

بازی DOOM: The Dark Ages که بر پایه نسخه جدید موتور اختصاصی id Software ساخته شده، به گفته تحلیل‌گران می‌تواند مرزهای گرافیکی جدیدی را تعریف کند. نسخه قبلی این مجموعه DOOM Eternal حتی با استفاده از رهگیری پرتو عملکردی بهینه داشت و انتظار می‌رود نسخه جدید هم به همین سنت ادامه دهد.

اگرچه Path Tracing فعلا مختص نسخه‌های پی‌سی است، اما استودیوی سازنده سابقه‌ای درخشان بهینه سازی عناوین برای کنسول‌ها دارد. در سال 2021، این استودیو ارتقا نسخه‌های پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس سری ایکس و اس از DOOM Eternal را با عملکرد فوق‌العاده به صورت رایگان منتشر کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، احتمالا نسخه‌های کنسولی DOOM: The Dark Ages هم عملکردی عالی خواهند داشت.

تکنولوژی به‌کار رفته، هنوز در تعداد محدودی از بازی‌ها استفاده شده است. از جمله بازی‌های معروفی که از این فناوری بهره می‌برند می‌توان به Cyberpunk 2077، Alan Wake 2 و Indiana Jones and the Great Circle اشاره کرد. جالب است بدانیم بازی ایندیانا جونز یکی از استودیوهای خواهر id Software توسعه یافته و از نسخه‌ای متفاوت از موتور id tech استفاده کرده است.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir