متاسفانه فکر میکنم وقتش رسیده که نگرانیهایی جدی درباره بایوور، استودیو سازنده برخی از بهترین بازیهای نقشآفرینی تاریخ، داشته باشیم.
بایوور اواخر سال میلادی گذشته بازی Dragon Age: The Veilguard را راهی بازار کرد. بدون شک ویلگارد یکی از پرحاشیهترین بازیهای سال گذشته بود. اما علیرغم سر و صدای زیادش، حس ششم ما میگفت که این بازی فروش آنقدرها خوبی نداشته است و متاسفانه این حس درست بود؛ اخیرا الکترونیک آرتز رسما تایید کرد که فروش ویلگارد ۵۰٪ کمتر از انتظارات آنها بوده است. و فکر میکنم میدانید که وقتی از شرکتی همچون EA چنین چیزی میشنویم، یعنی خطر در خانه استودیو سازنده آن بازی کمین کرده است.
همین اتفاق هم افتاد. بایوور با انتشار بیانیهای عجیب، با زبان بیزبانی تایید کرد که تعداد قابل توجهی از اعضایش به اشکال مختلفی دیگر در آن استودیو فعالیت نمیکنند. منظورم از تعداد قابل توجه در واقع بیش از نیمی از استودیو است، چرا که طبق اخبار، بایوور از استودیویی با بیش از ۲۰۰ نفر نیرو به تیمی با جمعیت کمتر از ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است. جالب اینجاست که بخش زیادی از آن ۱۰۰ و خردهای جمعیت تعدیل شده به استودیوها و بخشهای دیگر EA منتقل شدهاند، اما با این تصور که قرار است موقتا آنجا مشغول به کار باشند تا هنگام شروع تولید Mass Effect 5 به بایوور بازگردند؛ غافل از اینکه انتقال آنها دائمیتر از چیزیست که انتظار داشتند.
در هر صورت، بایوور اکنون روی Mass Effect 5 و تنها Mass Effect 5 کار میکند. چرا که بایوور با این ساختار کوچک شده فقط میخواهد روی یک پروژه کار کند و به عبارت دیگر، مجموعه Dragon Age تا اطلاع ثانوی به پایان راه خود رسیده است. اما فعلا مهم این است که Mass Effect همچنان زنده است و ساختش به خوبی پیش میرود. نه؟ نه…؟
![بایوور مس افکت](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2025/02/4391861-mass-effect-1024x576.jpg)
در گفت و گویی که اخیرا با دوست و همکارم علیرضا طالقانی داشتم، هر دو متفقالقول به این نتیجه رسیدیم که هر وقت پای ساخت نسخه جدیدی از سری Battlefield در میان باشد، الکترونیک آرتز دیوانه میشود. هر وقت نزدیک به انتشار نسخه جدیدی از بتلفیلد میشنویم، خبر میآید که فلان استودیو و بهمان تیم زیرمجموعه EA تمام پروژههایشان را رها کردهاند تا به توسعه آن بازی کمک کنند. ناگهان میشنوید که استودیو X دچار تعدیل نیرو شده و استودیو Y بهطور کل بسته شده است. و در همین حوالی است که EA ناگهان با دید لایو سرویس و درآمد درازمدت به تمام پروژههایش نگاه میکند. حتی آنهایی که به هیچ وجه برای چنین ساختاری طراحی نشدهاند.
و بله، فردای این مکالمه در اخبار میخوانم که رئیس الکترونیک آرتز از فروش کمتر از انتظار Dragon Age: The Veilguard عبرت گرفته است. اما چه عبرتی؟ این که ظاهرا اگر بازی دارای المانهای لایو سرویس و «جهان مشترک» بود، استقبال بازیکنان از آن بیشتر میشد. آخر این چه حرفی است؟ چرا از میان تمام درسها و نتیجههایی که میشد از عملکرد ویلگارد گرفت، مضحکترینشان انتخاب شده است؟ آن هم در حالی که همه آخر و عاقبت بازیهایی که بهزور و بیدلیل لایو سرویس شدهاند را دیدند. آن هم در حالی که خود الکترونیک آرتز در ساخت DAV دخالت کرد تا آن را به یک پروژه لایو سرویس تبدیل کند، و بعد از اینکه آثار ویرانگر شکست بازی Anthem نمایان شد، تصمیم گرفت بازی را دوباره به یک تجربه تکنفره برگرداند. آنوقت الکترونیک آرتز چنین برداشتی از عملکرد تجاری ویلگارد داشته است؟
اینجاست که حسی نفرتانگیز به من میگوید که دردسرهای بایوور تازه شروع شدهاند. حالا شما استودیویی دارید که از نظر منابع انسانی خود، تنها سایهای از استودیوی شکوهمند دوران قدیمش است. استودیویی که سه بازی اخیرش همگی به شیوههای خاص خود ضعیفتر از انتظارات بازیکنان یا الکترونیک آرتز ظاهر شدند، و استودیویی که احتمالا دیگر اهرم فشار گذشته خود را برای مقابله با دخالتهای الکترونیک آرتز ندارد. حالا تمام دیدهها حاکی از این هستند که Mass Effect 5 آخرین شانس بایوور برای بقا است، اما به شرطی که اصلا خود EA اجازه دهد بایوور بتواند از این شانس به بهترین شکل استفاده کند.
![مس افکت](https://vigiato.net/wp-content/uploads/2025/02/N7-Day-Mass-Effect-Teaser-1024x576.jpg)
خطاب به الکترونیک آرتز؛ هیچکس علاقهای به یک Mass Effect لایو سرویس ندارد. من این حرف را به نمایندگی از طرفداران بایوور میزنم و اگرچه میدانم که حالات چندنفره دو نسخه آخر این فرنچایز واقعا خوشساخت و محبوب بودند، اما مطمئنم هیچکس حاضر نیست در ازای دریافت یک نسخه جدید از این تجربه، قید یک Mass Effect نقشآفرینی، تکنفره و داستانمحور را بزند. همچنین با اینکه من تحلیلگر بازار بازیهای ویدیویی نیستم، اما با اطمینان زیادی میتوانم بگویم کلیت این بازار هم علاقهای به یک Mass Effect لایو سرویس ندارد. یک مس افکت لایو سرویس نه خوب از آب در میآید و نه خوب میفروشد جناب الکترونیک آرتز.
امیدوارم که این شرکت از هر نقشه حسابنشدهای که برای مس افکت 5 کشیده است، کوتاه بیاید. بایووری که شش سال پیش Anthem را راهی بازار کرد، از عهده ساخت و پشتیبانی از یک عنوان لایو سرویس بر نیامد، چه برسد به بایووری که کمتر از نیمی از جمعیت آن موقع را در اختیار دارد. جناب الکترونیک آرتز؛ راه Mass Effect 5 برای رسیدن به موفقیت همچنان از مسیر یک بازی تکنفره داستانی میگذرد. حداقل نگاهی به امثال Dragon’s Dogma 2 یا Baldur’s Gate 3 یا حتی اخیرا Kingdom Come: Deliverance 2 بیانداز. هیچ کدام از این بازیها قاعدتا نباید فروش آنچنان زیادی داشته باشند، اما همگی به موفقیتهایی رسیدند که نود درصد بازیهای دیگر حتی در رویاهایشان نیز نمیتوانند متصور شوند. بازیهای بایوور کاملا توانایی داشتن چنین موفقیتهای تجاری را دارند. چرا نباید از پتانسیلشان استفاده کرد؟
امیدوارم بایوور بتواند Mass Effect 5 را آنطور که خودش میخواهد و آنطور که لایق فرنچایزی به این مهمی است، بسازد. همچنین امیدوارم بدبینیهای من فقط در حد یک بدبینی ساده باقی بمانند و تبدیل به واقعیت نشوند. بایوور دیگر فرصت شکست خوردن ندارد. مس افکت 5 یا ناجی این استودیو خواهد بود، یا یک پایان برای دورانش. من ترجیح میدم آیندهای را داشته باشم که بایوور همچنان به ساخت RPGهای ارزشمند ادامه میدهد. اما متاسفانه مطمئن نیستم EA اجازه دهد این استودیو بتواند چنین آیندهای داشته باشد. امیدوارم اشتباه کنم.
source
کلاس یوس