چالشهای رسانهای بازار سرمایه در میزگرد تصویری کلینیک بورس بررسی شد؛
مرجع رسانهای حوزه بورس کجاست؟ / این میزگرد را تصویری ببینید + ویدئو
بورس
فصل اقتصاد – برنامه تصویری کلینیک بورس در قسمت جدید خود به سراغ موضوع نقش رسانه در بازار سرمایه رفته است. در این برنامه، سروش خسروی، رئیس اداره پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، علیرضا باغانی و بهنام صمدی از فعالان رسانهای بازار سرمایه با یکدیگر گفتوگو کردند. لیلا مهرابیپور، الهام معصوم زاده، مهدی طحانی و امیر توپچیپور، هم در پیامهای تصویری به طرح دیدگاههای خود در این خصوص پرداختهاند.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) ، در این میزگرد سروش خسروی، پیشکسوت رسانهای حوزه بورس و رئیس اداره سنا(پایگاه خبری سازمان بورس و اوراق بهادار)،از تلگرام به عنوان مهمترین پلتفرم انتشار اخبار در حوزه بازار سرمایه یاد کرد، و افزود: با توجه به واقعیت موجود، تلگرام را میتوان رسانه ملی بازار سرمایه ایران نامید.
علیرضا باغانی، مدیر مسوول سایت بورس 24، هم در پاسخ به این پرسش که چه رسانه یا پلتفرمی مرجعیت خبری را در بازار سرمایه در اختیار دارد گفت: در شرایط کنونی رسانه مرجع در بازار سرمایه نداریم و بیشتر انسان رسانهها در شبکههای اجتماعی و به طور مشخص شبکه اجتماعی تلگرام بیشترین اثر را بر بازار سرمایه دارند.
باغانی در خصوص دلایل از دست رفتن مرجعیت رساانهای در بازار سرمایه گفت: رسانههای رسمی با خطوط قرمز فراوانی روبهرو هستند و نمیتوانند به طرح همه مباحث بپردازند.
باغانی با اشاره به اینکه ساختارهایی که از گذشته ایجاد شده، محدودیت گردش اطلاعات در بازار سرمایه را بیشتر کرده، سازوکار و الزام به انتشار اطلاعات در کدال را مورد نقد قرار داد.
باغانی پیشنهاد کرد؛ اگر نهاد ناظر بازار سرمایه میخواهد مرجعیت رسانهای را به مسیر درستی هدایت کند، باید به تسهیل نهادسازی در این حوزه بپردازد.
بهنام صمدی، از فعالان رسانهای در فضای مجازی، نیز گفت: نه تنها در بازار سرمایه، بلکه در تمام حوزهها مرجعیت رسانهای به شبکههای اجتماعی منتقل شده و رسانههای رسمی مرجعیت خود را از دست داده اند.
او با اشاره به حضور پررنگ فعالان بازار سرمایه در شبکه اجتماعی تلگرام گفت: یکی از دلایل این انتقال مرجعیت سرعت و دردسترس بودن این نوع شبکهها است. اگرچه هنوز رسانههای رسمی نقش ویژه خود را دارند.
بهنام صمدی با اشاره به تغییر شرایط بازار نسبت به سالهای گذشته، گفت: بازار بزرگتر شده و سرمایهگذاران دانش مالی بیشتری پیدا کردهاند، با این حال باید شرایطی در نظر گرفت که هر تحلیلی را به پای سیگنال دادن ننوشت. هر چند که این فضا باید قاعدهمند شود.
در این برنامه، لیلا مهرابیپور، الهام معصومزاده، مهدی طحانی و امیر توپچیپور، از فعالان رسانهای بازار سرمایه نیز به بیان دیدگاههای خود پرداختند. لزوم تسهیل گردش اطلاعات و انتقاد پذیری از محورهای اصلی مباحث این کارشناسان بود.
مشروح برنامه تصویری کلینیک بورس، با موضوع نقش رسانه در بازار سرمایه را، میتوانید در صفحه آپارات سنا در اینجا و در ویدئوی زیر تماشا کنید

source