انتقال از فناوری مینی LED به OLED مسیری طولانی را پیموده است. پس از موفقیتآمیز بودن این تغییر در آیپد پرو ۱۱ و ۱۳ اینچی با تراشه M4، حالا نوبت به مکبوک پرو رسیده است. طبق آخرین گزارشها، برنامهریزی اپل برای عرضه مکبوک پرو با نمایشگر OLED همچنان برای سال ۲۰۲۶ در نظر گرفته شده است.
سامسونگ نقش کلیدی در این تغییر ایفا میکند. این شرکت کرهای خط تولید جدیدی راهاندازی کرده که قادر به تولید هزاران پنل OLED در سال است. به همین دلیل، تولید انبوه مکبوک پروهای OLED امکانپذیر شده است. تحلیلگران صنعت پیشبینی میکنند که سالانه حدود ۵ میلیون دستگاه MacBook Pro با نمایشگر OLED به بازار عرضه شود. با این حال، سامسونگ برای جبران هزینههای سرمایهگذاری، نیازمند جذب مشتریان بیشتری است.
![apples-first-oled-macbook-pro-could-launch-in-2026-1 مکبوک پرو OLED اپل](https://techfars.com/wp-content/uploads/2024/05/apples-first-oled-macbook-pro-could-launch-in-2026-1.jpg)
سامسونگ با اختصاص بودجهای بالغ بر ۳.۱ میلیارد دلار، به ساخت کارخانهای جدید برای تولید انبوه پنلهای OLED پرداخته است. هدف از این سرمایهگذاری بزرگ، تامین نیاز بازار برای محصولات پرطرفدار اپل، از جمله سری جدید مکبوک پرو، میباشد. انتظار میرود نسل بعدی این محصولات با بهرهگیری از فناوری نمایشگر OLED، طراحی باریکتر و ظریفتری را تجربه کنند. بر اساس گزارشات منتشر شده، سامسونگ در حال آزمایش نمونههای اولیه این فناوری بر روی نخستین دستگاه رسوبگذاری خود است که از ماه نوامبر سال گذشته به بهرهبرداری رسیده است.
سامسونگ در شرایطی دشوار قرار گرفته است. این شرکت برای جبران کل سرمایهگذاری خود، به جذب مشتریان بیشتری نیاز دارد. کارخانه تولید اولد سامسونگ ظرفیت تولید انبوه ۱۰ میلیون واحد در سال را دارد. در مقابل، پیشبینی میشود که مکبوک پرو اولد اپل سالانه بین ۳ تا ۵ میلیون واحد به فروش برسد. این اختلاف چشمگیر در میزان فروش، چالشی جدی برای سامسونگ محسوب میشود. با این حال، با ورود چندین شرکت دیگر به بازار پنلهای اولد لپتاپ و نمایشگرهای گیمینگ، انتظار میرود این وضعیت به تدریج بهبود یابد.
هنوز هیچ اطمینانی وجود ندارد که انتقال به فناوری OLED در نسل جدید مکبوک پروهای اپل، منجر به افزایش قیمت این محصولات خواهد شد یا خیر. راس یانگ، بنیانگذار و مدیرعامل DSCC (مشاوران زنجیره تامین نمایشگر)، نسبت به این موضوع ابراز شگفتی کرده است. او پس از موفقیت این شرکت در کنترل افزایش قیمت سری آیپد پرو M4 با وجود تغییر به نمایشگر OLED، معتقد است که این تغییر در MacBook Pro نیز میتواند بدون افزایش ۵۰ درصدی قیمت تمامشده، صورت گیرد. امید میرود اپل نیز در مورد مکبوکهای جدید خود، رویکرد مشابهی را اتخاذ کند.
source
کلاس یوس