اقتصاد ۲۴- ورزشهای الکترونیکی یا رقابت بر سر بازیهای ویدئویی و رخدادهای مرتبط با آن یک تجارت بزرگ است. طبق آمار Statista، درآمد جهانی حاصل از این بازار تنها در سال جاری به ۴.۳ میلیارد دلار خواهد رسید و انتظار میرود که با نرخ رشد سالانه ۶.۶ درصد رشد کند تا به حجم بازار پیشبینی شده ۵.۹ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۹ برسد.
نشریه “فوربز” با انتشار گزارشی با اشاره به این که عربستان سعود و امارات متحده عربی از نظر منطقهای نقشی حیاتی در پیشبرد آینده ورزشهای الکترونیکی و بازیهای ویدئویی ایفا میکنند مینویسد: “این عرصه با اشباع بازار، سرمایه گذاریهای دولتی و افزایش مقررات تقویت شده است. منطقه خاورمیانه در زمره سریعترین رشد بازارهای بازیهای ویدئویی در سراسر جهان قرار دارد. حدود ۷۱.۵ درصد از گیمرها در سه کشور عربی خاورمیانه یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر در برخی از ظرفیتهای ورزشهای الکترونیکی مشارکت دارند از حضور در مسابقات آماتوری یا حرفهای گرفته تا تماشای محتوای مرتبط.
براساس گزارشی منتشر شده با همکاری نهاد نظارتی فدراسیون ورزشهای عربستان سعودی، مجموع هزینههای بازیکنان در شورای همکاری خلیج فارس با احتساب نرخ رشد مرکب سالانه ۷.۷ درصد رشد خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۸ به ۳.۲ میلیارد دلار خواهد رسید، در حالی که تعداد گیمرها در سال ۲۰۲۸ با نرخ رشد مرکب سالانه در بازه زمانی پنج سال رشدی ۲.۹ درصدی خواهد داشت. به پشتوانه هزینههای بازیکنان و مشارکت بالای جوانان، حمایت قابل توجهی از سوی دولتهای منطقه و بخش خصوصی به منظور تسهیل زیرساختهای ورزشهای الکترونیکی صورت گرفته است”.
این نشریه با اشاره به تلاشهای عربستان سعودی برای نقش آفرینی بیشتر در حوزه بازیهای ویدئویی و ورزشهای الکترونیکی مینویسد: “عربستان سعودی در جولای و آگوست ۲۰۲۴ برای نخستین بار میزبان جام جهانی ورزشهای الکترونیکی بود که جایزه به ارزش ۶۰ میلیون دلاری را برای آن ارائه کرد. در آن رخداد بیش از ۱۵۰۰ بازیکن برتر ورزشهای الکترونیکی از بیش از ۱۰۰ تیم مختلف برای کسب عنوان قهرمانی در ۲۱ عنوان بازی در ریاض با یکدیگر به رقابت پرداختند. مسابقات ورزشهای الکترونیکی به صورت سالانه در عربستان سعودی برگزار میشود. علاوه بر این، کمیته ملی المپیک پادشاهی سعودی و کمیته بین المللی المپیک در جولای ۲۰۲۴ برای میزبانی افتتاحیه بازیهای ورزشی المپیک در سال بعد در ریاض شریک شدند. این مشارکت به مدت ۱۲ سال ادامه خواهد داشت که بر اساس نقشه راه چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد انجام میشود.
عربستان سعودی رویکردی تحت رهبری دولت آن کشور برای ایجاد زیرساختهای مناسب به منظور برگزاری مسابقات بازیهای ویدوئویی را اتحاذ کرده و از چگونگی موفقیت صنایع الکترونیکی توسط چین و کره جنوبی با سرمایه گذاری قابل توجه دولتی، ایجاد فضاهای مدرن و زیرساختهای اینترنتی قوی تجربه آموخته است. طبق گزارش PwC Middle East و SEF، پیشبینی میشود که سهم ورزشهای الکترونیکی و بازیهای ویدئویی در تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱۳.۳ میلیارد دلار برسد و نزدیک به ۳۹ هزار شغل ایجاد کند. فارغ از تنوع اقتصادی و مشارکت جوانان، ورزشهای الکترونیکی یک سرمایه گذاری مناسب است. شرکت سرمایه گذاری “قیدیه” در عربستان سعودی در دسامبر گذشته برنامههایی را برای ایجاد یک منطقه بازی و ورزشهای الکترونیکی با استفاده ترکیبی از چهار مکان اختصاصی ورزشهای الکترونیکی و ظرفیت ترکیبی ۷۳۰۰۰ صندلی اعلام کرد. این پروژه در حمایت از استراتژی ملی بازی و ورزشها است که هدف آن تبدیل پادشاهی سعودی به یک مرکز جهانی برای بازی و ورزشهای الکترونیکی تا سال ۲۰۳۰ است و نقش مهمی در جذب ۱۰ میلیون بازدیدکننده در سال خواهد داشت”.
بیشتر بخوانید: انقلاب در حملونقل عربستان؛ از مترو ریاض تا تاکسیهای پرنده/ درباره طولانیترین شبکه مترو بدون راننده در جهان چه میدانیم؟
امارات متحده عربی برای رقابت با عربستان سعودی در عرصه بازیهای ویدئویی و ورزشها الکترونیکی چه کرده است؟
نشریه “فوربز” در ادامه با اشاره به تلاشهای امارات متحده عربی برای نقش آفرینی در عرصه بازیهای ویدئویی و ورزشهای الکترونیکی به موازات اقدامات ریاض مینویسد: “در امارات متحده عربی، شبکه ورزشهای الکترونیک True Gamers، در سال ۲۰۲۴ از برنامههای خود برای سرمایه گذاری ۲۸۰ میلیون دلاری در جزیره ورزشهای الکترونیکی در ابوظبی پرده برداری کرد که پیش بینی میشود توسعه آن یک میلیارد دلار هزینه به همراه داشته باشد.
هم چنین، در سپتامبر ۲۰۲۴ اعلام شد که اولین تورنمنت ورزشهای الکترونیکی امارات متحده عربی برای بازیکنان غیرحرفهای در نوامبر و دسامبر ۲۰۲۴ با مجموع جایزه به ارزش ۱۰۰۰۰۰ دلاری راه اندازی شده است. در نوامبر ۲۰۲۳ نیز دبی از برنامه خود برای میزبانی بازی ۲۰۳۳ DPG۳۳)) رونمایی کرد برنامهای تحت رهبری بنیاد آینده دبی، تا دبی را در بین ده شهر برتر در بخش بازیهای ویدئویی قرار دهد. هدف از آن برنامه ایجاد ۳۰۰۰۰ شغل و کمک تقریباً ۱ میلیارد دلاری به تولید ناخالص داخلی دبی تا سال ۲۰۳۳ است.
هم چنین، دبی در سال ۲۰۲۴ میلادی “ویزای گیمینگ دبی” را برای حمایت از استعدادها، سازندگان و پیشگامان در بخش ورزشهای الکترونیکی معرفی کرد. علاوه بر مشارکت شرکتهای محلی و جهانی، افزایش تلاشها در عرصه بومی سازی نیز در رشد آن صنعت نقش داشته است. برای مثال، در سال جاری توسعه دهنده بازیهای ویدئویی Riot Games سرورهای محلی League of Legends را در خاورمیانه راه اندازی کرد. هم چنین، شرکتها در حال راه اندازی فروشگاه در خاورمیانه هستند و از شرایط مناسب صنعت بازی سازی و ورزشهای الکترونیکی در حال توسعه در آن منطقه استفاده میکنند. برای مثال، “گوسو” آکادمی مربیگری و آموزش ورزشهای الکترونیکی مستقر در ایالات متحده در سپتامبر ۲۰۲۴، پس از همکاری با عربستان سعودی از همکاری خود با امارات نیز خبر داد. یک ماه پس از آن، شرکت NIP Group فعال در زمینه بازیهای ویدئویی در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی اعلام کرد که با دفتر سرمایه گذاری ابوظبی همکاری دارد که نشان دهنده گسترش فعالیت آن در خاورمیانه به ویژه در پایتخت امارات بود.
هم چنین، آن شرکت از سال ۲۰۲۴ با وزارت فرهنگ و گردشگری ابوظبی با هدف ارتقای حضور منطقهای خود در منطقه و افزایش رشد، یک قرارداد یارانه بازی برای مدت پنج ساله منعقد کرده است. شرکت توسعه دهنده بازیهای ویدئویی Savvy Games Group مستقر در ریاض که مورد حمایت صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان سعودی قرار دارد در آگوست ۲۰۲۴ میلادی تفاهم نامهای را با شرکت تجاری بازیهای ویدیویی Xsolla مستقر در ایالات متحده برای تقویت بازیهای ویدئویی در خاورمیانه امضا کردند. هدف از این مشارکت ایجاد ۳۶۰۰ شغل جدید تا سال ۲۰۳۰، راه اندازی آکادمی Xsolla و دفتر مرکزی منطقهای آن در ریاض امضا میباشد. در همان ماه، شرکت توسعه نرمافزار Niantic با Savvy برای پشتیبانی از توسعه خود در عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر، مطابق با استراتژی ملی بازیها و ورزشهای پادشاهی سعودی قراردادی را امضا کرد”.
بیشتر بخوانید: عربستان به دنبال تبدیل صحرا به یک واحه سرسبز؛ ریاض اینگونه خنک خواهد شد/ همه آنچه باید درباره طرح بلندپروازانه سعودی ها بدانید
چشم انداز ورود عربستان سعودی و امارات متحده عربی به عرصه بازیهای ویدئویی و ورزشهای الکترونیکی
نشریه “فوربز” با اشاره به این که بازار بازیهای ویدیویی در عربستان سعودی، امارات، و مصر سالانه ۴ درصد افزایش مییابد و به ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ رسیده، در مورد آینده آن بازار مینویسد: “چشم انداز بلند مدت مثبتی برای ریاض و ابوظبی پیش بینی میشود و ارزش آن بازار در آن کشور تا سال ۲۰۲۸ به ترتیب به ۱.۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. با این وجود، پیش بینی کلی آن بازار برای سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر به دلیل ثبات اقتصادی متشنج مصر از جمله کاهش شدید ارزش پول ملی آن کشور کاهش یافته است.
با این وجود، در روندی مثبت، Niko Partners فاش ساخت که آن سه کشور خاورمیانه در سال ۲۰۲۸ میزبان ۸۳.۷ میلیون گیمر خواهند بود که با افزایش نرخ رشد مرکب سالانه پنج ساله ۴.۱ درصدی همراه خواهد بود. قابل ذکر است که مصر به تنهایی ۵۸.۵ درصد از گیمرهای سه کشور ذکر شده در خاورمیانه را در خود جای داده است. امارات متحده عربی دارای سطوح بالای درآمدزایی کاربران است. ۴۵ درصد از گیمرهای گوشیهای تلفن همراه آن کشور محتوای بازیها را خریداری میکنند. هم چنین، پیشبینی میشود که حدود ۷۳.۲ درصد از جمعیت امارات متحده عربی را گیمرها تشکیل میدهند که بالاترین میزان در بین تمام بازارهایی است که ردیابی شدهاند و تا سال ۲۰۲۸ این میزان به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت”.
“فوربز” در بخش پایانی گزارش خود مینویسد: “اگرچه منطقه خاورمیانه در زمینه توسعه بازار بازیهای ویدئویی و ورزشهای الکترونیکی هنوز در مرحله رشد قرار دارد، اما چیزهای زیادی در انتظار است و آینده بسیار روشنی در این عرصه برای منطقه قابل پیش بینی میباشد. جمعیتهای محلی در کشورهای ذکر شده در مورد این حوزه هیجان زده هستند و سرمایه گذاری و استعداد زیادی در آن جریان دارد. استارتاپهای کوچک، سرمایهگذاریهای هنگفت از سوی شرکتهایی مانند Savvy Games Group و شرکتهای جهانی که استودیوهای محلی راهاندازی میکنند بستری را فراهم کردهاند که در آینده نزدیک به اکوسیستم شکوفایی ورزشهای الکترونیکی و توسعه بازیها منجر شود. در آن زمان پرسش اصلی برای کشورهای منطقه این خواهد بود که چگونه از طریق بلوغ پیشرفتهتر در آن حوزهها بازدهی پایدار ایجاد کنیم”.
source