واحد خبر mobile.ir : هولدینگ آلفابت (شرکت مادر گوگل) روز سه‌شنبه 4 فوریه 2025 (16 بهمن 1403) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه چهارم و کل سال مالی 2024 منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد این شرکت در فصل اخیر 96.5 میلیارد دلار عنوان شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 12 درصد رشد داشته است. سود عملیاتی شرکت در سه‌ماهه پایانی (با حاشیه سود 32 درصدی) برابر با 30.9 میلیارد دلار و سود خالص شرکت نیز با رشد سالانه 28 درصدی به 26.5 میلیارد دلار (معادل 2.15 دلار در هر سهم) رسید. گفتنی‌ست، درآمد آلفابت در کل سال 2024 با رشد سالانه 14 درصدی بالغ بر 350 میلیارد دلار بوده که 100 میلیارد دلار آن سود خالص شرکت بوده است.

به گفته سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل آلفابت، به لطف راهبری در هوش مصنوعی و شتابی که در این کسب‌وکار شکل گرفت، سه‌ماهه چهارم سال 2024 فصل قدرتمندی برای آلفابت بود. این شرکت سریع‌تر از همیشه در حال ساخت، آزمایش و عرضه محصولات و مدل‌های جدید بوده و در عرصه رایانش و راندمان به طور چشمگیری در حال پیشرفت است. در کسب‌وکار جست‌وجو (Search)، پیشرفت‌هایی نظیر AI Overviews و Circle to Search، اشتیاق کاربران برای جست‌وجو را بیشتر کرده است. به‌علاوه، سبد محصولات سرویس ابری Google Cloud (به پشتوانه هوش مصنوعی) با تقاضای قدرتمندتری از سوی مشتریان مواجه شده و یوتیوب نیز همچنان در استریم ویدئو حرف اول را در دنیا می‌زند.

مجموع هزینه‌های سرمایه‌ای آلفابت طی سه‌ماهه چهارم سال 2024، بالغ بر 14 میلیارد دلار گزارش شده که حتی از پیش‌بینی 13.26 میلیارد دلاری وال‌استریت نیز بالاتر بوده است. (منظور از هزینه سرمایه‌ای، هزینه‌ای‌ست که یک کمپانی برای ارتقاء عملکرد خود و کسب سود بیشتر در آینده صرف می‌کند) به گفته آنات اشکنازی (Anat Ashkenazi)، مدیر ارشد مالی آلفابت، این رقم عمدتاً نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فنی شرکت است که به ترتیب اولویت سرورها و سپس مراکز داده را شامل می‌شود. هدف نهایی از این سرمایه‌گذاری‌ها، پشتیبانی از رشد کسب‌وکار در بخش Google Services، Google Cloud و همچنین Google DeepMind است. طبق پیش‌بینی آلفابت، هزینه سرمایه‌ای شرکت در سال 2025 بالغ بر 75 میلیارد دلار خواهد بود که بین 16 تا 18 میلیارد دلار آن در سه‌ماهه نخست سال صرف خواهد شد.

در ادامه، نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی آلفابت در فصلی که گذشت:

تبلیغات

مثل همیشه، بیشتر درآمد آلفابت در سه‌ماهه پایانی 2024 نیز از راه تبلیغات حاصل شده است. طبق گزارش مالی اخیر، رقم این درآمد برابر با 72.4 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.6 درصد افزایش یافته است. در این میان، بیشترین سهم از این درآمد متعلق به تبلیغات مرتبط با جست‌وجوی گوگل (Google Search) است که درآمد آن با رشد سالانه 12.5 درصدی به 54 میلیارد دلار رسیده است. پس از آن تبلیغات یوتیوب با 10.4 میلیارد دلار و شبکه گوگل با 7.9 میلیارد دلار درآمدزایی، در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

طبق داده‌های مؤسسه Nielsen، یوتیوب همچنان انتخاب نخست کاربران برای استریم ویدئو است. به گفته وی، فقط در روز رأی‌گیری ریاست جمهوری در ایالات متحده، بیش از 45 میلیون نفر به تماشای محتواهای مرتبط با انتخابات از طریق یوتیوب پرداختند. ظاهراً ادغام پادکست‌ها در یوتیوب نیز اقدام موفقیت‌آمیزی بوده و هم‌اکنون، پراستفاده‌ترین سرویس پخش پادکست در آمریکا یوتیوب است. از دیگر پروژه‌های موفق آلفابت، می‌توان به راه‌اندازی برنامه وابسته‌ای به نام YouTube Shopping اشاره کرد که در حال حاضر بیش از 250 هزار نفر در آمریکا و کره جنوبی برای آن به تولید محتوا می‌پردازند.

کسب‌وکار ابری

درآمد حاصل از کسب‌وکار ابری آلفابت در فصل اخیر با رشد سالانه 30 درصدی بالغ بر 11.9 میلیارد دلار گزارش شده است. البته علی‌رغم این رشد 30 درصدی، به باور برخی کارشناسان این رقم ناامیدکننده است زیرا وال‌استریت درآمدی 12.19 میلیارد دلاری را برای کسب‌وکار ابری آلفابت در سه‌ماهه پایانی انتظار داشت. همین امر موجب شد ارزش سهام آلفابت در روز انتشار این گزارش در معاملات پس از ساعات اداری تا 9 درصد افت کند.

اشکنازی در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش درآمد ابری از طریق بالا بردن ظرفیت وجود داشته یا خیر، اظهار داشت که طی سه‌ماهه چهارم 2024 تقاضا برای محصولات هوش مصنوعی بالا بوده و ظرفیت در دسترس برای پاسخ به این حجم از تقاضا کافی نبوده است. اشکنازی با اشاره به شرایط نابرابری عرضه و تقاضا در این کسب‌وکار، از تصمیم شرکت برای بالا بردن ظرفیت در سال 2025 خبر داد.

گفتنی‌ست، بخش ابری آلفابت – که رقابت شدیدی با سرویس‌های وب آمازون و Microsoft Azure دارد – در سال گذشته موفق شد برندهای معتبری همچون مرسدس بنز، Mercado و Servier را به جمع مشتریان خود اضافه کند. به گفته سوندار پیچای، در سال 2024 آلفابت چندین معامله به ارزش بالای 1 میلیارد دلار در این کسب‌وکار به ثبت رسانده و تعداد معامله‌های با ارزش بیش از 250 میلیون دلاری این بخش نسبت به سال 2023 دو برابر شده است.

کسب‌وکار اشتراک‌ها، پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها

درآمد آلفابت از راه تولید محصولات سخت‌افزاری (مثل گوشی‌های پیکسل)، درآمد فروشگاه اپلیکیشن Play Store و همچنین درآمدهای غیرتبلیغاتی یوتیوب، همگی تحت عنوان اشتراک‌ها، پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها گزارش می‌شود. به گفته آلفابت، درآمد این بخش طی سه‌ماهه پایانی 11.63 میلیارد دلار بوده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 7.7 درصد رشد کرده است.

Google Pixel 9 Series

ریسک‌های دیگر (Other Bets)

آنچه در گزارش مالی آلفابت ذیل Other Bets درج می‌شود به نتایج مالی زیرمجموعه‌هایی مثل Waymo (کسب‌وکار اتومبیل‌های خودران) و Verily (واحد فناوری سلامت) مربوط است. با وجود پیش‌بینی وال‌استریت از کسب درآمدی معادل 616.4 میلیون دلار، مجموع کسب‌وکارهای آلفابت در این بخش طی سه‌ماهه اخیر نتوانست به درآمدی بیشتر از 400 میلیون دلار برسد که حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (یعنی 657 میلیون دلار) بیش از 39 درصد افت را نشان می‌دهد. گفتنی‌ست، این بخش از کسب‌وکار آلفابت هنوز به سوددهی نرسیده و طی سه‌ماهه اخیر زیانی بالغ بر 1.17 میلیارد دلار را به شرکت تحمیل کرده که در مقایسه با زیان‌دهی شرکت در مدت مشابه سال گذشته (863 میلیون دلار) بیشتر شده است.

طی سه‌ماهه چهارم 2024 اظهاراتی در خصوص Waymo بیان شده که نشان می‌دهد آلفابت برای تجاری‌سازی هرچه سریع‌تر این کسب‌وکار، آمادگی لازم را دارد. جالب است بدانید، در حال حاضر سرویس تاکسی‌های رباتیک Waymo در شهرهای لس‌آنجلس، سان‌فرانسیسکو و فینکس فعال بوده و منطقه‌ای به مساحت بیش از 500 مایل مربع از مسیرهای عمومی را پوشش می‌دهد. به گفته سوندار پیچای، در راستای گسترش شبکه فعالیت این خودروها، Waymo سال 2025 از طریق اپلیکیشن اوبر فعالیت خود را در آستین و آتلانتا و در سال 2026 در میامی آغاز خواهد کرد. همچنین، طی هفته‌های پیش رو، خودروهای Waymo One برای نخستین بار به توکیو راه خواهند یافت.

در پایان گفتنی‌ست، آلفابت طی سه‌ماهه چهارم سال 2024 مبلغی برابر با 14.84 میلیارد دلار را تحت عنوان هزینه‌های‌ خرید ترافیک به شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون، کامپیوتر و … پرداخت کرده تا به این وسیله بتواند گوگل را به عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در این دیوایس‌ها تثبیت کند. تعداد کارکنان آلفابت در پایان سه‌ماهه چهارم نیز 183,323 نفر اعلام شده است.

source

توسط petese.ir