کاربران آیفون، به طور معمول، مدت زمان بیشتری نسبت به دارندگان گوشی‌های اندرویدی، از دستگاه خود استفاده می‌کنند. یکی از دلایل اصلی این موضوع، هزینه بالای خرید یک گوشی هوشمند مجهز به سیستم‌عامل iOS است. براساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط شرکت تحقیقات بازار، Consumer Intelligence Research Partners (CIRP)، از سال ۲۰۱۴ و به استثنای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ که با شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ همراه بود، میانگین مدت زمان نگهداری آیفون‌ها هر ساله افزایش یافته است.

در آخرین بررسی سه ماهه که در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ به پایان رسید، نظرسنجی CIRP نشان داد که ۳۶ درصد از کاربران iPhone، گوشی خود را به مدت دو سال یا کمتر در اختیار داشته‌اند. این در حالی است که در بررسی مشابه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، تنها ۳۱ درصد از دارندگان آیفون، دستگاه خود را به مدت دو سال یا کمتر استفاده کرده بودند. این داده‌ها حاکی از آن است که در مقایسه با سال گذشته، تعداد بیشتری از کاربران آیفون، گوشی خود را در مدت زمان کوتاه‌تری تعویض کرده‌اند.

آیفون

اگر به داده‌ها نگاهی دقیق‌تر بیندازیم، متوجه می‌شویم که تعداد افرادی که آیفون خود را سه سال یا بیشتر (۳۳%) و یا دو تا سه سال (۳۰%) نگه می‌دارند، نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ (به ترتیب ۳۶% و ۳۳%) کاهش یافته است. یکی از دلایل احتمالی این تغییر، می‌تواند معرفی هوش مصنوعی پیشرفته اپل باشد. این قابلیت منحصر به مدل‌های آیفون با ۸ گیگابایت رم مانند آیفون ۱۵ پرو، آیفون ۱۵ پرو مکس و سری آیفون ۱۶ است.

به احتمال زیاد، دارندگان مدل‌های قدیمی‌تر iPhone که از هوش مصنوعی اپل پشتیبانی نمی‌کنند، ترجیح داده‌اند دستگاه خود را با مدل جدیدتری که از این قابلیت برخوردار است، تعویض کنند. البته عوامل دیگری نیز می‌توانند در این تغییر نقش داشته باشند. برای مثال، پیشنهادات ویژه و تخفیف‌هایی که اپراتورهای تلفن همراه برای مدل‌های جدید ارائه می‌دهند، می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای کاربران باشد تا آیفون خود را ارتقا دهند.

در اواخر ماه گذشته، اپل از کاهش فروش آیفون در سه ماهه اول مالی خبر داد. درآمد حاصل از فروش آیفون در این دوره به ۶۹.۱۴ میلیارد دلار رسید که نسبت به ۶۹.۷۰ میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل، کاهش اندکی را نشان می‌دهد. تحلیلگران وال استریت انتظار داشتند که فروش آیفون به ۷۱.۰۳ میلیارد دلار برسد، بنابراین این کاهش فروش، به ویژه با توجه به فصل خرید تعطیلات، برای اپل و پروژه هوش مصنوعی آن، بسیار ناامیدکننده بود. اپل با تبلیغات گسترده بر روی ویژگی هوش مصنوعی در سری آیفون ۱۶، انتظار فروش بیشتری را داشت. این در حالی است که اکثر تحلیلگران نیز پیش‌بینی مشابهی داشتند.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir