حسین رحیمی، مدیرعامل شرکت نساجی هدیه البرز در گفت‌وگو با سنا:



سهام بزرگترین تولید کننده فرش ایران در آستانه عرضه اولیه/ پیش‌بینی می‌کنم دیگر شرکت‌های فعال صنعت فرش نیز وارد بورس تهران شوند



بورس


سهام بزرگترین تولید کننده فرش ایران در آستانه عرضه اولیه/ پیش‌بینی می‌کنم دیگر شرکت‌های فعال صنعت فرش نیز وارد بورس تهران شوند

  بزرگنمايي:


فصل اقتصاد – طبق اعلام معاونت عملیات بازار بورس تهران، قرار است عرضه اولیه سهام شرکت “نساجی هدیه البرز مشهد” با نماد “محتشم” در بورس تهران، روز دوشنبه هشتم بهمن 1403 انجام شود. حسین رحیمی، مدیرعامل شرکت نساجی هدیه البرز، در آستانه عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس تهران به تشریح ابعاد عرضه سهام بزرگترین شرکت تولید کننده فرش دستباف ایران و نخستین شرکت فعال در صنعت فرش، پس از قریب به 2 دهه، در بازار سهام پرداخت.

حسین رحیمی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در آستانه عرضه اولیه سهام شرکت نساجی هدیه البرز در بورس تهران، با اشاره به عملکرد این شرکت در سال گذشته، از فرصت‌های رشد صنعت فرش و دلایل ورود به بازار سرمایه سخن گفت.
مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید.
تحلیل شما از وضع کنونی صنعت فرش چیست؟
صنعت فرش واقعیتی فراتر از یک تکنولوژی است؛ این صنعت یک هنر است، هنری صنعتی که ریشه در تاریخ هزار ساله دارد. اگرچه شکل آن تغییر کرده، اما مانند پوشاک همیشه در زندگی مردم جایگاه داشته است. این صنعت هر روز توسعه بیشتری پیدا کرده، حجم و متراژ آن افزایش یافته و مانند دیگر صنایع فراز و نشیب‌های خود را تجربه کرده است.
چرا گفته می‌شود صنعت فرش ایران رو به نزول است؟
یکی از دلایل این دیدگاه نبود اتصال کامل به بازارهای جهانی است. پیش از انقلاب، 50 درصد سبد تولیدی صنعت فرش ایران به بازارهایی جهانی صادر می‌شد، جایی که فرش ایرانی طرفداران زیادی داشت. صادرات پس از انقلاب نیز به کشورهایی نظیر عراق، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس، استرالیا و اروپا ادامه یافت. با این‌حال، تحریم‌ها تأثیر چشمگیری بر کاهش ظرفیت صادراتی این صنعت داشته است. ایران در بازارهایی نظیر تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان و حتی عربستان از طریق واسطه‌هایی مانند امارات صادرات انجام می‌دهد، اما حق این صنعت به طور کامل ادا نشده است.
چرا صنعت فرش ماشینی ایران متمایز است؟ چه عواملی باعث این تمایز می‌شود؟
تمایز این صنعت در ایران به سابقه و اصالت آن برمی‌گردد. ترک‌ها بارها تلاش کرده‌اند تا با استفاده از تکنولوژی، جایگاه ایران را تصاحب کنند، اما اصالت فرش ایرانی و زیبایی‌شناسی آن، چیزی نیست که صرفاً با تکنولوژی به دست آید. ترکیب رنگ‌ها و طراحی‌های خاص ایرانی، که بر پایه زندگی و حافظه جمعی شکل گرفته، ویژگی‌ای است که ریشه در فرهنگ و هنر این کشور دارد.
شرکت نساجی هدیه البرز که با برند فرش محتشم شناخته می‌شود، در صنعت فرش چه جایگاهی دارد؟
برند فرش محتشم پس از افولی کوتاه، در سال 1373 دوباره توسط مجموعه نساجی هدیه البرز خریداری و فعالیت خود را آغاز کرد. فرش محتشم به دلیل نوآوری و تکنولوژی‌های به‌روز خود شناخته می‌شود. در سال 1402، تولید این شرکت به 2 میلیون و 300 هزار متر مربع رسید و فروش آن به 2100 میلیارد تومان رسید. این مجموعه تلاش کرده ساختارهای سنتی را مدرن کرده و تولیداتی به‌روزتر و جهانی‌تر عرضه کند و در حال حاضر بزرگترین تولید کننده فرش دست‌باف شناخته می شود.
چرا تصمیم گرفتید وارد بازار سرمایه شوید؟
هدف اصلی ما حرکت به سمت حاکمیت شرکتی و ایجاد شفافیت بیشتر بود. همچنین قصد داشتیم ترکیبی از مدیران حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران را به این صنعت وارد کنیم. تبدیل ساختار خانوادگی شرکت به سهامی، فرصتی فراهم می‌کند که مدیران و سهام‌داران حرفه‌ای با توانایی‌های بالا در این شرکت نقش‌آفرینی کنند. این تغییر ساختار به ماندگاری برند محتشم برای صدها سال آینده کمک می‌کند.در عین حال ورود به بازار سرمایه می تواند نقش مهمی در شفافیت و برندینگ در مجموعه شرکت داشته باشند. پیش‌بینی می کنم بعد از ورود فرش محتشم دیگر شرکت های خوب این صنعت نیز به بورس وارد شوند.
روند آینده صنعت فرش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بازار جهانی کف‌پوش حدود 318 میلیارد دلار ارزش دارد که از این میان، صنعت فرش بافته‌شده سهمی حدود 42 تا 43 میلیارد دلار دارد. در ایران، تولید سالانه فرش ماشینی حدود 95 میلیون متر مربع است که معادل 1.4 میلیارد دلار ارزش دارد. این صنعت در سطح جهانی رشد سالانه 6 درصدی را تا سال 2030 تجربه خواهد کرد و ما نیز در تلاش هستیم تا با کاهش هزینه‌ها و توسعه خطوط تولید، سهم بیشتری از این بازار را به دست آوریم.







source

توسط petese.ir