یک ماه پیش، دو غول خودروسازی ژاپنی، هوندا و نیسان، یادداشت تفاهمی را به منظور بررسی ادغام احتمالی و تشکیل یک شرکت هلدینگ واحد به امضا رساندند. اگرچه در بیانیه مطبوعاتی مشترک این دو شرکت، نامی از میتسوبیشی به میان نیامد، اما در سند جداگانهای که در همان روز منتشر شد، به توافقنامهی دیگری اشاره شده بود که توسط هر سه برند ژاپنی امضا شده بود. میتسوبیشی در آن زمان اعلام کرد که در خصوص “مشارکت، دخالت و به اشتراکگذاری ظرفیتها” در ادغام احتمالی هوندا و نیسان، بررسیهای لازم را انجام خواهد داد.
با این حال، به تازگی نشریه Automotive News به نقل از روزنامهی ژاپنی یومیوری گزارش داده است که میتسوبیشی تصمیم گرفته از این ادغام که میتوانست یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان را شکل دهد، کنارهگیری کند. بر اساس این گزارش، میتسوبیشی ابتدا به پیوستن به هوندا و نیسان در شرکت هلدینگ جدید فکر کرده بود، اما ظاهراً ترجیح داده است که به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهد. به این ترتیب، به نظر میرسد که میتسوبیشی استقلال خود را در اولویت قرار داده است.
میتسوبیشی پس از انتشار این گزارش، بیانیهای صادر کرد که در آن نه خبر کنارهگیری را تأیید و نه آن را تکذیب کرد، بلکه صرفاً اعلام کرد که همچنان در حال بررسی گزینههای مختلف است. وضعیت سهامداری این شرکتها تا حدی پیچیده است؛ چرا که نیسان با در اختیار داشتن ۲۴ درصد از سهام میتسوبیشی، بزرگترین سهامدار آن محسوب میشود. از سوی دیگر، رنو نیز ۱۵ درصد از سهام نیسان را در اختیار دارد و این وضعیت به صورت متقابل نیز برقرار است. با این حال، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که هوندا تمایلی به حضور رنو در این ادغام ندارد. در زمان اعلام خبر همکاری هوندا و نیسان در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۴، رنو تنها به این جمله بسنده کرد که “تمام گزینهها را بر اساس بهترین منافع گروه و سهامداران خود در نظر خواهد گرفت.”
انتظار میرود که میتسوبیشی در اوایل ماه آینده، تصمیم نهایی خود را در مورد ادغام با هوندا و نیسان، مبنی بر حضور یا عدم حضور، اعلام کند. این اعلامیه مهم احتمالاً در تاریخ ۳ فوریه و در جریان ارائهی گزارش درآمدهای سه ماههی سوم مالی این شرکت منتشر خواهد شد. حتی اگر میتسوبیشی تصمیم به ادامهی فعالیت به عنوان یک خودروساز مستقل بگیرد، به دلیل روابط پیشین میان نیسان و میتسوبیشی، شرکت هلدینگِ حاصل از ادغام هوندا و نیسان همچنان میتواند بخشی از سهام میتسوبیشی را در اختیار داشته باشد.
کارلوس گوسن، مدیرعامل سابق نیسان و رنو که به صراحت بیان خود مشهور است، در اوت ۲۰۲۴ مدعی شده بود که هوندا قصد یک “تصاحب پنهانی” نیسان و میتسوبیشی را دارد. او استدلال کرده بود که از آنجایی که هوندا از دو برند دیگر بزرگتر است، این شرکت را در “موقعیت برتر” برای به دست گرفتن کنترل قرار میدهد.
در مورد تویوتا چه میتوان گفت؟ آکیو تویودا، رئیس هیئت مدیره این خودروساز پرفروش جهان، اظهار داشت که این شرکت هرگز در مذاکرات ادغام شرکت نداشته است. مدیرعامل سابق تویوتا همچنین بیان کرد که به دلیل قوانین ضد انحصار، یک ادغام بزرگتر از این به هر حال امکانپذیر نبود. با در نظر گرفتن ۲۰ درصد سهام تویوتا در سوبارو، ۵ درصد در مزدا و ۵ درصد دیگر در سوزوکی، مدیریت چنین مجموعهای به ویژه با مالکیت کامل تویوتا بر دایهاتسو، به یک چالش مدیریتی بسیار بزرگ تبدیل میشد.
source
کلاس یوس