17 بهمن 1403 ساعت 09:35

انتخاب شما از بین یک شاسی بلند کره ای و چینی کدام یک خواهد بود؟ پیش از پاسخ دادن، مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX را بخوانید.

اگر تا کمتر از یک دهه پیش یک خودرو چینی را با نسخه مشابه کره‌ای یا ژاپنی آن مقایسه می‌کردیم، طرفداران محصولات باکیفیت تویوتا، نیسان، مزدا یا کیا و هیوندای متعصبانه راجع به بی‌کیفیت بودن محصولات چشم بادامی‌ها صحبت می‌کردند، اما چینی‌ها امروز در دوران طلایی صنعت خودروسازی خود قرار دارند و سخت مشغول پیشرفت همه جانبه و توسعه فناوری‌های مرتبط هستند.

فهرست محتوا

مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX: خودرو چینی یا کره‌ای؟

قرار دادن یک شاسی بلند چینی در کفه یک ترازو و گذاشتن یک خودرو کره‌ای یا ژاپنی روی کفه دیگر، جذاب و جالب توجه است، زیرا چینی‌ها معمولا محصولات خودروسازان کشورهای دیگر را با قیمت ارزان‌تر و امکانات بیشتر راهی بازار می‌کنند و دقیقا مشابه برند شیائومی در صنعت تلفن همراه، بازار را تصاحب می‌کنند. همچنین مشتری ایرانی با وجود تحریم‌ها و واردات دست و پا شکسته خودرو و خدمات پس از فروش مبهم وارداتی‌ها و هزار چالش جدی دیگر، چاره‌ای برای انتخاب کردن ندارد.

امروزه خودروسازان چینی رقیب شرکت‌های معتبر دنیا نیستند، بلکه به عنوان تهدید جدی برای موجودیت آن‌ها محسوب می‌شوند. برای مثال باید به بی وای دی اشاره کنیم که در حال قلع و قمع کردن رقبای خود در بازار است یا چری که بیش از پیش روی کیفیت و ایمنی کار می‌کند و سایر برندهای لوکس چینی مثل هونگچی، چانگان و…

اگر سری به بازار کشوری مثل استرالیا که تعرفه صفر درصدی واردات خودرو دارند بزنید، می‌بینید که بعضی از مشتریان ترجیح می‌دهند به جای خرید خودرو از برندهای کره‌ای یا ژاپنی، سراغ چینی‌ها بروند، اما علت چیست؟ پاسخ امکانات و تجهیزات بیشتر در ازای پرداخت پول کمتر است!

مختصری از برند کیا

مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

اولین تجربه حضور برند کیا در ایران با پراید بود و سپس محصولات متفاوتی از این خودروساز کره‌ای به بازار عرضه شد تا خاطره تلخ پراید را از یاد ببریم. 8 دهه پیش بود که KIA بنیان نهاده شد و دو دهه اولیه عمر خود را مشغول تولید کامیون و موتورسیکلت بود و عمدتا محصولات ژاپنی را مونتاژ و روانه بازار می‌کرد.

همچنین نخستین خودرو تولید انبوه کیا، با الهام از یک خودرو مزدا در سال 1973 میلادی طراحی و تولید شد و حالا امروز به جایی رسیده که به طور مستقل به بازار خودرو جهان، محصول می‌فرستد. هم اکنون 45 درصد از سهام کیا موتورز در اختیار هیوندای است و سالانه 3.5 تا 4 میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کند که رقم بالایی است.

مختصری از برند چری

مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

یکی از مهم‌ترین خودروسازان چین که هم اکنون مدیران خودرو اغلب محصولات آن را به ایران آورده، چری است. این برند معتبر که شانه به شانه بی وای دی و هاوال در حال پیشرفت است، سطح کیفی خودروهایش را ارتقا داده و همچنان سخت روی مسئله ایمنی کار می‌کند. این خودروساز محصولاتی تولید می‌کند که ضمن بهره‌مندی از امکانات رفاهی مطلوب، ظاهر زیبا و چشم نواز دارد و مورد پسند عموم مردم قرار می‌گیرد.

به کمک مدیران خودرو با اغلب محصولات چری همچون ام وی ام، فونیکس، اکستریم و اکسید آشنا هستیم و هم اکنون انواع شاسی بلندهای تیگو 7 و 8 پرو و پرو مکس و کراس اوورهای برقی مثل فونیکس اف ایکس برقی در بازار حضور دارند. با این اوصاف اگر بخواهیم مهم‌ترین شرکت چینی که در کشورمان فعالیت دارد را مثال بزنیم، قطع به یقین چری خواهد بود.

اکسید یکی از برندهای لوکس چری است که در سال 2017 با هدف عرضه خودروهای لوکس و گران قیمت به بازار معرفی شد. دو سال بعد از تأسیس این برند در چین، دو خودرو اکستریم TXL و LX به بازار عرضه شدند. اکستریم تی ایکس ال برپایه پلتفرم تیگو 8 توسعه یافته و اکستریم ال ایکس نیز با ایکس 55 و تیگو 7 پرو پلتفرم مشترک دارد. در ادامه این مطلب به مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX می‌پردازیم.

طراحی ظاهری

مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

زبان طراحی محصولات چینی و به ویژه چری در سال‌های اخیر پخته شده و این پختگی به وضوح در دو خودرو اکستریم TXL و LX به چشم می‌خورد. اکستریم ظاهر ساده و به دور از پیچیدگی دارد و قطعا با استقبال مشتریان عامه پسند مواجه می‌شود، اما اسپورتیج از سبک و سیاق ساختارشکنانه پیشین خود پیروی می‌کند.

کفه ترازو به سمت شاسی بلند کره‌ای سنگینی می‌کند، زیرا جوانان ترجیح می‌دهند به جای خرید یک خودرو بزرگسال با طراحی معمولی و جاافتاده، سراغ یک برند هنجارشکن بروند تا المان‌های اسپرت نصیبشان شود.

مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

محصولات قبلی کیا میزبان یک المان طراحی منحصربه‌فرد به نام Tiger Nose یا دماغ ببر بود که حالا برای اسپورتیج با ظرافت خاصی به ارث گذاشته شده است. چراغ‌های اصلی در طرفین جلوپنجره با خطوط تیز قرار گرفته و چراغ‌های روشنایی روز هم با خطوط مورب نشان داده شده است. در نواحی مختلفی از نمای جلو شامل جلوپنجره و سپر، شاهد استفاده از ادوات پلاستیکی هستیم که قطعا بی‌کیفیت یا ارزان قیمت نیستند.

در نمای عقب اسپورتیج، چراغ‌های عقب در کانون توجه قرار دارند، چرا که طراحی آن‌ها عجیب به نظر می‌رسد. علاوه بر این، شوربختانه حجم استفاده از ادوات پلاستیکی در نمای عقب بیشتر از نمای جلو شده و حالا توی ذوق آدم می‌زند. درب صندوق عقب کاملا ساده و به دور از هر گونه خطوط و زوایای هیجان انگیز قرار گرفته و پلاک مثل خودروهای قدیمی روی سپر دیده می‌شود.

مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

در کفه دیگر ترازو باید به نیم نگاهی به دو خودرو اکستریم TXL و LX بیندازیم. در یک کلام باید گفت از بین این دو شاسی بلند، پیروزی ظاهری با مدل تی ایکس ال است، زیرا هم ابعاد بزرگ‌تری دارد و هم مجهز به جلوپنجره کروم با ویژگی‌های لوکس دیگر شده است. حجم استفاده از ادوات پلاستیکی در هر دو خودرو کم بوده و محدود به زیر سپر و قاب گلگیر می‌شود.

یکی از نکات مثبت XTRIM TXL در مقایسه با LX، امتداد یافتن لبه کاپوت تا جلوپنجره است که ظاهر چشم نوازی به نمای جلو بخشیده است. هر دو مدل مجهز به رینگ‌های 19 اینچی شده و چراغ‌های یکپارچه دارند. نمای عقب این دو شاسی بلند شبیه به یکدیگر بوده و تنها راه تشخیص آن‌ها از یکدیگر، زهوار کرومی براق TXL است. در مجموع باید گفت که اسپورتیج به لحاظ ابعاد، کراس اووری بین اکستریم TXL و LX است. در ادامه ابعاد این سه خودرو را مقایسه کنید.

ابعاد اکستریم TXL اکستریم LX کیا اسپورتیج L
طول 4775 4520 4670
عرض 1872 1848 1865
ارتفاع 1685 1685 1645
فاصله محوری 2800 2630 2755

طراحی داخلی

مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

یکی از مهم‌ترین تغییرات اسپورتیج 2025 در مقایسه با مدل 2023، برخورداری از دسته دنده جدید و صفحه نمایش بزرگ داخل کابین است. خوشبختانه رقبای چینی این کراس اوور هم نمایشگرهای یکپارچه و بزرگ دارند. کیفیت صندلی‌ها و ارگونومی، حس لوکس و لاکچری بودن و چنین مواردی در هر سه خودرو به یک اندازه مطلوب است و شاید در اینجا تنها سلیقه عامل تعیین کننده باشد.

از نظر ما، اکستریم TXL به علت جادار بودن کابین و فاصله محوری بیشتر از مدل LX و اسپورتیج، همچنین به خاطر طراحی منحصربه فرد داشبورد و مواردی از این دست، برنده خواهد بود. از نقاط ضعف اسپورتیج باید به کیفیت مواد داشبورد و تودری‌ها اشاره کرد که زیاد باب میل نیست.

اگر به نظافت داخل خودرو و تمیز بودن صندلی‌ها اهمیت می‌دهید، شاید اکستریم گزینه بهتری برای خرید باشد، زیرا تریم داخلی تیره دارد و این در حالی است که شاسی بلند کره‌ای کیا با تریم روشن و صندلی‌های سفید رنگ وارد کشور شده است.

قوای فنی

مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

مشخصات فنی جایی است که شاسی بلند کره‌ای از رقیب چینی خود کم می‌آورد و تا حدی عقب نشینی می‌کند. اکستریم TXL نه تنها دو دیفرانسیل است، بلکه توانایی‌های حرکتی قابل قبولی ارائه می‌دهد و نسبت به اسپورتیج و مدل LX برتری دارد.

در سینه کیا اسپورتیج کوشا خودرو یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت قرار گرفته که در شرایط ایده آل می‌تواند 198 اسب بخار قدرت و 253 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال دهد. نوع سیستم تعلیق این شاسی بلند در جلو و عقب به ترتیب مک فرسون و مولتی لینک است و در هر صد کیلومتر مسافت، 6 تا 7 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

همچنین زیر کاپوت اکستریم TXL یک موتور 2.0 لیتری توربو تعبیه شده که می‌تواند حداکثر 261 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتومات به کف جاده تزریق کند. این شاسی بلند ظرف 7 تا 8 ثانیه از سکون مطلق به شتاب صد کیلومتر می‌رسد و در هر 100 کیلومتر مسافت، 10 لیتر بنزین می‌سوزاند.

در نهایت باید گفت که اکستریم LX مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو شده که به لطف گیربکس 7 سرعته اتومات، 190 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. صفر تا صد این خودرو 9 ثانیه بوده و مصرف سوخت آن 8 لیتر است.

امکانات رفاهی

مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

خوشبختانه هر سه خودرو از امکانات رفاهی خوبی برخوردار هستند و از آپشن‌های مشترکی مثل کیسه هوا، سامانه پایداری الکتریکی، رادار خط خوان، سنسور نور و گرم کن صندلی‌ها و فرمان بهره می‌برند. با این حال اکستریم TXL از دو کراس اوور دیگر امکانات رفاهی بیشتری دارد که در ادامه به تفصیل معرفی می‌شوند:

اکستریم TXL اکستریم LX کیا اسپورتیج L
نورپردازی داخلی با 256 رنگ نورپردازی داخلی با 64 رنگ سیستم صوتی با نمایشگر 12.3 اینچی لمسی
طرح جدید و صندلی‌های مدرن با روکش چرم ناپا طرح جدید و صندلی‌های مدرن با روکش چرم غربیلک و ستون فرمان تلسکوپی جمع شونده
سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون کلید سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون کلید سیستم تهویه مطبوع دستی با فن 8 سرعته
داشبورد با پوشش جیر و طراحی زیبا سقف پانورامیک با سایه‌بان برقی سیستم حفاظتی ضد مانع هنگام بالا آمدن شیشه‌ها
سقف پانورامیک با سایه‌بان برقی چراغ‌های روشنایی روز پشتیبانی از فرمان صوتی توسط راننده
چراغ‌های روشنایی روز سیستم فرمان برقی حساس به سرعت اپل کارپلی و اندروید اتو
دستیار صوتی سنسور نور و باران سنسور دنده عقب
سیستم فرمان برقی حساس به سرعت دو صفحه نمایش 12.3 اینچی با وضوح بالا تنظیم ارتفاع صندلی از نوع برقی
سنسورهای پارک جلو و عقب گرم کن و سردکن صندلی‌های ردیف جلو چراغ‌های روشنایی روز
سنسور نور و باران تنظیم برقی صندلی‌های ردیف جلو مه شکن جلو و عقب
دو صفحه نمایش 12.3 اینچی با وضوح بالا کول باکس کنترل نور چراغ‌های جلو اتوماتیک
سیستم کنترل فشار باد تایرها صندوق عقب برقی با قابلیت باز شدن اتومات
گرم کن و سردکن + ماساژور صندلی‌های ردیف جلو چراغ روشنایی هوشمند
تنظیم برقی صندلی‌های ردیف جلو برقی 9 بلندگو سونی
کول باکس کروز کنترل هوشمند
صندوق عقب برقی با قابلیت باز شدن اتومات دکمه‌های لمسی فرمان
دوربین ثبت وقایع دستیار صوتی
گرم کن فرمان سیستم کنترل فشار باد تایرها
سیستم نمایش اطلاعات خودرو قابلیت ذخیره سازی 3 حالت تنظیم صندلی راننده
چراغ روشنایی هوشمند گرم کن فرمان
23 عدد بلندگو همراه با ساب عقب
کروز کنترل هوشمند
سیستم رایحه افشانی
دکمه‌های لمسی فرمان
قابلیت ذخیره سازی 3 حالت تنظیم صندلی راننده
درب متحرک کنسول وسط و…

تجهیزات ایمنی

مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

همچون بهره‌مندی از امکانات رفاهی مطلوب، اکستریم تی ایکس ال برتر از دو کراس اوور دیگر بوده و تجهیزات ایمنی کاملی دارد. در جدول زیر می‌توانید به مقایسه این سه شاسی بلند با یکدیگر بپردازید.

اکستریم TXL اکستریم LX کیا اسپورتیج L
6 کیسه هوا 6 کیسه هوا سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
ترمز دیسکی خنک شونده در هر 4 محور ترمز دیسکی خنک شونده در هر 4 محور کنترل پایداری در سربالایی
ترمز پارک برقی ترمز پارک برقی سیستم هشدار ترمز اضطراری
هشداردهنده و ضد سرقت ایموبلایزر هشداردهنده و ضد سرقت ایموبلایزر مدیریت پایداری خودرو
اتوهلد و دستیار پارک خودرو اتوهلد و دستیار پارک خودرو قفل کودک برای درهای عقب
سیستم محدودکننده سرعت هشدار برخورد از عقب کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
نوربالای هوشمند دستیار محدودیت سرعت کیسه هوای جانبی سمت راننده و سرنشین جلو
جلوگیری از واژگونی خودرو کروز کنترل تطبیقی هوشمند کیسه هوای دو طرف پرده‌ای
ترمز اضطراری خودکار ترمز اضطراری خودکار ترمز دستی برقی
هشدار برخورد از جلو هشدار برخورد از جلو سیستم ترمز جلو و عقب دیسکی
سیستم هشدار انحراف از مسیر تشخیص نقطه کور اتوهلد
سیستم حفظ اضطراری خطوط هشدار خروج از خط دوربین دید جلو و عقب
تشخیص نقطه کور دستیار ترافیک در سرعت پایین دنبال کردن مسیر با استفاده از خطوط راهنمای جاده
سیستم هشدار برخورد عمودی در عقب سیستم نور بالای هوشمند کنترل اتومات نور بالا هنگام نزدیک شدن خودرو از روبه رو
کنترل خودرو در سرپایینی تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی سنسور تشخیص از جلو و طرفین برای فعال سازی کیسه هوا
کمک حرکت در سربالایی هشدار ترافیک متقابل عقب سیستم کمک راننده هوشمند
سیستم کنترل فاصله پارکینگ دوربین دید اطراف 540 درجه هشدار فاصله از جلو و عقب در زمان پارک خودرو
سیستم کمکی دنده عقب دستیار تغییر خط هشدار جا ماندن سوئیچ
ترمز اضطراری مانور سیستم کمکی حفظ خودرو بین خطوط سیستم پیشرفته کمکی راننده

مقایسه قیمت اسپورتیج، اکستریم TXL و LX

مقایسه کیا اسپورتیج 2025 با اکستریم TXL و LX

آخرین قیمت‌های اعلام شده برای اکستریم TXL و LX به ترتیب 3.2 میلیارد و 2.3 میلیارد تومان بوده است، در حالی که کوشا خودرو قیمت اسپورتیج وارداتی 1.5 لیتری خود را 4 تا 4.5 میلیارد تومان تعیین کرده است. با این اوصاف، برای خرید از بین دو شاسی بلند کره‌ای و چینی باید فاکتورهای موجود را مورد بررسی قرار دهید و به نتیجه واحد برسید.

مدیران خودرو طی سال‌های اخیر خدمات پس از فروش خوبی ارائه داده و قیمت محصول نسبتا فول آپشن اکستریم TXL هم در مقایسه با اسپورتیج L یک میلیارد تومان ارزان‌تر است. از طرفی سرنشینان این شاسی بلند چینی بیشتر از رقیب کره‌ای احساس لوکس بودن می‌کنند. با این اوضاع، دوام و کیفیت نمونه کره‌ای بیشتر خواهد بود و قطعا دردسرهای کمتری برایتان به وجود می‌آورد. انتخاب شما کدام است؟

در گجت نیوز بخوانید: قیمت نیسان ترا فول در بازار ایران مشخص شد؛ ۴.۵ میلیارد تومان ناقابل نسخه برقی پیکاپ موسو گرند خان معرفی شد تفاوت فیدلیتی الیت با فیدلیتی پرایم در چیست و کدام در مقایسه بهتر است؟ مدل 2026 کراس اوور برقی BMW iX با طراحی جذاب معرفی شد

source

توسط petese.ir