همین چند سال پیش بود که مایکروسافت، استودیو آبسیدین اینترتینمنت را خرید و آن را به زیرمجموعه ایکس باکس خود اضافه کرد. در آن زمان این خرید با نظرات مختلفی مواجه شد. برخی معتقد بودند که خرید این استودیو اشتباه بود و دوران طلایی آن تمام است. دیگر خبری از آن استودیو شاهکاری که بازیهایی مثل نیو وگاس را ساخت نیست و این خرید یک تلاش ناموفق از طرف ایکس باکس بود تا بتواند کمی از بازار بازیکنان پلی استیشن را به سمت خود بیاورد.
با این حال در سال ۲۰۲۲ تنها استودیویی که از طرف ایکس باکس یک بازی منتشر کرد، همین آبسیدین بود که اثری تحسینبرانگیز به نام Pentiment را عرضه کرد. در سال ۲۰۲۵ هم که یکی از بزرگترین بازیهای نقشآفرینی دهه اخیر را منتشر کرد و تازه قرار است تا پایان همین سال یک بازی نقشآفرینی بزرگ دیگر، یعنی The Outer Worlds 2 را هم منتشر کند. اگر با دیدگاهی جدید به این موضوع نگاه کنیم، یک حقیقت خیلی واضح را میتوانیم ببینیم. ابسیدین اینترتینمنت اصلیترین و مهمترین استودیوی حال حاضر ایکس باکس است و این هیولا به این زودیها قصد توقف ندارد. ولی ابسیدین چطور توانست در سکوت تقریبا کامل خبری در این حد بزرگ شود و به این حجم از موفقیت برسد؟ اگر میخواهد جوابش را بدانید، در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
ثبات خوب و کیفیت بالا

از همان اول هم ابسیدین با بقیه استودیوهای ایکس باکس فرق داشت. هیچ وقت قرار نبود که آبسیدین بازیهای بزرگی که چند ده سال ساختش طول بکشد را منتشر کند. فلسفه اصلی این استودیو با دیگر استودیوهای ایکس باکس فرق داشت. تیم تبلیغات این استودیو چندان بزرگ نبود و بودجه خاصی نداشت. خود ایکس باکس هم قصد نداشت سرمایه گذاری خاصی روی آن بکند. آبسیدین قرار بود که روی پروژههای نسبتا متوسط کار کند. بازیهایی که شاید سه یا چهار سال طول بکشد تا ساخته شود و نیازی به سرمایهگذاری بزرگی هم نداشته باشد.
هدف این استودیو این بود که برای بیش از ۱۰۰ سال دوام داشته باشد. اگر انتظارات از آن پایین باشد، نتیجه نهایی آن همیشه بهتر دیده میشود. با بازیهایی که آبسیدین طی این چند سال منتشر کرد هم به راحتی میتوانیم این موضوع را ببینیم. بازیهایی مثل Avowed و The Outer Worlds به خوبی نشان دادند که آبسیدین به این هدفش رسید. هر دو این بازیها بزرگ و پر از جزئیات هستند، ولی نه در حدی که نیاز به یک بودجه خیلی بالا داشته باشند.
نتیجه این تصمیم؟ تمامی بازیهای این استودیو کیفیت خوبی دارند ولی عالی نیستند. این بازیها جزئیاتی خوب، داستانی متوسط و یک گیمپلی خلاقانه و زیبا دارند. در حقیقت ایکس باکس یک استودیو مستقل را به عنوان یک استودیو بزرگ AAA ساخت. چنین ساختاری در صنعت بازی خیلی نو و جدید است. در صنعتی که دائم در حال تعدیل نیرو است، آبسیدین توانست با این ساختار متفاوتی که دارد به کار خودش ادامه دهد یکی از پایدارترین استودیوهای ایکس باکس باشد.
سیستمی ساده ولی کارآمد

نتیجهگیریای که میتوانیم از تمامی این موارد به آن برسیم چیست؟ اینکه استودیو آبسیدین بهترین استودیو ایکس باکس نیست چون بازیهای خیلی خوبی میسازد. بلکه این استودیو میداند که چگونه بازیهایی را بسازد که در حد و اندازه استانداردهایش باشد. این استودیو بودجه زیادی از ایکس باکس نمیگیرد و وعدههای یک بازی باورنکردنی و بزرگ را نمیدهد. بازیهای آن ساده است، تریلرهایش ساده است، وعدههایش ساده است و نتیجه نهایی آن هم ساده است.
همین بازی Avowed که به تازگی منتشر شد، آیا توانایی رقابت با بازیهای نقشآفرینیای مثل سایبرپانک یا بالدرز گیت را دارد؟ قطعا نه. ولی این موضوع نقطه ضعفش نیست. قرار هم نبود که Avowed یک بازی خیلی بزرگ مثل این عناوین باشد. این بازی در همین اندازهای که است به شدت عالی و قوی است و تجربه آن به تمامی بازیکنان و طرفداران سبک نقشآفرینی پیشنهاد میشود. آبسیدین یاد گرفت که چگونه یک بازی در ابعاد یک بازی مستقل، یا یک مقدار بزرگتر، را بسازد ولی عمق و ظاهرش مثل یک بازی AAA باشد. هیچ بازیکنی را هم نمیتوانید پیدا کنید که واقعا با چنین سیستمی مشکل داشته باشد.
source
کلاس یوس